Hawker Hunter F.4

- N-181 t/m N-190

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



N-181     c/n     8729     Mach. nr   M-129


  • 050657   afgeleverd KLU Soesterberg
  • 050657   naar 327 squadron (7E-24)
  • 210158   naar 322 squadron (3W-24)
  • 060358   naar 323 squadron (Y9-50, Y9-11)
  • 020958   ongeval; tijdens on finals in slip stream geraakt van te vroeg indraaiende Gloster Meteor T-7 I-303; door de daarbij onstane valwind smakte de Hunter tegen de grond waarbij de rechterhoofdpoot zwaar beschadigd raakte. Direct daarna veerde het toestel op waarna het uit balans raakte; sergeant Ernest Sjamaar probeerde een doorstart te maken hetgeen vanwege het te geringe vermogen maar deels lukte; de Hunter rolde zo'n 90 graden naar rechts op z'n kant, waarna Ernest Sjamaar zich met z'n schietstoel uit het toestel schoot; de Hawker Hunter stortte in het verlengde van baan 10-28 in een weiland bij een kassencomplex aan de overkant van de Troelstraweg waarna het explodeerde; res sgt Ernest Sjamaar raakte bij z'n te lage sprong zwaar gewond; na lang revalideren wist hij gelukkig te herstellen.(zie onder!) 
  • 020958   totaal 162:00 vlieguren
  • 291058   wrak naar Deelen LTS



overzicht vanuit de lucht van de crash site
en de impactplaats v
an de Hunter F4 N-181
van sergeant Ernest Sjamaar.

In een persoonlijk gesprek met MLNL vertelde Ernest Sjamaar
in 2009; `t.g.v. het ongeval heb ik daarna een volledig
geheugenverlies van circa 10 dagen opgelopen, sinds die tijd 

is mijn geheugen slecht gebleven; na het ongeval heb ik na een
lange herstelperiode nog 73 uur gevlogen op de Hunter.
(o.a opnieuw in de Hunterconversie van juni t/m november
1959).
Daarna werd ik medisch en vanwege mn reactie vermogen
afgekeurd voor de vliegercarriere.
Na een burger opleiding HTS vliegtuigbouw is Ernest Sjamaar
daarna als burger nog werkzaam geweest  op de KMA in Breda! 
foto KLu;coll MLNL





Foto van de opleidingsklas van sergeant Ernest Sjamaar
tijdens de Hunterconversie op Leeuwarden die 

op 9 juli 1958 startte; sgt. Sjamaar staat 4e van links.
foto KLu



N-182     c/n     8730     Mach. nr   M-130

  • 110657   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 110657   naar 325 squadron (4R-23)
  • 210158   naar 323 squadron (Y9-43, Y9-12)
  • 011058   naar Lw vliegdienst squadron (N-82)
  • 010462   officieel afgeschreven; naar Fa Lichtwerk Hoogeveen tbv sloop
  • 010462   totaal 639:31 vlieguren
  • 290862   wrak naar Deelen tbv brandweer








Op 25 oktober 1960 raakten Hunter F-4 N-182, gevlogen
door sergeant majoor Hero Musch, en Hunter T-7 N-302

(piloot lt Dick Mossel) elkaar tijdens een oefening ACT
(Air Combat Training) in de omgeving van Kampen.
Bij de botsing knapte een groot deel van de rechter
aileron van de N-182 af.
Desondanks wist vlieger Hero Musch de gehavende
Hunter veilig naar Leeuwarden terug te brengen.
Ook de dual Hunter T-7 met Dick Mossel landde
veilig op Leeuwarden.

Op de bovenste foto staat sergeant majoor Hero
Musch links naast een collega na de onfortuin- 

lijke vlucht.
foto KLu; coll MLNL





N-183     c/n     8731     Mach. nr   M-131

  • 210657   afgeleverd KLU Soesterberg
  • 210657   naar 327 squadron (7E-..)
  • 151057   naar 323 squadron (Y9-40, Y9-13)
  • 011058   naar Lw vliegdienst squadron (N-83)
  • 170759   naar 323 squadron (N-83)
  • 281161   officieel afgeschreven; naar Fa. Lichtwerk Hoogeveen tbv sloop
  • 281161   totaal 516:52 vlieguren
  • 050962   wrak naar Deelen tbv brandweer








Op 3 februari 1960 reed Hunter F-4 N-183 in de barrier van
baankop 06.
(een met kabels gespannen vangnet aan het einde van de 

startbaan) ; de foto bewijst dat deze Hunter nog
steeds met de neusregistratie N-83 vloog.

Om Hunters van de sleepvlucht beter te herkennen waren
deze 2 cijferige registraties alleen op Hunters van de sleep-
vlucht aangebracht. In de loop van 1960/1961 werden de
2 cijferige registraties weer vervangen door het volledige 
N- serial met 3 cijfers.
foto's KLu; coll MLNL






N-184     c/n     8732     Mach. nr   M-132

  • 170657   afgeleverd KLU Soesterberg
  • 170657   naar 327 squadron (7E-26)
  • 210158   naar 322 squadron (3W-..)
  • 060358   naar 323 squadron (Y9-51)
  • 050558   ongeval; start afgebroken na techn. problemen; om snelheid te verminderen werd het landingsgestel ingetrokken waarna de Hunter zo'n 400m over de baan doorgleed alvorens in de overrun tot stilstand te komen; na expertise werd de N-184 cat.4 total loss verklaard; elt Martin Hindriks kon veilig op de grond uitstappen
  • 050558   totaal 74:00 vlieguren
  • 030658   wrak naar Deelen LTS tbv instructie
  • 000966   wrak naar Ypenburg tbv brandweer













4 foto's van het startongeval van Martin Hindriks met z'n
Hunter N-184; duidelijk is te zien dat de Hunter geen
neuscode 
van het 323 squadron droeg.
Verder is natuurlijk de enorme schade aan de machine
te zien welke door de buikschuiver werd veroorzaakt.
Tijdens de start constateerde Martin Hindriks dat het
toestel niet goed functioneerde op uitslagen
van het hoogteroer; reden voor hem om de start 
vervolgens af te breken.
foto's KLu; coll MLNL








N-185     c/n     8733     Mach. nr   M-133

  • 170657   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 170657   naar 324 squadron (3P-26)
  • 210158   naar 323 squadron (Y9-47, Y9-15)
  • 011058   naar Lw vliegdienst squadron (N-85)
  • 160560   naar 323 squadron
  • 281161   officieel afgeschreven
  • 281161   totaal 604:56 vlieguren
  • 290862   toestel afgevoerd naar Fa. Lichtwerk Hoogeveen t.b.v. sloop
  • 120962   wrak naar Deelen LETS t.b.v. brandweeroefeningen



foto via Gerrit Boxem van de aankomst van Hunter F4
N-185 bij de Firma Lichtwerk in Hoogeveen.






N-186     c/n     8734     Mach. nr   M-134

  • 240657   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 240657   naar 325 squadron (4R-27)
  • 210158   naar 323 squadron (Y9-45, Y9-16)
  • 011058   naar Lw vliegdienst squadron (N-86)
  • 280859   naar 323 squadron
  • 100360   naar SDI squadron
  • 160560   naar 323 squadron
  • 010462   officieel afgeschreven; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 010462   totaal 769:05 vlieguren
  • 120962   wrak naar Deelen LETS t.b.v. brandweeroefeningen



N-187     c/n     8735     Mach. nr   M-135

  • 270657   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 270657   naar 325 squadron (4R-5)
  • 210158   naar 323 squadron (Y9-42, Y9-17)
  • 011058   naar Lw vliegdienst squadron (N-87)
  • 300759   naar 323 squadron
  • 100360   naar SDI squadron
  • 160560   naar 323 squadron
  • 010462   officieel afgeschreven; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 010462   totaal 801:13 vlieguren
  • 050962   wrak naar Deelen t.b.v. brandweeroefeningen




Op 20 juli 1959 werd deze foto van de mannen van de
sleepvlucht op Leeuwarden gemaakt vanwege het
heugelijke feit dat de 1000e towvlucht kon worden
bijgeschreven; Hunter F-4 N-187 fungeerde als de

sleepkist tijdens deze gedenkwaardige towmissie
foto coll MLNL





N-188     c/n     8736     Mach. nr   M-136

  • 170757   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 170757   naar 324 squadron (3P-27)
  • 171057   naar 323 squadron (Y9-32, Y9-18)
  • 011058   naar Lw vliegdienst squadron (N-88)
  • 070959   naar 323 squadron
  • 141161   ongeval; tijdens towvlucht sleepvlag en pylontanks boven zee afgeworpen na technische problemen; sergeant  Frans van Rijswick 
  • 010462   officieel buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 010462   totaal 769:55 vlieguren
  • 150862   wrak naar Deelen t.b.v. brandweeroefeningen



N-189     c/n     8737     Mach. nr   M-137

  • 270857   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 270857   naar 324 squadron (3P-28)
  • 171057   naar 323 squadron (Y9-33, Y9-19)
  • 070760   ongeval; tijdens nachtstart vogel in motor gezogen gevolgd door motorexplosie; toestel met grote snelheid en volle fueltanks in barrier geraakt waarna hevige brand is ontstaan; piloot sergeant Paul Francois wist zich uit vuurzee te redden door uit brandende cockpit te springen; hierbij had hij nog wel de pech dat juist aan deze zijde van de kist de brand het hevigst was; ondanks z'n zware brandwonden herstelde hij na een na lange revalidatie en vervolgde later nog  z'n carriere als vlieger bij de burgerluchtvaart.
  • 070760   totaal 406:29 vlieguren
  • 161260   wrak naar brandweer vlb. Eindhoven




N-189 als eerste Hunter F-4 van 323 squadron in
oktober 1957; in de cockpit commandant Jan Blaauw.
foto KLu; coll MLNL


















Vijf dramatische foto's van de Hunter N-189 na het ernstige
ongeval van 7 juli 1960 toen sergeant 
Louis Francois tijdens
een nachtstart om 22.20uur vanaf Leeuwarden een meeuw
in de motor kreeg; de gevolgen waren desastreus, na
de motorexplosie en de barrierimpact ontstond een
enorme vlammenzee 
welke gepaard ging met een
verschrikkelijke hitte.

Op de foto's is goed te zien dat het complete staart-
gedeelte en het rompstuk bij de uitlaat compleet zijn
weggesmolten; verder woedde de brand hevig bij de
vleugeltanks. 
Op de foto lijkt het alsof het cockpitgedeelte bespaard
bleef van de vernietigende vlammen, maar in werke-
lijkheid sloegen de vlammen van de enorme vuurzee

tot in de cockpit.
Ondanks z'n penibele situatie wist sergeant Louis
Francois zich, tot grote vreugde van iedereen, uit
z'n brandende cockpit te bevrijden.

Na een langdurige revalidatie (oa ernstige brand-
wonden aan handen, armen en benen) wist hij z'n
carriere als luchtmachtvlieger te hervatten en
beeindigde z'n vliegcarriere als gezagvoerder
bij Transavia.
foto's KLU; coll MLNL




N-19
0     c/n     8738     Mach. nr   M-138


  • 260757   afgeleverd KLU Leeuwarden
  • 260757   naar 325 squadron ( 4R-14)
  • 181057   naar 323 squadron (Y9-34, Y9-20)
  • 240560   ongeval; in barrier na afbreken start ivm technische problemen; kapitein Willem Heitmeijer
  • 130860   officieel afgeschreven; naar DVVM2 t.b.v. sloop
  • 130860   totaal 346:57 vlieguren








kapitein Willem Heitmeijer kwam met de N-190 op
24 mei 1960 in de barrier terecht nadat hij de start
van een nieuwe oefenvlucht moest afbreken vanwege
technische problemen.
foto's KLu; coll MLNL