Hawker Sea Hawk FGA-50

- 6-50 t/m 6-60

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



6-50     c/n   6621    ex UK serial  XL237 


  • 180757   overname MLD
  • 000957   naar VSQ-860
  • 000859   naar Fokker voor IRAN
  • 001059   omgenummerd naar 111
  • 000460   IRAN gereed; in opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000560   naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld en na opslag later gesloopt op Marinevliegkamp Valkenburg




Bij deze ANP foto welke we uit de collectie van Bas
Wanschers ontvingen luidde de tekst: 
"Het eerste squadron Sea Hawks voor de
Marineluchtvaartdienst is gisteren, 18 september 1957,
door generaal-majoor J.C. MacQueen,hoofd MAAG,
officieel overgedragen op de vliegbasis Valkenburg.
Vlnr staan gerneraal majoor J.C. MacQueen,
onzichtbaar met witte pet erachter VO MLD J.M.
van Olm, de heer P.H.Young( ambassadeur USA in Nederland)
en minister van defensie Ir. C. Staf.





De eerste Sea Hawk FGA.50 kort na aflevering op
Marinevliegkamp Valkenburg.





De 6-50 met de oranje neuskleuren van VSQ-860
heeft tijdens de wereldreis van de Karel Doorman
in 1959 even de aandacht nodig van een schaars
geklede monteur onder de broeiende hete zon
op vliegveld Hato.
foto coll Prudent Staal
 
 



6-51     c/n   6622     ex UK serial  XL238 


  • 200857   overname MLD
  • 000957   naar VSQ-860
  • 000959   naar VSQ-3
  • 150959   ongeval; na landing op Marinevliegkamp Valkenburg rechts van de baan afgereden waarbij het rechterlandingsgestel in de zachte grond afknapte; piloot ongedeerd 
  • 001059   omgenummerd naar 112
  • 001259   naar Fokker voor IRAN
  • 000860   IRAN gereed
  • 000960   naar VSQ-860
  • 140764   buiten gebruik gesteld en na tijdelijke opslag later gesloopt op Marinevliegkamp Valkenburg




met de vleugels nog half opwaartse positie taxied de 112
van VSQ-860 tijdens een schietdetachement
op Leeuwarden naar de startbaan.  





het lot wat de meeste Sea Hawks wachtte nadat de toestellen
buiten gebruik werden gesteld;
op de foto de trieste restanten van Sea Hawk 112 op
MVK Valkenburg in najaar 1964.
foto coll Prudent Staal






6-52     c/n   6623    ex UK serial  XL239 


  • 300757   overname MLD
  • 000957   naar VSQ-860
  • 000758   in tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000359   terug naar VSQ-860
  • 001059   omgenummerd naar 113
  • 000660   naar Fokker voor IRAN
  • 000161   IRAN gereed; in tijdelijke opslag Marinevliegkamp Valkenburg 
  • 000764   naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg gesloopt
 


het kwam geregeld voor dat een Sea Hawk bij het wegtaxien
een flink aantal klinkers uit de bestrating drukte; personeel
van VSQ-860 haakte daar op humoristische wijze op in
met bovenstaande foto van de 113.
foto MLD




alom drukte op de flightline van Valkenburg met het
opstarten van een 6 tal Sea Hawks waaronder vlnr de 
113, 122 en de 119.
foto coll Prudent Staal





de vlieger van de 113 wordt door een konstabel in z'n 
cockpit geholpen, terwijl een andere collega bezig is
met de helm en het zuurstofmasker.
foto is gemaakt in oktober 1964, in de nadagen van
het straaljagertijdperk van de Marineluchtvaartdienst. 

foto coll Prudent Staal






6-53     c/n   6624    ex UK serial  XL240 


  • 050957   overname MLD
  • 000957   naar VSQ 860
  • 061157   ongeval; tijdens een oefenvlucht waarbij ook de nodige G krachten vrijkwamen is de piloot waarschijnlijk bewusteloos geraakt waarna het toestel onbestuurbaar neerstortte in een weiland bij Oud-Beijerland; luitenant ter zee II L. Dekker 
 


het krantenbericht van donderdag 7 november 1957
over het fatale vliegongeval van luitenant ter zee II

L Dekker met z'n Sea Hawk 6-53.





 
6-54     c/n   6625    ex UK serial  XL241 


  • 050957   overname MLD
  • 000957   naar VSQ 860
  • 000759   naar Fokker voor IRAN
  • 001059   omgenummerd naar 114
  • 000260   IRAN gereed 
  • 000360   naar VSQ-860
  • 241063   buiten gebruik gesteld
  • 000164   in opslag op Marinevliegkamp Valkenburg; gebruikt voor reserveonderdelen en tenslotte gesloopt

 


op de bovenste foto zien we de 114 van VSQ-860 met onder
de stuurboordwing een Philco Sidewinder AIM-9 luchtdoelraket.
Hier wordt het vliegtuig gereed gemaakt voor de catapultstart.

foto C W Oostveen




missie beeindigd....de 114 heeft zojuist een deklanding
met goed gevolg afgerond; de vanghaak is nog vastgepind
aan de barrierkabel ; op het staartvlak prijkt de letter "D"
waarmee wordt aangegeven dat het toestel de Karel
Doorman als thuishaven heeft.

foto C W Oostveen





in januari 1959 werden aan boord van de Karel Doorman
proeven genomen met het afvuren van een dubbele lading
3 inch raketten; na afronding van de beproevingen bleken
de resultaten echter tegen te vallen.
   

 


De 114 tijdens een schietkamp op de flightline van
vliegbasis Leeuwarden in 1961; onderling zijn de
Sea Hawks 
verankerd met een nylonlijn met middenin
een 
betonblok als extra versteviging. 
foto fotosectie Leeuwarden




6-55     c/n   6626    ex UK serial  XL269 


  • 200857   overname MLD
  • 000957   naar VSQ-860
  • 001158   in tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000659   naar VSQ-3
  • 001059   omgenummerd naar 115
  • 000960   naar Fokker voor IRAN
  • 000061   IRAN gereed 
  • 290363   buiten gebruik gesteld; gebruikt voor reserveonderdelen en tenslotte gesloopt



De Sea Hawk had evenals de andere telg uit de Hawker
familie een prachtige elegante vorm.

Opvallend detail is natuurlijk de uitstekende vanghaak 
achter onder de machine, hoofdzakelijk aangebracht
voor het gebruik op vliegdekschepen.
foto MLD



6-56     c/n   6627    ex UK serial  XL270 


  • 170957   overname MLD
  • 000957   naar VSQ-860
  • 001158   in tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000359   naar VSQ-3
  • 001059   omgenummerd naar 116
  • 001159   naar VSQ-860
  • 000260   naar Fokker voor IRAN
  • 000660   terug naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na opslag later gesloopt 


close up van de cockpit van een Sea Hawk FGA-50 met
rechts duidelijk zichtbaar het squadronwapen van het 
reserve- en opleidings vliegtuigsquadron 3 (VSQ-3).
In de cockpit luchtmacht kapitein Willem Heitmeijer die

het squadron in de beginperiode bijstond als vlieg-
instructeur.






Sea Hawk FGA.50 116/D met de rode neusband van 
VSQ-860 na een geslaagde deklanding op de Karel
Doorman; foto C W Oostveen






De 116 na een ongelukkige landing op Valkenburg.
foto MLD




6-57     c/n   6628    ex UK serial  XL271 


  • 170957   overname MLD
  • 000957   naar VSQ-860
  • 000659   naar Fokker voor IRAN
  • 001059   omgenummerd naar 117
  • 001259   na IRAN in tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000360   naar VSQ-860
  • 000464   buiten gebruik gesteld; na opslag later gesloopt
 


De 117 werd in april 1964 definitief buiten gebruik gesteld.
Vanaf 1957 was de machine doorlopend, met uitzondering
van de onderhoudsfasen en tijdelijke opslag, ingedeeld
bij het VSQ-860.

Op de foto de 117 tijdens een schietkamp in 1960.
foto fotosectie Leeuwarden





6-58     c/n   6629    ex UK serial  XL272 


  • 170957   overname MLD
  • 001157   naar VSQ-3
  • 000359   naar Fokker voor IRAN
  • 000959   IRAN gereed
  • 000959   naar VSQ 860
  • 001059   omgenummerd naar 118
  • 241063   buiten gebruik gesteld; na opslag later gesloopt

 
 


Sea Hawk FGA.50 6-58 van VSQ-3 kort na de
overdracht aan de Marineluchtvaartdienst in
september 1957 op de rolbaan (klinkers) van
Marinevliegkamp 
Valkenburg 
foto MLD


 


de originele 118 in de barrier op Leeuwarden tijdens
een gezamenlijk schietdetachement van VSQ-860
en VSQ-3 op Leeuwarden in augustus 1961.
deze foto is van 30 augustus 1961; coll MLNL  



 


Deze Sea Hawk is eigendom van de collectie van de traditie-
kamer Marineluchtvaartdienst en is gevestigd op het Maritiem 

Vliegkamp de Kooy; omdat in Nederland geen originele MLD
Sea Hawk meer was te vinden werd op 25 juli 1978 werd dit
prachtige vliegtuig 
in Engeland aangekocht; het betreft een
oude Royal Navy 
Sea Hawk FGA-4 serial WV828.
Na een grondige reparatie en verfbeurt werd het toestel

in april 1994 overgebracht naar de collectie van de
Traditiekamer.
foto Bert Corton





6-59     c/n   6630    ex UK serial  XL273 


  • 011057   overname MLD
  • 001157   naar VSQ-3
  • 000559   in tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 001059   omgenummerd naar 119
  • 000260   na tijdelijke opslag naar VSQ 860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na opslag later gesloopt


 
 


mooie aktiefoto van Sea Hawk 6-59 van VSQ-3
boven een zwaar bewolkt Nederland.

foto MLD





Rond oktober 1959 werden de Sea Hawk registraties
van F (letter 6) veranderd in een 3 cijferige reeks.
De 6-59 werd toen gewijzigd in de 119.
Op bovenstaande foto nu in gebruik bij het VSQ-860.
foto C W Oostveen




6-60     c/n   6631    ex UK serial  XL274 


  • 231057   overname MLD
  • 001157   naar VSQ-3
  • 001059   omgenummerd naar 120
  • 001259   naar Fokker voor IRAN
  • 000660   na IRAN naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag later gesloopt
 


bedrijvigheid op Marinevliegkamp Valkenburg; de 120 taxied
met half opgeklapte vleugels van de flightline opweg naar
de startbaan; rechts achter staat een Grumman Tracker.

foto MLD




prachtige detailopname van de staartsectie van Sea Hawk
120 tijdens een schietkamp op vliegbasis Leeuwarden.





foto van de karakteristieke start up van een Sea Hawk;
hierbij werd gebruikt gemaakt van startpatronen, waarbij een

opvallend dikke zwarte rookpluim uit een opening op de romp
omhoog kwam; gelijktijdig met een luid gesis en geknal van
de startpatronen. Een aparte beleving was het zeker!

foto coll Prudent Staal




een overzicht van het sloopterrein op Marinevliegkamp
Valkenburg in 1965; het veld ligt bezaaid met gesloopte
onderdelen van Sea Hawk jagers. Op de voorgrond het
neusgedeelte van de 120.
foto coll Prudent Staal