Hawker Hunter F.6

- N-276 t/m N-293

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



N-276          c/n     8961   Mach. Nr. M-361


  • 190159   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 190159   naar 322 squadron (3W-5)
  • 300360   naar 324 squadron
  • 110162   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 250762   naar 325 squadron
  • 270966   buiten gebruik gesteld
  • 270966   totaal 863:32 vlieguren
  • 270966   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-224
  • 070268   afgeleverd aan Chileense luchtmacht als J-706




welke luchtvaartverzamelaar kent de bekende foto van
deze Hunter (N-276) niet?
Het is er één uit de prachtige luchtmacht fotoserie
welke rond 
1965 werden uitgebracht.





N-277          c/n     8962   Mach. Nr. M-362


  • 040259   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 040259   naar 325 squadron (4R-6)
  • 080661   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 200262   naar 322 squadron/ Ned. Nieuw Guinea
  • 100563   naar Avio Diepen voor groot onderhoud
  • 141063   naar 325 squadron
  • 011166   buiten gebruik gesteld
  • 011166   687:00 vlieguren
  • 011166   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-225
  • 090468   afgeleverd aan Chileense luchtmacht als J-711



N-277 onder winterse omstandigheden op het platform;
foto NIMH





voor de avond invalt controleert een crewchief of de covers
van de intakes( ter bescherming van motor etc. tegen
weersinvloeden) goed zijn afgesloten .









N-278          c/n     8963   Mach. Nr. M-363


  • 190159   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 190159   naar 324 squadron (3P-..)
  • 060160   ongeval; door bevriezing vloeistof bleef tijdens de vlucht de staartaileron vastzitten; tijdens voorbereidingen voor voorzorgslanding om 09.50uur boven vliegveld in linkerbocht stijl omlaag neergestort en bij kilometerpaal 2.7 van weg Leeuwarden- Marssum de grond geraakt; reserve sergeant Theo van Markwijk   
  • 060160   totaal 233:00 vlieguren



N-279          c/n     8964   Mach. Nr. M-364


  • 080159   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 080159   naar 325 squadron (4R-26,4R-4)
  • 080561   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 180162   naar 322 squadron/ Ned. Nieuw Guinea
  • 010363   naar 325 squadron
  • 130868   buiten gebruik gesteld
  • 130868   totaal 1488:31 vlieguren
  • 130868   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-287
  • 140671   afgeleverd aan Jordaanse luchtmacht als 841



Vliegbasis Leeuwarden was HET Hunter vliegveld bij uitstek;
In de 2e helft jaren 50 waren op een gegeven moment
het 323, 324 en 325 squadron 
op deze basis gestationeerd. 




De N-279 in gebruik bij het 322 squadron in een zgn.
blisterhangar op vliegveld Mokmer in Nederlands 

Nieuw Guinea in 1962. 





N-280          c/n     8965   Mach. Nr. M-365


  • 030259   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 030259   naar 324 squadron (3P-..)
  • 131059   naar 325 squadron (4R-26)
  • 270762   naar groot onderhoud (IRAN)
  • 060363   naar 324 squadron
  • 031263   naar 325 squadron
  • 290764   ongeval; tijdens opdracht air-air schietoefeningen kreeg de Hunter ter hoogte van Lemmer een motorexplosie, (compressorbladbreuk) gevolgd door een flame out en een beginnende brand bij de uitlaat; in glijvlucht werd koers gezet naar Leeuwarden waar op 5nm voor het begin van baan 06 ten zuiden van het treinstation Dronrijp de pylontanks werden afgeworpen; door het gebrek aan remdruk raakte het toestel door de hoge snelheid van de baan waarna het in een weiland voor de baankop 24 tot stilstand kwam. Na Hunter raakte hierbij ernstig beschadigd en werd na een expertise afgeschreven; luitenant kolonel Henny Folmer (chef vliegdienst Soesterberg) kon op de grond ongedeerd uit de machine klimmen.
  • 290764   totaal 1120:13 vlieguren




Op 17 september 1960 tijdens de open dag
van het Engelse Benson 
werd de Koninklijke
luchtmacht door maar liefst 4 Hunters 
van
325 squadron vertegenwoordigt;
de N-280 was er één van.






mooie backview opname van de cockpitsectie
van Hunter F.6 N-280 met een goed overzicht
van de ejection seat en sight apparatuur.
foto KLu





N-281          c/n     8966   Mach. Nr. M-366


  • 181258   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 181258   naar 324 squadron (3P-25)
  • 291059   naar 322 squadron (3W-26)
  • 051159   naar Soesterberg
  • 160360   naar 324 squadron
  • 090261   naar 326 squadron
  • 160862   buiten gebruik gesteld
  • 160862   totaal 799:06 vlieguren
  • 160862   overgebracht naar DVVM2 Gilze Rijen
  • 210962   als monument naar Van Weerden Poelman Groep Ypenburg
  • 150665   naar Woensdrecht voor instructie, gevolgd door sloop



De flightline van 326 squadron op Soesterberg met vooraan
de N-281; het toestel was 1,5 jaar in gebruik bij het 326
squadron.




een werkelijk schitterende foto van een naar de startbaan
rollende N-281 met op de hielen gezeten door een aantal
Engelse Gloster Javelin toestellen welke waren voorzien
van een opvallende deltavleugel;
foto KLu





Op 21 september 1962 werd de overtollige N-281 
dankbaar geaccepteerd door leden van de van
Weerden Poelman Groep op vliegbasis Ypenburg





N-282          c/n     8970   Mach. Nr. M-370


  • 270259   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 270259   naar 324 squadron
  • 200859   eerste solovlucht van majoor Wim Bedet in Hawker Hunter
  • 210859   voorzien van speciale kentekens op neus (ster en tekst "his own toy") vanwege solovlucht majoor Wim Bedet, basiscommandant Leeuwarden 
  • 010464   naar 325 squadron
  • 010867   buiten gebruik gesteld
  • 010867   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-236
  • 210569   afgeleverd aan Koeweit luchtmacht als 218






Tweemaal de N-282 op vrijwel dezelfde postitie langs
de rolbaan van Soesterberg; op de 
onderste foto
ontbreken echter de droptanks onder de vleugel.





N-283          c/n     8971   Mach. Nr. M-371


  • 310159   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 310159   naar 324 squadron (3P-27)
  • 070464   naar 325 squadron
  • 271167   buiten gebruik gesteld
  • 271167   verkocht aan Hawker Aviation; werd G-9-231
  • 120269   afgeleverd aan Jordaanse luchtmacht als 802




Twee Hunter F-6 jagers van 325 squadron in een
close formation take off vanaf Soesterberg
op 28 april 1967; hetzelfde jaar werd het toestel
buiten gebruik gesteld. 
foto Johan Ragay; coll MLNL





De N-283 rolt tijdens een warme juli dag in 1966 naar 
de startbaan.








N-284          c/n     8972   Mach. Nr. M-372


  • 260259   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 260259   naar 324 squadron
  • 221259   naar 325 squadron
  • 050463   buiten gebruik gesteld
  • 090863   op transport naar Volkel t.b.v. brandweerinstructie oefenvliegtuig



In april 1963 werd de N-284 al buiten gebruik gesteld;
op deze foto van het NIMH staat de machine nog in
volle glorie op de flightline van 325 squadron op 
Soesterberg in 1962.





N-285          c/n     8973   Mach. Nr. M-373


  • 270259   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 270259   naar 322 squadron (3W-11)
  • 220959   naar 325 squadron
  • 110263   buiten gebruik gesteld; gesloopt



De N-285 met het "Schorpioen"embleem van 325 squadron
tijdens de open dag van Benson op 17 september 1960.






N-286          c/n     8974   Mach. Nr. M-374


  • 310159   afgeleverd aan KLu Leeuwarden
  • 310159   naar 324 squadron (3P-28)
  • 020763   buiten gebruik gesteld
  • 020763   totaal 799:42 vlieguren
  • 000063   afgevoerd naar Fa. Lichtwerk Hoogeveen t.b.v. sloop



N-287          c/n     8975   Mach. Nr. M-375


  • 100359   afgeleverd aan KLu Soesterberg  
  • 100359   naar 322 squadron (3W-2) 
  • 180360   naar 324 squadron
  • 150363   buiten gebruik gesteld
  • 150363   totaal 800:13 vlieguren
  • 000063   afgevoerd naar Fa. Lichtwerk Hoogeveen t.b.v. sloop



N-288          c/n     8976   Mach. Nr. M-376


  • 240359   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 240359   naar 322 squadron (3W-21)
  • 070360   naar 324 squadron
  • 220363   buiten gebruik gesteld
  • 220363   totaal 801:43 vlieguren
  • 100463   afgevoerd naar LETS Deelen t.b.v. instructie/brandweer



N-289          c/n     8977   Mach. Nr. M-377


  • 240359   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 240359   naar 322 squadron (3W-23)
  • 000060   naar 325 squadron
  • 080363   buiten gebruik gesteld
  • 000463   afgevoerd naar Fa. Lichtwerk t.b.v. sloop









De N-289 kort nadat het neusserial was veranderd van een
squadroncode in de "N" registratie; het squadronnummer
"23" staat nog wel op de neuswieldeur.





De N-289 in de vlucht tijdens een bekende fotoshoot voor 
een fotoserie uitgegeven door de luchtmacht
voorlichtingsdienst.
foto KLU;coll MLNL






N-290          c/n     8978   Mach. Nr. M-378


  • 240359   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 240359   naar 322 squadron (3W-15)
  • 070360   naar 324 squadron
  • 230463   buiten gebruik gesteld
  • 230463   totaal 800:14 vlieguren
  • 160563   afgevoerd naar LETS Deelen t.b.v. instructie/brandweer



sergeant Te Slaa behoorde tot het technisch onderhouds-
personeel van 324 squadron; Hier staat hij voor één van

z'n trouwe maatjes van het squadron, Hunter F6 N-290. 




De N-290 komt op platform zuid 1 op Leeuwarden
binnenrollen na een missie in 1962; foto KLU





en tenslotte dezelfde machine geparkeerd voor hangar 1
op thuisbasis Leeuwarden.






groundcrew van 324 squadron voor een Hunter F6 in een
karakteristiek "David Brown" sleepvoertuig.  




N-291          c/n     8979   Mach. Nr. M-379


  • 250359   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 250359   naar 322 squadron (3W-12)
  • 290260   naar 324 squadron
  • 220363   buiten gebruik gesteld
  • 220363   totaal 800:08 vlieguren
  • 000463   afgevoerd naar Fa. Lichtwerk Hoogeveen t.b.v. sloop



front aanzicht van de elegante Hunter F-6.
foto KLu; coll MLNL






N-292          c/n     8980   Mach. Nr. M-380


  • 170459   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 170459   naar 322 squadron (3W-18)
  • 290260   naar 324 squadron
  • 190762   in vlucht vogelaanvaring; eerste luitenant Jaap Hofstra
  • 260363   buiten gebruik gesteld
  • 100463   afgevoerd naar LETS Deelen t.b.v. instructie/brandweer


N-292 vooraan op de flightline van 324 squadron voor het
beroemde squadrongebouw C-19 op vliegbasis Leeuwarden






N-293          c/n     8981   Mach. Nr. M-381


  • 170459   afgeleverd aan KLu Soesterberg
  • 280559   naar 322 squadron (3W-22)
  • 261059   naar Fokker voor modificaties
  • 170360   naar Soesterberg
  • 170660   naar 324 squadron
  • 210862   ongeval; vogelaanvaring in vlucht; eerste luitenant Leo van Leersum
  • 250763   buiten gebruik gesteld
  • 250763   totaal 800:09 vlieguren
  • 000863   afgevoerd naar Fa. Lichtwerk Hoogeveen t.b.v. sloop