Thunderstreak F-84F

- P-220 t/m P-239

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


                    P-220     s/n     53-6706


  • 090356   acceptatiedatum
  • 020556   via Hi-flight overgevlogen naar Volkel(FS-706?)
  • 250556   naar 313 Sq.(TA-11)
  • 020259   naar IRAN A-D
  • 011059   naar 314 Sq.(8T-14)
  • 020560   naar 312 Sq.
  • 161164   naar IRAN A-D
  • 190365   terug van IRAN
  • 290667   naar IRAN A-D
  • 180168   terug van IRAN
  • 180168   naar 314 Sq.
  • 020271   naar Griekse luchtmacht



De P-220 op het klinker platform van Soesterberg in juli 1968;
ditmaal in een cleane configuratie, zonder external fueltanks.




                      P-221     s/n     53-6563


  • 021155   acceptatiedatum
  • 020556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-563)
  • 290556   naar 313 Sq.(TA-13)
  • 081058   naar IRAN A-D
  • 170359   naar 311 Sq.(PP-4)
  • 140859   naar 314 Sq.(8T-17)
  • 120662   naar IRAN A-D;o.a. gecamoufleerd
  • 100463   terug van IRAN
  • 130865   naar IRAN A-D
  • 030166   terug van IRAN
  • 200269   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 260869   terug van Avio Diepen
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS Deelen t.b.v. grondinstructie
 


                 P-222     s/n  53-6603

  • 091155   acceptatiedatum
  • 020556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-603)
  • 300556   naar 313 Sq.(TA-15)
  • 011258   naar IRAN A-D 
  • 290559   naar 314 Sq.(8T-11)
  • 311063   naar IRAN A-D
  • 130464   terug van IRAN
  • 180165   naar IRAN A-D
  • 200565   terug van IRAN
  • 141169   buiten gebruik gesteld; gesloopt


 


De Triple Two op een dispersal op Eindhoven
tijdens een prachtige najaarsdag op 10 september
1969.



               P-223     s/n     53-6578

 
  • 021155   acceptatiedatum
  • 020556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel (FS-578)
  • 300556   naar 313 Sq.(TA-14)
  • 011258   naar IRAN A-D
  • 280459   naar 311 Sq.(PP-13)
  • 050363   naar IRAN A-D
  • 290863   terug van IRAN
  • 260265   naar IRAN A-D
  • 080765   terug van IRAN
  • 141169   buiten gebruik gesteld; als decoy naar vlb. de Peel
 



 


                 P-224     s/n  53-6604

  • 181155   acceptatiedatum
  • 030556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-604?)
  • 290556   naar 313 Sq.(TA-12)
  • 141158   naar IRAN A-D
  • 080659   naar 311 Sq.(PP-20)
  • 260763   naar IRAN A-D
  • 060164   terug van IRAN 
  • 060164   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 020764   terug van Avio Diepen
  • 270166   naar IRAN A-D
  • 030666   terug van IRAN
  • 021070   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000671   naar vlb. de Peel t.b.v decoy/of naar LETS t.b.v instructie??
  • 000079   naar Sapeursschool te Reek/afwijkende camo en zonder serial











 
                 P-225     s/n   53-6605

  • 000055   acceptatiedatum
  • 070556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-605?)
  • 310556   naar 313 Sq.(TA-9)
  • 311257   vluchtongeval; na brandstofproblemen neergestort bij Mill, tweede luitenant J. Venekamp 
 


foto van het totaal vernielde wrak van de P-225 met op de
achtergrond de boerderij bij Mill die ternauwernood aan een
grote ramp ontkwam; op de foto is links de op de kop liggende
staartsectie duidelijk te herkennen; rechts op de voorgrond
de restanten van de rechtervleugel.
foto KLu.



                    P-226          s/n      53-6612


  • 181155   acceptatiedatum
  • 070556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-612)
  • 040656   naar 313 Sq.(TA-22)
  • 050159   naar IRAN A-D
  • 180859   naar 314 Sq.(8T-2)
  • 191064   naar IRAN A-D
  • 180265   terug van IRAN
  • 190866   naar IRAN A-D
  • 010267   terug van IRAN
  • 021070   buiten gebruik gesteld
  • 000671   naar LETS t.b.v. instructie
 


De P-226 samen met een collega van het 315 squadron
in de P-177 tijdens een formatielanding op Eindhoven
in september 1969.


 
I

In juni 1982 was de P-226 nog te bewonderen bij de 

LETS in Schaarsbergen; de machine verkeerde toen 
nog in topconditie.


 
  • 000084   naar MLM, voor onderhoud naar DVM vlb. Gilze Rijen
  • 000085   naar MLM, Kamp Zeist ter vervanging van de P-230


                 P-227     s/n   53-6550

  • 000055   acceptatiedaum
  • 180556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-550?) 
  • 150656   naar 314 Sq.(8T-7)
  • 181256   ongeval; wegens teruglopen RPM start afgebroken en in overrun geraakt waarbij de kist  zwaar werd beschadigd , cat.5; reserve tweede luitenant J. ( Joop) Helsloot veilig op de grond uitgestapt
  • 070257   officieel afgeschreven
  • 000057   wrak naar TH Delft; later rompdeel naar Aviodrome Lelystad
 


Van de P-227 heeft de luchtmacht maar korte tijd plezier
gehad; de machine werd afgeschreven na een zware crash
tijdens een startongeval op 18 december 1956;
Op bovenstaande foto zien we het toestel op een dispersal
op thuisbasis Eindhoven in 1956.

foto coll: Tjalling Boelman



                       P-228          s/n      53-6611


  • 151155   acceptatiedatum
  • 180556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-611?) 
  • 310556   naar 313 Sq.(TA-1)
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 140459   naar IRAN A-D  
  • 061159   naar 312 Sq.(DU-..)
  • 160764   naar IRAN A-D
  • 171164   terug van IRAN
  • 150866   naar IRAN A-D
  • 060167   terug van IRAN
  • 020271   naar Griekse luchtmacht



 
                 P-229     s/n   53-6582

  • 281055   acceptatiedatum
  • 180556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-582?)
  • 240556   naar EHV
  • 080656   naar 314 Sq.(8T-8)
  • 150659   naar IRAN A-D
  • 030260   naar 315 Sq.


zeldzame foto van een ongecamoufleerde P-229 in
september 1962 
op Baden Sollingen

 
  • 140264   naar IRAN A-D
  • 200564   terug van IRAN
  • 030166   naar IRAN A-D
  • 170566   terug van IRAN

                               
               bezoek aan Husum eind 60's

 
  • 010770   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000571   naar vlb. Volkel t.b.v decoy/in 0775 in afwijkende camo gespoten;later nog als P-312 hernummerd
  • 000079   naar Sapeursschool te Reek


De P-229 in afwijkende camouflage en met een 311
squadron 
badge op de static van de open dag op
Volkel op 
31 augustus 1975.





                 P-230     s/n   53-6726

  • 140356   acceptatiedatum
  • 180556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-726?)
  • 060656   naar 312 Sq.(DU-8)
  • 280859   naar IRAN A-D
  • 240260   naar 311 Sq.
  • 150464   naar IRAN A-D
  • 210764   terug van IRAN
  • 210466   naar IRAN A-D
  • 230966   terug van IRAN
  • 130667   ongeval; op external droptanks geland op Duitse vliegveld Ingolstadt; adj oo G. Mathot (Belgische luchtmacht) ongedeerd
  • 021070   buiten gebruik gesteld; naar KLU museum;later achterste gedeelte naar Fokker bedrijfsschool,Schiphol en de neus naar MLM opslag, Soesterberg


 





het ongeval van 13 juni 1967 op Ingolstadt; dankzij de
stevige 
external fueltanks bleef de schade aan de Streak
beperkt  foto's KLU/NIMH





De P-230 in actie kort voor de touch down op de
landingsbaan van Eindhoven op 10 september 1969.




en tijdens dezelfde dag terug op de flightline kort na de
oefenvlucht; let ook even op de veel gebruikte gele vliegtuig-
trap die gewoon tegen het vliegtuig werd geplaatst.


 

 


  na z'n actieve periode bij de luchtmacht werd de P-230
 opgenomen in de collectie van het Militair Luchtvaart    
 Museum op Soesterberg; op de foto zien we de machine   
                          

 op de static show tijdens de luchtmacht open dag op
 
Gilze Rijen op 18 juni 1977



            P-231     s/n   53-6742 

  • 090456   acceptatiedatum
  • 180556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-742?)
  • 070656   naar 312 Sq.(DU-13)
  • 240359   naar IRAN A-D
  • 080859   naar 311 Sq.(PP-..)
  • 190463   naar IRAN A-D
  • 200963   terug van IRAN
  • 070667   naar IRAN A-D
  • 090168   terug van IRAN


                                                            Soesterberg 3 juli 1968
 
  • 021170   buiten gebruik gesteld; als decoy naar vlb. Eindhoven
  • 000079   poortwachter vlb. Eindhoven
 


P-231 geheel nieuw gespoten en voorzien van het 
Redskin 314 squadron staartbadge in afwachting 
van plaatsing bij de ingang van de hoofdpoort
op vliegbasis Eindhoven in 1979.





 
                 P-232     s/n   53-6608

  • 171155   acceptatiedatum
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-608?)  
  • 060656   naar 314 Sq.(8T-17)
  • 140257   ongeval; tijdens landingsuitloop op Eindhoven raakten de P-212 en P-232 elkaar, waarna de P-232 met een flinke zwaai naast de baan in het gras belandde, daarbij brak het LH hoofdwiel af en raakte het neuswiel flink beschadigd. sgt Verstegen en sgt Ruud Merison safe


De P-232 na de ongelukkige landing/foto NIMH





het Thunderstreak display team Whisky Four 67 in een
strakke formatie met vooraan de P-232; met dezelfde machine
verongelukte reserve eerste luitenant Piet Schuur in juni van
dat jaar tijdens een oefening van het team op Eindhoven.
foto KLU


 
  • 160457   naar IRAN A-D              
  • 210858   naar 312 Sq.(DU-7)
  • 020463   naar IRAN A-D
  • 020963   terug van IRAN
  • 210966   naar IRAN A-D
  • 010367   terug van IRAN
  • 050667   ongeval; tijdens oefening met W-4 demoteam verongelukt op vlb. Eindhoven; res elt Piet Schuur         



                 P-233     s/n   53-6620

  • 181155   acceptatiedatum   
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-620?)
  • 170756   naar 314 Sq.(8T-19)
  • 260958   naar IRAN A-D   
  • 050559   naar 314 Sq.(8T-16)
  • 160660   naar 312 Sq.
  • 190962   naar IRAN A-D
  • 030563   terug van IRAN
  • 290465   naar IRAN A-D
  • 280266   terug van IRAN 
  • 070470   buiten gebruik gesteld; gesloopt

                        P-234         s/n       53-6621

  • 181155   acceptatiedatum           
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-621?)    
  • 060656   naar 312 Sq.(DU-3)      
  • 070459   naar IRAN A-D      
  • 160260   naar 311 Sq.
  • 021064   naar IRAN A-D
  • 020265   terug van IRAN
  • 210266   naar IRAN A-D
  • 111066   terug van IRAN
  • 150970   buiten gebruik gesteld
  • 030571   via wegtransport naar Twente als decoy 
  • 000079   in onderdelen naar Deelen vervoerd en gebruikt op Klein Heidekamp/Schaarsbergen t.b.v. brandweeroefeningen


P-234 met bewapening onder de vleugel op het
platform van Eindhoven ; foto coll Dick Lohuis



 
                 P-235     s/n   53-6727

  • 120356   acceptatiedatum      
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-727?)
  • 120656   naar 312 Sq.(DU-2)
  • 130757   ongeval; ricochet tijdens air-ground oefening; linkervleugel beschadigd
  • 160759   naar IRAN A-D
  • 080160   naar 311 Sq.
  • 030164   naar IRAN A-D
  • 090464   terug van IRAN
  • 131065   naar IRAN A-D
  • 140366   terug van IRAN
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS, Deelen t.b.v. grondinstructie     


De P-235 werd in mei 1970 buiten gebruik gesteld waarna
de machine naar Deelen werd overgebracht; hier werd
de Streak nog ettelijke jaren gebruikt als oefenmateriaal
voor leerlingen aan de Luchtmacht Electronische en 
Technische School.
foto Gijs Hiltermann; coll MLNL





                 P-236     s/n   53-6741


  • 020456   acceptatiedatum
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-741?)
  • 110656   naar 312 Sq.(DU-22)
  • 291156   ongeval; tijdens landing op parallelbaan met stevige crosswind  van de baan geraakt; schade cat.2; tweede luitenant W.H. (Willem) Ketel omgedeerd
  • 090757   ongeval; landingsongeval; toestel naast de baan geraakt waarna het neuswiel afbrak en een external fueltank total loss werd beschadigd; sergeant Peters kon veilig op de grond uitstappen
  • 200259   naar IRAN A-D
  • 211059   naar 315 Sq.
  • 241164   naar IRAN A-D
  • 010465   terug van IRAN
  • 091067   naar IRAN A-D 
  • 250368   terug van IRAN
  • 020271   naar Griekse luchtmacht  


prachtige actiefoto van Hans Ragay van de "Streak" P-236  
tijdens de take off van Soesterberg op 3 juli 1968; 
tijdens de grote IRAN inspectie onderhoudsbeurt in maart van

hetzelfde jaar is de machine o.a voorzien van een nieuwe  
verflaag, waarbij het staartembleem werd verwijderd.





P-236 met 314 embleem op de staart in de nadagen van
het operationele gebruik bij de luchtmacht rond 1970.
foto coll Tjalling Boelman

 


                    P-237     s/n     53-6744



 
  • 050456   acceptatiedatum
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel (FS-744?)
  • 070656   naar 312 squadron (DU-11)
  • 240159   naar IRAN
  • 080659   naar 312 squadron (DU-8)
  • 231061   ongeval; tijdens navigatie nachtvlucht op traject Texel - Borkum (D) vermist; sergeant A. (Albert) Lowijs  
 

 
   
                       P-238          s/n      53-6754



  • 280356   acceptatiedatum   
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-754?)
  • 180656   naar 311 Sq.(PP-1)
  • 100359   naar IRAN A-D
  • 210959   naar 314 Sq.(8T-9)
  • 250964   naar IRAN A-D
  • 180165   terug van IRAN  
  • 281166   naar IRAN A-D  
  • 050467   terug van IRAN  
  • 020271   naar Griekse luchtmacht


De P-238 rolt over de taxiebaan op weg naar het startpunt 
van de actieve startbaan op thuisbasis Eindhoven in
1968; de lange external fueltanks zorgden voor een langere
vliegmissie maar vormden ook een opvallende 
verschijning
in het uiterlijk van de Thunderstreak.




                       P-239          s/n     53-6756


  • 230456   acceptatiedatum
  • 230556   via Hi-flight overgevlogen naar Volkel (FS-756?)
  • 200656   naar 311 squadron (PP-25)
  • 150459   naar 315 squadron (TB-15)
  • 070263   naar IRAN
  • 220863   terug naar 315 squadron
  • 240267   naar IRAN
  • 080867   terug naar 315 squadron
  • 000000   naar 314 squadron
  • 020271   naar Griekse luchtmacht
 


P-239 van het 315 squadron met de karakteristieke F84F
vliegtuigladder op de flightline van Eindhoven;
foto coll Tjalling Boelman