Thunderflash RF-84F

- P-1 t/m P-12

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


                 P-1    s/n   51-17001


  • 000055   acceptatiedatum
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 221155   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 090456   naar 306 Sq.(TP-1)


TP-1 links achter op de foto anno 1956-1959
 
  • 120957   ongeval; klapband
  • 260658   ongeval; vliegtuig beschadigd door FOD (vreemd voorwerp); eerste luitenant R. (Reimert) de Ruyter
  • 000363   in Griekse luchtmacht beschildering op Volkel
  • 230463   buiten gebruik gesteld
  • 230463   officieel overgedragen aan Griekse luchtmacht
  • 221163   naar Griekse luchtmacht   
 


De P-1 als TP-1 in de 2e helft van de jaren 50 op het
platform van vliegbasis Deelen.







                 P-2    s/n   51-11254


  • 000055   acceptatiedatum
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 181256   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 040157   naar 306 Sq.(TP-14)
  • 130857   ongeval; motorstoring kort na de start vanaf vlb. Laarbrüch(D), toestel crashte in weiland in het verlengde van de startbaan , net over de Nederlandse grens bij Aijen (Limburg), tweede luitenant B. (Bram) Löbker  



 
  • 131257   officieel afgeschreven
 


                 P-3    s/n   52-7233

  • 000055   acceptatiedatum
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 200456   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 260456   naar 306 Sq.(TP-7)
 


TP-7 links vooraan in de bekende Thunderflash formatie

 
  • 211057   ongeval; hydraulische storing tijdens vlucht; eerste luitenant Frank Tuijtjens
  • 191258   ongeval; tijdens vlucht pylontank verloren; eerste luitenant R. (Reimert) de Ruyter
  • 050760   ongeval; buiklanding gemaakt; eerste luitenant K. (Kees) von Eugen
  • 171063   vanaf Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
 



 
 
 
                 P-4    s/n   52-7241

  • 000055   acceptatiedatum
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 160456   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 170456   naar 306 Sq.(TP-6)
  • 121157   ongeval; tijdens vlucht pylontank verloren; eerste luitenant J. (Johan) Sandwijk
 


De P-4 als TP-6 in het vroege afleveringsschema; deze
foto dateert van 13 augustus 1956.


 
 


 
 

Twente 14 juni 1963;voor de allerlaatste keer een
Thunderflash op de static van een luchtmacht
open dag.

 
  • 171063   vanaf Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
      


                 P-5    s/n   51-11253

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 000855   naar Avio Diepen voor testperiode deprocessing
  • 110559   uitgebreide deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 160559   overgevlogen naar vlb. Deelen
  • 160559   naar 306 Sq.(TP-19)
  • 060659   ongeval; landingsongeval; eerste luitenant H.H. (Henk) de Roos
  • 000060   naar Avio Diepen o.a camoufleren


 
  • 000363   in Griekse beschildering op vlb. Volkel
  • 230463   officieel afgeschreven KLU
  • 230463   officiele overdracht aan Griekse luchtmacht
  • 290788   vliegend in Griekse kleuren afgeleverd op vlb. Volkel 


vergezeld door een Griekse Phantom arriveerde de
voormalige P-5 Thunderflash  op 29 juli 1988 op Volkel;
na 25 jaar terug op Nederlandse bodem!
Het 306 squadron had deze prachtige machine terug
naar Nederland weten te halen i.v.m.  een reunie.

De uiteindelijke bestemming van de Thunderflash werd het
MLM op de voormalige vliegbasis Soesterberg.


 


                 P-6    s/n   51-17000

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 250456   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 260456   naar 306 Sq.(TP-8)


 
  • 040260   ongeval; 
  • 000060   naar Avio Diepen o.a. camoufleren


en in een mooi camojasje tijdens de Royal Flush
editie 1961 welke op het Belgische Beauvechain
werd gehouden in mei van dat jaar

 
  • 220363   officieel afgeschreven KLU
  • 220363   afgeleverd Turkse luchtmacht


                 P-7    s/n   52-7231

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 130456   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 020457   naar 306 Sq.(TP-15)



De TP-15 op weg naar de startbaan voor een
nieuwe foto opdracht in 1958

 
  • 171063   vanaf vlb. Gilze Rijen afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
      
 
                 P-8    s/n   52-7236

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 020356   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 040456   samen met P-10 en P-12 als 1e RF-84F's overgevlogen naar vlb. Laarbruch 
  • 040456   naar 306 Sq.(TP-2)
  • 031057   ongeval; nadat sergeant W.G. (Willy) Evers het toestel per schietstoel had verlaten, vloog de onbemande machine nog 1,5 uur door en maakte een buiklanding in het veld bij Venray





















 
  • 131257   officieel afgeschreven KLU
     

    

                 P-9    s/n   52-7239

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 160557   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 280557   naar 306 Sq.(TP-18)
  • 090660   ongeval; start afgebroken i.v.m. technisch defekt


De nog ongecamoufleerde P-9 is na een afgebroken start in
de barrier 
van vliegbasis Deelen tot stilstand gekomen.
foto KLU/NIMH



 
  • 000363   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 220363   officieel afgeschreven KLU
  • 220363   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht



                 P-10    s/n   52-7242

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 210356   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 040456   samen met P-8 en P-12 als 1e RF-84F's overgevlogen naar vlb. Laarbruch 
  • 040456   naar 306 Sq.(TP-4)
  • 030756   ongeval; toestel doorgezakt en na landing vd baan gelopen, neuswiel beschadigd; sergeant L.J. Ravier 
  • 120957   ongeval; pylontank verloren; tweede luitenant B. Buth


oefening "Royal Flush" Beauvechain mei 1961




       
                                  Deelen maart 1963/foto KLu


 
  • 001063   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 081163   officieel afgeschreven KLU
  • 081163   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht


 
 
                 P-11    s/n   52-7284

  • 000055   acceptatiedatum
  • 090855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 220356   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed 
  • 090456   naar 306 Sq.(TP-5)


TP-5 rechts in de lead boven Nederland 
 
  • 150656   ongeval; onder slechte weersomstandigheden(veel regen) geland waarbij LH band is gesprongen; daarna werd een sodiumlamp geraakt, waardoor de pylontank werd ingedeukt; eerste luitenant J. (Jan) Cosijn
  • 241060   ongeval; vogelaanvaring; eerste luitenant J. (Jan) de Jong

 
  • 000363   afgeleverd aan Turkse luchtmacht
  • 220363   officieel afgeschreven KLU
  • 220363   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht

 
  
                 P-12    s/n   51-17002

  • 000055   acceptatiedatum
  • 300855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 020356   deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg gereed
  • 040456   samen met P-8 en P-10 als 1e RF-84F's overgevlogen naar vlb. Laarbruch 
  • 040456   naar 306 Sq.(TP-3)
  • 131058   ongeval; verongelukt bij Schijndel;reserve eerste luitenant G. Steenhuis     
  • 011258   officieel afgeschreven KLU