Thunderstreak F-84F

- P-141 t/m P-160

Terug

                  P-141   s/n   52-7197



  • 130655   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-197?)
  • 220256   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 010356   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 090356   naar 313 Sq.(TA-24)
  • 290458   naar IRAN(A-D)
  • 141158   naar 315 Sq.(TB-18)


foto genomen rond 1960 van zilveren P-141/foto KLU


 
  • 200762   naar IRAN(A-D)
  • 010463   terug van IRAN
  • 060264   ongeval; na landing van de baan geraakt waarna het landingsgestel afknapte; sergeant K. B. ( Karel) Renzema ongedeerd


de ongelukkige landing van sgt Renzema op 6 februari 1964
in beeld; de zware Thunderstreak rust op z'n external droptanks

terwijl het rechter hoofdwiel half is ingeklapt.
foto KLU/NIMH


 
  • 210765   naar IRAN A-D
  • 151265   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld;gesloopt voor onderdelen



De P-141 op de static tijdens een open dag op
vliegbasis Woensdrecht waarschijnlijk in juni 1963.



                 P-142     s/n   52-7198

  • 190755   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-198?)
  • 090856   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 021056   naar 316 Sq.(TC-16)
  • 300457   ongeval; tijdens een voorzorgslanding ( onregelmatig motorvermogen) kreeg sergeant B.F.J. Hazenbos ook nog te maken met een vlamdoving; teneinde obstakels te vermijden selecteerde hij vervolgens het landingsgestel opnieuw in, waarna een buiklanding voor de baan 08 werd gemaakt; de vlieger bleef ongedeerd, de P-142 raakte zwaar beschadigd.
  • 040757   naar Avio Diepen voor reparaties
  • 160659   naar EHV
  • 280563   naar IRAN A-D
  • 261163   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld;gesloopt voor onderdelen 
                  

                 P-143     s/n   52-7205


 
  • 220755   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-205?)
  • 080556   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 250556   naar 314 Sq.(8T-3)
  • 020259   naar IRAN A-D         
  • 050859   naar 314 Sq.(8T-3?)
  • 031063   naar IRAN A-D
  • 060364   terug van IRAN      
  • 231266   buiten gebruik gesteld;gesloopt voor onderdelen



                 P-144     s/n   52-7206


  • 160855   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-206?)
  • 110556   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 170756   naar 314 Sq.(8T-24)
  • 071058   naar IRAN A-D
  • 210359   naar 311 Sq.(PP-15)
  • 210759   naar 314 Sq.(8T-14)
  • 160862   naar IRAN A-D
  • 310563   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld;gesloopt voor onderdelen
 
 

een crewchief en een  
vlieger poseren op de trap
voor de P-144.
foto via Tjalling Boelman



                 P-145     s/n   52-7208



  • 000555   acceptatiedaum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-208?)
  • 240456   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel 
  • 070556   naar 313 Sq.(TA-16)
  • 141256   ongeval; tijdens emergency landing op Eindhoven (vanwege engine vibration)oliedruk weggevallen. Toestel neergestort bij Son en Breugel, tweede luitenant Frans Hoppener ongedeerd



                 P-146     s/n   52-7211


  • 000655   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-211?)
  • 010556   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel 
  • 070556   naar 313 Sq.(TA-18)  
  • 171257   ongeval, neergestort bij het dorp Neu Gnadenfeld bij Ringe in de deelstaat Niedersaksen, niet ver over de grens van Coevorden; sergeant H.P.M Peerboom kon zich met z'n schietstoel in veiligheid brengen.
 


P-144 als TA-16 van het 313 squadron.
foto via Tjalling Boelman



                 P-147     s/n   52-7217

  • 220855   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-217?)
  • 190356   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 290356   naar 312 Sq.(DU-24)
  • 040958   naar IRAN A-D  
  • 020259   naar 312 Sq.(DU-20)
  • 140861   naar IRAN A-D  
  • 230262   terug van IRAN
  • 230262   naar 315 Sq.
     

P-147 taxied van het platform van Baden
Sollingen in september 1962 na een lunchstop


    
  • 211065   naar Turkse luchtmacht



                 P-148     s/n   52-7218

  • 120855   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-218?)
  • 020556   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 070556   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 250556   naar 314 Sq.(8T-6)
  • 080858   naar IRAN A-D
  • 060359   naar 315 Sq.(TB-9)


foto van 2 F-84F's Thunderstreak jagers
tijdens een formatievlucht boven Nederland
rond eind 1959-1961.

foto KLU 

 
  • 070262   naar IRAN A-D
  • 210962   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld; gesloopt voor onderdelen




                 P-149     s/n   52-7214 


  • 240855   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-214?)
  • 260456   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 010556   naar 313 Sq.(TA-17)
  • 020958   naar IRAN A-D
  • 070259   naar 311 Sq.(PP-14)
  • 070759   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 190362   naar IRAN A-D
  • 121162   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld;gesloopt voor onderdelen



                 P-150     s/n   52-7228

  • 000055   acceptatiedatum
  • 121055   aankomst per schip in Rotterdam(FS-228?)    
  • 100656   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven  
  • 020756   naar 315 Sq.(TB-6)      
  • 170358   ongeval; mid air botsing met P-184, neergestort in IJsselmeer, tweede luitenant R. P. (Rudie) Roetert  
 


 
 
      


       de trieste restanten van Thunderstreak P-150 worden
       in Den Helder aan wal gebracht. Op de foto de 
       achterste 
romp- met staartsectie.


 

                 P-151     s/n   52-7227

  • 290855   acceptatiedatum   
  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam(FS-227?)            
  • 040456   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 130456   naar 313 Sq.(TA-4)
  • 010556   naar 312 Sq.(DU-7)
  • 110458   naar IRAN A-D  
  • 141158   naar 315 Sq.(TB-16)
  • 140559   startongeval cat.3; tijdens de start vanaf Eindhoven trad een hydraulische storing op waardoor sergeant Luc Roosma genoodzaakt was z'n take off af te breken; nadat de Streak door de vangkabels aan het einde van de baan werd afgeremd belandde het naast de baan waarbij oa het neuswiel en de neuscone van de fueltanks afbraken; sergeant Luc Roosma kon veilig uitstappen. 
  • 051061   naar IRAN A-D
  • 190462   terug van IRAN 
  • 141063   ongeval; mid air botsing met P-124, neergestort bij Schijndel, eerste luitenant A. Broekhuizen kon zich ternauwernood via z'n valscherm in veiligheid brengen.
 
 

foto van de P-151 TB-16 na het startongeval op
Eindhoven, waarbij oa het neuswiel volledig afbrak;
nadat de F-84F naast de baan tot stilstand was gekomen
kon sergeant Luc Roosma ongedeerd uit het toestel
klauteren.foto KLu via Tjalling Boelman




                 P-152     s/n   52-10510


  • 250855   acceptatiedatum           
  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam(FS-510?)       
  • 230356   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel    
  • 280356   naar 312 Sq.(DU-1)      
  • 210758   naar IRAN A-D      
  • 241258   naar 312 Sq.(DU-18)
  • 160161   naar IRAN A-D
  • 290961   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld; naar LETS voor instructie
  • 000071   naar Soesterberg t.b.v. decoy


foto van de P-152 vlak na aankomst op Soesterberg
voor decoy doeleinden in de zomer van 1971


 
  • 000077   voorzien van speciale camo en nieuwe registratie(P-149)


De subliem gespoten decoy Thunderstreak van
Soesterberg in 1978, nu met een foutief
serial P-149 
en een staartbadge van
transportsquadron 
334.




 


De voormalige P-152, nu als P-149, bij de brandweerschool
in Schaarsbergen.Nog vrijwel intact met geopende cockpit




en wat er van over bleef......... juli 1991

 
  • 001079   naar Groot Heidekamp, Schaarsbergen t.b.v. brandweeroefeningen
 



                 P-153     s/n   52-10530

  • 041055   acceptatiedatum      
  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam(FS-530?)
  • 160456   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 260456   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 090556   naar 311 Sq.(PP-23)
 

 de P-153 met een neuscode en neusband/tailrudder in
 de squadronkleuren van 311 Squadron


 
  • 260858   naar IRAN A-D
  • 070259   naar 312 Sq.(DU-22)
  • 060859   ongeval; barrierlanding Ypenburg; sgt Ben Pont safe


sgt Ben Pont raakte op 6 augustus 1959 in de barrier
op Ypenburg en kwam met geringe schade in het
gras tot stilstand. foto KLU/NIMH

 


 
  • 210262   naar IRAN A-D
  • 081062   terug van IRAN


In oktober 1965 ging deze Thunderstreak naar de 
Turkse Luchtmacht


 
  • 211065   naar Turkse luchtmacht     



                 P-154     s/n   52-10535

  • 041055   acceptatiedatum
  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam(FS-535?)
  • 110456   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 240456   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 150556   naar 312 Sq.(DU-4)
  • 130558   naar IRAN A-D
  • 181258   naar 314 Sq.(8T-16)
  • 250459   ongeval; mid air botsing met P-260, neergestort oostelijk van de Slabroekseweg te Nistelrode, tweede luitenant W. (Wim) Vos safe bail out
 


Van Joop Hendrix, lid van http://www.planehunters.be/
een vereniging van metaal detector hobbyisten en 
vooral gespecialiseerd in het opsporen van
gecrashte vliegtuigen uit de 2e Wereldoorlog,
ontvingen we deze bijzondere foto van onlangs
door hem gevonden materiaal van de gecrashte F-84F 
Thunderstreak P-154.






                 P-155     s/n   52-10536   

  • 101055   acceptatiedatum
  • 191155   aankomst per schip in Rotterdam(FS-536?)
  • 070456   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 230456   naar 312 Sq.(DU-25)
  • 220558   naar IRAN A-D  
  • 080159   naar 312 Sq.(DU-11)  
  • 220361   naar IRAN A-D
  • 101061   terug van IRAN 
  • 231266   buiten dienst gesteld; naar LETS voor instructie
  • 000071   naar Soesterberg tbv decoy


naast de baan in het gras en half verscholen in de bossen
op Soesterberg staat de P-155 geparkeerd als decoy
machine 
in juli 1973

 
  • 000077   voorzien van speciale camo en nieuwe registratie (P-147, P-234 of P-251) 
  • 001079   naar Groot Heidekamp,Schaarsbergen t.b.v. brandweeroefeningen
 



                 P-156     s/n   52-7010

  • 121055   acceptatiedatum   
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-010?)
  • 040856   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 060956   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 080158   naar 315 Sq.(TB-14) 
  • 150758   naar IRAN A-D  
  • 100159   naar 311 Sq.(PP-6)
  • 120459   naar 312 Sq.(DU-3)  
  • 111261   ongeval; na brandstofproblemen neergestort bij Breugel, luitenant "Moose" de Zeeuw kon zich met z'n schietstoel en parachute in veiligheid brengen.
 


crewchiefs controleren de schietstoel van de P-156 op
de 
flightline tijdens een schietdetachement van het
312 squadron op vliegbasis Leeuwarden
.
foto coll Tjalling Boelman



                 P-157     s/n   52-7013

  • 061055   acceptatiedatum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-013?)
  • 200756   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven  
  • 270756   naar 316 Sq.(TC-4)
  • 250158   naar 313 Sq.(TA-8)             
  • 140658   naar IRAN A-D  
  • 010259   naar 312 Sq.(DU-13)  
  • 260462   naar IRAN A-D  
  • 060263   terug van IRAN
  • 030965   naar IRAN A-D
  • 110166   terug van IRAN
  • 110570   buiten gebruik gesteld; gesloopt
 
 


karakteristieke landingsfoto van de P-157 voorzien van 
long range fueltanks.


 
    
3 maanden voordat de P-157 buiten gebruik werd gesteld
werd deze foto gemaakt op het Duitse Husum waarbij we
een aantal Thunderstreaks van 314 squadron tussen de
smeltende sneeuwbulten op de flightline geparkeerd zien.






                 P-158    s/n   52-7146


  • 091155   acceptatiedatum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-146?)
  • 010856   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 310856   naar 316 Sq.(TC-13)
  • 271156   ongeval; tijdens de start van de baan geraakt; schade cat.4; sergeant Kooistra 
  • 171256   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties 
  • 170359   naar 314 Sq.(8T-15)
  • 230163   naar IRAN A-D
  • 110763   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld; gesloopt


 



                 P-159     s/n   52-7209

  • 000055   acceptatiedatum           
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-209?)       
  • 270756   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven    
  • 280856   naar 316 Sq.(TC-9)      
  • 250157   ongeval: volledig vernield na motorexplosie op flight line vlb. Eindhoven       



                 P-160     s/n   52-10528

  • 181055   acceptatiedatum      
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-528?)
  • 210756   na deprocessing en testvluchten Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 100856   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 080158   naar 315 Sq.(TB-5)
  • 130859   naar IRAN A-D
  • 250460   naar 314 Sq.
  • 100664   naar IRAN A-D
  • 300964   terug van IRAN
  • 231266   buiten gebruik gesteld; gesloopt

De P-160 in full markings van 315 squadron, inclusief
de blauwe squadron neusband en de 8 blauwe 
horizontale strepen op de staart rudder.






P-160 kort voor de camouflage make-over in de laatste
meters vlak boven de baan op Eindhoven;
foto KLu via Tjalling Boelman