Hawker Hunter F.4

- N-141 t/m N-150

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



N-141     c/n     8641     mach. nr.  M-41



  • 100756   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 100756   naar 325 squadron (4R-16)
  • 260357   naar 327 squadron (7E-8)
  • 170258   naar 322 squadron (3W-.)
  • 270358   naar 325 squadron (4R-16)
  • 190958   naar 323 squadron
  • 200759   ongeval; tijdens uitrollen na geslaagde voorzorgslanding ivm motorproblemen raakte motor in brand, hetgeen snel kon worden geblust; sergeant Ernest Sjamaar  
  • 191159   ongeval; tijdens opleidingsvlucht ontstonden ernstige motorproblemen boven Noord Duitsland; tijdens de noodlanding op het Duitse Jever raakte de machine zwaar beschadigd nadat het enkele 10 tallen meters voor het begin van de landingsbaan de grond raakte; na expertise werd de Hunter afgeschreven; sergeant Jan Vleeming kon na de crashlanding ongedeerd uit z'n vernielde Hunter klimmen.
  • 191159   totaal 405:00 vlieguren





N-142     c/n     8642     mach. nr.  M-42

  • 300856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 300856   naar 324 squadron (3P-19, 3P-20, 3P-11)
  • 261157   naar 325 squadron (4R-18, 4R-17)
  • 240958   naar 323 squadron (Y9-.)
  • 211259   naar IRAN
  • 100660   naar 326 squadron
  • 280760   naar 323 squadron
  • 190962   ongeval; tijdens vlucht in omgeving Ter Apel luik van gunpack verloren; sergeant Frans van Rijswick
  • 040463   officieel afgeschreven; gesloopt bij Fa. Lichtwerk, Hoogeveen
  • 040463   totaal 1045:39 vlieguren




een mooie close up van de kapotte band van Hunter N-142.
Na het beeindigen van z'n vlucht voor de schietopleiding
bij 323 squadron landde elt J van den Maas met een lekke

band, nadat deze bij de start door FOD op de baan was geknapt.
foto KLu; coll MLNL






N-143     c/n     8643     mach. nr.  M-43

  • 030856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 030856   naar 324 squadron (3P-4)
  • 081157   ongeval; tijdens opstarten op 324 dispersal startmotor ernstig beschadigd
  • 100258   naar 325 squadron (4R-6)
  • 220358   ongeval; tijdens de landing 2 banden geklapt; sergeant  Hans Vollewens
  • 270358   ongeval; sergeant Frits den Houting
  • 300958   naar Vliegdienst squadron Leeuwarden
  • 270559   officieel afgeschreven; overgebracht naar LTS Deelen t.b.v. grondinstructie
  • 270559   totaal 208:00 vlieguren
  • 170866   naar brandweer Twente t.b.v. oefeningen




De N-143 van 324 squadron tijdens een squadron rotation met
een collega RAF squadron op Linton on Ouse in 1957






N-144     c/n     8644     mach. nr.  M-44

  • 270856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 270856   naar 324 squadron (3P-16)
  • 230357   naar 327 squadron (7E-..)
  • 060657   ongeval; startongeval 
  • 181257   naar 325 squadron (4R-12)
  • 300958   naar vliegdienst squadron Leeuwarden
  • 290559   officieel afgeschreven; overgebracht naar LTS Deelen t.b.v. grondinstructie
  • 290559   totaal 227:57 vlieguren
  • 000000   naar KLU museum Soesterberg



op deze foto komen de prachtige elegante vormen van 
de "Flying Lady" goed tot z'n recht.
Deze foto is gemaakt op het museum terrein bij

vliegbasis Soesterberg in 1982.






N-145     c/n     8645     mach. nr.  M-45

  • 300856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 300856   naar 325 squadron (4R-17, 4R-3)
  • 170358   ongeval; vluchtongeval 
  • 180958   naar 323 squadron
  • 151259   ongeval; motorstoring tijdens laatste bocht voor landing; noodlanding in weiland bij kerk Jelsum ; eerste luitenant Dick Mossel door omstanders uit brandende wrak gered; de Hawker Hunter werd na expertise afgeschreven.
  • 151259   totaal 524:47 vlieguren

























Het uitgebrande wrak van Hunter N-145 in het weiland
bij Jelsum na de voortreffelijk vlak uitgevoerde noodstop 

van lt Dick Mossel van 323 squadron; dankzij het kordate
ingrijpen van enkele ooggetuigen kon Dick Mossel uit
de brandende wrakstukken worden gered; op de foto's
is duidelijk de smalle opening in de cockpit te zien,
waardoor 
Dick uit z'n benarde positie kon worden
getrokken.








N-146     c/n     8646     mach. nr.  M-46

  • 310856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 310856   naar 324 squadron (3P-22)
  • 210257   naar 325 squadron (4R-4)
  • 090558   ongeval; start afgebroken na technische problemen; vanwege de hoge snelheid door de barrier via overrun buiten het vliegveld terechtgekomen; inmiddels had piloot reserve sergeant Martin Klokman het landingsgestel opgetrokken waarna machine in tuin aangrenzende buren tot stilstand kwam. Martin Klokman kon ongedeerd op de grond uitstappen, de Hunter werd gerepareerd.  














De serie foto's laat nog eens duidelijk zien hoe groot de schade
aan de Hunter en de omgeving was na de mislukte start van
res sgt Martin Klokman op 9 mei 1958; gelukkig bleef hij
bij deze stevige crash ongedeerd.



  • 240658   naar IRAN t.b.v reparaties bovenvermeld ongeval
  • 170459   naar 326  squadron na reparaties (9I-8)
  • 280760   naar Leeuwarden 
  • 080362   ongeval; vogelaanvaring
  • 150562   ongeval; taxi ongeval 
  • 151062   ongeval; tijdens testvlucht vogelaanvaring op rechterintake; kapitein Pam van het Hof
  • 060563   officieel afgeschreven; gesloopt bij Fa. Lichtwerk, Hoogeveen
  • 060563   totaal 914:53 vlieguren




N-147     c/n     8647     mach. nr.  M-47 

  • 270856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 270856   naar 325 squadron (4R-9)
  • 241156   ongeval; vogelaanvaring 
  • 120559   naar 326 squadron (9I-23)
  • 020660   officieel afgeschreven; vervoerd naar LTS Deelen t.b.v. brandweerschool




N-148     c/n     8648     mach. nr.  M-48


  • 310856   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 310856   naar 325 squadron (4R-10)
  • 280956   ongeval; tijdens de vlucht vermoedelijk voorwerp in de compressor gezogen waardoor een ernstige motorstoring is opgetreden; schoepen- en compressorbladen zwaar beschadigd; res. sergeant Aart Schouten wist de Hunter veilig aan dek te krijgen, maar de motor werd afgeschreven. 
  • 220758   ongeval; tijdens air-air schieten gunpack explosie; sergeant Ben Drenth 
  • 300958   naar vliegdienst squadron Leeuwarden
  • 110659   officieel afgeschreven; vervoerd naar LTS Deelen t.b.v. grondinstructie
  • 110659   totaal 247:00 vlieguren
  • 170866   naar Leeuwarden t.b.v. brandweeroefeningen




In 1966 werd de N-148 op Leeuwarden gebruikt voor
brandweeroefeningen; opmerkelijk was dat het toestel
nog steeds de oude tailbadges van 326 squadron droeg.
foto coll MLNL








N-149     c/n     8649     mach. nr.  M-49

  • 150956   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 150956   naar 325 squadron (4R-..)
  • 270257   naar 324 squadron (3P-23, 3P-10)
  • 220357   naar 327 squadron (7E-6)
  • 220158   naar 322 squadron (3W-..)
  • 150258   naar 325 squadron (4R-21)
  • 230558   ongeval; startongeval; toestel kon geen hoogte krijgen waarna start vanaf Soesterberg werd afgebroken; toestel baan uitgereden en met ingetrokken landingsgestel buiten het vliegveld in tuin aangrenzende buren tot stilstand gekomen; de Hawker Hunter werd volledig vernield; majoor Henny Folmer, commandant 325 squadron, veilig op grond uitgestapt.
  • 230558   totaal 199:00 vlieguren
  • 240658   wrak naar LTS Deelen t.b.v. grondinstructie




N-150     c/n     8652     mach. nr.  M-52

  • 160157   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 160157   naar 325 squadron (4R-3, 4R-6)
  • 230757   ongeval; tijdens het opstarten ontplofte een startpatroon; hierbij raakte de Hunter zwaar beschadigd, cat.4;sergeant J.M Willems ongedeerd  
  • 150458   naar 325 squadron (4R-25)
  • 300958   naar vliegdienst squadron Leeuwarden (Y9-..)
  • 090659   officieel afgeschreven; vervoerd naar LTS Deelen t.b.v. grondinstructie; later decoy en brandweerschool
  • 090659   totaal 194:00 vlieguren
  • 000080   eind jaren 80 volledig verbrand bij oefeningen



een aantal foto´s met het verval in beeld gebracht;  
op de zwart wit foto de N-150 in redelijke conditie,

de machine is inmiddels op z'n linkervleugel
komen te liggen nadat het linker hoofdwiel
naar binnen is geklapt.

Schaarsbergen september 1978





Dezelfde Hawker Hunter op het oefenterrein van de
luchtmacht brandweerschool in Schaarsbergen,
waar het ligt te wachten op een volgende
oefening.
De conditie is nog redelijk, maar duidelijk zijn de
weersinvloeden merkbaar op de camouflage en
herkenningstekens.
Opmerkelijk is dat op de romp rechts van het
badge van het 311 squadron de oude Y9
registratie weer te herkennen is.

Schaarsbergen april 1981




en tenslotte wat er van de eens zo trotse N-150 over is
na een nieuwe serie oefeningen!
Schaarsbergen juli 1991