Thunderstreak F-84F

- P-260 t/m P-271

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


                       P-260          s/n   53-6800

  • 000556   acceptatiedatum
  • 191056   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel (FS-800?)
  • 031156   naar 313 Sq. (TA-5)
  • 220159   naar 314 Sq. (8T-10)
  • 250459   ongeval; mid air botsing met P-154, neergestort oostelijk van de Slabroekseweg te Nistelrode; vaandrig L ( Leo) Ramakers safe bail out



Van Joop Hendrix, lid van http://www.planehunters.be/
een vereniging van metaal detector hobbyisten en 
vooral gespecialiseerd in het opsporen van
gecrashte vliegtuigen uit de 2e Wereldoorlog,
ontvingen we deze bijzondere foto van onlangs
door hem gevonden materiaal van de gecrashte F-84F 
Thunderstreak P-260.




                 P-261     s/n  53-6836

  • 040556   acceptatiedatum
  • 191056   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-836?)
  • 081156   naar 315 Sq.(TB-11)
  • 021058   naar 311 Sq.(PP-22)
  • 021059   naar 312 Sq.
  • 051159   ongeval; vogelaanvaring; sm Bart Roomer
  • 250160   naar IRAN A-D; o.a. camouflage
  • 060960   naar 312 Sq.
  • 180665   naar IRAN A-D
  • 251165   terug van IRAN
  • 140469   ongeval; na vogelaanvaring in barrier geraakt; tweede luitenant Theun Miedema ongedeerd
  • 020569   naar Avio Diepen t.b.v. reparaties
  • 090669   terug van Avio Diepen
  • 010570   buiten gebruik gesteld; naar LETS Deelen t.b.v. grondinstructie


dagelijks beeld van vliegbasis Eindhoven tijdens de Streak
periode; 
de piloot treft in z'n cockpit de laatste
voorbereidingen, na z'n teken 
van ready zal de crewchief de
vliegtuigtrap bij de cockpit weghalen 
waarna de machine
van 315 squadron naar de startbaan taxied.

Eindhoven 1968 foto Peter Döll/collectie MLNL





op 14 april 1969 was luitenant Theun Miedema
bezig met een oefenvlucht, toen een vogelaanvaring 
abrupt een einde aan de missie maakte; uit voorzorg
keerde hij terug naar Eindhoven waar een geslaagde
landing werd gemaakt; om tijdig te kunnen
remmen werd het toestel door de aan
het einde van de baan opgestelde barrier
opgevangen. foto KLu.




 

                 P-262     s/n  53-6798

  • 230856   acceptatiedatum
  • 211156   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-798?)
  • 071256   naar 313 Sq.(TA-6)
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-9)
  • 250859   naar IRAN A-D 
  • 080360   naar 314 Sq.
  • 100464   naar IRAN A-D
  • 150764   terug van IRAN
  • 211166   naar IRAN A-D
  • 170567   terug van IRAN
  • 080271   naar Griekse luchtmacht


 


Een bijzondere oude kleurenopname van de onlangs gecamoufleerde 
P-262 (rolled out 8 maart 1960) als bezoeker aan de open dag 
van het Engelse Wethersfield op 28 mei 1960.
coll MLNL





                 P-263     s/n  53-6780    

  • 110756   acceptatiedatum
  • 211156   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-780?)
  • 121256   naar 313 Sq.(TA-7)
  • 161258   naar 312 Sq.(DU-12)
  • 231059   naar IRAN A-D
  • 200460   naar 312 Sq.
  • 170464   naar IRAN A-D
  • 240764   terug van IRAN
  • 180967   naar IRAN A-D
  • 040368   terug van IRAN


Thunderstreak P-263 van 314 squadron tijdens de laatste
meters van de final touch down op vliegbasis
Eindhoven in augustus 1969




 


De P-263 voert de flightline van in totaal 6 Thunderstreaks aan; 
Verder zien we de P-234, P-201 in Whisky Four kleuren, P-259,
P-172 en aan het einde van de rij de P-157.


 


 
  • 290970   buiten gebruik gesteld; in store vlb. Eindhoven
  • 000671   naar LETS t.b.v instructie
  • 030984   naar vlb. Gilze Rijen t.b.v. opslag/DVM
  • 000887   sinds aug.87 uitgeleend aan Autotron Rosmalen
  • 000003   naar collectie van P.S. Aero in Baarlo
 


Op 1 april 1966 werd de P-263 op vliegbasis Ypenburg  
bij wijze van 1 april grap omgetoverd tot een Sovjet,
en voorzien van de nodige Russische kentekens.






P-263 Thunderstreak op de static van vliegbasis Deelen
tijdens de viering van het 60- jarig bestaan van de Koninklijke
Luchtmacht op 30 juni 1973.

 

Nog steeds voorzien van een badge van de LETS stond
de P-263 
in mei 1993 tentoongesteld op het terrein van
de Autotron in Rosmalen.
Zoals uit bovenstaande foto bleek werd deze
Thunderstreak in Rosmalen uitstekend onderhouden.






                 P-264     s/n  53-6808

  • 240856   acceptatiedatum
  • 211156   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-608?)
  • 041256   naar 316 Sq.(TC-21)
  • 090158   naar 313 Sq.(TA-9)
  • 220159   naar 315 Sq.(TB-17)
  • 131159   naar IRAN A-D
  • 130660   naar 312 Sq. 
  • 060860   ongeval; tijdens laagvliegoefening boomtoppen geraakt ; zwaar beschadigd bij wheels-up noodlanding op burger vliegveld Hannover-Langenhagen ; sgt Cees vd Windt veilig op grond uitgestapt
  • 000860   vervoerd naar Avio Diepen t.b.v schade expertise; reparaties economisch niet haalbaar; afgeschreven



 
                 P-265     s/n   53-6794

  • 040956   acceptatiedatum
  • 211156   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-794?)
  • 071256   naar 313 Sq.(TA-10)
  • 220159   naar 315 Sq.(TB-22)
  • 220959   naar IRAN A-D
  • 160360   naar 311 Sq.
  • 120362   ongeval; na hydraulic failure barrierlanding Volkel waarna oa neuswiel afbrak ; sgt. Hilbrands safe op grond uitgestapt; toestel zwaar beschadigd/ reparaties economisch niet haalbaar; afgeschreven
  • 000462   wrak op vlb. Volkel gebruikt t.b.v. decoy
  • 001065   gesloopt
  • 151165   schroot van vlb. Volkel naar vlb. Eindhoven vervoerd



                 P-266     s/n   53-6787

  • 010856   acceptatiedatum
  • 151256   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-787?)
  • 250157   naar 316 Sq.(TC-13)
  • 090158   naar 313 Sq.(TA-18)
  • 220159   naar 314 Sq.(8T-9)
  • 110959   naar IRAN A-D
  • 010360   naar 311 Sq.
  • 200264   naar IRAN A-D
  • 260564   terug van IRAN
  • 040166   naar IRAN A-D
  • 310566   terug van IRAN
  • 190670   buiten gebruik gesteld; naar vlb. de Peel t.b.v. decoy
  • 000078   naar LETS t.b.v. grondinstructie


De P-266 met 315 badge op de dispersal van Eindhoven
in de late 60's .





Tijdens de take off is op deze foto goed te zien dat het
neuswiel 
in achterwaartse positie werd ingetrokken.
foto coll MLNL




een formatie Thunderstreaks boven de Afsluitdijk op weg
naar de schietrange van Vlieland of Terschelling; 
foto KLu





                 P-267     s/n   53-6849

  • 011056   acceptatiedaum
  • 151256   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-849?) 
  • 290757   naar 314 Sq.(8T-7)
  • 070758   ongeval; landingsongeval; uit de baan gelopen waarrbij RH hoofdwiel afknapte; een beginnende brand kon worden geblust; sgt Fokko Kingma op grond uitgestapt.
 


de vliegtuigtrap staat nog tegen de cockpit van de
gekreukte  Thunderstreak van Fokko Kingma; de

monteurs van de technische dienst konden de 
machine na een grondige reparatie volledig her-
stellen. foto KLu/NIMH

 
  • 000000   naar 315 Sq.(TB-5)
  • 040560   naar IRAN A-D
  • 171160   naar EHV
  • 300665   naar IRAN A-D
  • 161165   terug van IRAN
  • 010770   buiten gebruik gesteld; naar vlb. de Peel t.b.v. decoy
  • 000079   naar LETS t.b.v. grondinstructie



                 P-268     s/n   53-6893

  • 091156   acceptatiedatum
  • 270257   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-893?) 
  • 130357   naar 315 Sq.(TB-10)
  • 100859   ongeval; tijdens air-ground oefeningen ricochet neusinlaat; lt Steve Netto
  • 230560   naar IRAN A-D  
  • 201260   naar EHV
  • 251165   naar IRAN A-D
  • 210466   terug van IRAN
  • 040768   ongeval; motorexplosie op lage hoogte tijdens schiefoefeningen op Terschelling; toestel neergestort op strand; majoor Frans Hoppener   

 



tijdens air-ground oefeningen op de "Jackpot"schietrange
verongelukte majoor Frans Hoppener met deze "Streak";
hier zien we de P-268 nog tijdens de NAVO Weapons Meet

in juni 1966 op Chaumont.







 


                 P-269     s/n   53-6871

  • 091156   acceptatiedatum
  • 110357   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-871?)
  • 220357   naar 315 Sq.(TB-3)
  • 181159   naar IRAN A-D na ongeval; zie foto's onder
  • 130760   naar 312 Sq.
  • 120364   naar IRAN A-D
  • 250664   terug van IRAN
  • 250566   naar IRAN A-D
  • 071166   terug van IRAN
  • 041168   ongeval; onbestuurbaar geraakt na losraken neuskegel van pylontank ; verongelukt bij Bruegel; adj Paul Raemdonk † (Belgische luchtmacht)


 





Boven twee foto's van de P-269 als TB-3 van 315 squadron
na de barrier landing op Ypenburg op 18 november 1959;
De Thunderstreak landde 900m na de treshold waardoor
de resterende lengte van de baan te kort bleek om op tijd  
te kunnen remmen; lt Hans Sommer reed z'n machine
daarna vakkundig in de barrier, waarna het met geringe
schade tot stilstand kwam.
foto's KLu



 



Tijdens de open dag van Soesterberg op 17 juni 1967 was de
P-269 één van de deelnemende Thunderstreaks.

Bijzonder aan het toestel was de cleane configuratie
(geen external fueltanks), hetgeen alles te maken had met
het verbeteren van de vliegcapaciteiten van deze zware
machine tijdens de vliegshow. 

foto MLNL   


 
                 P-270     s/n   53-6896

  • 041256   acceptatiedatum
  • 180357   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-896?)
  • 290357   naar 315 Sq.(TB-12)
  • 051159   ongeval; vogelaanvaring; sgt ter Horst
  • 110260   naar IRAN A-D; o.a. camouflage
  • 080860   naar 312 Sq.
  • 201162   ongeval; tijdens laagvliegoefening in slecht weer verongelukt bij Wilstedt(D); sergeant S. ( Steef) Hommerson 




in 1960 werd de P-270 tijdens een IRAN inspectie gelijk-
tijdig 
gecamoufleerd; in mei 1961 maakte Jaap Horsthuis 
bovenstaande foto van de machine op een dispersal
van 312 squadron op Volkel.


 


op de achtergrond Thunderstreak P-270 tijdens een
officiele parade van CTL op vliegbasis Volkel




 
 
         P-271     s/n   53-6898 

  • 041256   acceptatiedatum
  • 180357   via Hi-flight overgevlogen naar vlb. Volkel(FS-898?)
  • 290357   naar 315 Sq.(TB-22)
  • 200958   naar 311 Sq.(PP-20)
  • 110959   naar 314 Sq.(8T-2)
  • 190160   naar IRAN A-D
  • 140760   naar 314 Sq.
  • 211160   ongeval; tijdens navigatie avondvlucht neergestort op boerderij te Lutjelollum; tweede luitenant J. A. L. M.(Jacques) Snijders 
  • 231260   officieel vd sterkte afgevoerd  



De P-271 als TB-22 in gebruik bij het 315 Squadron
op Eindhoven; deze foto werd overigens op Gilze-Rijen
gemaakt tijdens de zomer van 1958;
foto via Tjalling Boelman