Thunderstreak F-84F

- P-101 t/m P-120

Terug




                 P-101     s/n  52-7121

  • 180455   acceptatiedatum(FS-121)
  • 200655   aankomst per schip in Rotterdam




een fabrieksfrisse P-101 glimmend na deprocessing op
Ypenburg in 1955/foto KLU


  • 121255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 131255   naar 311 Sq.(PP-8)
  • 100458   naar 313 Sq.(TA-4)
  • 210558   ongeval; buiklanding op vlb. Volkel; sgt Henk de Roos 
  • 260559   naar 314 Sq.(8T-18)
  • 050560   ongeval; tijdens vlucht op 250' birdhit; res tlt P Koot
  • 111160   naar IRAN A-D; o.a. camoufleren
  • 180561   terug van IRAN
  • 180561   naar 314 Sq.
  • 111261   ongeval; naast de baan gereden/linker wielvelg beschadigd
  • 210864   ongeval; na vlucht boven oefengebied La Courtine(F) landingsongeval Chateauroux(F); van de baan geraakt, waarna het landingsgestel afknapte. De machine kwam tenslotte op z'n underwingtanks tot stilstand, sgt. John Bos safe
  • 291064   officieel afgeschreven




Flightline Thunderstreaks op vliegbasis Eindhoven met vooraan
de P-101; foto KLU NIMH






                 P-102     s/n  52-7126

  • 210455   acceptatiedatum(FS-126)
  • 200655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 200655   werd instructietoestel voor grondpersoneel
  • 280356   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 170456   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 080556   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 100758   naar 312 Sq.(DU-10)
  • 171159   ongeval; harde noodlanding op Soesterberg (a.g.v. motorstoring) ; sgt van Oosten
  • 180860   naar IRAN A-D
  • 220261   naar 314 Sq.




samen met een Amerikaanse F-101
op de flight ergens in Europa; 
gezien het
nieuwe camojasje waarschijnlijk net na de
IRAN van aug.60- feb.61, waarbij de P-102
o.a van camouflagekleuren werd voorzien.



  • 180561   ongeval; ricochet
  • 180162   ongeval; klapband; res tlt Rob Huy







bovenstaande foto's tijdens open Ypenburg in juni 1963(314 badges)

  • 200165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 290465   naar Turkse luchtmacht




                 P-103     s/n  52-7130    

  • 300455   acceptatiedatum(FS-130)
  • 080655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 020855   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 191155   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 240857   naar IRAN A-D
  • 220558   naar 312 Sq.(DU-15)
  • 311060   naar IRAN A-D
  • 030561   naar 314 Sq.
  • 210165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 290465   naar Turkse luchtmacht



                 P-104     s/n  52-7131

  • 180455   acceptatiedatum(FS-131)
  • 080655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 230955   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 041155   naar 311 Sq.(PP-1)
  • 240356   ongeval; sgt F. van Nieuwpoort
  • 150656   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 160656   naar 312 Sq.(DU-..) 
  • 040757   naar IRAN A-D 
  • 220558   naar 312 Sq.(DU-25)
  • 121059   ongeval; onder te hoge neusstand in landing doorgezakt; remparachutecompartiment beschadigd; sgt Roel Vierdag
  • 200760   naar IRAN A-D
  • 160361   naar 314 Sq.
  • 190165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 290465   naar Turkse luchtmacht



                 P-105     s/n   52-7132

  • 200455   acceptatiedatum(FS-132)
  • 080655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 081255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 171255   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 181257   naar IRAN A-D        
  • 040758   naar 313 Sq.(TA-23)
  • 210159   naar 314 Sq.(8T-25) 
  • 110460   ongeval; ricochet
  • 220960   naar IRAN A-D
  • 100561   terug van IRAN, oa camoufleren  
  • 040165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht  
  • 290465   naar Turkse luchtmacht




de crewchief voert  een cockpitcheck uit
op de flightline van Eindhoven in 1962. foto KLU  





                 P-106     s/n   52-7150

  • 090555   acceptatiedatum(FS-150?)
  • 200655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 101155   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 141155   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 091257   naar IRAN A-D
  • 250658   naar 313 Sq.(TA-8)
  • 071058   ongeval; kapt Jan Flinterman 
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-4)
  • 220159   ongeval; motorvibratie ivm breken van compressorblad; sgt Harm de Jong 
  • 230759   ongeval; tijdens air-ground op Vliehors range diverse birdhits; kapt Peter vd Meulen Kunée 
  • 280959   ongeval; ricochet op de airintake tijdens air-ground op Vliehors range; lt J. Soffers 
  • 130960   naar IRAN A-D
  • 110461   naar 312 Sq.
  • 150661   ongeval; sgt Kees vd Windt safe
  • 140861   ongeval; birdhit; res sgt G. Onderwater safe
  • 091161   ongeval; mid air met Engelse Canberra ZW van Breda ; grote delen uit LH wing weggeslagen, veilig geland en sgt Goof Goes 
  • 000065   ongeval; zwaar beschadigd bij bedrijfsongeval DVM te Gilze Rijen,reparatie economisch niet haalbaar 
 


                 P-107     s/n   52-7119

  • 220455   acceptatiedaum(FS-119?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 031055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-24)
  • 011157   naar IRAN A-D 
  • 120558   naar 313 Sq.(TA-20) 
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-24)
  • 240759   ongeval; tijdens lage navigatievlucht boven Duitsland op 500ft vogelaanvaring; lichte schade aan gundek
  • 011059   ongeval;
  • 230860   naar IRAN A-D  
  • 190461   terug van IRAN
  • 190461   waarschijnlijk naar 315 Sq.
  • 270461   ongeval;
  • 230562   ongeval; landingsongeval Eindhoven;kist voor baandrempel de walkant van een kanaal geraakt en daarbij RH maingear verloren; hierna naast de baan in het grasbeland.
  • 190363   ongeval; tijdens air-ground schietoefeningen op Terschelling ricochet in motor; een poging om daarna een voorzorgslanding op vlb. Leeuwarden te maken mislukte, omdat de motor het bij Franeker voor gezien hield en kort daarna explodeerde.Toestel neergestort in weiland. lt Joep Frieling safe bail out





                 P-108     s/n   52-7120

  • 210455   acceptatiedatum(FS-120)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 230955   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-9)
  • 110256   ongeval; botsing met P-117; licht beschadigd
  • 121157   naar IRAN A-D  
  • 080958   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 001259   voorzien van experimenteel wit kleurenschema
  • 150660   naar 315 Sq. (nog steeds in wit kleurenschema)
  • 110461   naar IRAN A-D, waarschijnlijk met o.a van wit naar normale camouflage
  • 081261   terug van IRAN
  • 040363   ongeval; tijdens air-ground schietoef. in Helchteren(B) grond geraakt, onderlt. A.Debruyne   (Belgische cursist)



                 P-109     s/n   52-7140

  • 000055   acceptatiedatum(FS-140?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 211055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-10)
  • 011057   ongeval; na engine stall neergestort bij Mill, sgt. Jan Wesseling safe bail out







                 P-110     s/n   52-7142

  • 300455   acceptatiedatum(FS-142?)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 240456   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 040556   naar 313 Sq.(TA-25)
  • 060358   naar IRAN A-D
  • 211058   naar 313 Sq.(TA-17)
  • 221258   naar 312 Sq.(DU-23)
  • 071160   ongeval; kort na start Volkel bleek dat LH pylontank niet voedde; na diverse mislukte pogingen om deze weer goed te laten functioneren werd de tank op een terrein op het vliegveld afgeworpen; Ponte 
  • 100161   naar IRAN A-D
  • 201161   terug van IRAN
  • 211065   naar Turkse luchtmacht




                 P-111     s/n   52-7145 

  • 300455   acceptatiedatum(FS-145?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 270358   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 310358   naar 312 Sq.(DU-18)
  • 040259   naar 315 Sq.(TB-13)
  • 051059   naar IRAN A-D
  • 300560   naar 315 Sq.
  • 100761   ongeval; J H Wilbrink
  • 160861   ongeval; tijdens lage navigatievlucht op 500' birdhit N van Steenwijk; sgt Jan Pennings
  • 301061   ongeval; na landing op Gilze Rijen hangar geraakt en geexplodeerd. In hangar werden ook een aantal Piper Cubs en Harvards vernield. tlt Waldy Chatelin  



                 P-112     s/n   52-7147

  • 300455   acceptatiedatum(FS-147?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam    
  • 121055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel  
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-7)
  • 030556   ongeval; start afgebroken na dead stick; in overrun geraakt waarna neuswiel inklapte; sgt Gijs Vergeer




P-112 als PP-7 na de afgebroken start op Volkel; duidelijk
zijn de wielsporen in de zachte overrun grond te zien.
foto KLU


  • 070956   naar IRAN A-D              
  • 290558   naar 315 Sq.(TB-13)
  • 290958   ongeval; botsing met P-128; Simons     
  • 240259   ongeval; tijdens testvlucht tech. storing en daarna in tolvlucht geraakt en neergestort in bosperceel bij houten bungalow aan de Prins Mauritsweg 22. te Aalst-Waalre. sgt Bob Hazenbos (312 squadron) safe bail out.



                 P-113     s/n   52-7176

  • 000055   acceptatiedatum(FS-176?)   
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam            
  • 070456   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 230456   naar 312 Sq.(DU-20)    
  • 180556   ongeval; door sterke straalstroom uit koers geraakt, a.g.v. brandstoftekort neergestort bij het Duitse Kranenburg,net over de grens bij Groesbeek. Het toestel kwam terecht in een boomgaard,die daardoor grotendeels werd vernield. Sgt. A. van Heel safe bail out.
 


                 P-114     s/n   52-7155

  • 190555   acceptatiedatum(FS-155)           
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam       
  • 040556   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel    
  • 170556   naar 313 Sq.(TA-..)      
  • 140258   naar IRAN A-D      
  • 241058   naar 312 Sq.(DU-21)
  • 110560   ongeval; ricochet tijdens air-ground op Terschelling range; lt Henk van Dommelen
  • 191060   ongeval; tijdens start birdhit op neuswielsectie; sgt Chris Mik
  • 070261   ongeval; de Jong
  • 200661   naar IRAN A-D; o.a camoufleren  
  • 090162   terug van IRAN
  • 090162   naar 314 Sq.
  • 260362   ongeval; birdhit op 2600' tussen Keulen-Bonn; sgt Hub Groeneveld
  • 200662   ongeval; birdhit op 1800' 5NM ZO Luik; elt Cees Kornaat
  • 240763   ongeval; sgt R.F Ducat( Belgische cursist)
  • 021063   ongeval; tijdens formatievlucht met P-119 verongelukt bij Horn(D) elt Bas Meijer         



                 P-115     s/n   52-7158

  • 000055   acceptatiedatum(FS-158?)      
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 210756   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 010856   naar 315 Sq.(TB-5)
  • 210856   ongeval; landingsongeval Eindhoven; op natte baan is toestel van de baan gelopen waarna in zachte grond het neuswiel afbrak; de neussectie raakte zwaar beschadigd; reparaties bleken economisch te kostbaar; tijd res tlt J.C Zonhoven safe
  • 200657   naar LTS/Deelen tbv instructiemateriaal
  • 000000   monument/poortwachter geweest op vliegbasis Deelen
  • 000000   terug naar LETS tbv instructie




Deelen 30 juni 1973

  • 000276   gesloopt en onderdelen gebruikt tbv brandweeroefeningen     



                 P-116     s/n   52-7164


  • 310555   acceptatiedatum(FS-164)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 030156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 040556   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 281156   ongeval; na landing op natte baan van de baan gereden en zwaar beschadigd cat.4; res tlt Cees Kornaat
  • 171256   na bovenvermeld ongeval naar Avio Diepen voor reparaties
  • 060559   naar 314 Sq.(8T-13)



ready for take off vanaf thuisbasis Eindhoven

  • 220660   ongeval; birdhit tijdens vlucht; vd Ham
  • 090161   ongeval; tijdens landing klapband van neuswiel waarna deze afbrak; circa 150-200m op neus en underwingtanks over landingsbaan doorgeschoven; machine licht beschadigd; lt Piet Grimm 
  • 230863   naar IRAN A-D o.a camoufleren
  • 160164   terug van IRAN




het ongeval van lt Piet Grimm op 9 januari 1961 in
beeld gebracht/ foto KLU NIMH

  • 160164   naar 315? Sq.
  • 241165   ongeval; lt BAM Lenssen
  • 231266   naar LETS voor grondinstructie
  • 000071   als decoy naar vlb. Soesterberg



met open cockpit lijkt het nogal operationeel; in werkelijkheid
dient de P-116 op deze foto als decoy toestel op Soesterberg   



  • 000077   voorzien van speciale camo en nieuwe registratie(P-147,P-149,P-224 of P-251,niet bekend welke) 
  • 001079   naar Groot Heidekamp,Schaarsbergen, gebruikt voor brandweeroefeningen



                  P-117     s/n   52-7165   


  • 260555   acceptatiedatum(FS-165?)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 251055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 031155   naar 311 sq.(PP-11)
  • 110256   ongeval; na landing in aanraking gekomen met P-108; licht beschadigd; kapt Joop Tichelaar
  • 221157   naar IRAN A-D  
  • 110858   naar 312 Sq.(DU-1)    
  • 120860   ongeval; flame out op lage hoogte boven Waddenzee, daarna noodlanding op het water, vlak onder de kust van Harlingen, gemaakt; sgt Jan Jeurninck wist onder water de cockpit te openen en daarna veilig uit de gecrashte machine te kruipen!




onder grote publieke belangstelling wordt het wrak van de
Thunderstreak van Jan Jeurninck op de kade gehesen.
foto Harlinger Courant




                  P-118     s/n   52-7167


  • 230755   acceptatiedatum(FS-167?)   
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 121255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 131255   naar 311 Sq.(PP-3),(PP-2)
  • 221156   ongeval; G Steenhuis
  • 000057   naar 314 Sq.(8T-19)
  • 090658   naar IRAN A-D   
  • 191258   naar 315 Sq.(TB-21) 
  • 170959   ongeval; birdhit op inlaatsectie motor; tijd res tlt Jan van Iersel
  • 220261   naar IRAN A-D  
  • 290961   terug van IRAN
  • 170462   ongeval; ricochet tijdens oefening skipbombing en strafing op Helchteren range; lt Steve Netto
  • 100562   ongeval; ricochet tijdens air-ground oefeningen op Jackpot range; lt Steve Netto 
  • 210563   ongeval; C Graafland
  • 110165   ongeval; P Schlösser
  • 211065   naar Turkse luchtmacht



                  P-119     s/n   52-7174


  • 060655   acceptatiedatum(FS-174?)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 171055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel  
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-12)
  • 111257   naar IRAN A-D  
  • 160658   naar 312 Sq.(DU-6)
  • 061059   ongeval; tijdens air-ground Cornfield ricochet LH neuswieldeur; elt Joop Tichelaar 
  • 171060   naar IRAN A-D o.a camoufleren  
  • 120561   terug van IRAN
  • 311061   naar 314 Sq. 
  • 180462   ongeval; birdhit tijdens vlucht; A Borgsteyn
  • 021063   ongeval; tijdens formatievlucht met P-114 neergestort bij Detmold(D), sgt1 Wim "Beertje" van der Bogaart † 



                 P-120    s/n   52-7188


  • 290655   acceptatiedatum(FS-188?)
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 020156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 120456   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 140358   naar IRAN A-D
  • 061058   naar 311 Sq.(PP-16)
  • 181158   ongeval; tijdens laagvlieg navigatievlucht verongelukt bij Möhringen(D); tlt. Frederik Kathmann