North American Sabre F-86K

- Q-299 t/m Q-321

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




Q-299
      USAF s/n  54-1299


  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 190756   in gebruik KLU
  • 200756   naar 700 Sq.
  • 240756   naar 701 Sq.(Y7-4)
  • 030856   ongeval; tijdens vlucht LH external underwing fueltank verloren; lt Jan Geurts
  • 280856   ongeval; tijdens vlucht opnieuw LH underwing fueltank verloren!; lt Jan Niens
  • 170359   naar IRAN
  • 240759   terug van IRAN
  • 240759   naar 702 Sq.(ZX-8)
  • 001263   700 Sq.
  • 020764   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 311064   officieel van de sterkte afgevoerd/ gesloopt op Soesterberg



Q-301     USAF s/n  54-1301


  • 250256   aankomst per schip in Rotterdam
  • 310856   in gebruik KLU
  • 030956   naar 700 Sq.
  • 200956   naar 701 Sq.(Y7-11)



In 1958 op het platform van Twente met kap open tijdens
een aangename zomerdag.

  • 151059   naar IRAN
  • 080360   terug van IRAN
  • 001263   700 Sq.
  • 020764   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 311064   officieel van de sterkte afgevoerd/ gesloopt op Soesterberg



onderhoud aan de radar van de F-86K Y7-11 in 1959 op
vliegbasis Twente; foto via Martin Philips








Q-305     USAF s/n  54-1305

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 230756   in gebruik KLU
  • 230756   naar 700 Sq.(6A-10)
  • 101159   naar IRAN
  • 230360   terug van IRAN
  • 000364   700 Sq.
  • 030764   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 311064   officieel van de sterkte afgevoerd/ gesloopt op Soesterberg



de ECHTE originele Q-305 op de static van de verregende open
dag 
op Leeuwarden 18 juni 1963.




en zo verging het de echte Q-305 nadat het buiten gebruik 
was gesteld; op Soesterberg werden de overtollige Sabres
tweehoog opgestapeld waarna de sloopploeg, op de voorgrond,
de oude straaljagers verder ontmantelden.
foto KLu/ coll MLNL





tenslotte kwam er weer een namaak Q-305 ,een originele
F-86K van de Italiaanse Luchtmacht, welke nooit bij de
Nederlandse luchtmacht in dienst is geweest.
in juni 1973 werd deze machine naar Nederland
overgevlogen en vervolgens aan het luchtmacht-
museum geschonken. 

Net op tijd arriveerde de machine in Nederland,
om deel te kunnen nemen aan de static show
van vliegbasis Deelen op 30 juni 1973 t.g.v. de
viering van 60 jaar Koninklijke Luchtmacht . 

De originele Italiaanse squadron emblemen
zijn op de foto nog te zien 
op zowel de fin als
onder de cockpit.






Q-307     USAF s/n  54-1307

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 140656   in gebruik KLU
  • 140656   naar 700 Squadron
  • 011056   naar 701 Squadron(Y7-..)
  • 221057   tijdelijk in opslag
  • 240758   naar 700 Squadron(6A-14)
  • 040460   naar IRAN
  • 270960   terug van IRAN
  • 270960   naar 702 Squadron
  • 101060   ongeval; tijdens landing diverse birdhits; voor de engine screens werden diverse dode vogels aangetroffen; sgt Faber 
  • 230763   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 260963   officieel van de sterkte afgevoerd/ gesloopt op Soesterberg



Q-308     USAF s/n  54-1308

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 260756   in gebruik KLU
  • 260756   naar 700 Sq.(6A-11)
  • 170859   naar IRAN
  • 231259   terug van IRAN
  • 231259   naar 700 Sq.
  • 120561   ongeval; nachtlandingsongeval; tijdens de final approach met RH wing in aanraking gekomen met bomen tussen de aanloopverlichting ; bij de impact raakte de rechter droptank los; tweede luitenant C. (Cees) Barendregt wist een geslaagde landing te maken. 



de boomtoppen van deze berken waren volledig afgeknapt



in de hangar wordt de schade aan de vleugel opgenomen; de
verloren fueltank 
ligt rechts voor het vliegtuig/ foto´s KLu;coll MLNL

  • 070563   ongeval; neergestort na mid air met Sabre Q-255 4 km NW van Tubbergen; toestel crashte bij Langeveen in open terrein en brandde geheel uit; kapitein W. A. ( Willem) Janssen safe bail out
  • 280563   officieel van de sterkte afgevoerd
  • 000563   wrak naar Soesterberg



nog een oude opname van de Q-308 (2de machine
van rechts) in de hangar op Noord op vliegbasis
Twenthe; deze foto is rond 1958-1959 gemaakt.
foto KLu coll Martin Philips 





Q-310     USAF s/n  54-1310

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 110756   in gebruik KLU
  • 120756   naar 700 Sq.
  • 171256   naar 702 Sq.(ZX-..)
  • 241057   tijdelijk in opslag
  • 220858   naar 701 Sq.(Y7-5)
  • 220460   naar IRAN
  • 161160   terug van IRAN
  • 001063   700 Sq.
  • 020764   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 311064   officieel van de sterkte afgevoerd/ gesloopt op Soesterberg




twee monteurs poseren voor de Q-310 van 700 Squadron voordat 
de machine gereed wordt gemaakt voor de volgende
oefenvlucht.




Q-311     USAF s/n  54-1311

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 160756   in gebruik KLU
  • 240756   naar 701 Sq.(Y7-5)
  • 210858   ongeval; tijdens avondvlucht na brandstofproblemen in zee( Het Kanaal) gestort bij Calais(F) ter hoogte van Sangatte(F); res sgt Wim Boland safe bail out
  • 011258   officieel van de sterkte afgevoerd


Q-315     USAF s/n  54-1315

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 060756   in gebruik KLU
  • 090756   naar 700 Sq.
  • 240756   naar 701 Sq.(Y7-..)
  • 060757   in depot Twente
  • 300957   uit depot
  • 221057   naar 702 Sq.(ZX-16)
  • 060159   naar IRAN
  • 090659   terug van IRAN
  • 090659   naar 700 Sq.(6A-3)
  • 140662   overgedragen aan Italiaanse luchtmacht als MM 54-1315
  • 210662   officieel van de sterkte afgevoerd



Q-317     USAF s/n  54-1317

  • 250256   aankomst per schip in Rotterdam
  • 200956   in gebruik KLU
  • 200956   naar 700 Sq.(6A-12)
  • 130357   in reparatie nav ongeval
  • 040557   reparaties gereed
  • 050859   ongeval; buiklanding op vliegbasis Leeuwarden; schade cat.4  majoor A. Neut veilig op grond uitgestapt.(zie foto's onder)
  • 000859   naar IRAN tbv reparatie en grote inspectie
  • 120760   terug van IRAN
  • 001263   700 Sq. 
  • 030764   buiten gebruik gesteld/ naar Soesterberg store
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd










3 foto's van de spectaculaire buiklanding van majoor Neut
(Cdt 700 squadron) 
met de Q-317 op vliegbasis Leeuwarden.
De machine van 700 squadron was t.g.v de regelmatig gehouden
schiet-herhalingsoefeningen tijdelijk op deze basis gestationeerd,
toen het op de vroege ochtend (09.37uur) van 5 augustus 1959
 
na een schietmissie tijdens de landing op baan 24 mis ging.
De brandweer was snel ter plaatse om een beginnende brand
te voorkomen, de Sabre kon gelukkig worden hersteld.

foto's KLu; coll MLNL



Q-321     USAF s/n  54-1321

  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam
  • 180756   in gebruik KLU
  • 180756   naar 700 Sq.
  • 081156   ongeval; toestel kreeg 2 min. na take off een vlamdoving met een cockpitindicatie van brand; kapitein C.H.M. Martens kon een geslaagde noodlanding maken.
  • 181256   naar 702 Sq.(ZX-..)
  • 230557   in depot Twente
  • 060358   naar 700 Sq.(6A-1)



op de taxibaan in 1958; Sabre F-86K Kaasjager Q-321 met
neuscode 6A-1 van 700 Squadron.

  • 200259   naar IRAN
  • 250659   terug van IRAN
  • 250659   naar 702 Sq.(ZX-3)
  • 070961   ongeval; tijdens de start vanaf baan 24 op Twente bemerkte eerste luitenant F. C. van den Brink ( ingedeeld bij het 700 squadron) bij het uitrollen op 1500 voet bij een koers van 330 graden een hevige klap in het vliegtuig; direct daarop werd teruggekeerd naar vliegbasis Twente waar een normale landing werd gemaakt; op het dispersal aangekomen bleek het rechter access luik van de main fuel amplifier verdwenen te zijn. Later bleek het luik te zijn neergekomen op het dak van een huis aan de Visserij 8 in Delden.
  • 000162   700 Sq.
  • 100162   ongeval; na 8 min na de start volgde een motorexplosie waarna eerste luitenant P. ( Piet) Bontekoe de motor afzette; nadat daarna ook rook de cockpit binnendrong verliet de vlieger via het valscherm de onbestuurbaar geraakte Sabre; luitenant Bontekoe kwam veilig per parachute aan de grond, de Sabre storrte neer in een bosgebied bij Junne in het Eerderachterbroek noordelijk van Den Ham
  • 010262   officieel van de sterkte afgevoerd




het cockpitgedeelte van de onfortuinlijke Sabre Q-321
is volledig gedesintegreerd in het dichte struikgewas
in een bosgebied van Junne terechtgekomen; duidelijk
herkenbaar het neusserial op de romp met op de foto
eronder het gedeelte met o.a het boordkanon.
foto's KLu'; coll MLNL







afgeknapte boomtoppen getuigen van de plaats van impact
van de stuurloze Sabre Q-321 op 10 januari 1962.