North American Sabre F-86K

- Q-340 t/m Q-902

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




Q-340
     USAF s/n  54-1340





  • 150456   aankomst per schip in Rotterdam 
  • 281256   in gebruik KLU
  • 281256   naar 702 Sq.(ZX-14)
  • 161058   ongeval; buiklanding Twente
  • 121158   naar IRAN
  • 250759   IRAN gereed
  • 250759   naar 700 Sq.(6A-6)
  • 010763   ongeval; buiklanding en daarna naast de baan in gras beland/ sergeant P. J. W. ( Piet) Rietbergen ongedeerd op de grond uitgestapt; vliegtuig onherstelbaar beschadigd cat.4
  • 290763   officieel afgeschreven en van de sterkte afgevoerd
  • 270863   via wegtransport vervoerd naar Soesterberg/ gesloopt




De Q-340 met ontplooide remparachute; op de
achtergrond o.a. 
een afgeschreven Gloster Meteor, 
nu in gebruik bij de plaatselijke brandweer;
het vliegtuig staat achterover hellend met het
neuswiel van 
de grond.  foto coll Martin Philips





Q-343     USAF s/n  54-1343

  • 220356   aankomst per schip in Rotterdam
  • 251056   in gebruik KLU
  • 261056   naar 701 Sq.(Y7-..)
  • 171057   uitgeschreven bij 701 Sq.
  • 171057   tijdelijk in opslag geplaatst
  • 301057   naar 701 Sq.(Y7-16)
  • 150659   naar IRAN
  • 261159   IRAN gereed
  • 040763   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 260963   officieel van de sterkte afgevoerd




de Sabres stonden in weer en wind buiten op de flightline;
het vochtige klimaat zorgde ervoor dat de machines dan
ook dikwijls
 moesten worden gecontroleerd op slijtage en
aantasting van motor en andere belangrijke onderdelen. 




Q-344     USAF s/n  54-1344

  • 220356   aankomst per schip in Rotterdam
  • 251056   in gebruik KLU
  • 261056   naar 700 Sq.(6A-17)
  • 270659   uitgeschreven bij 700 Sq.
  • 270659   naar IRAN
  • 261159   IRAN gereed
  • 261159   naar 702 Sq.
  • 061060   ongeval; na weigerende remparachute op natte baan klapband; sgt Henk Vroom
  • 120561   ongeval; tijdens sq. rotation van 702 Sq. op Istrana(Italïe) nabij Fonze di Piave(10nm Noordelijk van Istrana) met rechtervleugel en droptank 200.000 volt telefoonkabel geraakt; schade cat.2  vlieger eerste luitenant J. C. ( Jack) Brouwers (700 Sq.) kon de Sabre veilig terugvliegen naar Istrana.
  • 171263   buiten gebruik gesteld
  • 171263   via wegtransport naar KMA Breda voor tentoonstellingsdoeleinden



knokken om een plekje "cockpit gluren" . De Q-344 na z'n 
uitfasering in december 1963 op het terrein van de KMA
in Breda.



  • 070164   via wegtransport naar Aviolanda Woensdrecht en gesloopt



Q-345     USAF s/n  54-1345

  • 150456   aankomst per schip in Rotterdam
  • 180357   in gebruik KLU
  • 050457   naar 701 Sq.(Y7-1)
  • 060160   naar IRAN
  • 040560   IRAN gereed
  • 090763   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 260963   officieel van de sterkte afgevoerd




Sabre F-86K Q-345 op de flightline, voorzien van een 700 Sq.
tailbadge




in volle actie tijdens een overshoot; de tailbadge is nu
"verpakt" 
in een zwart vierkant.




nogmaals de Q-345, uitgerust met AIM-9 Sidewinders,
op 
de flightline van een onbekend buitenlands vliegveld;
foto coll Hans Ragay.





Q-346     USAF s/n  54-1346

  • 150456   aankomst per schip in Rotterdam
  • 080357   in gebruik KLU
  • 110357   naar 702 Sq.(ZX-9)
  • 240260   naar IRAN
  • 110760   IRAN gereed
  • 110763   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 260963   officieel van de sterkte afgevoerd






1 maand voordat de Kaasjager Q-346 buiten gebruik
werd gesteld 
stond het toestel op de static show van
Soesterberg op 19 juni 1963.

let ook even op het 700 Squadron tail badge.




Q-349     USAF s/n  54-1349

  • 150456   aankomst per schip in Rotterdam



in deze configuratie werden de Kaasjagers per schip afgeleverd
in Rotterdam; daarna werden de machines naar Aviolanda op 
Ypenburg vervoerd, waarna de cocoonverpakking werd
verwijderd en de kisten vliegklaar werden gemaakt.

Hier zien we de toekomstige Q-349  in cocoonverpakking.
foto coll MLNL



  • 090857   in gebruik KLU
  • 021157   naar 702 Sq.(ZX-7)
  • 181258   ongeval; tijdens nachtvlucht midair met F-86K Q-283 5 km. N. van Zwolle; veilig geland op Twente; tlt Henk Tap safe, schade cat.2
  • 191258   uitgeschreven bij 702 Sq.
  • 191258   in reparatie n.a.v. bovenvermeld ongeval 
  • 260159   reparaties gereed
  • 260159   naar 702 Sq.(ZX-16)
  • 130760   naar IRAN
  • 150261   IRAN gereed
  • 240261   ongeval; tijdens nachtelijke onderscheppings(oefen)vlucht mid air botsing met Hunter F4 N-175 boven Grouw; lt Jaap Kuper safe bail out




op 13 juli 1959 raakte de Sabre Q-349 op vliegbasis
Twente van de baan.

Daarbij brak de neuspoot af.  foto KLu;coll MLNL



foto KLu; coll MLNL



Q-350      USAF s/n  54-1350

  • 220356   aankomst per schip in Rotterdam
  • 011156   in gebruik KLU
  • 051156   naar 700 Sq.
  • 141256   naar 702 Sq.(ZX-13)
  • 290459   naar IRAN
  • 300959   IRAN gereed
  • 300959   naar 700 Sq.(6A-12)
  • 160464   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd




In 1964 werd de Q-350 buiten gebruik gesteld;
de meeste Sabres 
werden naar Soesterberg
afgevoerd om daarna te worden gesloopt.




Q-875     USAF s/n  55-4875

  • 180457   overgevlogen uit Italie/ Fiat Turijn
  • 180457   in gebruik KLU
  • 040657   naar 700 Sq.(6A-18)
  • 190260   naar IRAN
  • 250660   IRAN gereed
  • 001163   700 Sq.
  • 020764   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd




weer zo'n unieke kleurenfoto van een Sabre F-86K
uit begin jaren 60; ditmaal zien we de Q-875 van het
700 Squadron hoog boven het wolkendek.




Q-877     USAF s/n  55-4877

  • 080557   overgevlogen uit Italie/ Fiat Turijn
  • 080557   in gebruik KLU
  • 240557   naar 701 Sq.(Y7-8)
  • 230660   naar IRAN
  • 160161   IRAN gereed
  • 001263   700 Sq.
  • 170464   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd




gebouwd door de Fiat fabrieken in Turijn is de Q-877
iets meer dan 
7,5 jaar bij de Koninklijke Luchtmacht
in gebruik geweest.

In vergelijking met de huidige generatie fighters
is dat natuurlijk erg kort.





Q-885     USAF s/n  55-4885

  • 180457   overgevlogen uit Italie/ Fiat Turijn
  • 180457   in gebruik KLU
  • 040657   naar 700 Sq.(6A-19)
  • 280160   ongeval; tijdens start voor nachtvlucht motorproblemen en kort daarop neergestort in weiland bij Usselo; tweede luitenant R. ( Ruud) Messie  
  • 270560   officieel van de sterkte afgevoerd



Q-887     USAF s/n  55-4887

  • 080557   overgevlogen uit Italie/ Fiat Turijn
  • 080557   in gebruik KLU
  • 100857   naar 701 Sq.(Y7-7)
  • 170360   naar IRAN
  • 290760   IRAN gereed
  • 290760   naar 700 Sq.
  • 150961   ongeval; tijdens het uitklimmen na de start werd door vlieger sergeant A. (Arthur) Mesman op 2000 voet de A/B (naverbrander) ingeschakeld, hetgeen gepaard ging met een harde knal en hevig schudden van het vliegtuig; meteen daarop is de vlieger teruggekeerd naar het vliegveld waarna de droptanks werden afgeworpen en een veilige landing werd gemaakt.
  • 030764   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd



Q-887 kort na een vlucht op Twenthe;
voor de prefentieve "nacontrole" door een onderhouds-
monteur staan zowel de cockpitcanopy als een luik
midden op de romp open.
foto via Tjalling Boelman  





Q-900     USAF s/n  55-4900

  • 180457   overgevlogen uit Italie/ Fiat Turijn
  • 180457   in gebruik KLU
  • 251157   naar 702 Sq.(ZX-1) 
  • 040760   naar IRAN
  • 300161   IRAN gereed
  • 000164   700 Sq.
  • 160464   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 301064   officieel van de sterkte afgevoerd



op een mooie zonnige juni zomerdag in 1962 rolt de Q-900
(met 700 Sq.badge) en met niet 
zichtbaar ontplooide
dragchute terug naar de flightline.




Q-902     USAF s/n  55-4902

  • 080557   overgevlogen uit Italie/ Fiat Turijn
  • 080557   in gebruik KLU
  • 100857   naar 702 Sq.(ZX-11)
  • 250160   naar IRAN
  • 030660   IRAN gereed
  • 110763   buiten gebruik gesteld/ in store en later gesloopt op Soesterberg
  • 260963   officieel van de sterkte afgevoerd



de Q-902 op de line van het 700 Sq. op Twente in 1962.