Thunderstreak F-84F

- P-121 t/m P-140

Terug

          
     P-121   s/n   52-7189


  • 240655   acceptatiedatum
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-189?)
  • 121255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 131255   naar 311 Sq.(PP-2)
  • 150656   ongeval; bij landing onder ongunstige weersomstandigheden in overrun beland waarbij vliegtuig werd beschadigd,cat.3 ; reserve tweede luitenant Jan Pennings bleef ongedeerd
  • 131156   naar 312 Sq.(DU-10)
  • 040758   naar IRAN(A-D)
  • 050159   naar 315 Sq.(TB-20)



foto's van de P-121 uit de periode 1959/dec1961;
de "P" registratie is inmiddels aangebracht 
maar
de camouflagekleuren ontbreken nog.

onderstaande foto´s werden gemaakt tijdens dezelfde
fotoshoot ; alle foto's KLU








  • 181261   naar IRAN(A-D)
  • 250762   terug van IRAN
  • 211065   naar Turkse luchtmacht




De P-121 glanzend in de nieuwe frisse grijs-groene
camo 
kleuren welke werden aangebracht tijdens
het IRAN van december 
1961.  



            P-122     s/n     52-7190          

     
  • 000055   acceptatiedatum
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-190?)
  • 071255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 081255   naar 311 Sq.(PP-5)
  • 300656   ongeval; op rugwind leg vlak voor de landing op Volkel is de motor afgeslagen(flame out) waarna het vliegtuig is neergestort bij Mill; reserve tweede luitenant J. H. (Johannes) Benckhuijsen   (toestel vloog al te laag om veilig te kunnen springen) 
                  

                 P-123     s/n   52-7201

  • 000055   acceptatiedatum
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-201?)
  • 030156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-..)      
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 040556   naar 312 Sq.(DU-..)      
  • 180556   ongeval; vanwege brandstofproblemen neergestort in weiland bij Wijnbergen, omgeving Doetinchem; vaandrig van Lindert kon zich tijdig met z'n schietstoel in veiligheid brengen.


                    P-124     s/n     52-7203

  • 280655   acceptatiedatum
  • 040855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-203?)
  • 010356   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 140556   naar 311 Sq.(PP-7)
  • 270258   naar IRAN A-D
  • 100958   naar 312 Sq.(DU-19)
  • 221260   naar IRAN A-D; oa. voorzien van lichtgrijs experimenteel kleurenschema ter voorbereiding op de F-104
  • 300661   terug van IRAN
  • 300661   naar 314 squadron
  • 141063   ongeval; neergestort na mid air botsing met P-151 bij St. Oedenrode, kapitein T. B. (Tom) de Kat Angelino  








Twee prachtige en zeldzame foto's van Thunderstreak
P-124 in het speciale experimentele lichtgrijze kleurenschema
waarin het toestel in 1961 een tijdje heeft rondgevlogen;
bovenstaande foto's zijn in de zomer van 1961 gemaakt
door Jaap Horsthuis op respectievelijk Ypenburg en
Leeuwarden.



              P-125          s/n     52-7160


  • 250555   acceptatiedaum
  • 070855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-160?)
  • 121255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 220356   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 030258   naar IRAN A-D 
  • 050858   naar 314 Sq.(8T-11)

 
foto van P-125 tijdens een internationale NAVO oefening,
waarschijnlijk 
op het Franse Chaumont in mei/juni 1959
 
 
  • 200659   naar Avio Diepen tbv reparaties
  • 260460   naar 314 Sq. 
  • 140562   naar IRAN A-D  
  • 140263   terug van IRAN   
  • 211065   naar Turkse luchtmacht



                 P-126     s/n   52-7172

  • 060655   acceptatiedatum
  • 070855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-172?)
  • 270156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel 
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)  
  • 010556   naar 312 Sq.(DU-18)
  • 200258   naar IRAN A-D
  • 090958   naar 312 Sq.(DU-16)
  • 080760   naar IRAN A-D
  • 200661   terug van IRAN
  • 290465   naar Turkse luchtmacht
 


een foto uit 1962 van een formatiestart van de 
P-126 (met zilveren underwing fueltank) met
collega Thunderstreak 
P-114; de P-114 stortte
op 2 oktober 1963 neer tijdens 
een
formatievlucht boven Duitsland.




                 P-127     s/n   52-7173

  • 070655   acceptatiedatum
  • 070855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-173?)
  • 240156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-19)
  • 110358   naar IRAN A-D  
  • 031058   naar 315 Sq.(TB-7)
  • 300561   naar IRAN A-D  
  • 191261   terug van IRAN      
  • 211065   naar Turkse luchtmacht
 





                 P-128     s/n   52-7128

  • 160555   acceptatiedatum
  • 140855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-128?)
  • 191255   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 250256   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 100258   naar IRAN A-D
  • 020958   naar 315 Sq.(TB-2)
  • 281160   naar IRAN A-D
  • 080661   terug van IRAN
  • 290465   naar Turkse luchtmacht
 


een goedlachse vlieger samen met een
crewchief  rechts achter op de trap met

Thunderstreak P-128 op de flightline  
van het 315 squadron op Eindhoven.
foto KLu via Tjalling Boelman



                 P-129     s/n   52-7134 


  • 140355   acceptatiedatum
  • 140855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-134?)
  • 220256   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 020356   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 220358   naar IRAN A-D
  • 231058   naar 315 Sq.(TB-11)
  • 190761   naar IRAN A-D
  • 210262   terug van IRAN
  • 211065   naar Turkse luchtmacht
 


een nog ongecamoufleerde P-129 van
het 315 squadron in volle 
vlucht rond 
1960-1961; tussen juli 1961 en 
februari 1962 werd het toestel tijdens
een IRAN inspectiebeurt ook voorzien
van een grijs/ groen camouflagepatroon.

foto KLu via Tjalling Boelman



                 P-130     s/n   52-7149

  • 000055   acceptatiedatum
  • 140855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-149?)    
  • 030657   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel  
  • 150657   naar 312 Sq.(DU-19)      
  • 060258   ongeval; tijdens oefenvlucht boven Frankrijk motorbeschadiging opgetreden, gevolgd door motorstoring; nadat de vlieger, tweede luitenant Wim Ketel zich met z'n valscherm in veilgheid had weten te brengen, stortte de onbemande Thunderstreak neer in een beek vlakbij Chaumont.        


                 P-131     s/n   52-7153

  • 140555   acceptatiedatum   
  • 140855   aankomst per schip in Rotterdam(FS-153?)            
  • 090757   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 200757   naar 316 Sq.(TC-21)
  • 100158   naar IRAN A-D  
  • 050858   naar 315 Sq.(TB-19)
 


de P-131 op de rolbaan van Gilze-Rijen in de zomer van 1958.


 
  • 201260   naar IRAN A-D
  • 131061   terug van IRAN 
  • 211065   naar Turkse luchtmacht


                 P-132     s/n   52-7168

  • 050155   acceptatiedatum           
  • 011055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-168?)       
  • 090856   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven    
  • 260956   naar 316 Sq.(TC-15)      
  • 210158   naar IRAN A-D      
  • 110958   naar 311 Sq.(PP-4)
  • 170359   naar 312 Sq.(DU-4)
  • 230860   ongeval; tijdens het opstarten op het platform van Volkel explodeerde de starterfles, waarna het vliegtuig in een mum van tijd volledig uitbrandde; sergeant majoor Jan de Jong wist tijdig uit z'n Thunderstreak te klimmen.       
 


Na een grote inspectiebeurt werd  de P-132 toegewezen 
aan de vliegbasis Volkel, waarbij het werd ingedeeld bij
het 311 squadron als PP-4; foto via Tjalling Boelman



een exploderende starterfles was er de oorzaak van dat
de P-132 tijdens het opstarten meteen vlam vatte;
het landingsgestel, een stuk vleugel en een deel van de
staartsectie was alles wat er uiteindelijk van de Thunderstreak
overbleef; foto coll Tjalling Boelman



                 P-133     s/n   52-7177

  • 230755   acceptatiedatum      
  • 011055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-177?)
  • 240556   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 030656   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 130258   naar IRAN A-D
  • 280758   naar 315 Sq.(TB-..)
  • 091260   naar IRAN A-D
  • 250961   terug van IRAN
  • 211065   naar Turkse luchtmacht     


                 P-134     s/n   52-7185

  • 020655   acceptatiedatum
  • 011055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-185?)
  • 070656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 050756   naar 315 Sq.(TB-8)
  • 260658   naar IRAN A-D
  • 200259   naar 311 Sq.(PP-25)
  • 130759   naar 314 Sq.(8T-13)
  • 070961   naar IRAN A-D
  • 010562   terug van IRAN
  • 211266   buiten gebruik gesteld 
  • 231266   naar LETS t.b.v instructie
  • 000000   naar depot MLM museum, vlb. Woensdrecht  
  • 000072   overgebracht naar vlb. Gilze Rijen   
  • 110376   naar Fokker NV te Schiphol t.b.v. instructie
  • 230479   naar Anthony Fokker School t.b.v. instructie



                 P-135     s/n   52-7122   

  • 300455   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-122?)
  • 140656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 110756   naar 315 Sq.(TB-..)
  • 191156   naar 313 sq.(TA-..)
  • 280158   naar IRAN A-D  
  • 020958   naar 314 Sq.(8T-4)  
  • 181160   naar IRAN A-D
  • 180561   terug van IRAN,naar EHV 
  • 290465   naar Turkse luchtmacht 



P-135 gefotografeerd in het vroege zilver grijze schema
kort voordat het toestel tijdens een IRAN inspectiebeurt
tevens van camouflagekleuren zou worden voorzien;
deze unieke foto werd ingestuurd door Hans Ragay.
foto coll Hans Ragay.



 


P-135 in formatie met de nog ongecamoufleerde P-177
rond 1962-1963 toen beide machines in gebruik waren
bij het 314 squadron op vliegbasis Eindhoven;
foto coll Tjalling Boelman




                      P-136       s/n     52-7159


  • 130755   acceptatiedatum   
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-159?)
  • 260956   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 260956   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 030258   naar IRAN A-D   
  • 290758   naar 315 Sq.(TB-14) 
  • 241060   naar IRAN A-D  
  • 270761   terug van IRAN  
  • 290465   naar Turkse luchtmacht

              P-137          s/n     52-7179


  • 090655   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-179?)
  • 230656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven  
  • 170756   naar 315 Sq.(TB-18),(TB-19)              
  • 120558   naar IRAN A-D  
  • 141158   naar 312 Sq.(DU-17)  
  • 040561   naar IRAN A-D  
  • 211161   terug van IRAN  
  • 211065   naar Turkse luchtmacht    
 


De P-137 als TB-19 van het 315 squadron tijdens
onderhoud 
op de flightline in 1957;foto KLu



 


opname van de P-137 vlak na z'n IRAN in 1961 waarbij
oa ook 
de camouflagekleuren werden aangebracht.

 

                    P-138     s/n     52-7181
 
  • 270755   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-181?)
  • 240556   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 130656   naar 314 Sq.(8T-18)
  • 220559   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 010360   naar 315 Sq.
  • 020764   naar IRAN A-D
  • 051164   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld; gesloopt

 
                P-139          s/n     52-7186
               

  • 000055   acceptatiedatum           
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-186?)       
  • 280556   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven    
  • 260656   naar 314 Sq.(8T-21)      
  • 150458   ongeval; tijdens navigatievlucht in slecht weer terechtgekomen waarna een heuvelrug bij Sulzbach(D) werd geraakt; reserve eerste luitenant waarnemer Hans Calis        




Thunderstreak P-139 als 8T-21 van het 314 squadron
tijdens de take off van vliegbasis Eindhoven; op 
15 april 1958 verongelukte reserve eerste luitenant
waarnemer Hans Calis met deze machine tijdens
een navigatievlucht boven Duitsland.
foto coll Tjalling Boelman


                   P-140     s/n     52-7191


  • 060755   acceptatiedatum      
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-191?)
  • 030156   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 010356   naar 312 squadron (DU-17)
  • 090356   naar 313 squadron (TA-17)
  • 150556   naar 312 squadron (DU-15)
  • 231056   ongeval; met wielen in geland waardoor onderzijde van romp en pylontanks beschadigd raakten; schade cat.2
  • 090558   naar IRAN
  • 061158   naar 314 squadron (8T-12)
  • 201161   naar IRAN
  • 020762   terug naar 314 squadron
  • 231266   buiten gebruik gesteld en vervolgens gebruikt bij LETS, decoy Soesterberg en in 1979 gesloopt op Deelen