Thunderstreak F-84F

- P-101 t/m P-120

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




                 P-101     s/n  52-7121

  • 180455   acceptatiedatum(FS-121)
  • 200655   aankomst per schip in Rotterdam




een fabrieksfrisse P-101 glimmend na deprocessing op
Ypenburg in 1955/foto KLU


  • 121255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 131255   naar 311 Sq.(PP-8)
  • 100458   naar 313 Sq.(TA-4)
  • 210558   ongeval; buiklanding op vlb. Volkel; sergeant H. H. (Henk) de Roos 
  • 260559   naar 314 Sq.(8T-18)
  • 050560   ongeval; vogelaanvaring
  • 111160   naar IRAN A-D; o.a. camoufleren
  • 180561   terug van IRAN
  • 180561   naar 314 Sq.
  • 111261   ongeval; naast de baan gereden/linker wielvelg beschadigd
  • 210864   ongeval; na vlucht boven oefengebied La Courtine(F) landingsongeval Chateauroux(F); van de baan geraakt, waarna het landingsgestel afknapte. De machine kwam tenslotte op z'n underwingtanks tot stilstand, sergeant John Bos safe
  • 291064   officieel afgeschreven




Flightline Thunderstreaks op vliegbasis Eindhoven met vooraan
de P-101; foto KLU NIMH






                 P-102     s/n  52-7126

  • 210455   acceptatiedatum(FS-126)
  • 200655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 200655   werd instructietoestel voor grondpersoneel
  • 280356   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 170456   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 080556   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 100758   naar 312 Sq.(DU-10)
  • 171159   ongeval; harde noodlanding op Soesterberg (a.g.v. motorstoring) ; sergeant Willem van Oosten ongedeerd
  • 180860   naar IRAN A-D
  • 220261   naar 314 Sq.




samen met een Amerikaanse F-101
op de flight ergens in Europa; 
gezien het
nieuwe camojasje waarschijnlijk net na de
IRAN van aug.60- feb.61, waarbij de P-102
o.a van camouflagekleuren werd voorzien.



  • 180561   ongeval; ricochet
  • 180162   ongeval; klapband 







bovenstaande foto's tijdens de open op Ypenburg
in juni 1963(314 badges)


  • 200165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 290465   naar Turkse luchtmacht




                 P-103     s/n  52-7130    

  • 300455   acceptatiedatum(FS-130)
  • 080655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 020855   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 191155   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 240857   naar IRAN A-D
  • 220558   naar 312 Sq.(DU-15)
  • 311060   naar IRAN A-D
  • 030561   naar 314 Sq.
  • 210165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 290465   naar Turkse luchtmacht



De P-103 ging in 1965 al naar de Turkse luchtmacht.
foto via Tjalling Boelman




                 P-104     s/n  52-7131

  • 180455   acceptatiedatum(FS-131)
  • 080655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 230955   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 041155   naar 311 Sq.(PP-1)
  • 240356   ongeval; 
  • 150656   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 160656   naar 312 Sq.(DU-..) 
  • 040757   naar IRAN A-D 
  • 220558   naar 312 Sq.(DU-25)
  • 121059   ongeval; landingsongeval
  • 200760   naar IRAN A-D
  • 160361   naar 314 Sq.
  • 190165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 290465   naar Turkse luchtmacht



De P-104 werd na aflevering aan de KLu ingedeeld
bij het 311 squadron als de PP-1.
foto via Tjalling Boelman




                 P-105     s/n   52-7132

  • 200455   acceptatiedatum(FS-132)
  • 080655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 081255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 171255   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 181257   naar IRAN A-D        
  • 040758   naar 313 Sq.(TA-23)
  • 210159   naar 314 Sq.(8T-25) 
  • 110460   ongeval; ricochet
  • 220960   naar IRAN A-D
  • 100561   terug van IRAN, oa camoufleren  
  • 040165   overgevlogen naar vlb. Gilze Rijen
  • 140465   overgedragen aan Turkse luchtmacht  
  • 290465   naar Turkse luchtmacht




de crewchief voert  een cockpitcheck uit
op de flightline van Eindhoven in 1962. foto KLU  





                 P-106     s/n   52-7150

  • 090555   acceptatiedatum(FS-150?)
  • 200655   aankomst per schip in Rotterdam
  • 101155   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 141155   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 091257   naar IRAN A-D
  • 250658   naar 313 Sq.(TA-8)
  • 071058   ongeval; voorzorglanding na technische problemen met druksysteem
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-4)
  • 220159   ongeval; compressorblad afgebroken tijdens vlucht 
  • 230759   ongeval; vogelaanvaring 
  • 280959   ongeval; ricochet 
  • 130960   naar IRAN A-D
  • 110461   naar 312 Sq.
  • 150661   ongeval; vogelaanvaring
  • 140861   ongeval; vogelaanvaring
  • 091161   ongeval; mid air botsing met Engelse Canberra ZW van Breda ; grote delen uit LH wing weggeslagen, veilig geland en sergeant Goof Goes 
  • 000065   ongeval; zwaar beschadigd bij bedrijfsongeval DVM te Gilze Rijen, reparatie economisch niet haalbaar 


 

De P-106, op de foto zonder squadronbadges maar in gebruik
bij het 312 squadron, moest in 1965 na een ongelukkig
bedrijfsongeval 
bij het Depot Vliegtuig Materieel worden
afgeschreven.

foto via Tjalling Boelman




                 P-107     s/n   52-7119

  • 220455   acceptatiedaum(FS-119?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 031055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-24)
  • 011157   naar IRAN A-D 
  • 120558   naar 313 Sq.(TA-20) 
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-24)
  • 240759   ongeval; vogelaanvaring
  • 011059   ongeval; ricochet tijdens air-ground oefeningen
  • 230860   naar IRAN A-D  
  • 190461   terug van IRAN
  • 190461   waarschijnlijk naar 315 Sq.
  • 270461   ongeval; klapband
  • 230562   ongeval; landingsongeval Eindhoven;kist voor baandrempel de walkant van een kanaal geraakt en daarbij RH maingear verloren; hierna naast de baan in het grasbeland.
  • 190363   ongeval; tijdens air-ground schietoefeningen op Terschelling ricochet in motor; een poging om daarna een voorzorgslanding op vlb. Leeuwarden te maken mislukte, omdat de motor het bij Franeker voor gezien hield en kort daarna explodeerde.Toestel neergestort in weiland. eerste luitenant J.W.A. (Johan) "Joep" Frieling wist zich met z'n schietstoel in veiligheid te brengen.



De P-107 in gebruik bij het 312 squadron als
de DU-24 in 1959;
foto via Tjalling Boelman








                 P-108     s/n   52-7120

  • 210455   acceptatiedatum(FS-120)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 230955   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-9)
  • 110256   ongeval; botsing met P-117; licht beschadigd
  • 121157   naar IRAN A-D  
  • 080958   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 001259   voorzien van experimenteel wit kleurenschema
  • 150660   naar 315 Sq. (nog steeds in wit kleurenschema)
  • 110461   naar IRAN A-D, waarschijnlijk met o.a van wit naar normale camouflage
  • 081261   terug van IRAN
  • 040363   ongeval; tijdens air-ground schietoef. in Helchteren(B) grond geraakt, onderluitenant A. Debruyne   (Belgische cursist)



foto uit 1962 of 1963 waarin we de P-108 weer terugzien
in 
het standaard zilveren kleurenschema na deze
Thunderstreak samen met o.a. de P-124  tijdelijk
was voorzien van een experimenteel  wit
camouflagepatroon.
foto via Tjalling Boelman.





                 P-109     s/n   52-7140

  • 000055   acceptatiedatum(FS-140?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 211055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-10)
  • 011057   ongeval; na engine stall neergestort bij Mill, sergeant Jan Wesseling safe bail out







                 P-110     s/n   52-7142

  • 300455   acceptatiedatum(FS-142?)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 240456   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 040556   naar 313 Sq.(TA-25)
  • 060358   naar IRAN A-D
  • 211058   naar 313 Sq.(TA-17)
  • 221258   naar 312 Sq.(DU-23)
  • 071160   ongeval; pylontank afgeworpen
  • 100161   naar IRAN A-D
  • 201161   terug van IRAN
  • 211065   naar Turkse luchtmacht




                 P-111     s/n   52-7145 

  • 300455   acceptatiedatum(FS-145?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 270358   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 310358   naar 312 Sq.(DU-18)
  • 040259   naar 315 Sq.(TB-13)
  • 051059   naar IRAN A-D
  • 300560   naar 315 Sq.
  • 100761   ongeval; ricochet
  • 160861   ongeval; vogelaanvaring
  • 301061   ongeval; na technische problemen met besturing in de landing op Gilze Rijen hangar geraakt en geexplodeerd. In hangar werden ook een aantal Piper Cubs en Harvards vernield. tweede luitenant W. (Waldy) Chatelin  



                 P-112     s/n   52-7147

  • 300455   acceptatiedatum(FS-147?)
  • 110755   aankomst per schip in Rotterdam    
  • 121055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel  
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-7)
  • 030556   ongeval; start afgebroken na technische problemen; in overrun geraakt waarna neuswiel inklapte; sergeant Gijs Vergeer




P-112 als PP-7 na de afgebroken start op Volkel; duidelijk
zijn de wielsporen in de zachte overrun grond te zien.
foto KLU


  • 070956   naar IRAN A-D              
  • 290558   naar 315 Sq.(TB-13)
  • 290958   ongeval; botsing met P-128; 
  • 240259   ongeval; tijdens testvlucht tech. storing en daarna in tolvlucht geraakt en neergestort in bosperceel bij houten bungalow aan de Prins Mauritsweg 22. te Aalst-Waalre. sgt Bob Hazenbos (312 squadron) safe bail out.



Thunderstreak P-112 als PP-7 van het 311 squadron in kale
configuratie komt vlak 
voor het talrijke publiek langs taxién
na een demonstratie
vlucht met een aantal andere toestellen
van 311 squadron en 312 squadron tijdens de ouderdag

op vliegbasis Volkel in juni 1957.






                 P-113     s/n   52-7176

  • 000055   acceptatiedatum(FS-176?)   
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam            
  • 070456   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 230456   naar 312 Sq.(DU-20)    
  • 180556   ongeval; door sterke straalstroom uit koers geraakt, a.g.v. brandstoftekort neergestort bij het Duitse Kranenburg,net over de grens bij Groesbeek. Het toestel kwam terecht in een boomgaard,die daardoor grotendeels werd vernield. Sgt. A. van Heel safe bail out.
 


                 P-114     s/n   52-7155

  • 190555   acceptatiedatum(FS-155)           
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam       
  • 040556   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel    
  • 170556   naar 313 Sq.(TA-..)      
  • 140258   naar IRAN A-D      
  • 241058   naar 312 Sq.(DU-21)
  • 110560   ongeval; ricochet
  • 191060   ongeval; vogelaanvaring
  • 070261   ongeval; de Jong
  • 200661   naar IRAN A-D; o.a camoufleren  
  • 090162   terug van IRAN
  • 090162   naar 314 Sq.
  • 260362   ongeval; vogelaanvaring
  • 200662   ongeval; vogelaanvaring
  • 240763   ongeval; tijdens vlucht projectielen verloren
  • 021063   ongeval; tijdens formatievlucht met P-119 verongelukt bij Horn(D); eerste luitenant B. (Bas) Meijer         



een ongecamoufleerde F-84F P-114 van het 312 squadron.
deze foto is voor juni 1961 gemaakt, in die maand vertrok
de Thunderstreak voor een IRAN beurt naar Avio Diepen
op Ypenburg, waarbij de machine tevens een camouflage
spuitbeurt kreeg.
foto via Tjalling Boelman





In oktober 1963 verongelukte de P-114 tijdens een
formatievlucht bij het Duitse Horn; op de foto de
Thunderstreak tijdens een formatie take off vanaf
Eindhoven.




                 P-115     s/n   52-7158

  • 000055   acceptatiedatum(FS-158?)      
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 210756   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 010856   naar 315 Sq.(TB-5)
  • 210856   ongeval; landingsongeval Eindhoven; op natte baan is toestel van de baan gelopen waarna in zachte grond het neuswiel afbrak; de neussectie raakte zwaar beschadigd; reparaties bleken economisch te kostbaar; tijd res tlt J.C Zonhoven safe
  • 200657   naar LTS/Deelen tbv instructiemateriaal
  • 000000   monument/poortwachter geweest op vliegbasis Deelen
  • 000000   terug naar LETS tbv instructie
  • 000276   gesloopt en onderdelen gebruikt tbv brandweeroefeningen




Deelen 30 juni 1973

     


                 P-116     s/n   52-7164


  • 310555   acceptatiedatum(FS-164)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 030156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 040556   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 281156   ongeval; na landing op natte baan van de baan gereden en zwaar beschadigd cat.4; reserve tweede luitenant Cees Kornaat ongedeerd



het ongeval van Cees Kornaat met de P-116 op 28 november
1956; foto KLu/NIMH




  • 171256   na bovenvermeld ongeval naar Avio Diepen voor reparaties
  • 060559   naar 314 Sq.(8T-13)



ready for take off vanaf thuisbasis Eindhoven

  • 220660   ongeval; vogelaanvaring
  • 090161   ongeval; tijdens landing klapband van neuswiel waarna deze afbrak; circa 150-200m op neus en underwingtanks over landingsbaan doorgeschoven; machine licht beschadigd; lt Piet Grimm 
  • 230863   naar IRAN A-D o.a camoufleren
  • 160164   terug van IRAN



Op 17 juni 1963 stond de ongecamoufleerde P-116
op de static show tijdens de open dag van de 
Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Leeuwarden





het ongeval van lt Piet Grimm op 9 januari 1961 in
beeld gebracht/ foto KLU NIMH

  • 160164   naar 315? Sq.
  • 241165   ongeval; tijdens vlucht motorproblemen (turbine) 
  • 231266   naar LETS voor grondinstructie
  • 000071   als decoy naar vlb. Soesterberg



met open cockpit lijkt het nogal operationeel; in werkelijkheid
dient de P-116 op deze foto als decoy toestel op Soesterberg   



  • 000077   voorzien van speciale camo en nieuwe registratie(P-147,P-149,P-234 of P-251,niet bekend welke) 
  • 001079   naar Groot Heidekamp,Schaarsbergen, gebruikt voor brandweeroefeningen



                  P-117     s/n   52-7165   


  • 260555   acceptatiedatum(FS-165?)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 251055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 031155   naar 311 sq.(PP-11)
  • 110256   ongeval; na landing in aanraking gekomen met P-108; licht beschadigd; kapt Joop Tichelaar
  • 221157   naar IRAN A-D  
  • 110858   naar 312 Sq.(DU-1)    
  • 120860   ongeval; flame out op lage hoogte boven Waddenzee, daarna noodlanding op het water, vlak onder de kust van Harlingen, gemaakt; sergeant J. J.  (Jan) Jeurninck wist onder water de cockpit te openen en daarna veilig uit de gecrashte machine te kruipen!




onder grote publieke belangstelling wordt het wrak van de
Thunderstreak van Jan Jeurninck op de kade gehesen.
foto Harlinger Courant




                  P-118     s/n   52-7167


  • 230755   acceptatiedatum(FS-167?)   
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 121255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 131255   naar 311 Sq.(PP-3),(PP-2)
  • 221156   ongeval; vogelaanvaring
  • 000057   naar 314 Sq.(8T-19)
  • 090658   naar IRAN A-D   
  • 191258   naar 315 Sq.(TB-21) 
  • 170959   ongeval; vogelaanvaring
  • 220261   naar IRAN A-D  
  • 290961   terug van IRAN
  • 170462   ongeval; ricochet
  • 100562   ongeval; ricochet 
  • 210563   ongeval; klapband
  • 110165   ongeval; tijdens vlucht onderdelen losgeraakt en verloren
  • 211065   naar Turkse luchtmacht



                  P-119     s/n   52-7174


  • 060655   acceptatiedatum(FS-174?)
  • 200755   aankomst per schip in Rotterdam
  • 171055   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel  
  • 031155   naar 311 Sq.(PP-12)
  • 111257   naar IRAN A-D  
  • 160658   naar 312 Sq.(DU-6)
  • 061059   ongeval; ricochet 
  • 171060   naar IRAN A-D o.a camoufleren  
  • 120561   terug van IRAN
  • 311061   naar 314 Sq. 
  • 180462   ongeval; vogelaanvaring
  • 021063   ongeval; tijdens formatievlucht met P-114 neergestort bij Detmold(D), sergeant 1 W. (Wim) van den Bogaart † 



                 P-120    s/n   52-7188


  • 290655   acceptatiedatum(FS-188?)
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam
  • 020156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 120456   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 140358   naar IRAN A-D
  • 061058   naar 311 Sq.(PP-16)
  • 181158   ongeval; tijdens laagvlieg navigatievlucht verongelukt bij Möhringen(D); tweede luitenant F. A. (Frederik) Kathmann