Hawker Sea Fury FB.51

- 6-23 t/m 6-47

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




6-23          c/n     6290

  • 060751   in gebruik/overname Marineluchtvaartdienst
  • 000353   naar VSQ-3 
  • 090454   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt


6-24          c/n     6291     UK Serial   VX748

  • 040751   in gebruik/overname Marineluchtvaartdienst
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-860, VSQ-3
  • 040355   ongeval; Luqa, Malta; piloot ongedeerd


6-25          c/n     6292

  • 040751   in gebruik/overname
  • 040751   naar VSQ-860
  • 000552   naar VSQ-3 
  • 190553   ongeval; mid air botsing met 6-28 bij Rhydwen(Noord-Wales), luitenant ter zee V2 H. Statius Mulder 







6-26          c/n     6293

  • 210951   in gebruik/overname
  • 000000   in gebruik geweest bij VSQ-3, VSQ-860
  • 110556   uit operationele sterkte
  • 180357   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 000057   gesloopt



6-27          c/n     6294

  • 210951   in gebruik/overname
  • 000000   VSQ.3,860
  • 030953   ongeval; mislukte landing HMS Illustrious en daarna in brand geraakt. Luitenant ter zee W. de Kluizenaar kon op het laatste moment op het dek uit de brandende machine springen en liep daarbij een gebroken enkel op. Het wrak werd overboord gezet en is jaren later opgevist door een aantal luchtvaartfanaten in Engeland! 



een foto uit de bekende serie van het dekongeval van
luitenant ter zee de Kluizenaar met Sea Fury FB-51
6-27 van VSQ-860; op bijgaande spectaculaire foto
het moment 
dat de vlieger zich naar de vrijheid
springt, dwars door de vlammenzee van de
hevig brandende Sea Fury; foto MLD/NIMH




6-28          c/n     6295

  • 210951   in gebruik/overname
  • 210951   naar VSQ-860
  • 000552   naar VSQ-3
  • 190553   ongeval; mid air botsing met 6-25 bij Rhydwen(Noord-Wales), luitenant ter zee III o.c. J. P. van der Oort 







6-29          c/n     6296

  • 051151   in gebruik/overname
  • 051151   naar VSQ-860
  • 000653   gebruikt voor demoteam"The Aerobats"
  • 021256   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt


6-30          c/n     6297

  • 051151   in gebruik/overname
  • 021256   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt 


6-31          c/n     6298

  • 071251   in gebruik/overname
  • 000254   VSQ-860
  • 170254   ongeval; in zee bij Karel Doorman na mislukte katapultstart/breekring van hold back unit brak af. Het toestel kreeg hierdoor te weinig startvermogen en rolde in zee; luitenant ter zee 2 H.J.E vd Kop wist zichzelf na 2 minuten onder water te zijn geweest (na kielzog!) te bevrijden en overleefde dit hachelijke avontuur.


6-32          c/n     6299

  • 051151   in gebruik/overname
  • 000353   VSQ-860
  • 130353   ongeval; een mislukte deklanding eindigde in de barrier op HMS Theseus waarbij toestel volledig werd vernield; piloot ongedeerd


 
6-33          c/n     6310

  • 071251   in gebruik/overname
  • 000954   VSQ-3
  • 140954   ongeval; afgeschreven na ongeval op Karel Doorman; piloot ongedeerd


6-34          c/n     9301

  • 301151   in gebruik/overname
  • 021256   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt


6-35          c/n     9302

  • 071251   in gebruik/overname
  • 071251   naar VSQ-860
  • 000653   gebruikt voor demoteam "The Aerobats"
  • 150556   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 060859   naar Dienst der Domeinen, Alkmaar
  • 000000   verkocht aan buitenland


6-36          c/n     9303

  • 071251   in gebruik/overname
  • 080355   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt


6-37          c/n     9304

  • 071251   in gebruik/overname
  • 000254   VSQ-860
  • 050254   ongeval; na katapultstart motorstoring opgetreden en in zee gedoken bij KD; piloot gered door stand by S-55



6-38          c/n     9305

  • 071251   in gebruik/overname
  • 071251   naar VSQ-860
  • 000653   gebruikt voor demoteam "The Aerobats"
  • 030156   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt



6-39          c/n     9306

  • 071251   in gebruik/overname
  • 150655   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt



 6-40          c/n     6307

  • 071251   in gebruik/overname
  • 290955   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt



6-41          c/n     9308

  • 030152   in gebruik/overname
  • 260755   ongeval; tijdens de landing op Marinevliegkamp Valkenburg raakte het vliegtuig overtrokken waardoor het vanwege de ongecontroleerde harde landing in brand raakte. De Sea Fury raakte hierbij ernstig beschadigd en werd afgeschreven. Luitenant ter zee V 2 R. Boon van Ostade kon op de grond ongedeerd tijdig het vliegtuig verlaten.
  • 260755   uit operationele sterkte
  • 000055   verbrand op MVK Valkenburg



6-42          c/n     9309

  • 060851   in gebruik/overname
  • 010755   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt



6-43          c/n     9310

  • 030152   in gebruik/overname
  • 220656   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 290159   voor Dfl. 2750,- officieel verkocht aan TH, Delft tbv instructie
  • 000371   naar Aviodome, Schiphol
  • 000000   naar MLM museum, Kamp Zeist



6-44          c/n     9311

  • 080252   in gebruik/overname
  • 240157   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt



6-45          c/n     9312

  • 080252   in gebruik/overname
  • 310855   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt



6-46          c/n     9313

  • 250252   in gebruik/overname
  • 250252   naar VSQ-860
  • 000653   gebruikt voor demoteam "The Aerobats"
  • 000853   VSQ-3
  • 310853   ongeval; deklanding onder te hoge snelheid op HMS Illustrious waarna machine dmv neusstand tot stilstand kwam; door de harde klap brak echter de gehele neussectie af; luitenant ter zee III F. L. A. Harte kon veilig uit z'n benarde positie worden bevrijdt. 



met een enorme klap brak na de neusstand de gehele
neussectie van de Sea Fury 6-46 van luitenant ter zee
F. Harte af; de machine was daardoor een definitieve
write off geworden; zoals op de foto goed is te zien 

bleek een nog een hele toer om de vlieger uit z'n 
benarde positie te bevrijden.
foto coll Prudent Staal




6-47          c/n     9314

  • 080252   in gebruik/overname
  • 011255   uit operationele sterkte
  • 180457   officieel afgeschreven
  • 000057   gesloopt