Hawker Hunter F.6

- N-221 t/m N-240

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


N-221          c/n     8846   Mach. Nr. M-246


  • 120258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 120258   naar 324 squadron (3P-21)
  • 131258   ongeval; in overrun geraakt na klapband bij uitrollen; toestel zakte met landingsgestel in zachte kleigrond waarna het op de vleugeltanks tot stilstand kwam te liggen; sergeant Harrie de Laak ongedeerd
  • 110460   naar groot onderhoud (IRAN inspectie)
  • 091060   naar 324 squadron
  • 190462   naar 325 squadron
  • 030762   naar 324 squadron
  • 010464   buiten gebruik gesteld
  • 010464   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 010464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-169
  • 160566   naar Iraakse luchtmacht als 662



N-222          c/n     8850   Mach. Nr. M-250


  • 180258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 180258   naar 324 squadron (3P-22)
  • 060461   naar 325 squadron
  • 250861   naar groot onderhoud (IRAN inspectie)
  • 230362   naar 322 squadron (Ned. Nieuw Guinea)
  • 100563   naar groot onderhoud Avio Diepen
  • 010763   naar 324 squadron
  • 070464   naar 325 squadron
  • 270564   naar Basis squadron Leeuwarden t.b.v. sleepvlucht
  • 280964   naar 325 squadron
  • 100367   naar groot onderhoud (IRAN inspectie)
  • 031067   naar 325 squadron
  • 130868   totaal 1354:56 vlieguren
  • 130868   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-284
  • 081271   naar Qutar luchtmacht als QA-12



nostalgisch plaatje van Hunter F-6 N-222 met een 324
squadron neuscode met op de achtergrond de in 1948
gebouwde oude verkeerstoren van vliegbasis
Leeuwarden;
in 1978 werd het 
historische bouwwerk afgebroken.
foto KLu;coll MLNL






Hunter F6 N-222 van het 324 squadron (zonder tailbadge)
on finals op Leeuwarden in augustus 1963.








boven; twee foto's van de Hunter Triple Two op de zuid
flightline van vliegbasis Leeuwarden; opmerkelijk is 
dat de crewchiefs er toen nog erg luchtig bij konden lopen!




alarmstart bij baankop 24 van een aantal piloten van 324
squadron; de machine vooraan is de N-222




kleurenopnames van 324 squadron Hunters
zijn vrij zeldzaam; deze foto werd gemaakt in 1963.







op deze landingsfoto zijn de vleugelvormen met de zaagtand-
markering aan de vleugelrand goed te zien.





N-223          c/n     8851   Mach. Nr. M-251


  • 200258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 200258   naar 324 squadron (3P-23)
  • 010460   naar groot onderhoud (IRAN inspectie)
  • 041160   naar 324 squadron
  • 250364   buiten gebruik gesteld
  • 250364   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 250364   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-170
  • 150267   naar Indiase luchtmacht als S-579



Na de grote IRAN onderhoudsinspectie in 1960 vloog
Hunter F6 
N-223 geruime tijd zonder een neusserial. 





Op 16 mei 1963 bereikte Hunter F-6 N-223 als eerste 
Nederlandse Hawker Hunter het 1000 ste vlieguur.
Het laatste uur op deze gedenkwaardige vlucht werd
volgemaakt door majoor Willem Heitmeyer, die
de viering van deze mijlpaal wel kon waarderen!
foto archief Willem Heitmeyer.





N-224          c/n     8856   Mach. Nr. M-256


  • 240358   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 240358   naar 324 squadron (3P-24)
  • 120161   naar groot onderhoud (IRAN inspectie)
  • 250761   naar 324 squadron
  • 240462   naar 322 squadron (Ned. Nieuw Guinea)
  • 200463   naar Avio Diepen voor groot onderhoud
  • 260763   naar 324 squadron
  • 011063   ongeval; eerste luitenant Pier Jongepier
  • 280764   naar 325 squadron
  • 090866   totaal 1162:52 vlieguren
  • 090866   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-218
  • 271167   naar Chileense luchtmacht als J-719



De N-224 in formatiestart tijdens de detachering van het
322 squadron op Mokmer op het eiland Biak.
Voor de extra lange patrouillevluchten zijn de Hunters
voorzien van extra brandstoftanks.
foto Jaap Horsthuis




N-225          c/n     8857   Mach. Nr. M-257


  • 120358   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 120358   naar 322 squadron (3W-1)
  • 220562   totaal 799:49 vlieguren
  • 220562   buiten gebruik gesteld; Hunter gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 000662   wrak naar Deelen t.b.v. brandweer



T.b.v. instructiemateriaal voor de brandweerschool
werden de afgedankte Hunter wrakken 
na de aktieve
luchtmachtperiode op het vliegveld Deelen  verzameld.







N-226          c/n     8858   Mach. Nr. M-258


  • 270258   afgeleverd aan KLu Soesterberg    
  • 270258   naar 322 squadron (3W-2) 
  • 060359   buiten gebruik gesteld; als instructie naar Luchtmacht Technische School Deelen
  • 060359   totaal 124:00 vlieguren
  • 000069   na afstoten door LETS naar Soesterberg store
  • 000070   naar Den Helder als monument
  • 000076   naar Nieuw Milligen als poortwachter; later nog gezien in Bosbad Hoeven



10 jaar lang werd Hunter F-6 N-226 door de Luchtmacht
Technische School, later de LETS, gebruikt als instructie-
vliegtuig voor het opleiden van vliegtuigmonteurs.
Op de foto de machine tijdens een instructieles
met op de achtergrond een karakteristiek gebouw
op Deelen/Schaarsbergen.
foto NIMH




N-227          c/n     8859   Mach. Nr. M-259

 

  • 290558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 290558   naar 322 squadron (3W-16)
  • 060762   buiten gebruik gesteld; naar DVVM2 t.b.v. sloop
  • 060762   totaal 799:53 vlieguren



N-228          c/n     8867   Mach. Nr. M-267


  • 100558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 100558   naar 322 squadron (3W-6)
  • 010860   naar 326 squadron
  • 171261   naar 325 squadron
  • 060762   buiten gebruik gesteld; naar LETS t.b.v. brandweerschool
  • 060762   totaal 799:10 vlieguren



boven en onder: twee prachtige foto's  uit de NAVO archieven
waarbij we de N-228 van 326 squadron op de flightline van
Soesterberg zien in april 1961 tijdens 
een nagespeelde
fotoscene van vlieger sergeant Ernesto Pattiselanno
in de cockpit  en een vliegtuigmonteur die met een flinke
sleutelklus bezig is waarbij zelfs de opvangbakken voor 

de boordpatronen zijn verwijderd.
beide foto's NATO archief via Fabrice Loubette en Hans Ragay



 sergeant Pattiselanno werd in 1932 in Medan
 Sumatra geboren, heeft tot 1946 Medan
 gewoond en kwam daarna met z´n moeder naar
 Nederland.
 Na de middelbare school heeft hij zich aangemeld
 als vlieger bij de KLu waarna hij na z´n opleiding
 op de Gloster Meteor werd geplaatst.
 Hij ging in 1958 in de Hawker Hunter conversie
 en werd na afronding daarvan bij het 325 squadron
 op Soesterberg (terug)geplaatst.
 



N-229          c/n     8868   Mach. Nr. M-268


  • 310358   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 310358   naar 322 squadron (3W-3)
  • 220562   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 220562   799:16 vlieguren
  • 000762   wrak naar LETS t.b.v. brandweerschool



N-230          c/n     8869   Mach. Nr. M-269


  • 240558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 240558   naar 322 squadron (3W-13)
  • 250460   naar industrie t.b.v. IRAN (grote inspectie)
  • 211160   naar 324 squadron
  • 010464   buiten gebruik gesteld
  • 010464   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 010464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-171
  • 040866   afgeleverd aan Indiase luchtmacht als S-574



Onder het wakend oog van een medewerker van het
Luchtmacht Bewakingskorps (LB) taxied de Hunter
F-6 N-230 over de zuidelijke rolbaan van Leeuwarden

opweg naar de startbaan 06 richting Marssum.



N-231          c/n     8870   Mach. Nr. M-270

  • 100558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 100558   naar 322 squadron (3W-5)
  • 090459   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 230660   naar 324 squadron
  • 051162   ongeval; tijdens start vogelaanvaring boven Jelsum; sergeant 1 Henk Wilbrink
  • 220763   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 220763   780:57 vlieguren




De N-231 in gebruik bij 324 squadron op het zuid-oost
platform van Leeuwarden




mooie detailfoto van de neussectie van de N-231 waarbij
we zien dat sergeant Te Slaa (324 squadron) de persoon-
lijke crewchief van de N-231 was.
foto Marcel Te Slaa





N-232          c/n     8871   Mach. Nr. M-271

  • 080458   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 080458   naar 322 squadron (3W-7)
  • 100261   naar grote inspectiebeurt (IRAN)
  • 201061   naar 322 squadron; CLV Ned. Nieuw Guinea Mokmer
  • 070563   naar grote inspectiebeurt (IRAN)
  • 111163   naar 324 squadron
  • 080464   naar 325 squadron
  • 010564   naar sleepvlucht Leeuwarden
  • 280964   naar 325 squadron
  • 151166   buiten gebruik gesteld
  • 151166   1144:00 vlieguren
  • 151166   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-221
  • 240468   afgeleverd aan Chileense luchtmacht als J-712




Toon Broers maakte in 1962 deel uit van het grondpersoneel
wat uitgezonden werd naar Nederlands Nieuw Guinea op
vliegbasis Mokmer op het eiland Biak.

foto Toon Broers





N-233          c/n     8877   Mach. Nr. M-277

  • 100558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 100558   naar 322 squadron (3W-4)
  • 260359   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 031060   naar 324 squadron
  • 161062   ongeval; tijdens vlucht vogelaanvaring op rechter linkcontainer; eerste luitenant Harm Jan Pas
  • 151063   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 151063   totaal 805:06 vlieguren



N-234          c/n     8881   Mach. Nr. M-281

  • ​280558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 280558   naar 322 squadron (3W-15)
  • 200359   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 060960   naar 324 squadron
  • 130264   buiten gebruik gesteld
  • 130264   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-172
  • 140565   afgeleverd aan Iraakse luchtmacht als 632



N-235          c/n     8887   Mach. Nr. M-287

  • 100558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 100558   naar 322 squadron (3W-8)
  • 060762   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen 
  • 060762   totaal 752:01 vlieguren
  • 041062   gesloopte toestel naar Leeuwarden t.b.v. brandweeroefenobject
  • 000663   wrak verbrand tijdens demo oefening open dag



De N-235 in de formatiestart met Hunter F6 N-267 tijdens
de NATO Aircent Guynemer Trophee wedstrijden in
juni 1961 op vliegbasis Leeuwarden




intensief overleg op de flighline van Leeuwarden
tijdens de NAVO Aircent schietcompetitie van
juni 1961; 
Hawker Hunter vlieger Leo van Leersum neemt
kort voor z'n vlucht de laatste bijzonderheden
door met een aantal collega's van het 
Nederlandse onderhoudsteam. 






en kort nadat luitenant Leo van Leersum is
ingestapt wordt hij nog even bijgepraat door 
de Nederlandse teamcaptain majoor Willem Heitmeyer.  

foto archief Willem Heitmeyer




foto militaireluchtvaartnederland




voor ons als Hawker Hunter fans twee minder fraaie foto's
van de N-235. 
op de bovenste foto is het wrak van de Hunter zojuist
in brand gestoken voor de brandweerdemo.
foto onder: het totaal verbrandde wrak van de eens
zo sierlijke N-235 
wordt door leden van de brandweer
van vliegbasis Leeuwarden

grondig gecontroleerd tijdens een oefening met een
Search 
and Rescue Alouette 2 .
foto onder: NIMH





N-236          c/n     8888   Mach. Nr. M-288


  • 100558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 100558   naar 322 squadron (3W-9)
  • 280562   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fokker Ypenburg
  • 280562   totaal 800:00 vlieguren
  • 091062   gesloopte toestel naar Woensdrecht t.b.v. brandweeroefenobject



In 1962 werd Hunter F-6 N-236 samen met Gloster Meteor F-8
I-232 door de brandweer van vliegbasis Woensdrecht gebruikt 
tijdens oefeningen.




op 20 mei 1963 werd deze foto gemaakt op hetzelfde Woensdrecht.
foto NIMH




N-237          c/n     8889   Mach. Nr. M-289


  • 100558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 100558   naar 322 squadron (3W-10)
  • 220562   buiten gebruik gesteld;toestel gesloopt
  • 220562   totaal 799:26 vlieguren
  • 111062   gesloopte toestel naar Volkel t.b.v. brandweeroefenobject



onderhoud aan de N-237 op de flightline van Leeuwarden
voor hangar 3.
duidelijk zichtbaar voor in de neus het radarsysteem.
foto KLu; coll MLNL




N-238          c/n     8890   Mach. Nr. M-290

  • 290558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 290558   naar 322 squadron (3W-12)
  • 260359   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 260760   naar 325 squadron
  • 260863   buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op Soesterberg
  • 260863   totaal 800:00 vlieguren



N-239          c/n     8891   Mach. Nr. M-291

  • 130558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 130558   naar 322 squadron (3W-11)
  • 200259   ongeval; in de klim tijdens de start vanaf Soesterberg vond een motorexplosie plaats na een breuk in compressorblad; bij de deadstick crashlanding kwam de Hunter 200 meter voor het begin van de landingsbaan 28 aan de grond en kwam zwaar beschadigd tot stilstand in een dennenbos, waarna een beginnende brand snel werd geblust; reserve sergeant D. Hogenbirk kon zich op het laatste moment via de schietstoel in veiligheid brengen.
  • 200259   totaal 75:59 vlieguren



veel bleef er niet over van de Hunter F-6 N-239 na de
fatale crashlanding op baan 28 van Soesterberg op
20 februari 1959.; foto KLu





N-240          c/n     8899   Mach. Nr. M-299


  • 020658   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 020658   naar 322 squadron (3W-17)
  • 060762   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij DVVM2 Gilze Rijen
  • 060762   totaal 783:05 vlieguren