North American Sabre F-86K

- Q-278 t/m Q-297

Terug

KLU REGISTRATIES NIET OP VOLGORDE UITGEGEVEN ; AFGELEID VAN USAF SERIAL 

IRAN= INSPECT and REPAIR AS NECESSARY  (PREVENTIEF GROTE ONDERHOUDSINSPECTIE)


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



Q-278
      USAF s/n  54-1278




  • 011055   aankomst per schip in Rotterdam
  • 081255   in gebruik KLU
  • 131255   naar 700 Sq.(6A-9)


in de beginperiode vlogen de Sabres zonder neusregistraties en sq.
codes. alleen een klein nr op de fin boven en onder de Ned vlag gaf
de identiteit van de Sabre F-86K bloot; de Q-278 in 1956

 
  • 280358   naar IRAN
  • 260958   terug van IRAN
  • 260958   naar 702 Sq.(ZX-2)
  • 001061   700 Sq.
  • 051061   ongeval; LH klapband tijdens start Twente; elt Arnold Tombal safe






met getrokken remparachute heeft elt Tombal z'n Sabre
F-86K vakkundig en 
op tijd tot stilstand weten te brengen.
Twente op 5 oktober 1961  foto´s coll MLNL


 
  • 170464   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 311064   officieel van sterkte afgevoerd
  • 001164   gesloopt Soesterberg




Q-280      USAF s/n  54-1280



  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 080556   in gebruik KLU
  • 080556   naar 700 Sq.(geen code)
  • 120556   ongeval; startongeval, klapband
  • 130856   naar 701 Sq.(Y7-?)
  • 011157   in store/opslag
  • 251158   uit store gehaald
  • 251158   naar 702 Sq.(ZX-7)
  • 280960   naar IRAN
  • 000060   terug van IRAN
  • 000060   naar 700 Sq.
  • 001163   700 Sq.
  • 020764   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 311064   officieel van sterkte afgevoerd
  • 001164   gesloopt op Soesterberg





een winters plaatje van de Q-280 en onder op de bekende
flightline van Twente; beide foto's voorzien van het
nostalgische 700 Squadron embleem




Q-283     USAF s/n  54-1283 

  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 180956   in gebruik KLU
  • 190956   naar 700 Sq.(geen code)
  • 141256   naar 702 Sq.(ZX-6)
  • 181258   in reparatie tgv ongeval 
  • 000459   reparaties gereed  
  • 011059   naar IRAN
  • 170260   IRAN gereed
  • 170260   naar 700 Sq.
  • 090462   ongeval; tijdens vlucht techn. storing met neuswiel; geslaagde noodlanding gemaakt op schuimbaan met geringe schade als resultaat; sergeant H. ( Harm) Appelo ongedeerd.


 dramatische foto van de Q-283 in een schuimbad na de geslaagde
 neuslanding van 
sgt Harm Appelo op 9 april 1962 toen tijdens een
 airtest bleek dat het 
neuswiel niet " naar buiten" wilde selecteren. 
 foto coll MLNL
 
  • 240763   buiten gebruik gesteld
  • 001163   700 Sq.; in onderhoud sinds 011163 ivm 1300PO
  • 021064   laatste vlucht
  • 311064   officieel van sterkte afgevoerd
  • 000065   naar Twente als poortwachter 
  • 270208   na sluiting vliegbasis Twente gedemonteerd en overgebracht naar MLM museum


mooie air-air formatiefoto, genomen vanuit een T-Bird,
met de Q-283 als fotomodel, waarbij de mooie vorm
van de kist en de verdere details fraai tot hun recht

komen. foto KLu





en de techniek van het slepen, nog met een echte
luchtmacht tractor, daterend uit 
1959/1960
foto Martin Philips





De Q-283 verving in 1965 de Fokker S-14 L-1 bij de hoofd-
ingang van vliegbasis Twente.
De Sabre was voorzien van het 700 squadron embleem.
Na de sluiting van vliegbasis Twente werd de Kaasjager

in februari 2008 overgebracht naar het MLM museum
op Soesterberg.





 

Q-286     USAF s/n  54-1286

  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam
  • 040456   in gebruik KLU
  • 040456   naar 700 Sq.(geen code)
  • 131256   naar 702 Sq.(ZX-2)
  • 140758   naar IRAN
  • 260259   IRAN gereed
  • 260259   naar 701 Sq.(Y7-9)
  • 210861   ongeval; tijdens nachtvlucht onder zeer slechte weercondities buiklanding gemaakt en naast de baan tot stilstand gekomen; toestel raakte hierbij zwaar beschadigd en werd afgeschreven; sergeant  H.P. vd  Maas safe  zie foto´s onder
  • 191061   officieel van sterkte afgevoerd; gesloopt 


 










4 foto´s van de ongelukkige Q-286, gefotografeerd op
22 augustus 1961; na een uitgebreide expertise bleek
dat 
deze robuuste machine door de crash te ernstig
was beschadigd waardoor herstel niet meer mogelijk
bleek.






Q-288     USAF s/n  54-1288

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 060656   in gebruik KLU
  • 060656   naar 700 Sq.
  • 120956   naar 701 Sq.(Y7-9)
  • 050259   naar IRAN
  • 080759   IRAN gereed
  • 080759   naar 701 Sq.(Y7-16)
  • 020161   ongeval; tijdens de startaanloop bemerkte sergeant K. Mosk dat de cockpitkap niet vergrendeld was; omdat de snelheid van 55 knopen reeds te hoog was voor het gebruik van de remparachute remde de vlieger via de wielremmen, waarna de linkerband knapte; de Sabre kwam tijdig voor het einde tot stilstand zonder verdere schade.
  • 140662   overgedragen aan Italiaanse luchtmacht als MM 54-1288
  • 210662   officieel van de sterkte afgevoerd
 


prachtige foto van een 6tal Sabre F-86 Kaasjagers
op de flightline van Twenthe circa 1961.
Rechts vooraan de in 1962 buiten gebruik gestelde
Q-288.
foto coll Martin Philips.




Q-291     USAF s/n  54-1291

  • 190157   aankomst per schip in Rotterdam
  • 110357   in gebruik KLU
  • 120357   naar 702 Sq.(ZX-..)
  • 221057   tijdelijk in opslag geplaatst
  • 241258   uit opslag gehaald
  • 241258   naar 701 Sq.(Y7-10)
  • 070460   naar IRAN
  • 270960   IRAN gereed
  • 290763   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 260963   officieel van de sterkte afgevoerd


foto van maart 1960 waarbij we de Q-291 met een zwart omlijnd 
701 Squadron badge tijdens een donkere en natte dag op Twente.




Q-292     USAF s/n  54-1292

  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 280556   in gebruik KLU
  • 280556   naar 700 Sq.(geen code)
  • 130956   naar 701 Sq.(Y7-10)
  • 061058   naar IRAN
  • 120559   IRAN gereed 
  • 120559   naar 702 Sq.(ZX-13)
  • 140662   overgedragen aan Italiaanse luchtmacht als MM 54-1292
  • 210662   officieel van de sterkte afgevoerd



onderhoud aan de Q-292; foto via Martin Philips





 
Q-293    USAF s/n  54-1293

  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 160556   in gebruik KLU
  • 160556   naar 700 Sq.
  • 110357   naar 701 Sq.(Y7-12)  
  • 120357   in depot Twente
  • 180958   naar IRAN
  • 090459   IRAN gereed
  • 090459   naar 700 Sq.(6A-4)
  • 170661   ongeval; tijdens de start voor het beoefenen van low-battle formatievliegen op de laagvliegroutes jet-ATAF 1 en 2 bemerkte vlieger sergeant 1 Arend Roest van 700 squadron dat de besturing met de knuppel bijzonder zwaar verliep; ook omdat de vlieger hierdoor grote moeite ondervond om in formatie te kunnen blijven werd besloten om terug te keren naar vliegbasis Twente; om het risico het landen met zware brandstoftanks zo veel mogelijk te beperken besloot sergeant 1 Roest deze af te werpen aan de N-zijde van baan 24; na een geslaagde landing bleek een beknelde uppercable van het hoogteroer de oorzaak van de zware besturing te zijn.
  • 141163   ongeval; tijdens landing op Twente door rechterhoofdwiel geklapt vanwege defekte borging; de Sabre kwam tot stilstand in de barrier en raakte dermate beschadigd, dat herstel niet meer loonde waarna het werd afgeschreven; de vlieger, tweede luitenant Jan Oldenburger, kon op de grond ongedeerd uit z'n toestel klimmen.
  • 151163   in depot Twente 
  • 090164   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 000364   naar Soesterberg en na tijdelijke store gesloopt


close up van het rechter hoofdwiel van Sabre F-86K Q-293
(vanuit staartpositie gezien) nadat deze tijdens de landing op 23
november 1961 op Soesterberg ( na een oefenvlucht in het
kader van de oefening Driftkop ) samen met het linkerhoofdwiel
klapte vanwege een defekte brake unit. Bij het lichte
landingsincident bleef eerste luitenant H.J.A. Wijninga 
van 700 Squadron ongedeerd.









2 prachtige originele kleurenfoto's van de Q-293,
gemaakt door J. Horsthuis op de flightline van
Leeuwarden in de winter van 1961.

Duidelijk herkenbaar op de staart het embleem
van de panter van het 700 Squadron.
Verder zien we oa. een Fokker S-14 en een aantal 
Hunters van het 324 Squadron.

foto's J Horsthuis;coll NIMH





Q-296     USAF s/n  54-1296 

  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 010656   in gebruik KLU
  • 010656   naar 700 Sq.
  • 290656   ongeval; start afgebroken nadat cockpitkap open ging; na krachtig remmen banden gesprongen en van de baan gelopen, schade cat.2; sgt Arend Roest
  • 110957   reparaties gereed
  • 110957   naar 701 Sq.(Y7-..)
  • 211057   naar 702 Sq.(ZX-8)
  • 080759   naar IRAN
  • 231259   IRAN gereed
  • 001263   700 Sq.
  • 020764   buiten gebruik gesteld/  in store op Soesterberg
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 160265   via wegtransport naar speeltuin "de Robbedoes" in Koudekerk a/d Amstel 
  • 000071   naar brandweerschool Schaarsbergen t.b.v. oefeningen
 


dezelfde foto die we reeds plaatsten bij de Q-288 
gebruiken we ook nog maar even om de Q-296,
de tweede Kaasjager in de rij, extra te kunnen
belichten.

foto coll Martin Philips




De Q-296 heeft de volle aandacht van een onderhoudsmonteur
op de flightline van Twenthe.

foto via Tjalling Boelman 




Onder toeziend oog van de plaatselijke jeugd wordt
Sabre F-86K 
Q-296 in speeltuin "de Robbedoes"
naar z'n nieuwe plaats 
getakeld.





Q-297     USAF s/n  54-1297

  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam
  • 130656   in gebruik KLU
  • 180656   naar 700 Sq.(geen code)
  • 160756   naar 701Sq.(Y7-3)
  • 210159   naar IRAN
  • 120559   IRAN gereed
  • 120559   naar 700 Sq.(6A-8)
  • 140662   overgedragen aan Italiaanse luchtmacht als MM 54-1297
  • 210662   officieel van sterkte afgevoerd