Thunderstreak F-84F

- P-201 t/m P-219

Terug


                 P-201     s/n  53-6534

 

  • 131055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-534?)
  • 070456   naar 312 Sq.(DU-17)
  • 260958   naar IRAN A-D
  • 130459   naar VKL
  • 250559   naar 315 Sq.(TB-23)
  • 000062  naar 312 Sq.


lunchstop in maart 1963 op Baden Sollingen


 
  • 120763   naar IRAN A-D;o.a. gecamoufleerd
  • 070164   terug van IRAN
  • 201167   naar IRAN A-D
  • 210970   buiten gebruik gesteld; naar LETS Deelen t.b.v. grondinstructie
  • 000079   naar Groot Heidekamp/Schaarsbergen t.b.v. brandweeroefeningen


een prachtige air/air opname van de P-201 in het
Whisky Four'67 display kleurenschema;
eén van de zeven kisten die in 1967 in dit schema
rondvlogen  foto/dia coll Dick Lohuis




                 P-202     s/n  53-6544

  • 000055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-544?)
  • 110456   naar 312 Sq.(DU-13)
  • 180556   ongeval; na brandstofgebrek verongelukt bij Diepenheim; sergeant  A. van Heel safe bail out
 


                 P-203     s/n  53-6548    

  • 251055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-548?)
  • 110456   naar 312 Sq.(DU-16)
  • 270456   ongeval; res tlt H. Siero
  • 140656   ongeval; na landing op gladde baan(regen) in overrun geraakt; linkerwieldeur licht beschadigd cat 2 
  • 040958   naar IRAN A-D
  • 110659   naar 311 Sq.(PP-4)
  • 120662   naar IRAN A-D
  • 010363   terug van IRAN
  • 100665   naar IRAN A-D
  • 211065   terug van IRAN
  • 010770   buiten gebruik gesteld; als decoy naar vlb. de Peel
  • 000878   gebruikt op Groot Heidekamp/Schaarsbergen t.b.v. brandweeroefeningen

 


Thunderstreak P-203 in de parkingarea op Eindhoven; de Streaks

stonden in weer en wind buiten, shelters bestonden nog niet;   
hoezen op in- en uitlaat en een grotere hoes op het vitale motor-
gedeelte midden op de romp vormden vaak de enige bescherming 
tegen het natte Hollandse klimaat.



                 P-204     s/n  53-6556

  • 201055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-556?)
  • 170456   naar 311 Sq.(PP-18)
  • 051158   naar IRAN A-D
  • 230459   naar 314 Sq.(8T-22)
  • 090162  naar IRAN A-D
  • 140962   terug van IRAN 
  • 171264   naar IRAN A-D
  • 190565   terug van IRAN
  • 220769   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 190969   terug van Avio Diepen
  • 010770   buiten gebruik gesteld; gesloopt
 


Op 9 juli 1969 kwam de P-204 na de landing op Eindhoven
in problemen na een combinatie van een hoge snelheid en
een gladde natte landingsbaan; door hevig remmen brak
waarschijnlijk het neuswiel af, waarna de Sandbag White B
van sergeant E. Goossens van de baan liep en in het gras
tot stilstand kwam.
foto KLu




 
                       P-205          s/n     53-6567


  • 251055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-567?)
  • 280456   naar 315 Sq.(TB-..)
  • 140656   naar 314 Sq.(8T-16) 
  • 141158   naar IRAN A-D
  • 050559   naar 314 Sq.(8T-10)
  • 110463   naar IRAN A-D
  • 171063   terug van IRAN
  • 180167   naar IRAN A-D 
  • 180567   terug van IRAN  
  • 221070   buiten gebruik gesteld; in store op vlb. Eindhoven
  • 000671   naar LETS vlb. Deelen 
  • 140478   poortwachter LIMOS/Nijmegen
  • 000189   vervangen door F-104G; vervoerd naar vlb. Gilze Rijen

 


Thunderstreak P-205 met de markings van 314 squadron
op Eindhoven in de 2e helft jaren 60.; foto coll Dick Lohuis




dezelfde machine in april 1970 vlak voor de take off met
collega Thunderstreak P-200 op  Gutersloh na een

tankstop tijdens een navigatievlucht boven Duitsland.





                 P-206     s/n   53-6576

  • 211055   acceptatiedatum
  • 200655   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-576?)
  • 190456   naar 312 Sq.(DU-21)
  • 110958   naar IRAN A-D
  • 240259   naar 315 Sq.(TB-25)
  • 250559   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 150660   naar 311 Sq.
  • 090462   naar IRAN A-D
  • 280163   terug van IRAN


Samen met de P-201 bezocht deze Streak Baden
Sollingen 
in maart 1963


 
  • 220465   naar IRAN A-D
  • 100965   terug van IRAN
  • 000669   314 badges

 

                                                        Wildenrath 15 juni 1969
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS t.b.v. grondinstructie


                 P-207     s/n   53-6585


  • 261055   acceptatiedaum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-585?) 
  • 110456   naar 312 Sq.(DU-5)
  • 091258   naar IRAN A-D  
  • 090759   naar 311 Sq.(PP-15)
  • 151160   ongeval; neergestort bij Harlingen, sergeant P. Vrolijk 


                 P-208     s/n   53-6586

  • 261055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-586?) 
  • 070456   naar 312 Sq.(DU-12)
  • 271158   naar IRAN A-D  
  • 080659   naar 311 Sq.(PP-19)

 


Gebruikelijk op open dagen in begin jaren 60 was dat het publiek  
vaak gewoon tussen de vliegtuigen op de static show kon doorlopen;
de P-208 wordt hier op de open 
dag van Sembach in augustus
1963 bijna onder de voet gelopen.

 
  • 200963   naar IRAN A-D
  • 130264   terug van IRAN
  • 170567   naar IRAN A-D
  • 041267   terug van IRAN
  • 041170   buiten gebruik gesteld;
  • 001170   ongeval; tijdens levering via Ramstein aan Griekse luchtmacht motor zwaar beschadigd a.g.v. vogelaanvaring; levering niet doorgegaan en terug naar Nederland als decoy t.b.v. vlb. Volkel


                 P-209     s/n   53-6568

  • 251055   acceptatiedatum
  • 230356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-568?)
  • 190456   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 050558   naar 313 Sq.(TA-24)
  • 020259   naar 314 Sq.(8T-19)
  • 071060   naar IRAN A-D
  • 170561   terug van IRAN
  • 061065   naar IRAN A-D
  • 210266   terug van IRAN

 
  • 230970   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 050571   via wegtransport naar vlb. Twente t.b.v decoy/later nog voor trekkerpersoneel gebruikt
  • 000191   op vlb. Twente t.b.v decoy zonder registratie 



                 P-210     s/n   53-6572

  • 000055   acceptatiedatum
  • 280356   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-572?)
  • 040556   naar 311 Sq.(PP-20)
  • 210858   ongeval; na oefenvlucht boven Noorwegen en Denemarken maakte de P-210 samen met 3 andere toestellen nog een rondje op lage hoogte boven de schietrange van Terschelling toen er motorstoring optrad; sgt. A.B. Nieberg kon het toestel veilig per schietstoel verlaten, de F-84 kwam neer aan de rand van een bosperceel op 40m van het VCJB tentenkamp aan de Badweg te Formerum.Er volgde een kort brandje dat snel kon worden geblust. Sgt. Nieberg kwam veilig met z'n valscherm op de Landumerheide terecht,maar hield o.a een gekneusde enkel aan z'n ontsnapping over.


                 P-211     s/n   53-6562 

  • 261055   acceptatiedatum
  • 090456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-562?)
  • 230456   naar 311 Sq.(PP-21)
  • 000000   naar 312 Sq.(DU-21)
  • 201058   naar IRAN A-D
  • 140459   naar 314 Sq.(8T-5)
  • 200661   ongeval; vogelaanvaring tijdens start vanaf vlb. Eindhoven, aan het einde vd baan in het Beatrixkanaal beland, sgt Albert Lowijs safe uit toestel geklommen.

 


de Streak van sergeant Albert Lowijs kwam midden in het Beatrix-
kanaal 
tot stilstand;
op de foto wordt de afgeschreven machine uit het water

getakeld; foto KLU/NIMH


 

                 P-212     s/n   53-6537

  • 171055   acceptatiedatum
  • 110456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-537?)  
  • 160556   naar 314 Sq.(8T-25)
  • 041158   naar IRAN A-D              
  • 280459   naar 311 Sq.(PP-9)
  • 110663   naar IRAN A-D
  • 281163   terug van IRAN
  • 151265   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 050766   terug van Avio Diepen
  • 280867   naar IRAN A-D
  • 260268   terug van IRAN




 
  • 080670   ongeval; tijdens air-ground oefening op Terschelling verongelukt; elt Kees Hogers safe bail out    
    






                 P-213     s/n   53-6533

  • 031155   acceptatiedatum   
  • 170456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-533?)
  • 020556   naar 313 Sq.(TA-..)
  • 170556   naar 311 Sq.(PP-5)
  • 011158   naar IRAN A-D   
  • 210359   naar 311 Sq.(PP-6)
  • 161162   naar IRAN A-D
  • 250663   terug van IRAN
  • 071265   naar IRAN A-D
  • 250466   terug van IRAN 


Op 21 april 1969 maakte olt Ricard Ducheaut van
het Belgische 42 Recce Smaldeel deze prachtige foto 
vanuit z'n Thunderflash boven de Belgische Ardennen
zie ook bij P-179   coll MLNL


 
  • 010770   buiten gebruik gesteld; als decoy naar vlb. Leeuwarden
  • 000078   overgebracht naar Deelen en gesloopt


                 P-214     s/n   53-6545

  • 251055   acceptatiedatum           
  • 170456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-545?)    
  • 170556   naar 311 Sq.(PP-24)      
  • 080159   naar IRAN A-D      
  • 190659   naar 311 Sq.(PP-25)


maart 1963 op Baden Sollingen


 
  • 170563   naar IRAN A-D
  • 061263   terug van IRAN
  • 301067   naar IRAN A-D
  • 190468   terug van IRAN


foto van de P-214 in take off met een sleepinstallatie 
vanaf Leeuwarden, juli 1969



 
  • 070171   allerlaatste vlucht van KLU "Streak", samen met P-218, als ex sleeptoestellen overgevlogen van vlb. Leeuwarden naar vlb. Eindhoven; op de neus voorzien van de namen van Lw Basisvlucht monteurs welke afgelopen jaren met de F-84F hadden gewerkt; achter op de romp"Happy New Year". Piloot op deze laatste vlucht sgt. maj Sjef Pijls.
                                   
                                                             

  
                                                      

                                                                 
  • 020271   naar Griekse luchtmacht

 

                 P-215     s/n   53-6558

  • 171055   acceptatiedatum      
  • 170456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-558)
  • 250556   naar 314 Sq.(8T-..)
  • 241258   naar IRAN A-D
  • 200759   naar 311 Sq.(PP-23)
  • 250560   naar 312 Sq.
  • 070563   naar IRAN A-D
  • 211063   terug van IRAN
  • 120664   ongeval; verongelukt bij Arnsberg(D), sergeant Jan Kuiken      

                 P-216     s/n   53-6566


  • 201055   acceptatiedatum
  • 170456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-566?)
  • 250556   naar 314 Sq.(8T-11)
  • 050358   naar 313 Sq.(TA-25)
  • 040556   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 011258   naar IRAN A-D
  • 270659   naar 311 Sq.(PP-14)
  • 031263   naar IRAN A-D
  • 150464   terug van IRAN
  • 160265   naar IRAN A-D 
  • 170665   terug van IRAN
  • 030470   buiten gebruik gesteld; gesloopt  
 

                 P-217     s/n   53-6569   


  • 000055   acceptatiedatum
  • 170456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-569?)
  • 140556   naar 311 sq.(PP-..)
  • 230357   naar 312 Sq.(DU-14)
  • 080457   ongeval; tijdens oefening in battle formation raakte vliegtuig met hoge snelheid bij het horizontaal brengen na een duikvlucht de grond bij Overasselt; sergeant W. G. ( Wim) Molenaar  
 



                 P-218     s/n   53-6592


  • 281055   acceptatiedatum   
  • 170456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-592?)
  • 250556   naar 314 Sq.(8T-14)
  • 080159   naar IRAN A-D
  • 080759   naar 314 Sq.
 


De P-218 werd na aflevering aan de KLu ingedeeld
bij het 314 squadron op Eindhoven als de 8T-14.



 


In oktober 1963 vertrok de P-218 naar een onderhoud IRAN
inspectie 
waar het toestel oa gecamoufleerd werd; in maart
van dat jaar 
zagen we dezelfde machine nog in het prachtige
zilveren kleurenschema op Baden Sollingen

 
  • 171063   naar IRAN A-D
  • 060364   terug van IRAN  
  • 150966   naar IRAN A-D  
  • 080267   terug van IRAN
  • 070171   allerlaatste vlucht van een Koninklijke luchtmacht Thunderstreak; samen met P-214, als ex sleepkisten overgevlogen van vliegbasis Leeuwarden naar Eindhoven; speciial hiervoor voorzien van diverse teksten zoals " Frysk Fleanbidriuw" en "F-5"; op het LH ophangrek voor de fuel wingtank was een tranend oog getekend. De laatste vlucht werd gemaakt door lt. Ton Henni.
  • 080271   afgeleverd aan Griekse luchtmacht


             

      P-219     s/n     53-6590
 


  • 011155   acceptatiedatum
  • 230456   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-590?)  
  • 010556   naar 311 Sq.(PP-19,PP-16)  
  • 270357   ongeval; na techn. problemen met de remmen in barrier terecht gekomen; tweede luitenant G Steenhuis 
 
 
De Thunderstreak van tweede luitenant Steenhuis belandde
zonder noemswaardige schade in de barrier van vliegbasis
Volkel; foto NIMH

 
  • 090659   naar IRAN
  • 201159   naar 314 squadron
  • 040962   ongeval; tijdens start motorexplosie waarna toestel kort daarop met linker vleugel tegen de grond sloeg; voordat het wrak tot stilstand kwam gleed het wrak nog zo'n 100m in een bouwland door; kapitein M. M. J. (Michel) Barthélémi   (Belgische luchtmacht)