Thunderstreak F-84F

- P-240 t/m P-259

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld


                    P-240          s/n     53-6761


  • 190456   acceptatiedatum
  • 230556   via High-flight overgevlogen naar Volkel(FS-761?)
  • 080656   naar 312 Sq. (DU-20)
  • 120757   ongeval; ricochet tijdens air-ground oefening; linkervleugel beschadigd; sergeant Peters ongedeerd
  • 050259   naar IRAN onderhoud
  • 140859   naar 315 Sq. (TB-5)
  • 131263   naar IRAN onderhoud
  • 090464   terug van IRAN
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS t.b.v. grondinstructie




Thunderstreak P-240 van 314 Squadron in 1968 tijdens een
bezoek aan het Duitse Husum




P-240 taxied met de cockpitkap open over de rolbaan van
vliegbasis Eindhoven naar de startbaan voor een nieuwe

trainingsvlucht; het 315 squadron verzorgde voor zowel
de Nederlandse- als Belgische luchtmacht de opleidingen
voor toekomstige F-84F vliegers.Deze leerlingen moesten
in 72 vlieguren de Thunderstreak 
leren beheersen.
foto Gijs Hiltermann/ coll MLNL



               P-241     s/n  53-6625

  • 000056   acceptatiedatum
  • 240556   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-625)
  • 010656   naar 314 Sq.(8T-4)
  • 150856   ongeval; motorexplosie op vlb. Eindhoven; toestel uitgebrandt en afgeschreven 
  • 000956   wrak naar LTS, vlb. Deelen
 
 
                 P-242     s/n  53-6596

  • 000056   acceptatiedatum
  • 050656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-596?)
  • 050756   naar 315 Sq.(TB-3)
  • 041256   ongeval; motorexplosie tijdens start vanaf Eindhoven, waarna machine in brand is geraakt. Toestel zwaar beschadigd en afgeschreven. tlt Henk van Dommelen safe(de echte Henk van de anecdote" Henk, eruit, je kist staat in brand!,zie ook bij P-178)


 
                P-243     s/n  53-6748    

  • 170456   acceptatiedatum
  • 050656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-748?)
  • 190656   naar 314 Sq.(8T-1)
  • 211059   naar IRAN A-D
  • 200560   naar 315 Sq.


De P-243 met een onbekend tailbadge in maart 1963
tijdens een lunchstop op Baden Sollingen


 
  • 020664   naar IRAN A-D
  • 210964   terug van IRAN
  • 150267   naar IRAN A-D
  • 290667   terug van IRAN
  • 300970   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Deelen t.b.v decoy
  • 000978   naar LETS





2 foto's van de P-243 op het moment dat de kist
al weer 11 jaar eerder buiten gebruik werd gesteld. 
echter, nog steeds in een uitmuntende staat verkerend
bij de LETS op vliegbasis Deelen.
foto's gemaakt in mei 1981




 
                 P-244     s/n  53-6752

  • 270356   acceptatiedatum
  • 050656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-752?)
  • 270656   naar 315 Sq.(TB-1)


F-84F P-244 als TB-1 on finals op Gilze Rijen
in 1958; foto KLU/NIMH


 
  • 130559   naar IRAN A-D
  • 091059   naar 314 Sq.
  • 260564   naar IRAN A-D
  • 250964   terug van IRAN 
  • 240366   naar IRAN A-D
  • 240866   terug van IRAN
  • 070970   buiten gebruik gesteld; naar vlb. Gilze Rijen als decoy, later gebruikt voor NBC doeleinden
  • 000084   naar Schaarsbergen/Groot Heidekamp t.b.v. brandweeroefeningen
 


De P-244 als decoy op Gilze-Rijen aug. 1972 


 
           P-245     s/n   53-6757

  • 000055   acceptatiedatum
  • 050656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-575?)
  • 260656   naar 315 Sq.(TB-4)
  • 260357   ongeval; hydraulische storing, vlb. Eindhoven, sergeant van Iersel ongedeerd



                 P-246     s/n   53-6767

  • 000055   acceptatiedatum
  • 050656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-767?)
  • 260656   naar 315 Sq.(TB-2)
  • 290857   ongeval; tijdens testvlucht storing in hydraulische systeem opgetreden; vanwege uitvallen remsystemen onder te hoge snelheid nl op Ypenburg,waarna toestel met grote snelheid van de baan is geraakt en verongelukt / sergeant Jan Kemmer  


                 P-247     s/n   53-6542

  • 000055   acceptatiedaum
  • 220656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-542?) 
  • 030756   naar 315 Sq.(TB-14)
  • 021057   ongeval; na engine stall neergestort bij Lieshout, buurtschap het Hooi; res tlt A.M.E. de Vries safe bail out





 
                 P-248     s/n   53-6584

  • 011155   acceptatiedatum
  • 220656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-584?) 
  • 170756   naar 315 Sq.(TB-23)
  • 130557   naar 316Sq.(TC-..)
  • 080158   naar 315 Sq.(TB-..)
  • 060559   naar IRAN A-D  
  • 031259   naar 311 Sq.
  • 141264   naar IRAN A-D
  • 200465   terug van IRAN
  • 000467   314 badges


prachtige opname van Peter Döll in april 1967 vlak voor
de touch down 
op Eindhoven


 
  • 070867   naar IRAN A-D
  • 180168   terug van IRAN
  • 180168   naar 315 Sq.
  • 140868   ongeval; LH maingear afgebroken na landing op Leeuwarden; toestel begon in uitloop naar rechts te rollen waarna het van de baan raakte (zie onder); kapt D. Belle (Belgische luchtmacht) safe  


linkerpoot afgeknapt na landingsongeval ; foto KLu


 
  • 250970   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000571   naar LETS t.b.v. instructie
  • 000673   naar MLM museum, eerst vlb. Deelen, later overgebracht naar depot vlb. Gilze Rijen
  • 000000   later naar MLM Kamp Zeist


 
​          P-249          s/n     53-6594
  • 000055   acceptatiedatum
  • 220656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven (FS-594?)
  • 070756   naar 315 squadron (TB-16)
  • 151058   ongeval; neergestort bij Hilchenbach(D) nadat toestel tijdens aanvliegen van oefendoel de boomkruinen had geraakt; sergeant J. A. P. F. Hezemans 
 
 
 
De P-249 kende een korte loopbaan bij de KLu;
Als TB-16 werd de Thunderstreak in juli 1956
in gebruik genomen bij het 315 squadron.
In oktober 1958 werd de machine totaal vernield

bij een vliegongeval van sergeant Hezemans in
Duitsland.(zie foto's onder)

 


Een trieste foto van het staartgedeelte van F-84F 
Thunderstreak TB-16 van 315 squadron na de crash
in een bos bij Hilchenbach; duidelijk zijn 
de horizontale
(blauwe) squadronbanden van de staart 
rudder en het
luchtmachtrozet op het rompgedeelte te her-
kennen.







                 P-250     s/n   53-6770

  • 000055   acceptatiedatum
  • 220656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-770?)
  • 170756   naar 315 Sq.(TB-18)
  • 170758   ongeval; na flame out neergestort bij Faversham(U.K), tlt Fred de Jong safe bail out




                 P-251     s/n   53-6772 

  • 150556   acceptatiedatum
  • 220656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-772?)
  • 110756   naar 315 Sq.(TB-15)
  • 270956   ongeval; na te hoge landingssnelheid naast de baan gestuurd; RH band geklapt en vleugel beschadigd; sgt Nico van Beers
  • 200459   naar IRAN A-D
  • 121260   naar 314 Sq.
  • 020464   naar IRAN A-D
  • 120564   terug van IRAN
  • 090465   naar IRAN A-D
  • 300865   terug van IRAN


in actie boven Belgie in 1968/ foto 42 Smaldeel BAF/coll MLNL

 
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS t.b.v. grondinstructie
  • 000000   naar Schaarsbergen t.b.v brandweeroefeningen


311 squadron gebruikte de Streak tot oktober 1964, waarna de 
conversie startte op de F-104.

Op deze foto een 311 squadron Thunderstreak tijdens de
Tactical Weapons Meet in juli 1964 op het Franse Chaumont.

foto coll MLNL






 
                 P-252     s/n   53-6764

  • 090556   acceptatiedatum
  • 270656   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-764?)  
  • 170756   naar 315 Sq.(TB-24)
  • 260659   naar IRAN A-D              
  • 161159   naar 311 Sq.
  • 080564   naar IRAN A-D
  • 030964   terug van IRAN
  • 150466   naar IRAN A-D
  • 140966   terug van IRAN


 


De missie voor de Tactical Weapons Meet 1967 zit er weer op;
De P-252 tijdens de landing op Wildenrath in juni 1967;


 


en op de flightine van Wildenrath aangekomen wordt de
Thunderstreak  nog even grondig gecheckt door een crewchief
en ander grondpersoneel.

 
  • 030770   ongeval; tijdens slecht weer neergestort bij Eupen(B), elt Willem Suringa         



                 P-253     s/n   53-6595

  • 000056   acceptatiedatum   
  • 060756   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-595?)
  • 020856   naar 316 Sq.(TC-..)
  • 090158   naar 311 Sq.(PP-22)
  • 180958   ongeval; na flame out neergestort bij Basel/Fribourg(Zwitserland); sgt J.W. Andriessen safe bail out


                 P-254     s/n   53-6600

  • 031155   acceptatiedatum           
  • 270756   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-600?)    
  • 160856   naar 316 Sq.(TC-11)
  • 221256   ongeval; na formatielanding van de baan geraakt, waarna het RH hoofdwiel inklapte;schade cat.4   lt. Looisen safe op grond uitgestapt    
 
het ingeklapte landingsgestel van de Thunderstreak TC-11
van lt Looisen is duidelijk te zien op deze foto uit de collectie
van het NIMH
 
 
 
  • 160457   naar Avio Diepen t.b.v reparaties bovenvermeld ongeval    
  • 230759   naar 315 Sq.(TB-24)
  • 050963   naar IRAN A-D
  • 260164   terug van IRAN
  • 260467   naar IRAN A-D
  • 011167   terug van IRAN
  • 021070   buiten gebruik gesteld
  • 200471   naar Anthony Fokker School, Den Haag t.b.v. instructie. later naar N.L.C. Hoofddorp
 


de P-254 van het 315 Squadron met geopende cockpit-
kap kort na een oefenvlucht op een dispersal van
vliegbasis Eindhoven in de 
zomer van 1970.


P-255          s/n     53-6745

 
 
  • 170456   acceptatiedatum    
  • 270756   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-745?)
  • 160856   naar 316 Sq.(TC-12)
  • 210856   ongeval; tijdens landing in zware regenbui zicht van vlieger beperkt waarna te ver op baan werd geland; van de baan gelopen en neussectie beschadigd,cat.3
  • 090158   naar 311 Sq.(PP-19)
  • 100658   naar 313 Sq.(TA-19)
  • 180858   naar 312 Sq.(DU-3,DU-9)
  • 061059   naar IRAN A-D
  • 030560   naar 314 Sq.
  • 240664   naar IRAN A-D
  • 221064   terug van IRAN
  • 300666   naar IRAN A-D
  • 051266   terug van IRAN
  • 080271   naar Griekse luchtmacht     


De nog net zichtbare piloot heeft de P-255 inmiddels weer
verlaten 
na een korte vliegmissie, gezien het ontbreken
van extra vleugeltanks onder z'n 
Thunderstreak.
Eindhoven 1968  foto coll MLNL





in de nadagen van de Thunderstreak bij de Koninklijke 
Luchtmacht werd deze formatiefoto gemaakt, waarbij
we naast de P-255 de vervanger van de Thunderstreak
zien, de Northrop/ Canadair NF-5, terwijl de formatie
wordt aangevoerd door een Phantom van het 32 

Tactical Fighter Squadron van Soesterberg.
foto coll MLNL




                 P-256     s/n   53-6575


  • 000056   acceptatiedatum
  • 200856   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-575?)
  • 290956   naar 316 Sq.(TC-19)
  • 280557   ongeval; tijdens schietoefeningen op Vlieland uitzicht belemmerd door dikke rook van projectiel voorganger, hierdoor raakte toestel even de grond; vlieger zag kans het toestel op te trekken waarna het onbestuurbaar raakte; toestel in Noordzee verongelukt. tweede luitenant W. de Jong safe bail out en kwam zo'n 20 meter uit de kust in het water terecht.


 
                 P-257     s/n   53-6789   


  • 020856   acceptatiedatum
  • 240956   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Eindhoven(FS-789?)
  • 051056   naar 316 sq.(TC-..)
  • 090158   naar 311 Sq.(PP-25)
  • 030359   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 080360   naar 315 Sq.
  • 170164   naar IRAN A-D
  • 270464   terug van IRAN
  • 190365   naar IRAN A-D
  • 260865   terug van IRAN
  • 030568   ongeval; op lage hoogte omgeving Ypenburg engine stall; geslaagde noodlanding gemaakt maar reparaties economisch niet haalbaar; lt Harrie Leenders
  • 000069   naar LETS voor grondinstructie




In 1967 was de P-257 één van de machines welke in het 
Whiskey Four 67 demoteam kleurenschema was gespoten.
foto coll MLNL





dezelfde machine nogmaals tijdens de landing
op Eindhoven op 7 juni 1967; in deze configuratie,
zonder external fueltanks, werden de Thunderstreaks
gebruikt tijdens de display's van het team.
foto Hans Ragay




Dezelfde Streak, nu voorzien van het normale grijs/groene
camouflagepatroon, in 1968 tijdens een schietdetache
ment
van 315 squadron op vliegbasis Leeuwarden.

foto coll MLNL



                      P-258          s/n     53-6786

  • 000056   acceptatiedatum   
  • 191056   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-786?)
  • 180656   naar 313 Sq.(TA-2)
  • 220159   naar 314 Sq.(8T-15)
  • 160359   ongeval; tijdens landing verongelukt bij Hilvarenbeek; sergeant Willem van den Doel  
                   


                     P-259          s/n     53-6797
 

  • 220856   acceptatiedatum
  • 191056   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-797?) 
  • 031156   naar 313 Sq.(TA-3)
  • 240259   naar 314 Sq.(8T-14)
  • 141059   naar IRAN A-D
  • 250460   naar 312 Sq.
  • 091064   naar IRAN A-D
  • 150265   terug van IRAN          
  • 111066   naar IRAN A-D  
  • 210367   terug naar Eindhoven
  • 020271   afgeleverd aan Griekse luchtmacht






Tweemaal de P-259 van het 314 squadron tijdens een
detachement op het Noorse Bodö in 1968 in het kader
van de jaarlijkse Arctic Express oefeningen. foto's KLu