Hawker Hunter F.6

- N-241 t/m N-260

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


N-241          c/n     8900   Mach. Nr. M-300


  • 270558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 270558   naar 322 squadron (3W-14)
  • 140562   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 140562   totaal 797:00 vlieguren
  • 000762   wrak naar Deelen t.b.v. brandweerschool



op deze foto zijn de gesloopte wrakken van de N-225 en
N-241 
zichtbaar tussen de berkenbomen van Deelen;
de brandweer 
op de LETS gebruikte later al deze
afgedankte Hunterrompen als instructiemateriaal
tijdens de praktijklessen op de brandweerschool
in Schaarsbergen







N-242          c/n     8901   Mach. Nr. M-301

  • 300558   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 300558   naar 322 squadron (3W-18)
  • 080459   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 040760   naar 324 squadron
  • 170763   buiten gebruik gesteld;gesloopt bij Fa. Lichtwerk
  • 170763   totaal 780:51 vlieguren



N-243          c/n     8906   Mach. Nr. M-306

  • 240658   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 240658   naar 322 squadron (3W-20)
  • 000060   naar 326 squadron
  • 060762   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen




detailopname van de droptank (underwingtank) op een
nieuw model draagwagen anno 1960 ; de Hunter
vliegtuigen 
waren met dit type underwing fueltank
uitgerust.
op de achtergrond zien we 
net een detail van het
326 squadron embleem op de staart 
van de N-243.




N-244          c/n     8907   Mach. Nr. M-307

  • 120658   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 120658   naar 322 squadron (3W-19)
  • 220562   buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt op Soesterberg
  • 220562   totaal 799:25 vlieguren
  • 111062   gesloopte toestel naar Volkel t.b.v. brandweeroefenobject




mooie detailopname van de neussectie van de N-244
op de flightline van Woensdrecht in november 1960;
foto Con van Veen





N-245          c/n     8908   Mach. Nr. M-308

  • 240758   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 080958   naar 325 squadron (4R-..)
  • 121258   naar 322 squadron (3W-25)
  • 000862   naar 324 squadron
  • 250962   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 250962   totaal 731:11 vlieguren



onderhoudspersoneel poseert in en voor de N-245
tijdens een ontspannen moment op Soesterberg in
november 1960; foto Con van Veen






N-246          c/n     8916   Mach. Nr. M-316

  • 260658   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 260658   naar 322 squadron (3W-21)
  • 250359   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 120960   naar 324 squadron
  • 060963   buiten gebruik gesteld; toestel gesloopt
  • 060963   totaal 770:07 vlieguren



De N-246 tussen de sneeuwbulten op Leeuwarden 
op weg naar de startbaan 24 in maart 1963 tijdens
de extreem barre winter van 1962-1963.
Later in hetzelfde jaar zou de machine buiten
gebruik worden gesteld.

foto NIMH






N-247          c/n     8917   Mach. Nr. M-317

  • 230758   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 230758   naar 322 squadron (3W-22)
  • 010459   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 220860   naar 325 squadron
  • 071163   buiten gebruik gesteld; verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-173
  • 071163   totaal 782:48 vlieguren
  • 140565   verkocht aan Iraakse luchtmacht als 633



Hunter F-6 N-247 als tweede machine naast de N-285
op de flightline 
van 325 squadron op vliegbasis Soesterberg
in december 1961.







N-248          c/n     8918   Mach. Nr. M-318

  • 240758   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 240758   naar 322 squadron (3W-24)
  • 290562   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fokker Ypenburg
  • 290562   totaal 799:47 vlieguren



N-249          c/n     8919   Mach. Nr. M-319

  • 190758   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 190758   naar 322 squadron (3W-23)
  • 240359   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 310860   naar 325 squadron
  • 080364   buiten gebruik gesteld
  • 080364   verkocht aan Hawker Aviation ; werd G-9-174
  • 071066   afgeleverd aan Jordaanse luchtmacht als 716



4 Hunters van 325 squadron in een strakke echelon formatie.






Op 6 december 1960 vond op Soesterberg een ernstig
incident plaats waarbij door een bizarre samenloop van
omstandigheden twee afzonderlijke Hunters betrokken
raakten, 
Hunter F6 N-249 was er één van. 
Wat was het geval..door slechte weersomstandigheden
met veel wind en 
een natte baan kreeg de Hunter F6 
(N-254) van eerste luitenant Henk Welle een klapband
en kwam daarna op de baan tot stilstand.
Kort daarop overkwam eerste luitenant Frits Rijnders
hetzelfde euvel met de N-249. Tijdens de uitloop
werd de nog aanwezige N-254 echter geraakt, 
waarbij beide toestellen flinke schade opliepen. 





N-250          c/n     8920   Mach. Nr. M-320

  • 200858   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 200858   naar 325 squadron (4R-7)
  • 030860   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 110161   naar 325 squadron
  • 220464   buiten gebruik gesteld
  • 220464   vanaf Soesterberg door luitenant Ap Middelhoven overgevlogen naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 220464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-185
  • 210967   afgeleverd aan Indiase luchtmacht als S581



N-250 van 325 squadron tijdens een fotoshoot voor
de Luchtmacht Voorlichtingsdienst in 1962.
foto KLu; coll MLNL




N-251          c/n     8921   Mach. Nr. M-321

  • 060958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 060958   naar 325 squadron (4R-2)
  • 000560   naar 326 squadron
  • 180462   buiten gebruik gesteld; gesloopt bij Fa. Lichtwerk Hoogeveen
  • 180462   totaal 791:41 vlieguren



Met vrijwel onherkenbare neusserial staat de N-251
op 11 oktober 1960 op het kletsnatte platform van 
vliegbasis Soesterberg aan de testapparatuur.






N-252          c/n     8925   Mach. Nr. M-325


  • 060958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 060958   naar 325 squadron (4R-21)
  • 220662   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 090463   naar 324 squadron
  • 070464   naar 325 squadron
  • 250768   buiten gebruik gesteld
  • 250768   totaal 1758:55 vlieguren
  • 250768   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-280
  • 100370   afgeleverd aan Indiase luchtmacht als A1013






Twee foto's van de N-252 tijdens de voorbereidingen van
deelname aan de vliegshow van de open dag in juli 1968.






N-252 zonder squadron staartembleem op de bekende 
flightline van Soesterberg





Hunter F-6 N-252 taxied van de flightline naar de
startbaan van Soesterberg voor een oefenvlucht;

zoals op de foto goed is te zien kon de vlieger
door de cockpitkap via een schuifsysteem naar
achteren te duwen open doen.





N-253          c/n     8926   Mach. Nr. M-326

  • 190858   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 190858   naar 325 squadron (4R-4)
  • 060459   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 170860   naar 325 squadron
  • 300561   ongeval; bij landing remleiding stukgeslagen door cover van losgeraakt loopvlak van de rechterband; toestel kwam hierdoor aan het einde van baan 10 in de barrier terecht en raakte licht beschadigd; sergeant Fred Voet 
  • 310164   buiten gebruik gesteld
  • 310164   totaal 799:33 vlieguren
  • 310164   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-175
  • 091165   afgeleverd aan Iraakse luchtmacht als 657








Twee foto's van het ongeval van sergeant Fred Voet
(325 squadron) op 30 mei 1961; op de bovenste foto

op de voorgrond het cover van het losgeraakte loop-
vlak van het rechter hoofdwiel; zoals op de onderste

foto goed is te zien heeft de vangbarrier aan het
einde van de landingsbaan z'n nut weer bewezen.





N-254          c/n     8927   Mach. Nr. M-327

  • 180858   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 180858   naar 325 squadron (4R-8)
  • 030759   naar 322 squadron
  • 061260   ongeval; 



N-255          c/n     8928   Mach. Nr. M-328

  • 200958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 200958   naar 325 squadron (4R-9)
  • 250860   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 260161   naar 325 squadron
  • 150464   buiten gebruik gesteld
  • 150464   vanaf Soesterberg door luitenant Bezemer overgevlogen naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 150464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-176
  • 091165   afgeleverd aan Iraakse luchtmacht als 658



N-256          c/n     8929   Mach. Nr. M-329



  • 060958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 060958   naar 325 squadron (4R-6)
  • 060459   naar Woensdrecht t.b.v. opslag
  • 130760   naar 325 squadron
  • 270760   ongeval; tijdens opstarten op flightline Leeuwarden door motorexplosie in brand geraakt en volledig uitgebrandt; sergeant Tjerk Euwema wist tijdig uit de Hunter te klimmen.
  • 121060   wrak naar LETS t.b.v. brandweeroefenobject



N-257          c/n     8930   Mach. Nr. M-330


  • 120958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 120958   naar 325 squadron ( 4R-1)
  • 291062   naar industrie t.b.v. IRAN (grote inspectie)
  • 280663   naar 324 squadron
  • 290964   naar 325 squadron
  • 031067   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-266
  • 031067   totaal 1521:00 vlieguren
  • 210569   afgeleverd aan Koeweit luchtmacht als 219




De eerste Hunter F-6 voor het 325 squadron was de N-257;
Op 12 september 1958 nam het squadron deze verbeterde
Hunter versie dankbaar in ontvangst op vliegbasis Soesterberg.
op de foto de N-257 met volledige neusmarkings tijdens een
fotovlucht kort nadat het toestel door het 325 squadron in
gebruik was genomen.
foto KLu





ongeval met de N-257 op 25 augustus 1960.





inmiddels weer opgelapt staat de Hunter N-257 van het
325 squadron in startpositie voor een oefenvlucht.
Soesterberg juli 1967






N-258          c/n     8934   Mach. Nr. M-334



  • 060958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 060958   naar 325 squadron (4R-10)
  • 060762   buiten gebruik gesteld
  • 000862   naar vliegbasis Leeuwarden als poortwachter
  • 000069   verplaatst naar Gilze Rijen als poortwachter
  • 040881   verwijderd als poortwachter; verplaatst naar flightline Gilze in afwachting van transport naar Soesterberg
  • 000082   naar Soesterberg als monument
  • 000405   naar depot MLM
  • 000013   gesloopt



op 21 mei 1960 vond bovenstaande incident plaats op
Soesterberg waarbij de N-258 betrokken was. 

Beide Hawker Hunter vliegtuigen liepen slechts lichte
schade op; foto NIMH





In 1962 werd de N-258 na z'n aktieve vliegperiode bij de poort
van vliegbasis Leeuwarden geplaatst.
Later werd de machine nog gebruikt op Gilze Rijen en
Soesterberg.







in augustus 1972 hield de N-258 met het Polly Grey
badge van het 322 squadron nog de wacht bij de ingang

van vliegbasis Gilze Rijen.





Op 6 mei 1995 was de N-258 te zien op vliegbasis
Soesterberg.





N-259          c/n     8935   Mach. Nr. M-335


  • 060958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 060958   naar 325 squadron (4R-5)
  • 060760   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 170161   naar 324 squadron
  • 210461   ongeval; vlak na start vanaf baan 24 is het rechter radioluik losgeraakt en tegen de motorinlaat gezogen; hierop heeft tweede luitenant Leo van Leersum onmiddellijk de pylontanks boven zee afgeworpen waarna (met het radioluik hangend in de motorinlaat) veilig kon worden geland. 
  • 090661   ongeval; tijdens vlucht pylontanks afgeworpen na techn problemen; veilig geland; sergeant Karel Renzema
  • 140761   ongeval; na motorstoring pylontanks boven Waddenzee NW van pier Holwerd gedropped;veilig geland; sergeant 1 Harrie de Laak
  • 010464   buiten gebruik gesteld
  • 010464   overgevlogen van Leeuwarden naar Dunsfold; Hawker Aviation
  • 010464   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-177
  • 080866   afgeleverd aan Iraakse luchtmacht als 664





N-260          c/n     8936   Mach. Nr. M-336


  • 120958   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 120958   naar 325 squadron (4R-23)
  • 050659   naar 322 squadron
  • 010860   naar 326 squadron
  • 130461   ongeval; tijdens nachtelijke interceptievlucht in het kader van oefening Driftkop mid air botsing boven Goeree met USAF Delta Dagger 61044 (32 FIS); USAF captain Robert James Lerner kon met z'n gehavende Dagger (deel linkervleugel afgebroken) op Soesterberg terugkeren; de Hawker Hunter, die door de vleugel rond de cockpitkap was geraakt, stortte na de botsing in het water van de Roompot, iets ten zuiden van Haamstede; zowel vlieger van der Gaag van 326 squadron als het wrak werden niet gelocaliseerd en zijn als vermist opgegeven;  reserve eerste luitenant A A F van der Gaag  





1-3. Locaties van de ooggetuigen van de explosie op het
moment dat het vliegtuig het water raakte.
4. Locatie van de gevonden helm A. van der Gaag
5. Locatie van de gevonden vleugel van de F-102
6. Locatie van het gevonden stuk aluminium
7. Vermoedelijke plek waar de Hunter is neergestort.