Hawker Hunter F.6

Terug

Taak                        Onderscheppingsjager
Totaal in dienst        93
Registraties              N-201 tm N-293
Operationeel            oktober 1957 -  juli 1968
In gebruik bij           322,323,324,325,326,327 

Voor de vervanging van de Gloster Meteor onderscheppingsjagers koos Nederland voor de Hawker Hunter.
In december 1955 werd de eerste Hunter aan de KLu afgeleverd.
De machines werden geassembleerd door hoofdaannemer Fokker ism Werkspoor, Aviolanda, SABCA, Avions-Fairy en FN.
De Hawker Hunter is voor velen de meest sierlijke jager ooit ontworpen.In combinatie met de goede vliegeigenschappen sprak men al gauw van “the flying lady”.
Uitgerust met de Rolls Royce Avon motor kon de Hunter tijdens een duikvlucht de geluidsgrens doorbreken. Het toestel was uitgerust met vier Aden 30mm kanonnen, elk met een enorme vuurkracht
Naast de versies F.4 en F.6 ontwikkelde Hawker een tweezitter, aangeduid als de Hunter T.7.
Nederland bestelde hiervan nog een aantal van 20 stuks, bedoeld voor opleiding en training.
Opvallend bij deze versie was dat in tegenstelling tot veel andere trainingsmachines uit die tijd de leerling en instructeur naast elkaar  zaten.
In begin jaren 60 werd de Hunter geleidelijk buiten dienst gesteld.
325 Squadron op Soesterberg bleef als laatste luchtmachtonderdeel met zowel de jager- als de trainingsversie doorvliegen tot juli 1968.
Na het buiten gebruik stellen van de Hunters vonden de meeste van deze toestellen hun weg naar de sloop.
Daarentegen werd er ook een aantal teruggekocht door de Hawker fabriek in Engeland.
Na een aantal technische ingrepen vonden deze machines hun weg naar landen als Quatar,Irak,India en Chili.




Afscheid van de Hawker Hunter op vliegbasis Leeuwarden
De laatste Hunters van 324 squadron rijden naar baankop
06 voor de afscheidsvlucht; Lw 14 maart 1964. 

foto coll MLNL




rond 1960 werd de Hawker Hunter uitgerust met
de AIM9 Sidewinder air-air doelraket.





een volgepakte flightline met Nederlandse Hawker Hunters
van 325 squadron.