Hawker Hunter F.4

Terug



Taak                       Onderscheppingsjager
Totaal in dienst       96
Registraties             N-101 t/m N-196
Operationeel           december 1955 - mei 1963
In gebruik bij          322,323,324,325,326,327 en SDI(Sleepvlucht)



Voor de vervanging van de Gloster Meteor onderscheppingsjagers koos Nederland voor de Hawker Hunter.
In december 1955 werd de eerste Hunter aan de KLu afgeleverd.
De machines werden geassembleerd door hoofdaannemer Fokker ism Werkspoor, Aviolanda, SABCA, Avions-Fairy en FN.
De Hawker Hunter is voor velen de meest sierlijke jager ooit ontworpen.In combinatie met de goede vliegeigenschappen sprak men al gauw van “the flying lady”.
Uitgerust met de Rolls Royce Avon motor kon de Hunter tijdens een duikvlucht de geluidsgrens doorbreken. Het toestel was uitgerust met vier Aden 30mm kanonnen, elk met een enorme vuurkracht
Naast de versies F.4 en F.6 ontwikkelde Hawker een tweezitter, aangeduid als de Hunter T.7.
Nederland bestelde hiervan nog een aantal van 20 stuks ,bedoeld voor opleiding en training.
Opvallend bij deze versie was dat in tegenstelling tot veel andere trainingsmachines uit die tijd de leerling en instructeur naast elkaar  zaten.
In begin jaren 60 werd de Hunter geleidelijk buiten dienst gesteld.
325 Squadron op Soesterberg bleef als laatste luchtmachtonderdeel met zowel de jager- als de trainingsversie doorvliegen tot juli 1968.
Na het buiten gebruik stellen van de Hunters vonden de meeste van deze toestellen hun weg naar de sloop.
Daarentegen werd er ook een aantal teruggekocht door de Hawker fabriek in Engeland.
Na een aantal technische ingrepen vonden deze machines hun weg naar landen als Quatar,Irak,India en Chili.