Thunderstreak F-84F

Terug

Taak                                 taktische jager/bommenwerper
Totaal in gebruik               180
Operationeel                     december 1955 - december 1970
In gebruik bij                    311, 312, 313, 314, 315, 316


Uit z'n voorganger,de Thunderjet, werd in 1950 de Thunderstreak F-84F ontwikkeld.
Republic had deze nieuwe telg weten te verbeteren met o.a een krachtiger motor(Wright J-65 van 3270 kg stuwkrach), een aanzienlijk groter vliegbereik en een verhoogde wapencapaciteit.(capaciteit bommenlast tot ca. 2720 kg, verder standaard uitgerust met 6 stuks 12,7 mm mitrailleurs, waarvan 4 in de rompneus en 1 in iedere vleugelhelft).
Verder verschilde de "Streak" met z'n voorganger vanwege het aanbrengen van zowel vleugels als staartvleugels in pijlstelling.(40 graden).
De cockpit werd niet naar achter geschoven geopend, maar omhooggeduwd.
Verder werden aan weerszijden van de romp ter hoogte van de vleugelachterrand geperforeerde remkleppen aangebracht.
Tot slot had de "Streak" de beschikking over afwerpbare brandstoftanks.

Via het MDAP hulpprogramma ontving ons land vanaf 1955 in totaal 180 van deze oerdegelijke machines; de eerste serie arriveerden per schip in ons land, later werden de toestellen d.m.v. Hi-flights vanuit de V.S. via Denemarken overgevlogen.
In december 1955 werden de eerste Thunderstreaks bij 311 Sq. op Volkel afgeleverd.
Naast vlb. Volkel werden de Thunderstreaks ook gestationeerd op vlb. Eindhoven bij 313, 314, 315 en 316 Sq.
De opleiding op de F-84F vond tot 1958 plaats bij 313 Sq., daarna nam 312 Sq. deze taak over, waarna 315 Sq. vanaf 1962 tot het definitieve einde in 1970/1971 het OCC (Operationele Conversie Cursus)gedeelte voor z'n rekening nam.
Dit gebeurde zowel voor Nederlandse- als Belgische jachtvliegers welke van de Lockheed T-33 conversie kwamen.
In de jaren 50 en 60 gold de "Streak" als de ruggegraat van de Taktische luchtstrijdkrachten van de NAVO en ons land in het bijzonder.
Op vlb. Eindhoven vloog 314 Squadron als laatste KLU eenheid nog tot december 1970 met deze piloot vriendelijke robuuste vriend.
Op 21 december van dat jaar vond de laatste officiele vlucht met een KLU "Streak" plaats.
Daarna kregen diverse machines nog een nieuwe carrière als poortwachter, instructietoestel of decoy afleidingsmachine.



Volkel 20 juni 1970





in strakke formatie vertonen 4 Thunderstreaks van
314 Squadron hun kunsten aan het publiek tijdens
de open dag vliegbasis Twente op 31 juli 1970.




dat waren nog eens tijden!! een formatie van maar liefst
26 F-84F Thunderstreaks vliegt in close formation
op 3 juli 1964 over thuisbasis Eindhoven;
foto Hans Ragay; coll MLNL











Flightline van 6 F-84F Thunderstreaks met de een aantal 
toestellen van 314 en 315 squadron,terwijl de derde machine
van rechts (P-201) nog in het display schema van Whisky Four

is gespoten.