Starfighter F-104G

- D-6652 t/m D-6669

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



D-6652

  • 050465   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; nevelgrijs
  • 050465   naar 323 Squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 181071   ongeval 
  • 040675   ongeval
  • 041175   ongeval
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010879   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 111279   ongeval; op Twente
  • 161280   naar Target Towing Flight (TTF)
  • 140481   voorzien van TTF badges
  • 070182   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 190182   vanaf Volkel afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 6652



de vlieger van de D-6652 is bezig met z'n laatste cockpit-
controle vlak voor de start vanaf Leeuwarden in mei 1976.  






als dart sleper met de kleurige tow installatie onder de 
linkervleugel; éénmaal aangekomen in het speciaal
bestemde air-air schietgebied werd de dartraket  

vervolgens met een lange kabel uitgelierd.
foto KLu





ORA scramble op Leeuwarden! De Starfighter vliegers
rennen naar hun gereedstaande F-104's(o.a D-6652)
om binnen 
luttele minuten, met het gebruik van de
naverbranders, het luchtruim te kunnen kiezen,
opweg 
naar eventuele indringers.
foto KLu







F-104G D-6652 op 14 januari 1982 op Volkel; alle Neder-
landse herkennings
tekens zijn verwijderd en hebben
plaats gemaakt voor 
Turkse roundels op de intakes en
een Turkse vlag op de staart.

foto's Frank Elsinga



D-6653

  • 150365   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; nevelgrijs
  • 160365   naar 323 Squadron
  • 000068   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 191168   ongeval; linker tiptank volledig vernield
  • 070771   ongeval; ricochet
  • 280776   ongeval; 
  • 171177   ongeval; vogelaanvaring  
  • 200678   ongeval; staartstuk van LH tiptank afgescheurd na defekt neusbesturing 
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010879   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 161280   naar Target Towing Flight (TTF)
  • 140481   voorzien van TTF badges
  • 190182   vanaf Volkel afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 6653



prachtige foto van de nevelgrijze D-6653; op de plaats
waar zich het Vulcan J-79 boordkanon bevindt
(onder de cockpit) is de roetaanslag te zien van

het veelvuldige gebruik ervan tijdens schietoefeningen 
op één van de schietranges op Vlieland of Terschelling.
Ook is het achterste gedeelte van de rompbeplating
bij de uitlaat, evenals de externe vleugeltanks, al
voorzien van grijs/groene camouflagekleuren.






Op de flightline van Leeuwarden achter Hangar 3; het
compartimentluik staat open; rechts op de achtergrond
een bezoekende F-84F op de  
X servicing flight.




Boven en onder; twee actiefoto's van de D-6653;op de
onder
ste foto is het toestel voorzien van inmiddels
gecamoufleerde tanks.










Nog een mooi plaatje van D-6653 op de rolbaan zuid bij
baankop 06 
van Leeuwarden; achterop de romp het
AFCENT 1968 badge, een gecombineerde 
interceptie-
oefening samen met het 32 FIS 
van Soesterberg
waarbij ook de D-6653 werd ingezet.





In de 2e helft van jaren 60 werd het nevelgrijze kleuren-
schema vervangen door de grijs/bruingroene camouflage.
Hier zien we de D-6653 kort voor de landing op
Leeuwarden 
in april 1978.





foto Frans van den Berk via Jeroen Jonkers





in afwachting van permissie om te kunnen starten
heeft deze 322 vlieger de D-6653 tijdelijk geparkeerd 

op de speciale parkeerruimte bij baankop 06;
Leeuwarden 24 maart 1980






Hier is D-6653 te zien met het helaas slecht zichtbare
maar 
unieke TTF badge; voor een duidelijke afbeelding
van het badge zie onder 
de rubriek misc. types/squadrons,
bij andere afdelingen/overige 
luchtvaartafdelingen




D-6654

  • 150365   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; nevelgrijs
  • 160365   naar 322 Squadron
  • 120566   ongeval; vogelaanvaring
  • 000068   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 241169   ongeval; landingsongeval 
  • 180576   ongeval; vogelaanvaring
  • 231277   ongeval; 
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 030779   ongeval; 
  • 010879   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 161280   naar Target Towing Flight (TTF)
  • 001281   overgevlogen naar Volkel
  • 190182   vanaf Volkel afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 6654



Gereed voor de afleveringsvlucht naar de Koninklijke
Luchtmacht staat 
de door Fiat in Turijn gefabriceerde
D-6654 in het nevelgrijze 
kleurenschema te wachten
op vertrek vanaf vliegveld Caselle maart 1965.

foto Fiat Turijn; coll MLNL



mooie impressie van de feestelijke reuniedag van
323 squadron op 21 november 1978 tijdens het
30- jarig jubileum van het squadron.
Op de achtergrond verzorgd een Alouette 3 van
de SAR een display.





D-6654 van 322 squadron kort voor de start; de vlieger
is bezig met z'n laatste cockpitcheck om nogmaals te
controleren of de instrumenten geen afwijkende
waarden vertonen; als alles in orde lijkt kan hij direct
starten voor z'n oefenvlucht .
Leeuwarden 8 oktober 1979








F-104G D-6654 met 323 Squadron markings in de prille
voorjaarszon op vliegbasis Leeuwarden, 24 maart 1980






D-6654 in Turkse markings op Volkel 14 januari 1982
foto Frank Elsinga




19 januari 1982; hartje winter,de zon komt aarzelend op
terwijl het gras 
is bedekt met een witte laag ijs....
D-6654 , gezien de afstand van de vlucht voorzien van
extra underwing fueltanks, in de holding op de baankop
van Volkel voor de afleveringsvlucht naar Turkije.




D-6655

  • 050465   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; nevelgrijs
  • 060465   naar 322 Squadron
  • 240566   ongeval; vogelaanvaring
  • 000068   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 240577   ongeval; 
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010879   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 041280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 101280   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 151280   vanaf Leeuwarden afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 6655




de nevelgrijze D-6655 met 322 badge na een displayvlucht
op Leeuwarden op 1 juli 1968





Het kleurige squadronbadge en het KLU roundel tekenden
sterk af bij de verder geheel nevelgrijze Starfighters
anno jaren 60.





De D-6655 keert terug van een ACT oefenvlucht; het
toestel hangt schuin naar achteren in een
aerodynamische landingsstand boven de baankop 06,
terwijl op de achtergrond duidelijk de contouren 
van
de stad zichtbaar zijn.
Leeuwarden juli 1977







duidelijk op deze foto is te zien dat het neuswiel
in achterwaartse positie wordt ingetrokken.





In afwachting van de clearance (toestemming) van de
verkeersleiding om te mogen starten heeft de piloot
van de D-6655 de cockpitkap ( canopy) 
nog maar
even opengelaten; Leeuwarden 24 maart 1980











Tweemaal de D-6655 voor de laatste take off vanaf
Nederlandse bodem; op 15 december 1980 vertrok
de machine naar de 
Turkse luchtmacht op
vliegbasis Mürted.





en in mei 1981 zagen we onze D-6655 in bovenstaande
markings op Mürted terug!






D-6656


  • 020465   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; nevelgrijs
  • 030465   naar 322 Squadron
  • 000068   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010879   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 171079   ongeval; 
  • 161280   naar Target Towing Flight (TTF)
  • 080182   overgevlogen naar Volkel ivm overdracht aan Turkse luchtmacht
  • 190182   vanaf Volkel afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 6656



Op 16 september 1966 vlogen de luitenants Arnold Tombal
(in D-6656) en G. Verstegen met bovenstaande cleane F-104´s
naar het 
Schotse Leuchars t.g.v. een Battle of Britain Day.
foto Stephen Peltz.














Aan het einde van een mooie vliegdag wordt D-6656  
naar de onderhoudshangar getrokken voor een technische
inspectie; de scherpe onderdelen op de romp zijn uit
veiligheid alvast voorzien van rode beschermingscovers.





mooie detailfoto van towkist D-6656 met rood/oranje dartpod
onder de rechtervleugel; verder staan de luiken van de 
computerruimte achter de cockpit open( hierin zijn de
computers van oa TACAN, PHI, UHF en IFF aangebracht
welke via uitneembare containers verwijderd konden worden)
Het andere openstaande luik (bij de serial) is van de zekerings-
en zuurstofruimte. 







De D-6656 op 19 januari 1982 vlak voor het vertrek naar
Turkije; op deze foto is goed te zien dat de zon het op die

koude winterse morgen erg moeilijk had.
Het leek dan ook meer op dustflying.



D-6657

  • 020465   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; nevelgrijs
  • 020465   naar 323 Squadron
  • 000068   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 081271   ongeval; landingsongeval 
  • 090278   ongeval; tijdens vlucht storing in elektrische apparatuur waarna brand uitbrak; neergestort bij Ruinerwold; elt Hans van Zijtveld safe




D-6657 met een onbekend tailbadge, waarschijnlijk 
een "Fryske Draeck" afbeelding.




nogmaals in nevelgrijs, nu met 323 badge tijdens
een overshoot op Soesterberg op 18 april 1968;
foto Hans Ragay







Een enigszins vreemd maar dagelijks terugkerend beeld
vormden de staartloze 
Starfighters, op weg naar de zgn.
testbank (run up) voor een engine test.





Nadat 322 en 323 Squadron de vliegoperaties met de
Starfighters hadden samengevoegd tot één gemeen-

schappelijke pool werden de F-104G's standaard
voorzien van een 322 Squadron badge op de port
side (bakboordzijde) van de staart, het 323 badge
was normaliter op de starboard side (stuurboord) 

terug te vinden. Als voorbeeld twee foto's van de 
D-6657 met zowel het Polley Grey badge als

het bekende "Diana"symbool van 323 Squadron.




De onfortuinlijke D-6657(zie onder) in de landing op
Leeuwarden 
na een korte vlucht( circa 30 minuten)
getuige de cleane 
configuratie; Lw mei 1977














D-6666

  • 110565   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 120565   naar 311 Squadron
  • 081270   ongeval; onbekende trillingen in motor tijdens vlucht
  • 090871   ongeval; vogelaanvaring; maj Theo Groothoff
  • 230782   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6666








Twee foto's van de D-triple six six tijdens de
internationale Weapons Meet oefening 
op het
Duitse Norvenich in juni 1969;
op de staart een 
speciaal voor deze oefening
aangebracht badge van het 10e Airtac.





prachtige officiele KLu foto van de D-6666 met oa. D-8282
in close formation hoog boven een bewolkt Nederland;
foto KLu; coll MLNL





Deze foto werd ingestuurd door Martin Philips; de D-6666 na
de 
landing tijdens een Weapons Meet oefening in Duitsland;
om de 
landingssnelheid flink te kunnen verminderen is de
dragchute 
ontplooid; zodra de taxisnelheid is bereikt stuurt
de piloot 
z'n Starfighter langs de kant van de rolbaan naar
een punt 
waar de dragchute kan worden losgekoppeld
waarna het wordt opgeraapt en meegenomen door een
medewerker van het ondersteuningsteam.
foto Martin Philips





In september 1972 maakte de D-6666 opnieuw deel uit van  
het KLu F-104 team welke aan de Tactical Weapons Meet
(ditmaal op het Belgische Florennes) deelnam.
foto coll Dick Lohuis





nog een foto van deze legendarische Starfighter tijdens 
de Weapons Meet in juni 1970







F-104G D-6666 was een unieke machine al was het alleen
al omdat het toestel van 1965 t/m 1982 altijd bij
 
311 Squadron op Volkel ingedeeld is geweest; Paul Baijens
maakte deze
foto waarbij we de machine on finals zien
op thuisbasis 
Volkel met het vertrouwde 311 squadron badge
op de staart.
foto Paul Baijens







D-6667

  • 130565   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 290965   naar F-104 OCU (werd later TDM)
  • 050567   ongeval; 
  • 021068   naar TCA
  • 001168   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 281175   ongeval
  • 060379   ongeval; vogelaanvaring
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 270779   ongeval; vogelaanvaring tijdens start; external fueltanks afgeworpen boven uiterwaarden Waddenzee bij Marrum en kort daarop veilig geland; elt Guy Putker
  • 010879   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 161280   naar Target Towing Flight
  • 140481   voorzien van TTF badge
  • 000182   overgevlogen naar Volkel ivm overdracht aan Turkse luchtmacht
  • 190182   vanaf Volkel afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 6667



foto van D-6667 in de periode dat het vliegtuig nog in
gebruik was bij de OCU F-104 The Dutch Masters op
Twente; op deze foto uit juli 1968 staat de Starfighter
bij het controlepunt van de pennentrekker, die, voordat
de Starfighter kan starten, de veiligheidspennen en
linten van het toestel
 gaat verwijderen.




In de nadagen van de F-104G op vliegbasis Leeuwarden
werd op 24 maart 1980 deze foto gemaakt van de D-6667. 
Met geopende canopykap staat de Starfighter op de 
rolbaan bij baankop 06 te wachten op het startsein  
van de verkeersleiding om te mogen starten.




in cleane configuratie zonder extra fueltanks duurde
een Starfightervlucht  vaak niet langer dan zo'n 30 min.




ook werden de Starfighters van 322 en 323 squadron
gebruikt 
voor towvluchten, zie de rode pod onder de
stuurboord vleugel.







D-6668

  • 190565   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 190565   naar 312 Squadron
  • 291265   ongeval; tijdens jettisontest viel LH pylontank van het toestel waarna een hevige brand ontstond; onderkant romp zwaar beschadigd 
  • 041267   ongeval; tijdens vlucht gedeelte huidbeplating en richtingsroer afgescheurd
  • 110371   ongeval; ricochet 
  • 140471   ongeval; vogelaanvaring
  • 141081   ongeval; vogelaanvaring
  • 230782   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6668



De D-6668 zonder tailbadges tijdens de landingsfase
op vliegbasis Volkel in juli
 1974.






Nog met een nevelgrijze vleugel tiptank op de flightline
van Volkel tijdens de open dag in juni 1970





De D-6668 met 311 squadron badge op de staart tijdens een 
lunchstop op Gutersloh op 28 mei 1970.
Opvallend op deze foto is de nog ongecamoufleerde
port underwing fuel tank en de zwart omrande band om

de air intake, na een modificatie verdwenen de zwarte randen
om de intakes.  



D-6668 met inmiddels gemodificeerde intakes en nu voorzien
van een 312 squadron badge op de staart;
Volkel 19 sept. 1980






D-6669

  • 130565   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 130565   naar 312 Squadron
  • 000670   312 badge port side, TWM badge stb side
  • 070770   ongeval; startongeval Volkel cat.4; toestel begon tijdens start hevig te trillen en te slingeren; na afbreken start werd bij hoge snelheid de vanghaak neergelaten ,dragchute ontplooid en de external fueltanks afgeworpen; omdat de neussectie door het afremmen stevig in aanraking kwam met de baan knapte het af, waarna de F-104 op z'n neus de barrier ingleed. Door kordaat ingrijpen van de brandweer kon een beginnende brand snel worden geblust; elt Rob Out safe (dook tijdens de glijpartij inelkaar met z'n hoofd tussen de kniën en hoorde tijdens barrierimpact de kabels over de canopy schuren!) Het toestel werd hersteld!
  • 001072   312 badges
  • 131072   ongeval; tijdens uitrollen na oefenaanval op GGW site vanwege technisch defekt onbestuurbaar geraakt en neergestort bij Arolsen (D); elt Ronald van Broekhoven op lage hoogte safe eject




Het effekt van camouflage duidelijk weergegeven in twee
foto's van Starfighter D-6669, boven in het vroege nevelgrijs,
onder de latere camouflage.








De D-6669 tijdens de open dag op Volkel in juni 1970 met
op de staart een embleem van een onlangs gehouden 
NATO Tactical Weapons Meet




boven tweemaal de D-6669 met het 312 embleem in de
periode kort voor het vliegongeval gefotografeerd in
1971 en 1972.











Nog een aantal foto's van het hierboven beschreven ongeval
van elt Rob Out na de mislukte take off op Volkel op
7 juli 1970;
foto's KLU