Hawker Hunter F.6

- N-201 t/m N-220

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


N-201          c/n     8788   mach. nrM-188



  • 171057   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 171057   naar O & B squadron/Leeuwarden
  • 290158   naar 324 squadron (3P-1)
  • 161160   naar IRAN
  • 000061   naar 325 squadron
  • 090866   totaal 1284:03 vlieguren
  • 090866   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-217
  • 210268   naar Chileense luchtmacht als J-708



De eerste Hunter F6 van de Klu op een static show tijdens
de 
jaarlijkse luchtmacht open dag, in dit geval editie 1966
op 
vliegbasis Volkel; kort na deze open dag editie werd
deze eerste Hunter F-6 van de luchtmacht buiten gebruik
gesteld en verkocht aan de Hawker fabrieken in Dunsfold.
foto coll MLNL Militaireluchtvaartnederland.nl




N-202          c/n     8798   mach. nr. M-198


  • 121157   afgeleverd KLu Leeuwarden
  • 121157   naar O & B squadron Leeuwarden
  • 290158   naar 324 squadron (3P-2)
  • 150360   naar 322 squadron
  • 260961   naar IRAN
  • 200362   naar 325 squadron
  • 181066   totaal 782:00 vlieguren
  • 181066   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-223
  • 020168   naar Chileense luchtmacht als J-720



N-203          c/n     8799   mach. nr. M-199


  • 290158   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 290158   naar 324 squadron (3P-3)
  • 160260   ongeval; wheels up landing op baankop 24 Twente; sergeant Henk Wilbrink ongedeerd
  • 230260   voor reparatie en groot onderhoud (IRAN inspectie) naar industrie
  • 210760   naar 324 squadron
  • 051060   ongeval; beschadigd nadat toestel met hoge snelheid (storing rechter remsysteem) in barrier tot stilstand kwam; vlak voor de barrierhit pylontanks afgeworpen; res. eerste luitenant Douwe Staal ongedeerd
  • 150464   buiten gebruik gesteld
  • 150464   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 150464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-165 
  • 301166   naar Indiase luchtmacht als S-577



vanwege de renovatie en aanleg van een verlengd
banenstelsel op de thuisbasis moesten de
Leeuwarder squadrons in het najaar van 1958
tijdelijk hun oefeningen verleggen naar vliegbasis
Twente;
op de foto de 
imposante flightline van het
Leeuwarder Hunter Wing 
met vooraan
Hunter N-203 met de 324 squadron 
neuscode 3P-3.

foto coll MLNL














De wheels up landing van sergeant Henk Wilbrink op
16 februari 1960 in beeld gebracht; na een reparatieklus
van 5 maanden kon de Hunter F-6 weer in de operationele
sterkte worden opgenomen.
foto's KLu; coll MLNL Militaireluchtvaartnederland.nl






De N-203 kort na de reparatie van bovenvermelde crash;
deze foto werd gemaakt t.g.v. de officiele ingebruikname
van de GAR-8 Sidewinder raketten voor de Hawker Hunter
in 1960.


N-204          c/n     8800   mach. nr. M-200


  • 290158   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 290158   naar 324 squadron (3P-4)
  • 111060   naar IRAN
  • 190561   naar 325 squadron
  • 220464   buiten gebruik gesteld
  • 220464   vanaf Soesterberg door luitenant van Soest overgevlogen naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 220464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-182
  • 050566   naar Indiase luchtmacht als S-572



De N-204 kwam op 11 oktober 1960 na de landing
op Ypenburg in de overrun terecht.




N-205          c/n     8801   mach. nr. M-201


  • 270358   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 270358   naar 324 squadron (3P-5)
  • 220660   naar IRAN
  • 020161   naar 325 squadron
  • 070761   ongeval; tijdens vlucht linker pylontank verloren 5-7 km ten Zuiden van Urk boven IJsselmeer; sergeant Ernst Casimiri
  • 101061   ongeval; na technische problemen pylontanks gedropped boven IJsselmeer; sergeant 1 Fred Voet
  • 120962   ongeval; tijdens touch down baan 28 2 klapbanden; eerste luitenant Martin Klokman
  • 250364   buiten gebruik gesteld
  • 250364   vanaf Soesterberg door vaandrig Fred Voet overgevlogen naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 250364   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-166
  • 010667   naar Iraakse luchtmacht als 663




N-206          c/n     8808   mach. nr. M-208


  • 140358   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 140358   naar 324 squadron (3P-6)
  • 150959   ongeval; 24 minuten na start van avondvlucht trad ernstige motorstoring op, waarsch. door een storing in de brandstoftoevoer; diverse pogingen voor herstart mislukten, waarna sergeant Willem Konijnenburg het toestel per schietstoel verliet. De vlieger kwam veilig aan de grond in een weiland Z.O. van Dingden (D); de Hawker Hunter vloog nog zo'n 7 km onbemand door waarna het neerstortte in een bouwland bij het Duitse Harmickeln.
  • 150959   totaal 248:08 vlieguren
















foto's van het wrak van de N-206 waarmee sergeant
Willem Konijnenburg ernstige motorproblemen kreeg
tijdens een nachtvlucht op 15 september 1959;

op de foto's van de dag na de fatale crash is goed te
zien dat de neus- en cockpit
sectie tijdens de impact
met de grond volledig werden 
weggeslagen.
foto's KLu; coll MLNL Militaireluchtvaartnederland.nl




N-207          c/n     8809   mach. nr. M-209


  • 210458   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 210458   naar 324 squadron (3P-7)
  • 290260   naar 325 squadron
  • 230562   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fokker Ypenburg
  • 230562   totaal 801:45 vlieguren



een nostalgisch geel gekleurde foto van het Leeuwarder
Hunter detachement op Twente in november 1958.

Links zien we de N-207 als 3P-7 samen met een 
collega Hunter uittaxien voor een nieuwe oefenvlucht.






N-208          c/n     8810   mach. nr. M-210



  • 290158   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 290158   naar 324 squadron (3P-8)
  • 160560   naar IRAN
  • 301160   naar 324 squadron
  • 130462   naar 325 squadron
  • 030762   naar 324 squadron
  • 070863   ongeval; toestel licht beschadigd na barrierlanding; majoor Willem Heitmeyer ongedeerd
  • 250364   buiten gebruik gesteld
  • 250364   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 250364   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-167
  • 030566   naar Indiase luchtmacht als S-571




de N-208 na de barrierlanding van 7 augustus 1963.





Huntertown Leeuwarden; een dagelijks beeld van de volle
flightline van Leeuwarden in het begin van de jaren 60; 

op deze foto van de Hunter lijn van 324 squadron zien we
links vooraan de N-208 met daarnaast de N-201.





N-209          c/n     8811   mach. nr. M-211


  • 100158   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 100158   naar 324 squadron (3P-9)
  • 020860   naar IRAN
  • 050161   naar 324 squadron
  • 010363   naar 325 squadron
  • 020765   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-188
  • 300667   naar Indiase luchtmacht als A-493




Na een close control missie met een andere Hunter op
28 juni 1963 klapte 
tijdens de touch down op baan 31
de rechterband van de N-209 
van het 325 squadron;
omdat de snelheid van de 
Hawker Hunter onvermin-
derd hoog bleef was een barrier 
engagement niet
meer te voorkomen; volgens de normale procedure
liet vlieger eerste luitenant G. Raven de beide droptanks 
afwerpen, werden de flaps opgehaald en zette de motor
af.
Daarna stuurde luitenant G. Raven de machine naar
het midden van de barrier, waar het succesvol werd
opgevangen. Na de barrierlanding kwam de N-209 
uiteindelijk met lichte schade in de overrun tot stilstand.





N-210          c/n     8818   mach. nr. M-218


  • 290158   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 290158   naar 324 squadron (3P-10)
  • 180360   naar 325 squadron
  • 220262   naar IRAN
  • 220763   naar 324 squadron
  • 030764   naar 325 squadron
  • 101066   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-227
  • 121267   naar Chileense luchtmacht als J-704



Hunter F-6 N-210 gezien op Woensdrecht in november 1960
met enigszins achterstallig verfonderhoud aan de neus-
registratie; foto Con van Veen






De N-210 tijdens het verblijf bij 322 squadron op Mokmer
in 1962. 

foto NIMH




De voormalige N-210 van de Koninklijke Luchtmacht nu
als de J-704 in dienst bij de luchtmacht van Chili.



N-211          c/n     8819   mach. nr. M-219


  • 310358   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 310358   naar 324 squadron (3P-11)
  • 310360   naar 325 squadron
  • 060762   buiten gebruik gesteld; naar DVVM2 t.b.v. sloop en later naar LETS t.b.v. brandweer
  • 060762   totaal 705:52 vlieguren



N-212          c/n     8820   mach. nr. M-220


  • 170258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 170258   naar 324 squadron (3P-12)
  • 230560   naar IRAN
  • 061260   naar 325 squadron
  • 220464   buiten gebruik gesteld
  • 220464   vanaf Soesterberg door luitenant Sodenkamp overgevlogen naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 220464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-183
  • 100566   naar Indiase luchtmacht als S-573



N-213          c/n     8821   mach. nr. M-221


  • 100258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 100258   naar 324 squadron (3P-13)
  • 070360   naar 326 squadron
  • 091061   ongeval; tijdens landing mankement aan remsysteem opgetreden waarna toestel naar rechts wegliep; tijdens het corrigeren bleef de snelheid hoog waarna vlieger tweede luitenant Rob Hänseler ter voorbereiding op het barrierengagement de motor afzette en de pylontanks afwierp; via de barrier in overrun van Soesterberg tot stilstand gekomen. 
  • 161161   voor reparaties en groot onderhoud ( IRAN inspectie) naar industrie
  • 160562   naar 325 squadron
  • 181065   naar IRAN
  • 150766   naar 325 squadron
  • 060868   totaal 1738:42 vlieguren
  • 060868   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-281
  • 100370   naar Indiase luchtmacht als A-1014






Beide foto's boven; de N-213 staat onbeschadigd in de
overrun van Soesterberg na het ongeval van tweede

luitenant Rob Hänseler op 9 oktober 1961.
foto's KLu coll MLNL





mooie detailopname van de staartsectie van de N-213
met afgebeeld het embleem van het 326 squadron.









Twee foto's van Hunter F-6 N-213 van het 325 squadron
in de 
nadagen van z'n luchtmachtcarriere op de
staticshow 
van vliegbasis Leeuwarden op 1 juli 1968.





N-214          c/n     8828    mach. nr. M-228

  • 290158   afgeleverd KLu Leeuwarden
  • 290158   naar 324 Squadron (3P-14)
  • 240658   ongeval; Ron van Beers
  • 220860   naar IRAN
  • 310161   naar 324 Squadron
  • 120961   ongeval; tijdens uitklimmen vanaf Soesterberg na circa 3km van baankop 10 linker radioluik verloren; sergeant Jef Pijls
  • 041262   ongeval; vogelaanvaring 2NM van Workum; sergeant 1 Henk Wilbrink
  • 150464   buiten gebruik gesteld
  • 150464   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 150464   offficieel verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-168
  • 270167   naar luchtmacht India type Hunter Mk.66D als S578





N-215          c/n     8829    mach. nr. M-229

  • 200558   afgeleverd KLu Leeuwarden
  • 200558   naar 324 Squadron (3P-15)
  • 060460   naar 326 Squadron
  • 110760   ongeval; Hoekstra
  • 161160   ongeval; sergeant Leo Gravemaker
  • 160363   ongeval; vogelaanvaring boven Sint Philipsland; LH pylontank vernield; sergeant Hans van der Vleuten
  • 060762   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk/Hoogeveen
  • 060762   totaal 799:58 vlieguren




N-216          c/n     8830     mach. nr. M-230


  • 290158   afgeleverd KLu Leeuwarden
  • 290158   naar 324 Squadron (3P-16)
  • 260360   naar 326 Squadron
  • 271261   naar IRAN
  • 250662   naar 325 Squadron
  • 240663   ongeval; M Otten
  • 220564   ongeval; sergeant 1 Willem den Ouden
  • 310864   ongeval; sergeant 1 Piet Adrichem
  • 150765   ongeval; Tjerk Euwema
  • 070266   naar IRAN
  • 160866   naar 325 Squadron
  • 101166   ongeval; start afgebroken na vogelaanvaring; daarna met grote snelheid in de barrier beland; rugvin beschadigd; sergeant Johan Vos 
  • 300768   buiten gebruik gesteld; verkocht aan Hawker Aviation; Hawker fabrieksreg. G-9-282 
  • 300768   totaal 1877:12 vlieguren
  • 100370   naar luchtmacht India type Hunter Mk.56A als A-1015 


  

Hunter F-6 N-216 met het bekende schorpioen embleem
van 325 Squadron op Soesterberg in het voorjaar van 1968. 




Johan Ragay maakte deze mooie actiefoto van de N-216
tijdens take off vanaf Soesterberg op 12 mei 1967.





formation take off van twee Hawker Hunters van 325 squadron
opweg naar een cinegun oefening boven het IJsselmeer.




N-217          c/n     8838   mach. nr. M-238



  • 030258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 030258   naar 324 squadron (3P-17)
  • 000060   naar 322 squadron
  • 010660   ongeval; bij afbreken start na techn. problemen zwaar beschadigd na barrier engagement op vliegbasis Soesterberg; doordat bij de impact de linkerpylontank openscheurde raakte de Hunter door de uitstromende kerosine in brand; deze kon worden geblust maar de Hunter werd na expertise afgeschreven; reserve tweede luitenant Frits de Raad kon ongedeerd uit z'n Hunter stappen.
  • 010660   totaal 376:00 vlieguren
  • 000660   wrak naar LETS t.b.v. brandweer



De beschadigde Hunter N-217 van luitenant Frits de Raad 
met de kabel van de safeland barrier nog op de romp
en vleugels na de barrierstop op baan 10-28 van
Soesterberg; duidelijk is te zien dat de machine onder

een dikke laag schuimpoeder is gespoten door de
kordaat optredende brandweercrew.

foto KLu;coll MLNL 




N-218          c/n     8839   mach. nr. M-239


  • 030458   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 030458   naar 324 squadron (3P-18)
  • 040858   ongeval; na landing vanwege defekte remmen in overrun baankop 10 geraakt, tweede luitenant Jack Brouwers 
  • 290858   ongeval; na landing door klapband in overrun baankop 28 geraakt; sergeant Hans "Pim" Sierks
  • 040560   naar IRAN
  • 111160   naar 325 squadron
  • 220464   buiten gebruik gesteld
  • 220464   vanaf Soesterberg door majoor Ted Hassig overgevlogen naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 220464   officieel verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-184
  • 280267   naar Indiase luchtmacht als S-580



De N-218 van 325 squadron vloog na de uitfasering bij
de Koninklijke Luchtmacht na een uitgebreide modificatie
beurt bij Hawker Aviation nog jaren actief in India
foto NIMH




N-219          c/n     8840   mach. nr. M-240


  • 170258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 170258   naar 324 squadron (3P-19)
  • 031160   naar IRAN
  • 280661   naar 325 squadron
  • 240462   naar 322 squadron (Ned. Nieuw Guinea)
  • 010363   naar 325 squadron
  • 080763   naar 324 squadron
  • 211163   naar 325 squadron
  • 080866   naar IRAN
  • 130267   naar 325 squadron
  • 300768   totaal 1670:27 vlieguren
  • 300768   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-283
  • 201271   naar Qatar luchtmacht als QA-11






N-219 in de start, de deur van het neuswiel is nog niet
helemaal opgeklapt;
Soesterberg 3 april 1967 foto Johan Ragay;coll MLNL






Na bijna 1700 vlieguren bij de Koninklijke Luchtmacht 
werd de N-219 in juli 1968 teruggekocht door de
Hawker Aviation fabrieken in Dunsfold, Engeland.
In 1971 werd de machine afgeleverd bij de luchtmacht
van Qatar.





N-220          c/n     8841   mach. nr. M-241


  • 030258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 030258   naar 324 squadron (3P-20)
  • 290361   naar 325 squadron
  • 151061   naar IRAN
  • 220662   naar 322 squadron (Ned. Nieuw Guinea)
  • 301162   naar Avio Diepen voor groot onderhoud (IRAN)
  • 200263   naar 325 squadron
  • 200966   totaal 1305:00 vlieguren
  • 200966   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-226
  • 151267   naar Chileense luchtmacht als J-705




De N-220 in een spectaculaire rechterbocht tijdens
een basisaanval op Soesterberg op 22 juli 1966
foto Johan Ragay;coll MLNL