Thunderflash RF-84F

- P-13 t/m P-24

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


P-13
    s/n   52-7243

  • 000055   acceptatiedatum
  • 300855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 190957   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 241057   naar 306 Sq.(TP-14)
  • 000363   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 220363   officieel afgeschreven KLU
  • 220363   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht



Thunderflash P-13 als TP-14 op een dispersal van vlieg-
basis Deelen rond 1958-1959.
Vanaf 1960 werden de Thunderflashes gelijktijdig met
een grote inspectie bij Avio Diepen op Ypenburg
gecamoufleerd.
foto KLu






 
                 P-14    s/n   52-7280

  • 000055   acceptatiedatum
  • 300855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 231056   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 151156   naar 306 Sq.(TP-10)


De TP-10 gebroederlijk in formatie met een aantal foto-
verkenningsversies
 (vlnr de Engelse Swift, boven een
Belgische Thunderflash en rechts een Engelse Canberra)
 in gebruik bij de andere NAVO landen tijdens een fotoshoot
vlucht vd pers 
ter voorbereiding op de NAVO recce oefening
"Royal Flush" in 1958.  foto KLU

 
  • 000060   naar Avio Diepen o.a. camoufleren


 
 
  • 000363   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 220363   officieel afgeschreven KLU
  • 220363   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
             
                 P-15    s/n   52-7286

  • 000055   acceptatiedatum
  • 300855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 250956   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 291056   naar 306 Sq.(TP-9)
  • 010860   ongeval; na landing naast de baan geraakt
  • 000063   ongeval; voor reparaties naar Avio Diepen/vlb. Ypenburg
  • 000164   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 150164   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
  • 240164   officieel afgeschreven KLU

 

                 P-16    s/n   52-7296

  • 000055   acceptatiedatum
  • 300855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 291156   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 191256   naar 306 Sq.(TP-12)
  • 210758   ongeval; tijdens formatievlucht boven Duitsland tegen heuvelrug gevlogen en neergestort bij Oberkirchen omgeving Möhnedam(D); reserve tweede luitenant J. M. (Joop) Helsloot 
  • 120958   officieel afgeschreven KLU



 

                 P-17    s/n   52-7232

  • 000055   acceptatiedatum
  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 110157   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 240457   naar 306 Sq.(TP-16)
  • 080660   ongeval; verongelukt bij Slochteren, sergeant A. A. (Albert Anton) Fikkert  
  • 090760   officieel afgeschreven KLU


                 P-18    s/n   51-16997

  • 000055   acceptatiedatum
  • 250256   aankomst per schip in Rotterdam
  • 181256   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 040157   naar 306 Sq.(TP-13)
  • 030658   ongeval; tijdens laagvliegoefening een berghelling geraakt in de Elzas(F), 6 mijl N. van Sazermatt, eerste luitenant J. (Johan) Sandwijk  
  • 280758   officieel afgeschreven KLU
 


                 P-19    s/n   52-7444

  • 000055   acceptatiedatum
  • 210456   aankomst per schip in Rotterdam
  • 290157   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 150257   naar 306 Sq.(TP-17)
  • 280160   ongeval; landingsongeval vlb. Soesterberg botsing met P-20, cat 4 schade, gerepareerd


De P-19 tijdens een tussenlanding aan Sollingen(D)
op 16 januari 1962

 
  • 000363   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 220363   officieel afgeschreven KLU
  • 220363   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
 

                 P-20    s/n   52-7434

  • 000055   acceptatiedatum
  • 160556   aankomst per schip in Rotterdam
  • 061156   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 261156   naar 306 Sq.(TP-11)
  • 280160   grondongeval; landingsongeval vlb. Soesterberg botsing met P-19; cat 4 schade, gerepareerd.
 
​ 

prachtige overzichtsfoto van vliegbasis Deelen met
Thunderflash TP-11 op een dispersal en onder
dezelfde machine in close up op z'n thuisbasis;
naast de opvallende rode 306 squadronkleuren
van de neusband en de staartstrepen vallen
ook de rood gemaakte neuskegels van de
kerosinetanks op.

Deze unieke dia scans dateren van juli 1958.





 


De onfortuinlijke P-20 na bovenvermeld ongeval
foto KLU


 
  • 171063   vanaf vlb. Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
 
 
                 P-21    s/n   51-1890

  • 000058   acceptatiedatum,ex USAF FS-890?
  • 260358   aankomst per schip in Rotterdam
  • 171158   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 291258   naar 306 Sq.(TP-3)
  • 000060   naar Avio Diepen o.a. camoufleren


In 1958 werd de P-21 de "nieuwe"TP-3 nadat
de originele TP-3 ,alias P-12, op 13 oktober 1958
bij een vliegongeval was afgeschreven




 


foto KLu

 
  • 171063   vanaf vlb. Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht


                 P-22    s/n   51-1909

  • 000058   acceptatiedatum,ex USAF FS-909?
  • 260358   aankomst per schip in Rotterdam
  • 171158   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 020259   naar 306 Sq.(TP-13)






 
  • 190460   ongeval; neergestort bij Blankenrath(D) omgeving Hahn, eerste luitenant R. ( Reimert) de Ruyter 
  • 190460   officieel afgeschreven KLU


                 P-23    s/n   51-1910

  • 000058   acceptatiedatum,ex USAF FS-910?
  • 260358   aankomst per schip in Rotterdam
  • 141058   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 231058   naar 306 Sq.(TP-2)
  • 091258   ongeval; na nachtlanding in overrun; sergeant W.G.C. (Willy) Evers ongedeerd
 


De P-23/TP-2 na de mislukte nachtlanding
op vliegbasis Deelen; door de hoge snelheid
brak zowel het neuswiel af en klapten de wielen
van het hoofdlandingsgestel naar binnen.

foto KLU/NIMH



 


 
  • 000061   als enige RF-84F nog niet gecamoufleerd
  • 171063   vanaf vlb. Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht



                 P-24    s/n   51-1924



  • 000058   acceptatiedatum,ex USAF FS-924?
  • 260358   aankomst per schip in Rotterdam
  • 131258   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 301258   naar 306 Sq.(TP-12)
  • 171063   vanaf vlb. Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht







op deze foto de duidelijke verschillen tussen de
RF-84F fotoverkenner links en de F-84F
Thunderstreak in voorste positie.

KLU foto's uit 1962