Canadair NF-5A/B display

Terug


1970 - 1978

Vanaf 1970 werd de NF-5 solo voorgevlogen tijdens de open dagen in binnen- en buitenland.
Het voorvliegen gebeurde echter jaarlijks door diverse vliegers zodat het predicaat "NF-5 displayvlieger" nog niet bestond.
De eerste officiële NF-5 demovlieger van de Klu was kapitein Pieter Smith van 316 Squadron.
In 1975 demonstreerde Pieter Smith tijdens de open dag op Florennes voor het eerst z'n indrukwekkende vliegkunsten met de NF-5.

In het laatste displayseizoen van Pieter Smith , seizoen 1978, werd de display NF-5 voorzien van een prachtige rood-wit-blauwe tail, zie foto onder.




In 1978 was de solomachine van Pieter Smith voorzien van
een prachtig gekleurde 316 Squadron fin.




foto fotovlucht KLU Soesterberg






1979 -  1980




Hans Könings werd in 1979 de opvolger van kapt. Piet Smith vh
demovliegen met de NF-5 van de Koninklijke Luchtmacht.
We beginnen met twee bijzonder interessante foto's van Hans
tijdens een fotoshoot op Twente, op de onderste foto een mooi
detail van z'n speciaal ontworpen helm / foto's met dank
aan Harry Koning





Hans z'n eerste helmuitvoering( zie ook beneden)




Kapt Hans Könings verzorgde de NF-5 solo demo's in
zowel 1979 en 1980; hier zien we hem in actie tijdens een
fotoshoot, gemaakt door Arie Kraak rond mei 1979.
Hans had de beschikking over een 2tal in speciale kleuren

beschilderde NF-5's, de K-3028 en K-3041.
Op 15 september 1979 vond het eerste optreden plaats tijdens de

open dag op vliegbasis Twente.
Verder gaf hij dat jaar nog optredens in Colmar(F), Mildenhall(UK)
en Ramstein(D).

Ook in 1980 beschikte Hans Könings over 2 demokisten, waarbij nu
zowel een 315 badge en een oranje band op de neus waren aangebracht.

Z'n eerste optreden van 1980 vond plaats op het Duitse Sembach.
De solo display van Hans Könings vond echter een dramatisch einde toen
hij op 22 juli 1980 tijdens een oefendemo op Gilze Rijen verongelukte.  




geweldige foto tijdens dezelfde fotoshoot van Hans Könings 
in de break boven schietrange Jackpot met op de foto de
Brandaris links onder de neus van de NF-5. foto KLU




De K-3028 was één van de twee demo kisten welke door Hans
Könings werd gebruikt; op deze foto is de machine enroute 
naar de Jackpot range voor een oefening air-ground; het toestel
wordt hier bestuurd door Frank Swinkels, die toen z'n opleiding genoot
bij 313 Squadron op Twente; van hem komt deze en ook de volgende
3 foto's.




en in close formation, gear down and locked  voor de formation
landing, samen met de andere demokist ..K-3041



...welke werd gevlogen door lt. Bas Grootenhuis.




en tot slot de inzender van de foto's Frank Swinkels himself
nogmaals met 
de K-3028 high level in de left turn.




Voorbereidingen aan de K-3041 tijdens de grote show van het
Amerikaans Duitse Ramstein op 5 augustus 1979.
foto Gerrit Bouma via Dick Lohuis
 








Van Frank Elsinga ontvingen we nog 2 prachtige dia´s van
Hans Könings tijdens z´n display optreden in het Duitse
Sembach op 22 juni 1980. Vergelijk vooral ook even de  
closeup v
an Hans z'n laatste helmuitvoering t.o.v. de eerste 
versie, enkele foto's hierboven.





de officiële sticker van de solo display van Hans Könings in 1979-1980.
met dank aan Harry Koning.






1981  -  1982




Na Hans Könings verzorgde Fons Hemmelder de NF-5 solo-
demo's; hij was van Martinair tijdelijk weer in dienst getreden
bij de KLU en kon in de rol van demovlieger z'n vliegerloopbaan

op een prachtige manier verlengen.
Hij kreeg de beschikking over 2 andere machines (K-3019 en 3024)
in een aangepast kleurenschema. 



Boven de Cornfield(Vlieland) range in maart 1982
foto via Piet Dam






Frank Swinkels was in de gelegenheid om mee te reizen met het
display team van Hemmelder cs naar Greenham Common 1981;
van hem komt deze prachtige fotoimpressie.
foto 1: suiting up voor de display; coach Jaap Meijer en de rest
van de geweldige crew wachten op de dingen doe komen gaan!
Het werd de eerste prijs voor de best solo jet display!




strapping in.......

 


zit m'n helm goed..




zo, en nu eerst even die eerste prijs binnentrekken...................




officiele patch van NF-5 solo display team periode Fons  
Hemmelder.






1982  -  1985



Eind 1982 was het de beurt aan het 314 Sq. om de NF-5 demo's
te gaan verzorgen; elt. Hans Iseke werd de uitverkorene om dit

te mogen doen; hij kreeg de beschikking over de K-3021 en K-3026
en opnieuw werden ook deze machines weer voorzien van een
nieuw kleurenjasje.

Hier zijn we Hans in actie met de K-3021 boven de sluizen
van Kornwerderzand.




NF-5A K-3021 wordt gereedgemaakt voor z'n eerste vlucht
na het omspuiten in het kleurige displayschema;
foto Piet Dam





officiele uitnodiging voor de feestelijke ontvangst 
van de display NF-5 voor het team `Iseke` op Eindhoven
9 december 1982.  met dank aan Piet Dam









met dank aan Piet Dam de officiële brochure van het NF-5 solo
displayteam van Eindhoven, 
inclusief handtekening van Hans Iseke,
en met een overzichtelijke 
display-uitvoering, het gehele programma
van Hans weergegeven in tekst en figuren in sequence. 




Hier ze we Hans in september 1982 aan de borrel , uitgereikt  door
2 lieftallige dames in klederdracht.

Reden van het feestje is niet bekend.




De K-3021 tenslotte tijdens een looping oefening voor een
fotoshoot met de fotovlucht van de KLU / foto KLU 




officiele patch NF-5 display team Hans Iseke





1972-1986


HIKE TEAM - 316 Gilze Rijen



In 1972 was er voor het eerst sprake van een gelegenheidsteam van 316 squadron dat met 4 toestellen de primeur vormde tijdens de open dag van Marinevliegkamp Valkenburg in juni 1972.
De leider van het team was de ervaren luchtmacht piloot kapitein Arend Roest, de andere 3 plaatsen werden ingenomen door lt Gerrit Vermeulen, Jan Moorman en Thijs Simons.
Gezien de ligging van Valkenburg bij grote plaatsen als Leiden, Den Haag etc beheersten echter die dag de afgekondigde zware geluidsrestricties het vliegprogramma dusdanig,dat het team z'n kunsten mocht vertonen onder een hoogte niet lager dan 1000 voet .
  

Daarentegen werd het optreden tijdens de open dag van Gilze Rijen in augustus van hetzelfde jaar een groot succes.
In dezelfde samenstelling wist het team, ditmaal niet gehinderd door zware geluidshinder restricties, het publiek een perfekte demonstratie aan te bieden.





Hike team van 1972 in samenstelling en vervolgens in actie.
op de linkerfoto vlnr Thijs Simons, Arend Roest, Gerrit Vermeulen
en rechts vooraan Jan Moorman. foto's via Piet Dam





Pas in 1977 werd daarna opnieuw een Hike team geformeerd. Onder leiding van majoor Nico van Beers werd, ter voorbereiding op de open dag op thuisveld Gilze Rijen in juni van dat jaar, een team gevormd, dat verder bestond uit de lt. Ernst Taselaar, Gerrit Vermeulen en Jan Mellegers.
Ondanks het heiige weer werd het massaal toegestroomde publiek op Gilze Rijen getrakteerd op een vakkundig staaltje strak formatievliegen, hetgeen grote indruk maakte op de 140.000 toeschouwers .




Het Hike Team van 1977 in close formation gefotografeerd 
in omgeving Gilze Rijen/ foto via Piet Dam




In 1978 , tijdens het 65 jarig jubileum jaar van de Koninklijke Luchtmacht, was het Hike team opnieuw een van de deelnemende teams tijdens de grote viering op vliegbasis Deelen.
Het team vormde het openingsnummer in het grote vliegprogramma en opnieuw werd het publiek, 360.000 in totaal, geconfronteerd met een onvergetelijk optreden, bestaande uit operationele oefenfiguren waarbij vooral het facet formatievliegen weer tot in de details werd uitgevoerd. Het zgn "close formation" onderdeel onderstreepte dat de NF-5 misschien een gevaarlijk ogende maar met z'n strakke lijn een geweldig fijn bestuurbaar toestel was.
Het team werd in 1978 gevormd door de lt. Gerrit Vermeulen, Frans Blösser, Jo Goddery en Jan Mellegers.   





Hike team 1978 tijdens een looping display oefening in close
formation boven West Brabant/ foto Piet Dam





Op 12 september 1981 gaf opnieuw een Hike Team acte de presence tijdens de open dag van vliegbasis Soesterberg.
De bezetting bestond toen uit kapt Gerrit Vermeulen, kapt Frans Blösser en de lt. Gerhard Wijbrandts en Martin van Assem.