Thunderstreak F-84F

- P-161 t/m P-180

Terug

                 P-161     s/n   52-10534     


  • 121055   acceptatiedatum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-534?)
  • 010856   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 290856   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 250758   naar IRAN(A-D)
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-5)
  • 311061   naar IRAN(A-D)
  • 140662   terug van IRAN
  • 211065   naar Turkse luchtmacht
 


mooie aktiefoto van de P-161 kort voordat het
toestel in oktober 1961 voor een IRAN
fasebeurt naar Avio Diepen zou vertrekken;
tijdens dit grote onderhoud werd de Thunderstreak

o.a ook in camouflagekleuren gespoten.
foto KLu; coll Tjalling Boelman




                 P-162     s/n   52-10538

  • 111155   acceptatiedatum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-538?)
  • 100856   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 070956   naar 316 Sq.(TC-17)
  • 021057   grondongeval, vlb. Eindhoven
  • 100758   reparaties VKL
  • 060159   naar 312 Sq.(DU-9)
  • 200559   naar IRAN A-D
  • 031159   naar EHV 
  • 290464   naar IRAN A-D
  • 020964   terug van IRAN
  • 131164   ongeval; boomtoppen geraakt tussen Leersum/Maarsbergen en neergestort bij Leersum. kapt P.J. (Piet) van der Wijst 


 
   

    Luitenant Piet van der Wijst kijkt aandachtig toe bij het 
    onderhoud aan z´n Thunderstreak tijdens de oefening
    Argus op de Amerikaanse vliegbasis Sembach in 1957.
    foto coll G Boxem



              

                 P-163     s/n   53-6535

  • 000055   acceptatiedatum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-535?)
  • 070656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 170956   naar 315 Sq.(TB-9)
  • 010459   ongeval; neergestort in IJsselmeer na mid air botsing met P-151; elt Fred de Jong safe 



                 P-164     s/n   53-6547

  • 071055   acceptatiedatum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-547?)
  • 270756   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 280856   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 080158   naar 314 Sq.(8T-17)
  • 150759   naar IRAN A-D
  • 030260   naar 315 Sq.
  • 090164   naar IRAN A-D
  • 290464   terug van IRAN
  • 271065   naar IRAN A-D    
  • 310366   terug van IRAN 
  • 210670   buiten gebruik gesteld ; naar vlb. Eindhoven t.b.v. decoy


De P-164 van het 314 squadron tijdens de Tactical
Weapons Meet editie 1965 op de Franse vliegbasis
Chaumont.

 


Eindhoven september 1971

 


de strakke lijnen op de romp bij de vleugelrand
zien er wat onecht uit in deze nieuwe camo maar

het is toch echt de P-164 als decoy op Eindhoven

 
 


                 P-165     s/n   53-6557


  • 101055   acceptatiedaum
  • 120156   aankomst per schip in Rotterdam(FS-557?)
  • 010656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven 
  • 250656   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 210459   naar IRAN A-D 
  • 151059   naar EHV 
  • 020464   naar IRAN A-D  
  • 150266   terug van IRAN
  • 210766   naar IRAN A-D


Soesterberg 4 juli 1968; de P-165 taxiet over de klinkers
naar de flightline tijdens de open week activiteiten ;
op de onderste foto heeft de piloot het toestel inmiddels
per karakteristieke F-84F vliegtuigtrap verlaten 








Nadat 314 squadron z'n Thunderstreaks ivm 
conversie naar de Northrop/Canadair NF-5
uitfaseerde, ging het mereldeel van de
machines naar 
het laatste actieve
315 Thunderstreak squadron om daar

de laatste uren op te vliegen.
P-165 was één van die machines die z'n 
KLU loopbaan in 1970 afsloot bij 315
squadron.



 
  • 110970   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Leeuwarden t.b.v. decoy



na z'n actieve KLU periode heeft de P-165 nog
enkele jaren 
dienst gedaan als decoy vliegtuig
op Leeuwarden,hier te 
zien op een winterse
zaterdagmorgen in december 1973


 
  • 000076   gesloopt



                 P-166     s/n   53-6606

  • 211155   acceptatiedatum
  • 190356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-606?)
  • 070756   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven 
  • 270756   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 080158   naar 314 Sq.(8T-10)  
  • 040259   naar IRAN A-D
  • 030959   naar 311 Sq.(PP-22)
  • 240561   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 070362   terug van Avio Diepen
  • 161164   naar IRAN A-D
  • 090365   terug van IRAN


zoek dekking! de P-166 in de aanval tijdens de Tac.
Weapons Meet op het Franse Chaumont in juni 1965


 
  • 020266   naar IRAN A-D
  • 230666   terug van IRAN
  • 300970   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 030571   via wegtransport naar vlb. Twente t.b.v decoy


als decoy op Twente met het 313 badge van het Twentse
NF-5 squadron, mei 1977


 


                 P-167     s/n   53-6663

  • 240156   acceptatiedatum
  • 190356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-663?)
  • 220556   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 050656   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 230459   naar IRAN A-D  
  • 081059   naar 311 Sq.(PP-3)
  • 071264   naar IRAN A-D  
  • 310365   terug van IRAN
  • 010267   naar IRAN A-D
  • 140667   terug van IRAN


interessante foto van een Thunderstreak met open neuscone
welke omhoog moest worden geduwd.


 
  • 211270   officiele laatste KLU vlucht van een "Streak", piloot maj. Piet Schlösser 
  • 020271   naar Griekse luchtmacht
 


P-167 met het embleem van 315 squadron op
de staart tijdens een open dag op Eindhoven in
de sixties; foto Prudent Staal






                 P-168     s/n   53-6670

  • 250156   acceptatiedatum
  • 190356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-670?)
  • 210756   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 070856   naar 316 Sq.(TC-6)
  • 080158   naar 315 Sq.(TB-..)
  • 190858   naar IRAN A-D
  • 050259   naar 314 Sq.(8T-3)
  • 091062   naar IRAN(A-D)
  • 210563   terug van IRAN
  • 250865   naar IRAN A-D
  • 040166   terug van IRAN

4 juli 1968 op Soesterberg ivm open luchtmachtdagen  
de legendarische "open week" feesten.
 
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Deelen t.b.v decoy




                 P-169     s/n   53-6671 


  • 230156   acceptatiedatum
  • 190356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-671?)
  • 250656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 190756   naar 315 Sq.(TB-21)
  • 290559   naar IRAN A-D
  • 101159   naar 311 Sq.
  • 170664   naar IRAN A-D
  • 091064   terug van IRAN


in actieve dienst op het platform van Eindhoven op
21 oktober 
1969.

 
  • 310366   naar IRAN A-D  
  • 060966   terug van IRAN             
  • 100970   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Leeuwarden t.b.v decoy


op het noorderplatform van Leeuwarden staat
de ex P-169 als decoy vliegtuig geparkeerd.

Met 3 andere Streaks stond het toestel
tot 1976 op 
deze basis geparkeerd, voordat het
naar Deelen werd afgevoerd voor de sloop.
Opmerkelijk het 
nepserial van een dual
Starfighter op de neus.


 
  • 000076   naar Deelen vervoerd en gesloopt



                 P-170     s/n   53-6673

  • 190156   acceptatiedatum
  • 190356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-673?)    
  • 250656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 160756   naar 315 Sq.(TB-20)
  • 091058   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties  
  • 300959   naar 311 Sq.
  • 090764   naar IRAN A-D
  • 091164   terug van IRAN
  • 060566   naar IRAN A-D
  • 311066   terug van IRAN

  
 
  • 021070   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven 
  • 000671   naar vlb. Gilze Rijen t.b.v decoy
  • 000080   naar KLM bedrijfsschool,vlb. Woensdrecht t.b.v instructie       



                 P-171     s/n   53-6687

  • 240156   acceptatiedatum   
  • 190356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-687?)            
  • 070656   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven
  • 200756   naar 315 Sq.(TB-25)
  • 130859   naar IRAN A-D  
  • 050858   naar 311 Sq.
  • 021263   naar IRAN A-D
  • 180364   terug van IRAN 
  • 151265   naar IRAN AD
  • 260466   terug van IRAN

 
  • 190670   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 050571   via wegtransport naar vlb. Twente t.b.v decoy


in het voorjaar van 1978 werd de P-171 voorzien van
een nieuw camojasje en 25 jaar 315 Sq. markings


 
  • 000587   geplaatst als monument bij 315 Sq.
 


                 P-172     s/n   53-6678


  • 280156   acceptatiedatum           
  • 210356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-678?)       
  • 250756   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Eindhoven    
  • 090856   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 030158   naar 314 Sq.(8T-21)    
  • 300659   naar IRAN A-D      
  • 180260   naar 311 Sq.
  • 190564   naar IRAN A-D
  • 090964   terug van IRAN
  • 151266   naar IRAN A-D
  • 080567   terug van IRAN
  • 111067   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 060268   terug van Avio Diepen


op de taxibaan van Eindhoven in juni 1969


 
  • 070970   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000671   naar vlb. Deelen t.b.v decoy
  • 000077   uit decoy gehaald; opnieuw gecamoufleerd en daarna gebruikt bij LETS t.b.v instructie
  • 180584   naar Fokker bedrijfsschool te Schiphol t.b.v instructie       



                 P-173     s/n   53-6688

  • 260156   acceptatiedatum      
  • 210356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-688?)
  • 250656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 160756   naar 315 Sq.(TB-..)
  • 290357   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 080158   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 090158   naar 315 Sq.(TB-6)
  • 091059   naar IRAN A-D
  • 210660   naar 315 Sq.
  • 171264   naar IRAN A-D
  • 220465   terug van IRAN
  • 150367   naar IRAN A-D
  • 070967   terug van IRAN


Na een bezoek aan de open week activiteiten 

rolt de P-173 langs de Soesterbergse spottersstek
opweg naar het 
begin van de startbaan voor de
terugvlucht naar Eindhoven op 5 juli 1968


 
  • 020271   naar Griekse luchtmacht     



                 P-174     s/n   53-6689

  • 230156   acceptatiedatum
  • 210356   aankomst per schip in Rotterdam(FS-689?)
  • 210756   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 030856   naar 316 Sq.(TC-5)
  • 070258   naar 311 Sq.(PP-14)
  • 200259   naar IRAN A-D
  • 280759   naar 311 Sq.(PP-21)
  • 270663   naar IRAN A-D
  • 150164   terug van IRAN  
  • 050467   naar IRAN A-D
  • 201067   terug van IRAN


maart 1968 op thuisbasis Eindhoven  foto Peter Döll/
coll MLNL


 
  • 080271   naar Griekse luchtmacht



                 P-175     s/n   53-6694   

  • 280156   acceptatiedatum
  • 050456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-694?)
  • 140656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 050756   naar 315 Sq.(TB-10)
  • 280157   ongeval; na motorexplosie neergestort bij Oirschot, reserve tweede luitenant A. M. E. (Andy) de Vries ongedeerd  



                 P-176     s/n   53-6674

  • 000056   acceptatiedatum   
  • 100456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-674?)
  • 060656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 290656   naar 315 Sq.(TB-7)
  • 190758   ongeval; besturingsproblemen tijdens overshoot Eindhoven, sgt Dietrich safe



                 P-177     s/n   53-6676

  • 260156   acceptatiedatum
  • 100456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-676?)
  • 180556   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven  
  • 300556   naar 314 Sq.(8T-2)             
  • 240759   naar IRAN A-D  
  • 090160   naar 314 Sq.


een ongecamoufleerde P-177 met 314 badge
tijdens een fuelstop op Baden Sollingen

maart 1963.

 
  • 170864   naar IRAN A-D  
  • 071264   terug van IRAN
  • 130766   naar IRAN A-D
  • 151266   terug van IRAN 
  • 020271   naar Griekse luchtmacht


Op 21 december 1970 werd op Eindhoven het officiele
afscheid van de F-84F gevierd met de P-177 als "Hippie"

foto H J Schakelaar/coll MLNL

  

                 P-178    s/n   53-6699


  • 000056   acceptatiedatum
  • 100456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-699?)
  • 220556   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 130656   naar 314 Sq.(8T-12)
  • 041256   ongeval; piloot bailed out na verwarrende radiomelding over brandende Thunderstreak bedoeld voor een andere piloot,ook Henk genaamd !! neergestort tussen Donk/Oirschot, res tlt Henk Vendrig safe


 
 
                 P-179     s/n   53-6712

  • 280156   acceptatiedatum           
  • 100456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-712?)       
  • 170556   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven    
  • 250556   naar 314 Sq.(8T-13)      
  • 190659   naar IRAN A-D
  • 031259   naar 315 Sq.
  • 100364   naar IRAN A-D
  • 100664   terug van IRAN
  • 230666   naar IRAN A-D
  • 281166   terug van IRAN
  • 080271   naar Griekse luchtmacht

 


Op 21 april 1969 maakte olt Ricard Ducheaut van
het Belgische 42 Recce Smaldeel deze prachtige foto 
vanuit z'n Thunderflash boven de Belgische Ardennen
zie ook bij P-213. coll MLNL


 
   

Bijzonder spectaculaire beelden gaven de JATO
starts. Vooral bij hoge temperaturen gebruikte
de zware Thunderstreak vele meters startbaan;
met behulp van een aantal afwerpbare JATO
flessen werd extra vermogen aan de kist
gegeven. Op bovenstaande foto de P-179
van het 315 squadron tijdens zo'n explosieve 
start vanaf Eindhoven in 1967.
foto KLu.




                 P-180     s/n   53-6692

  • 010256   acceptatiedatum      
  • 130456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-692?)
  • 010656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 200656   naar 314 Sq.(8T-23)
  • 230459   naar IRAN A-D
  • 280959   naar 315 Sq.(TB-6)
  • 171259   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 100660   naar 314 Sq.


De P-180, inmiddels gecamoufleerd, samen met de
reeds afgebeelde P-177 op Baden Sollingen in maart 1963


 
  • 160964   naar IRAN A-D
  • 291264   terug van IRAN
  • 260866   naar IRAN A-D
  • 150267   terug van IRAN


op de dispersal op Eindhoven/foto Hans van Herpen


 
  • 020271   naar Griekse luchtmacht