Hawker Sea Hawk FGA-50

- 6-61 t/m 6-71

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



6-61          c/n     6632          ex UK serial     XL275

  • 061157   overname MLD
  • 001157   naar VSQ-860
  • 300959   ongeval; na een mislukte katapultstart direct tijdens de afvlucht vanaf de Karel Doorman naar Marinevliegkamp Valkenburg voor IJmuiden in de Noordzee gestort; volgens onbevestigde berichten bemerkte de vlieger, luitenant ter zee II O.C.  J. C. (Hans) de Wolff  , tijdens de laatste handelingen vlak voor z'n katapultstart problemen met de schietstoel van het vliegtuig, waardoor hij het toestel niet op vol startvermogen liet komen; de katapultstart kon echter niet meer worden voorkomen waardoor het vliegtuig onder te lage snelheid meteen na de start voor de Karel Doorman de zee indook. Luitenant ter zee II O.C. Hans de Wolff was de echtgenoot van de bekende TV omroepster Ageeth Scherphuis. 
 






foto's  MLD





onder grote belangstelling start in 1958 de 6-61 d.m.v.
een katapultstart vanaf de Karel Doorman. 



 
6-62          c/n     6633          ex UK serial     XL276



  • 231057   overname MLD
  • 001157   naar VSQ-3 
  • 000659   in tijdelijke opslag op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000859   naar VSQ-860 
  • 001059   omgenummerd naar 122
  • 000360   naar Fokker voor IRAN
  • 000960   na IRAN naar VSQ-3
  • 001063   naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag later gesloopt
 


een prachtig overzicht van de flightline op Leeuwarden
in september 1963 met vooraan twee Sea Hawk FGA.50
machines, aangevuld met een achttal Hawker Hunter

F-6 jagers van het 324 squadron.
foto fotosectie Leeuwarden


 
6-63          c/n     6634          ex UK serial     XL305


  • 131157   overname MLD
  • 001257   naar VSQ-3
  • 001059   omgenummerd naar 123
  • 000560   naar Fokker voor IRAN
  • 001160   na IRAN terug naar VSQ-3
  • 000164   naar VSQ-860
  • 140764   buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag later gesloopt


6-64     c/n   6635    ex UK serial  XL306 

  • 131157   overname MLD
  • 001257   naar VSQ-3
  • 000959   naar VSQ-860
  • 001059   omgenummerd naar 124
  • 000660   naar VSQ-3
  • 001160   naar Avio Diepen onderhoud
  • 000061   naar VSQ-860
  • 241063   buiten gebruik gesteld; gebruikt voor reserveonderdelen; in 1064 op schroothoop Valkenburg
 


6-65     c/n   6636    ex UK serial  XL307 

  • 261157   overname MLD
  • 001157   na overdracht tijdelijk in opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000359   naar VSQ-3
  • 000759   naar VSQ-860
  • 001059   omgenummerd naar 125
  • 000660   naar VSQ-3
  • 000960   naar Fokker voor IRAN
  • 000061   na IRAN naar VSQ-860
  • 090362   ongeval; toestel raakte 9 minuten na take off van Valkenburg vermist boven de Noordzee ter hoogte van Katwijk; samen met een andere Sea Hawk was het op weg naar de Navigatie Gevechts Informatieschool te Den Helder voor het houden van schietoefeningen; de 26 jarige piloot, sergeant E. (Linus) Pijfers 








foto van de ongelukkige 125 met het squadronembleem 
van VSQ-3 links op de romp; in de cockpit ltz. Hartogh.
foto coll Prudent Staal


 

6-66     c/n   6637    ex UK serial  XL308 

  • 031257   overname MLD
  • 001257   na overname in tijdelijke opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000759   naar VSQ-3
  • 001059   omgenummerd naar 126
  • 000660   naar VSQ-860
  • 080760   ongeval; tijdens Ned. Nieuw Guinea trip met de Karel Doorman noodlanding gemaakt ivm hydraulische lekkage; op de fly-one, het vliegdek gedeelte buiten de landingsstrip, werden de eerste technische handelingen verricht. Op het moment dat de onbemande Sea Hawk dwars over het dek geduwd was, maakte de KD een scherpe bocht naar stuurboord, waarna de remloze 126/D spontaan van het dek de Indische Oceaan inrolde.
 


Met Sea Hawk 6-66 werden in augustus en september
1959 geslaagde proefvluchten gemaakt met het nieuwe
geduchte wapen, de AIM-9 sidewinder. Later volgde de
Koninklijke Luchtmacht die de luchtdoelraketten onder 
de Hawker Hunter ging gebruiken. Nederland was hiermee
het eerste NAVO land dat dit wapensysteem ter beschikking
kreeg.  foto MLD



6-67     c/n   6638    ex UK serial  XL309 

  • 170158   overname MLD
  • 000158   na overname in tijdelijke opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 001158   naar VSQ-860
  • 001059   omgenummerd naar 127
  • 001159   naar VSQ-3
  • 011064   naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; later gesloopt

 


de 6-67 kort voor de katapultstart; op de voorgrond geeft
de vliegdekofficier met vlagtekens de noodzakelijke
aanwijzingen aan de vlieger.

foto coll Prudent Staal


 


grote belangstelling van de dekcrew bij de katapultstart
van de 6-67.



6-68          c/n     6639          ex UK serial     XL310


  • 181257   overname MLD
  • 001257   na overname in tijdelijke opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 001158   naar VSQ 860
  • 001059   omgenummerd naar 128
  • 000660   later naar VSQ 3
  • 000760   naar Fokker voor IRAN
  • 290363   buiten gebruik gesteld; reserveonderdelen
  • 000064   gesloopt; wrak gebruikt voor brandweeroefeningen op de Kooy
 


de 6-68 wordt door een boordpaai naar een opstelplaats
op de Karel Doorman geloodst.
foto MLD





de trieste restanten van Sea Hawk 128 na de uitfasering; 
tot het voorjaar 1966 werden de gesloopte wrakken op
Valkenburg waargenomen.

foto coll Prudent Staal


 
6-69          c/n     6640          ex UK Serial     XL311


  • 181257   overname MLD
  • 001257   na overname in tijdelijke opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 001059   omgenummerd naar 129   
  • 001259   naar VSQ 3
  • 001063   tijdelijk in opslag geplaatst
  • 000764   naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag gesloopt


het Sea Hawk demoteam the Sealords in aktie tijdens
een close formation.
foto MLD


 
 
6-70          c/n     6641          ex UK serial     XL312


  • 080158   overname MLD
  • 000158   na overname in tijdelijke opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 001159   omgenummerd naar 130
  • 001259   naar VSQ-3
  • 000660   naar VSQ-860
  • 241063   buiten gebruik gesteld; gebruikt voor reserveonderdelen; in 1064 op schroothoop Valkenburg
 


De 130, goed ingepakt tegen de weersinvloeden, met
duidelijk zichtbaar het embleem van VSQ-860 (voor
de met een rode hoes afgedekte motorintake) 

foto coll Prudent Staal




De 130 met opgevouwen vleugels op Valkenburg;
rechts op de achtergrond het wrak van een oude
Marine Meteor T-7; deze toestellen werden in de
nadagen hoofdzakelijk als gebruikt als
mancheslepers bij het VSQ-3.



6-71     c/n   6642    ex UK serial  XL313 

  • 290158   overname MLD
  • 000158   na overname in tijdelijke opslag geplaatst op Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000758   naar VSQ-860
  • 001059   omgenummerd naar 131
  • 000360   naar Fokker voor IRAN
  • 001160   na IRAN in tijdelijke opslag
  • 000161   naar VSQ-3
  • 001063   in tijdelijke opslag Marinevliegkamp Valkenburg
  • 000164   naar VSQ-860
  • 231064   buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag later gesloopt
 


de 6-71 kort na de landing op de Karel Doorman in 
november 1958; de barrierkabel zit nog aan de
vanghaak geklemd.

foto coll Prudent Staal




de laatste Sea Hawk 6-71 werd later omgenummerd in 131.