North American Mustang P-51D/K

- N3-621 t/m N3-640

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




N3-621          s/n     44-84470

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 210246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-321
  • 000848   naar 122 squadron
  • 150450   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-321



N3-622          s/n     44-84471

  • 300845   naar ML/KNIL
  • 130246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-322
  • 000648   omgebouwd tot dual Mustang (tweezitter)
  • 101049   ongeval; vermist tijdens formatievlucht van Medan naar Andir; langdurige zoekactie's leverden niets op; jaren later werden de Mustangs (zie ook bij N3-631)bij toeval in de dichte wouden op Sumatra gevonden nabij Pakanbaroe; de vlieger, tweede luitenant T. F. F. (Theo) Scherf   werd aanvankelijk als vermist opgegeven, later werden z'n stoffelijke resten alsnog herbegraven.



een bekende formatiefoto van een viertal Mustang
P-51 jagers van het 122 squadron.
Van voor naar achteren zien we de H-340 met Ronnie
van Beers, H-322 met Paul Verspoor, H-319 met als
piloot H. J. Mulder en tenslotte J.P. Adam met de H-321.

foto ML/KNIL coll NIMH




N3-623          s/n     44-84472

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 290346   naar PEP
  • 260546   ongeval; na ferryvlucht van Bundaberg (Australië) naar de nieuwe thuisbasis Tjililitan op Java in de landing op Tjililitan gecrashed, waarschijnlijk door oververmoeidheid van de vlieger, tweede luitenant R. Th. Esser. Na de lange vlucht ging het mis in de landing, sloeg de Mustang kort na de touch down over de kop naast de landingsbaan en was total loss. Als door een wonder bleef tweede luitenant R. Th. Esser ongedeerd. 
  • 110646   officieel afgeschreven (toestel gebruikt voor reserve-onderdelen en sleutelkist)



N3-624          s/n     44-84473

  • 300845   naar ML/KNIL
  • 251045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-324
  • 000549   naar 120 squadron
  • 100650   overgedragen aan de Indonesische luchtmacht; werd F-324



N3-625          s/n     44-84474

  • 230845   naar ML/KNIL
  • 151045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-325
  • 001047   naar PVA (Photo Verkennings Afdeling)
  • 000948   naar DVM voor ombouw tot fotoverkenner FP-51
  • 010549   ongeval; vliegtuig totaal vernield na crash te Singkep; tweede luitenant W. A. M. (Willem, "Bill" voor collega's) Janssen bleef ongedeerd.



N3-626          s/n     44-84475

  • 300845   naar ML/KNIL
  • 111045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-326
  • 000449   naar 120 squadron
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-326



N3-627          s/n     44-84476

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 210246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001246   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-327
  • 220747   ongeval; bij aanval op vijandelijke stellingen bij Lalang beschadigd door luchtafweer; veilig geland; sergeant majoor R. L. (Ron) van Beers ongedeerd.
  • 150450   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-327



N3-628          s/n     44-84477

  • 300845   naar ML/KNIL
  • 251045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-328
  • 001249   naar 120 squadron
  • 000350   naar 122 squadron
  • 150450   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-328




weer zo'n schitterende aktiefoto van twee Mustang P-51D 
jagers van het 122 squadron, in 
close formatie met een
North American B-25 Mitchell van het 18 squadron,
tijdens een transit vlucht van Medan naar Pandang op 
West-Sumatra in mei 1947.
De kist op de voorgrond is de N3-628, het registratienummer
staat middenin op de neussectie. ;

foto PVA ML/KNIL; coll NIMH





N3-629          s/n     44-84478

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 130246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001246   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-329
  • 000549   naar PVA voor ombouw tot fotoverkenner (FP-51)
  • 000150   naar 122 squadron ( fotouitrusting was weer verwijderd)
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-329



N3-630          s/n     44-84793

  • 300845   naar ML/KNIL
  • 130246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-330
  • 001248   naar 121 squadron
  • 000449   naar 120 squadron
  • 001049   naar 122 squadron
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-330



N3-631          s/n     44-84794

  • 230845   naar ML/KNIL
  • 151045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-331
  • 101049   ongeval; vermist tijdens formatievlucht van Medan naar Andir; langdurige zoekactie's leverden daarna echter niets op; pas jaren later werden de Mustangs (zie ook bij N3-622) bij toeval ontdekt in de dichte wouden op Sumatra bij Pakanbaroe; de vlieger, eerste luitenant A. B. A. M. (André) Brokx  werd aanvankelijk als vermist opgegeven, later werden z'n stoffelijke resten alsnog herbegraven. 



André Brokx (rechts) met maatje
Henk van Leeuwen melden zich
als 
oorlogsvrijwilligers aan bij de
Royal Air Force.
Ingedeeld bij de opleiding No. 63

Course startten ze in Wolverhamp-

ton op de Tiger Moth bij de 28 EFTS
(Elementary Flying Training School)
hun basisopleiding tot vlieger.

Na z'n brevettering werd André Brokx
bij de Militaire Luchtvaart van het 
KNIL gedetacheerd
.
foto KLu/NIMH





N3-632          s/n     44-84795


om onverklaarbare reden is deze Mustang nooit afgeleverd aan de Militaire Luchtvaart van het KNIL; het vliegtuig werd destijds wel door het RAAF Air Depot ingeklaard, maar werd vervolgens niet doorgeleverd aan de ML/KNIL. Vanaf 1950 schijnt deze Mustang alsnog dienst te hebben gedaan bij de Indonesische luchtmacht als F-332. 




N3-633          s/n     44-84796


  • 300845   naar ML/KNIL
  • 111045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-333
  • 000549   naar 120 squadron
  • 131249   ongeval; de Mustang raakte tijdens een trainingsvlucht in een vrille waarna het onbestuurbaar neerstortte in de omgeving van Bandung; de vlieger, de op 3 april 1927 te Amsterdam geboren sergeant H. B. (Herman) Tomassen   , kwam hierbij om het leven. Hij ligt begraven op het ereveld Pandu te Bandung.



N3-634          s/n     44-84797

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 130246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 161246   ongeval; het vliegtuig moest tijdens een verkenningsvlucht vanwege motorstoring een noodlanding maken op een sawa in vijandelijk Republikeins gebied in de omgeving van Medan; de vlieger, sergeant L. C. (Leo) van Daalen kon veilig op de grond uitstappen, toen hij werd omsingeld door vijandelijke groeperingen. Dankzij snel ingrijpen van een aantal lokale politiemannen en een burgemeester kon erger worden voorkomen. Enkele uren later arriveerde Leo van Daalen weer veilig bij de poort van vliegveld Medan. De Mustang werd daarna uit voorzorg compleet vernield door eigen troepen.
  • 160147   officieel afgeschreven



N3-635          s/n     44-84798

  • 230845   naar ML/KNIL
  • 151045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-335
  • 000349   naar PVA (niet uitgerust als fotoverkenner)
  • 000250   naar 120 squadron
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-335



N3-636          s/n     44-84799

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 111045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadon
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-336
  • 000849   naar 120 squadron
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-336



N3-637          s/n     44-84800

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 210246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-337
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-337



N3-638          s/n     44-84801

  • 300845   naar ML/KNIL
  • 251045   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron  
  • 001146   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-338
  • 000450   naar 120 squadron
  • 100650   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-338




Mustang P-51D H-338 van het 122 squadron
met draaiende motor kort voor de start
vanaf thuisbasis Medan 
op Sumatra.
foto ML/KNIL





N3-639          s/n     44-84802

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 120246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001246   naar 122 squadron
  • 300547   ongeval; tijdens oefenvlucht in een vrille geraakt waarna de Mustang oncontroleerbaar werd en uiteindelijk onder hoge snelheid neerstortte in de omgeving van Medan; de vlieger, de op 23 mei 1921 in Bergen op Zoom geboren sergeant L. C. (Leo) van Daalen   kwam om het leven; hij ligt begraven op het Nederlandse ereveld Leuwigajah te Cimahi op Java bij Bandung.



N3-640          s/n     44-84803

  • 290845   naar ML/KNIL
  • 120246   naar PEP
  • 000546   naar 121 squadron
  • 001246   naar 122 squadron
  • 000047   nieuwe registratie H-340
  • 150450   overgedragen aan Indonesische luchtmacht; werd F-340



de reeds bij de N3-622 afgebeelde formatiefoto van een
4tal 
Mustangs van 122 squadron,gestationeerd op
Polonia bij Medan op Sumatra.
Op de foto wordt de H-340 gevlogen door R. L. (Ronnie)
van Beers, die na de opheffing van het KNIL naar de
Koninklijke 
Luchtmacht overstapte en daarna nog vele
missies vloog op 
respectievelijk de Gloster Meteor en
later de Hawker Hunter.
Na z'n luchtmachtperiode was hij na geruime tijd aktief als 
testpiloot van de NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaart
Centrum )Hunter T-7 PH-NLH.

foto ML/KNIL coll NIMH



Naast de Militaire Luchtvaart van het KNIL ontving ook de Leger Luchtmacht Nederland (de latere Koninklijke Luchtmacht) een aantal Mustang P-51K vliegtuigen.
Deze toestellen werden in december 1946 aangeschaft ten behoeve van de technische opleidingen; de Mustangs kwamen uit oude legerdumpen van de USAF in Europa.
Twee bekende bouwnummers zijn:


44-12125     later naar TH Delft en terug naar MLM waarna men deze Mustang voorzag van foute registratie H-307
                       (de Mustang in het museum is dus NIET de oorspronkelijke H-307 van de ML/KNIL!)

44-12149     later verbrand/verschroot