Thunderstreak F-84F

- P-181 t/m P-200

Terug

 ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


               P-181     s/n   53-6708

  • 310156   acceptatiedatum
  • 130456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-708?)
  • 280558   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 150658   naar 314 Sq.(8T-20)
  • 050859   naar IRAN(A-D)
  • 030360   naar 315 Sq.


foto KLU
  • 240864   naar IRAN(A-D)
  • 091264   terug van IRAN
  • 240566   ongeval; waarschijnlijk explodeerde de motor tijdens air/ground schietoefeningen op Vlieland; toestel koerste richting Texel waarna het neerstortte in de Eijerlandse Polder op het eiland Texel, eerste luitenant K. L. A. (Koen) Boddaert 
 


het afgeknapte staartstuk van de P-181 ligt als
stille getuige in het grasland van de Eijerlandse
Polder op Texel na het fatale incident waarbij
eerste luitenant Koen Boddaert om het leven
kwam. Foto KLu.


                 P-182     s/n   53-6718

  • 010256   acceptatiedatum
  • 130456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-718?)
  • 050656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 200656   naar 314 Sq.(8T-24)
  • 090759   naar IRAN A-D
  • 291259   naar 312 Sq.
  • 270464   naar IRAN A-D
  • 280864   terug van IRAN
  • 050566   naar IRAN A-D 
  • 181066   terug van IRAN


P-182 kort voor het moment van de touch down
op thuisbasis Eindhoven in maart 1968.

foto Peter Döll/ coll MLNL
 
  • 011070   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Volkel t.b.v. decoy; daarna naar vlb. de Peel als decoy; daarna naar LETS 
                  

                 P-183     s/n   53-6626

  • 000056   acceptatiedatum
  • 210456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-626?)
  • 050656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 280656   naar 315 Sq.(TB-5)
  • 200756   ongeval; landingsongeval vlb. Eindhoven groundloop waardoor het complete landingsgestel afbrak; toestel kwam zwaar beschadigd naast de baan tot stilstand; tweede luitenant R. Velderman kon op de grond ongedeerd uit het toestel stappen; de Thunderstreak kreeg een categorie 5 schade/total loss; naar LETS voor grondinstructie


voor de hangar op Deelen in september 1969; 13 jaar na 
bovenvermeld grondongeval is het uiterlijk van de P-183
amper veranderd; nog voorzien van het zilverkleurige schema

met de gestreepte squadronkleuren op de tailrudder.
 
  • 240172   monument LIMOS
  • 000078   gesloopt


                 P-184     s/n   53-6691

  • 000056   acceptatiedatum
  • 210456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-691?)
  • 200656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 060756   naar 315 Sq.(TB-13)
  • 170358   ongeval; neergestort in IJsselmeer Z.O. van Hoorn na botsing met P-150; eerste luitenant J. Zonhoven 
 
 


                 P-185     s/n   52-10515

  • 000056   acceptatiedaum
  • 210456   aankomst per schip in Rotterdam(FS-515?)
  • 260656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven 
  • 190756   naar 315 Sq.(TB-23)
  • 290856   ongeval; tijdens vlucht boven Nijmegen motor afgeslagen, 4 restarts geen succes ; gecontroleerde buiklanding gemaakt op Laarbruch(D); machine ernstig beschadigd, cat.4; reparatie economisch niet haalbaar; luitenant Leo van Agtmaal safe 
  • 210157   wrak naar LTS; delen gebruikt om de P-243 volwaardig op te bouwen tot grond instructievliegtuig 
 

                 P-186     s/n   53-6686

  • 300156   acceptatiedatum
  • 160556   aankomst per schip in Rotterdam(FS-686?)
  • 280656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven 
  • 270756   naar 316 Sq.(TC-1)
  • 231156   ongeval; start afgebroken nadat vliegtuig niet los kwam van de baan; de kist kwam in de barrier tot stilstand, hierbij werd het neuswiel beschadigd; cat2


De trots van 316 Sq., de allereerste F-84F voor het maand/
opleidingssquadron in 1956

 
  • 090158   naar 311Sq.(PP-15,PP-4)  
  • 060859   naar IRAN A-D
  • 120260   naar 315 Sq.
  • 310864   naar IRAN A-D
  • 231264   terug van IRAN
  • 090166   naar IRAN A-D


in actie tijdens de NAVO Weapons Meet op het Franse
Chaumont in juni 1965


 
  • 300167   terug van IRAN
  • 020271   naar Griekse luchtmacht


De P-186 eindigde z'n carriere bij het 315 squadron;
dit squadron ontving op 28 april 1956 z'n eerste
Thunderstreak; de gezamenlijke vliegopleiding van
Belgié en Nederland vond plaats bij het 315 squadron;
tussen 22 januari 1962 en 1 mei 1970 werden in 
totaal 298 leerling vliegers via de opleidingsschool
van 315 squadron opgeleid; 151 Belgen en 147

Nederlanders.
foto Gijs Hiltermann; coll MLNL




                 P-187     s/n   53-6697

  • 270156   acceptatiedatum
  • 160556   aankomst per schip in Rotterdam(FS-697?)
  • 140656   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Eindhoven
  • 110756   naar 315 Sq.(TB-12)
  • 290357   naar 316 Sq.(TC-9)  
  • 201257   naar 311 Sq.(PP-6)
  • 190159   naar IRAN A-D
  • 290659   naar 311 Sq. 
  • 090161   ongeval; tijdens navigatievlucht trad waarschijnlijk een motorstoring op, waarna het vliegtuig bij Bremen(D)is neergestort; eerste luitenant Theo Groothoff kon zich met z'n schietstoel op tijd in veiligheid brengen.   


                 P-188     s/n   53-6890

  • 041256   acceptatiedatum
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-890?)
  • 190757   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 010857   naar 314 Sq.(8T-17)
  • 010958   naar 311 Sq.(PP-23)
  • 051059   naar 315 Sq.
  • 241259   naar IRAN(A-D)
  • 180860   naar 312 Sq.
  • 070862   ongeval; op terugweg naar Volkel ontstond er rookontwikkeling in cockpit gevolgd door vonkenregen, waarna de vlieger het toestel per schietstoel verliet; de onbemande Thunderstreak stortte neer bij Grafwegen in de omgeving van Groesbeek; eerste luitenant Steve Netto kwam ongedeerd aan de grond in een weiland net over de Duitse grens in het Reichswald. Na een hectische landing waarbij hij door de harde wind werd voortgesleurd door diverse weilanden en slootjes werd hij volledig uitgeput uit z'n benarde positie gered door een Duitse ooggetuige.

 


F-84F P-188 tijdens een officiele parade, inclusief
een militaire muziekkapel, van Commado 

Taktische Luchtstrijdkrachten (CTL) op
vliegbasis Volkel.

foto KLu

                 P-189     s/n   53-6907 


  • 181256   acceptatiedatum
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-907?)
  • 240857   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 300857   naar 311 Sq.(PP-8)
  • 000759   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 200660   naar IRAN A-D
  • 030361   naar 312 Sq.
  • 110165   naar IRAN A-D  
  • 130565   terug van IRAN  


in juli 1968 bezocht de P-189 de vliegbasis Soesterberg
ivm de "open week" aktiviteiten

          
  • 010570   buiten gebruik gesteld; gesloopt


                 P-190     s/n   53-6908

  • 191256   acceptatiedatum
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-908?)    
  • 300957   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 231057   naar 311 Sq.(PP-10)
  • 030560   naar IRAN A-D
  • 020161   naar VKL
  • 160965   naar IRAN A-D
  • 240266   terug van IRAN   
  • 140470   buiten gebruik gesteld; gesloopt        



                 P-191     s/n   53-6916

  • 201256   acceptatiedatum   
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-916?)            
  • 140857   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 290857   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 201257   naar 311 Sq.(PP-12)
  • 281159   naar IRAN A-D  
  • 070660   naar 311 Sq.
  • 041164   naar IRAN A-D
  • 260265   terug van IRAN


 
  • 030366   naar IRAN AD
  • 200766   terug van IRAN
  • 021070   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000671   naar vlb. Gilze Rijen t.b.v decoy
  • 000079   poortwachter vlb. Gilze Rijen
 


                 P-192     s/n   53-6921


  • 181256   acceptatiedatum           
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-921?)       
  • 240757   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel    
  • 090857   naar 315 Sq.(TB-17,TB-25,TB-17)
  • 040460   naar IRAN A-D      
  • 151060   naar VKL
  • 100365   naar IRAN A-D
  • 100865   terug van IRAN

 
  • 291168   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 100369   terug van Avio Diepen
  • 200470   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Eindhoven t.b.v decoy
  • 000084   naar Schaarsbergen/Groot Heidekamp t.b.v. brandweeroefeningen 
     


op 14 november 1968 moest reserve tweede luitenant
Ben van Schaik een gear up landing maken 
met F84F
P-192; nadat de machine met het volle gewicht op z'n
pylontanks landde sloegen de tanks onder het toestel

weg, waarna het licht beschadigd op het eind van de
landingsbaan van Eindhoven tot stilstand kwam.
Uit voorzorg spoot de brandweer schuim onder de
Thunderstreak; luitenant Ben van Schaik kon
ongedeerd uit z'n cockpit klimmen.
foto KLu




Op 10 september 1969 werd de P-192 op
een dispersal op thuisbasis Eindhoven ge-
fotografeerd.


                 P-193     s/n   53-6922

  • 191256   acceptatiedatum      
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-922?)
  • 260857   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 070957   naar 313 Sq.(TA-16)
  • 181158   naar 311 Sq.(PP-16)
  • 080859   naar 312 Sq.(DU-16)
  • 190160   naar IRAN A-D
  • 170860   naar EHV


in maart 1963 bezocht de P-193 het Duitse Baden-
Sollingen


 
  • 090666   naar IRAN A-D
  • 281166   terug van IRAN


De P-193 wordt na een engine testrun via de oostelijke
rolbaan van Leeuwarden naar een hangar gesleept;  

de karakteristieke sleeptractor voor de Thunderstreak
was in opvallend gele kleur gespoten, naast de rode 
brandweervoertuigen en groene combi's/tankauto's ook
een veel gebruikte kleur bij defensie in die tijd. 

 
  • 210469   ongeval; tijdens navigatievlucht onder zeer slechte weercondities verongelukt bij Kirburg/ Siegen(D), reserve tweede luitenant Klaas Kleine      
 
 







Nog twee mooie prenten van de ongelukkige P-193
resp. ​in 1967 in de landing op Eindhoven en in
juli 196
8 op de rolbaan van Soesterberg.


 

                 P-194     s/n   53-6925

  • 171256   acceptatiedatum
  • 250257   aankomst per schip in Rotterdam(FS-925?)
  • 021257   na deprocessing en testvluchten vlb. Ypenburg afgeleverd op vlb. Volkel
  • 111257   naar 311 Sq.(PP-11,PP-1)
  • 070660   naar IRAN A-D
  • 280759   naar 311 Sq.(PP-21)
  • 270663   naar IRAN A-D
  • 250161   naar 311 Sq.
  • 040565   naar IRAN A-D
  • 240965   terug van IRAN
  • 010770   buiten dienst gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000671   naar vlb. Leeuwarden t.b.v. decoy


samen met de ongecodeerde P-169 op het platform van
Leeuwarden in december 1973


 
  • 150678   gebruikt voor brandweeroefeningen
  • 000191   slechts verbrandde delen op vlb. Leeuwarden aanwezig


                 P-195     s/n   53-6887   

  • 171256   acceptatiedatum
  • 140357   aankomst per schip in Rotterdam(FS-887?)
  • 250957   na assemblage en testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 221057   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 090158   naar 313 Sq.(TA-21)
  • 181158   naar 311 Sq.(PP-21)
  • 180959   naar 312 Sq.(DU-9)
  • 031259   naar IRAN A-D
  • 020960   naar 312 Sq.
  • 090964   naar IRAN A-D
  • 140165   terug van IRAN
  • 270966   naar IRAN A-D
  • 150367   terug van IRAN
  • 080271   naar Griekse luchtmacht 
 
                                                         
     
     deze piloot treft z'n laatste voorbereidingen voor een 

     bomb- en strafingvlucht tijdens de Weapons Meet      
     oefening op het Franse Chaumont in juni 1966.

 
      

      eerste luitenant C.N. van der Windt (315 Sq.)was één
      van de deelnemende F-84F Thunderstreak vliegers van het

      Nederlandse team in 1966.
      foto dagboek 315 squadron/KLu 

 
      

      detail van de tailsectie van de P-195 met het
      314 squadron embleem in juli 1967.



                 P-196     s/n   53-6915

  • 000056   acceptatiedatum   
  • 140357   aankomst per schip in Rotterdam(FS-915?)
  • 251157   na assemblage en testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 021257   naar 311 Sq.(PP-9)
  • 270459   ongeval; neergestort na brandstofgebrek tijdens formatievlucht met P-197, piloot maakte helaas een unsafe bail out; eerste luitenant H. Sliep 
  

  




                 P-197     s/n   53-6918

  • 000056   acceptatiedatum
  • 140357   aankomst per schip in Rotterdam(FS-918?)
  • 030158   na assemblage en testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel  
  • 150158   naar 311 Sq.(PP-13)  
  • 270459   ongeval; neergestort na brandstofgebrek tijdens formatievlucht met P-196; crashed bij Eenrum, sergeant J. Andriessen in veiligheid per schietstoel (zie bovenvermeld krantenbericht)



                 P-198    s/n   53-6931
 

  • 261256   acceptatiedatum
  • 140357   aankomst per schip in Rotterdam(FS-931?)
  • 260957   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 221057   naar 314 Sq.(8T-12)
  • 130658   naar 311 Sq.(PP-19)
  • 030759   naar 315 Sq.(TB-16)
  • 070360   naar IRAN A-D
  • 210960   naar 312 Sq.


In maart 1963 voor een lunch stop op Baden Sollingen

 
  • 270165   naar IRAN A-D
  • 130665   terug van IRAN
  • 060470   ongeval; tijdens laagvliegoefening in fjord bij Sola(N) hoogspanningskabels geraakt; reparaties bleken economisch niet meer verantwoord; reserve tweede luitenant Frank de Kort kon veilig op de grond uit z'n Streak klimmen.

 





In maart 1968 bezocht een viertal Thunderstreaks
van het 315 squadron de Noordduitse Fiat G-91 basis
Husum; naast de P-300 werd ook de P-198 meegestuurd. 
foto via Jack Bosma


 
 eerste luitenant Willem Breeschoten als 315 squadron
 Thunderstreak piloot was namens de KLu deelnemer 
 aan de Weapons Meet in juni 1966 op het Franse
 Chaumont; hier poseert hij voor de P-198.



                 P-199     s/n   53-6930

  • 000057   acceptatiedatum           
  • 170457   aankomst per schip in Rotterdam(FS-930?)       
  • 190957   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel    
  • 081157   naar 315 Sq.(TB-23)
  • 250358   ongeval; tijdens de landing kort voor baankop 08 neergestort ten oosten van Wintelre bij vliegbasis Eindhoven; reserve eerste luitenant L. C. G. (Leo) van Agtmaal   
 


De P-199 als TB-23 van het 315 squadron 
gefotografeerd tijdens de take off vanaf vliegbasis
Eindhoven; tijdens de aanvlucht in de omgeving van
Nijmegen voor paradevliegen boven Amster
dam
op 25 maart 1958 
traden in deze machine, op dat
moment gevlogen door 
reserve eerste luitenant
Leo van Agtmaal
, besturingsproblemen op.
Na het verlaten van de formatie werd een voorzorgs-

landing op thuisbasis Eindhoven ingezet, waarna
het vliegtuig kort na Wintelre plotseling in een steile
duik omlaag stortte; de vlieger wist zich met z'n
schietstoel nog uit het vliegtuig te bevrijden maar
vanwege de inmiddels te lage hoogte kon z'n
parachute niet meer geheel ontplooien.

foto coll Tjalling Boelman

                 P-200     s/n   53-6932

  • 261256   acceptatiedatum      
  • 170457   aankomst per schip in Rotterdam(FS-932?)
  • 270258   na testperiode Ypenburg afgeleverd op Volkel
  • 080358   naar 312 Sq.(DU-6)
  • 190658   naar 311 Sq.(PP-2,PP-3)
  • 231059   naar 312 Sq.(DU-2)
  • 260460   naar IRAN A-D
  • 141160   naar EHV
  • 260565   naar IRAN A-D
  • 131065   terug van IRAN
  • 010770   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Eindhoven t.b.v decoy
 


De P-200 met 2 opvallende ongecamoufleerde
external fueltanks van het 314 squadron.


 
Eerder was de Thunderstreak P-200 in gebruik
bij het 315 TOCC opleidingssquadron op Eindhoven;
op deze foto maakt de Streak deel uit van de
static show tijdens de luchtmacht open dag op
vliegbasis Twente op 16 september 1966. 



In april 1970 was de P-200( met de P-205) te gast op 
het Duitse Gutersloh waar tijdens een navigatievlucht
een tankstop werd gemaakt.
&