Thunderstreak F-84F

- P-272 t/m P-300

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



P-272     s/n   53-6926

  • 150157   acceptatiedatum
  • 080457   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-926?)  
  • 020557   naar 315 Sq.(TB-4)
  • 191259   naar IRAN A-D              
  • 080760   naar 315 Sq.
  • 211064   naar IRAN A-D
  • 250265   terug van IRAN
  • 261066   naar IRAN A-D
  • 110467   terug van IRAN
  • 001268   315 Sq.
  • 161268   ongeval; neuskegel van pylontank losgeraakt; neergestort bij Tiel; adjudant J. Ventat safe bail out( Belgische luchtmacht)        

 


leerlingen van het 315 (opleidings)squadron beoefenen
een formatielanding op thuisbasis 
Eindhoven in maart 1968.






5 maanden voor de fatale crash in december 68 maakte
Peter 
Döll deze foto van de P-272 op Eindhoven/ coll MLNL




                 P-273     s/n   53-6884

  • 031256   acceptatiedatum   
  • 160457   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-884?)
  • 250457   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 161258   naar 311 Sq.(PP-18)
  • 171159   naar IRAN A-D
  • 270660   naar 312 Sq.
  • 270164   naar IRAN A-D
  • 010564   terug van IRAN
  • 201065   naar IRAN A-D
  • 180366   terug van IRAN 
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS, vlb. Deelen t.b.v. instructie

 


op de flightline van Eindhoven in maart 1968.   
let even op de opvallende stand van de open
cockpit.












 
                 P-274     s/n   53-6920


  • 110157   acceptatiedatum           
  • 090557   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-920?)    
  • 220557   naar 312 Sq.(DU-23)
  • 221258   naar 313 Sq.(TA-..)     
  • 080159   naar 311 Sq.(PP-24)
  • 270859   naar 312 Sq.
  • 280660   naar IRAN A-D
  • 310161   naar VKL
  • 310365   naar IRAN A-D
  • 080965   terug van IRAN
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS, vlb. Deelen t.b.v. instructie
  • 000079   naar Klein Heidekamp/Schaarsbergen t.b.v. brandweeroefeningen



De P-274 tijdens een bezoek aan het Duitse Husum
in juli 1968.
Op de achtergrond de P-252, deze machine verongelukte
op 3 juli 1970
.

 
 


karakteristieke landingsopname van de P-274  met de op-
vallende external wingtanks onder de vleugels.




nogmaals de P-274 tijdens de laatste landingsfase
op thuisbasis Eindhoven in 1969.



                 P-275     s/n   53-6923

  • 240157   acceptatiedatum      
  • 200557   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-923?)
  • 040657   naar 311 Sq.(PP-17)
  • 270560   naar IRAN A-D
  • 281260   naar EHV
  • 090765   naar IRAN A-D
  • 141265   terug van IRAN

 


 Eindhoven april 1967/foto Peter Döll coll MLNL

 
  • 140170   ongeval; landingsongeval Eindhoven; geland op pylontanks ; lt Anton vd Avoird. Reparaties economisch niet haalbaar, toestel afgeschreven en gesloopt     



                 P-276     s/n   53-7000


  • 010357   acceptatiedatum
  • 060657   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-000?)
  • 270657   naar 311 Sq.(PP-2)
  • 130759   naar 314 Sq.(8T-7)
  • 161059   naar 314 Sq.(8T-8)
  • 240660   naar IRAN A-D
  • 020161   naar EHV
  • 170565   naar IRAN A-D 
  • 081065   terug van IRAN
  • 010770   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000571   naar vlb. de Peel t.b.v decoy
  • 000080   poortwachter bij R/C club "Delta" in Oss
  • 001292   gesloopt bij sloopbedrijf in Den Dolder 



De P-276 komt binnen op Eindhoven na een oefenvlucht;
Eindhoven was in de jaren 60 de drukste Streak basis; naast
314 squadron was er het 315 opleidingssquadron gestationeerd.
Met samen een totaal van ongeveer 75 machines kon het op
doordeweekse vliegdagen flink druk zijn.
Tijdens de geregeld gehouden massa scrambles stonden
dan wel 25 kisten van 314 en 315 squadron op hun beurt te
wachten voor de take off.
foto Gijs Hiltermann; coll MLNL






kapitein Jan Penson van het 315 squadron tijdens de Weapons
Meet in juni 1966 op het Franse Chaumont; op de achtergrond

Thunderstreak P-276.





                 P-277     s/n   53-6924   

 
  • 040157   acceptatiedatum
  • 190857   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-924?)
  • 030957   naar 312 sq.(DU-9)
  • 161258   naar 311 Sq.(PP-11)
  • 141159   naar IRAN A-D
  • 250560   naar 312 Sq.
  • 050364   naar IRAN A-D
  • 160664   terug van IRAN
  • 140366   naar IRAN A-D
  • 210766   terug van IRAN
  • 070970   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven 
  • 000671   naar vlb. Gilze Rijen t.b.v decoy
  • 000085   naar vlb. Eindhoven t.b.v decoy
  • 000000   naar LETS, vlb. Deelen
  • 000000   naar vlb. Volkel t.b.v onderdelen voor poortwachter
  • 000003   restanten gedumped op Volkel
  • 000212   overgebracht naar Oudemolen voor sloop




Door de basisvlucht van Leeuwarden werden op roulatiebasis
Thunderstreaks gebruikt als doelslepers voor zgn.
target towvluchten.
Deze machines sleepten
 een schietvlag voort dat aan een lange
sleepkabel was bevestigd; door de Starfighters van 322 en 323
squadron werd hierop 
het air-air doelschieten beoefend.
Soms werden deze Streaks tijdens de detachering bij de basisvlucht

voorzien van zowel een 322- als 323 squadron embleem.
Op deze foto zien we de P-277 met een 322 squadron badge in
de landing op Leeuwarden na een towvlucht.
foto Gijs Hiltermann; coll MLNL

 



Op 16 mei 1956 arriveerde de eerste Thunderstreak bij het
314 squadron; deze eenheid zou het langste met deze kist vliegen;
op 21 december 1970 vond op Eindhoven het officiele afscheid
plaats waarna de F-84F werd opgevolgd door de NF-5.
Eindhoven september 1969





prachtige opname van de P-277, gefotografeerd vanuit de
oude verkeerstoren van vliegbasis Leeuwarden op de
oostelijke taxibaan op 1 juli 1968.





                      P-278 T/M P-297 REGISTRATIES NIET TOEGEKEND



                 P-298     s/n   53-6936


  • 261256   acceptatiedatum   
  • 150457   aankomst per schip in Rotterdam(FS-936?)
  • 030957   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 130957   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 201257   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 100658   naar 311 Sq.(PP-7)
  • 010360   naar IRAN A-D
  • 130960   naar 312 Sq.  
  • 281160   vluchtongeval; voor landing op vlb. Volkel grond geraakt en tegen de gevel van een boerderij tot stilstand gekomen; zwaar beschadigd en afgeschreven; sgt Hans de Looze op grond safe uitgestapt



                 P-299     s/n   53-6882


  • 131256   acceptatiedatum
  • 080457   aankomst per schip in Rotterdam(FS-882?)
  • 081157   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 281157   naar 311 Sq.(PP-4)
  • 020958   ongeval; tijdens avondvliegen buiklanding gemaakt en daarna uitgebrand op vlb. Volkel; sgt. D. Koning   


                 P-300     s/n     53-6912      

 
  • 181256   acceptatiedatum
  • 080757   aankomst per schip in Rotterdam(FS-619?)
  • 130558   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 240558   naar 312 Sq.(DU-4)
  • 161258   naar 311 Sq.(PP-5)
  • 040859   ongeval; tijdens LABS oefening op Vliehors range motorproblemen veroorzaakt door falen van een schoep van de compressor; tsl veilig teruggekeerd naar Volkel; sgt Chris Mik
  • 140360   naar IRAN A-D
  • 131060   naar 311 Sq.
  • 180261   ongeval; sgt de Man
  • 261061   ongeval; op 20NM N van Bonn klapte de RH outboard pylontank in elkaar, normaal geland; sgt Vos
  • 181065   naar IRAN
  • 160766   terug van IRAN
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS tbv instructie





De enige luchtmacht Thunderstreak in de "300 registratie range" 

vloog circa 13 jaar in actieve dienst. Op deze foto uit 1969
is de machine in gebruik bij het TOCC 315 Squadron.