Starfighter F-104G

- D-6670 t/m D-6700

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.





D-6670

  • 290465   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 130565   naar 312 squadron
  • 150867   ongeval; vogelaanvaring
  • 240774   ongeval; vogelaanvaring 
  • 090278   ongeval; vogelaanvaring
  • 000981   ongeval; tijdens voorzorgslanding (na vogelaanvaring) op Gutersloh barrier gemist; in weiland tot stilstand gekomen; 
  • 060582   officieel overgedragen aan Griekse luchtmacht
  • 070582   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6670




Op 28 mei 1970 werd deze foto gemaakt van de D-6670 
tijdens een middagstop op de Duitse vliegbasis Gütersloh.






F-104G D-6670 met op de staart het bekende squadron
badge van 312; let even op het blanke paneel van de
remklep dat tijdens een onderhoudsbeurt is vervangen
maar nog niet opnieuw is gespoten.





mooie actiefoto van Ben Breur van Starfighter
D-6670 tijdens de landingsfase
 kort voor
de touch down op Volkel op 19 september 1980;
evenals op de bovenste 
foto is het toestel nog
zonder gecamoufleerde speedbrake (remklep)






close up met o.a. de ECM uitbouw (ALQ-126) onder de neus.






kapitein Ron Kloosterman poseert voor de
fotograaf van militaireluchtvaartnederland.nl
in de cockpit van z'n Starfighter;

deze foto werd gemaakt in augustus 1980.



D-6671

  • 150765   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 220765   naar 312 squadron
  • 190567   naar 311 squadron
  • 090468   ongeval; tijdens formatievlucht met F-104G D-8048 elkaar geraakt boven Gennip; nose radome weggeslagen; veilig geland op Volkel; res tlt Bruno Klaare.
  • 220969   ongeval; neergestort in een bos bij de weg Bocholt-Isselburg in Duitsland; adj oo Hero Musch 









Twee foto's van de relatief onbekende D-6671; de bovenste
foto uit de nevelgrijze periode is genomen op Volkel
(fotograaf onbekend) 

Op de onderste foto is de Starfighter te zien met
een 311 squadron badge op de staart tijdens
een bezoek aan Soesterberg.
foto's coll Klaas Folkersma






D-6680

  • 210665   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 300665   naar 311 squadron
  • 071065   naar OCU F-104 Twente
  • 091068   naar 322/323 squadron
  • 030275   naar 311 squadron
  • 210875   ongeval; ricochet
  • 230782   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6680 



D-6680 werd op 7 oktober 1965 ingedeeld bij de OCU F-104; 
later kreeg het de naam The Dutch Masters en werden
de Starfighters van deze eenheid voorzien van een oranje
driehoek embleem met daarin een "mastercap".








De cockpit constructie van de F-104G was dermate stevig
uitgevoerd dat het geen belemmering vormde om de
cockpitkap tijdens het taxien open te houden.





D-6681

 
  • 080965   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 061065   naar 312 squadron
  • 180366   ongeval; vogelaanvaring
  • 291166   ongeval; blikseminslag
  • 260467   ongeval; vogelaanvaring
  • 230782   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6681



F-104G D-6681 van 311 squadron on finals op Volkel
na een lange oefenvlucht, gezien de 4 extra brandstof-
tanks waarmee het toestel is uitgerust.
foto Paul Baijens





KLu Starfighter D-6681 ging op 23 juli 1982 naar de
Griekse 
luchtmacht; op de foto de machine in dienst
bij de Grieken;
onherkenbaar gemaakt vanwege een nieuwe
camouflage en met typische Griekse herkennings-
tekens.




D-6682


  • 080965   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 061065   naar 311 squadron
  • 000066   naar 312 squadron
  • 260467   ongeval; tijdens nachtlanding neuswiel naar binnen geklapt na gebroken drag strut; toestel raakte van de baan en kwam zwaar beschadigd tot stilstand in gras; kapitein Albert (Ab) Kloeze
  • 121071   ongeval; enroute Volkel- Vliehors mid air botsing boven Ingen met T-33A M-34; linkerzijde romp. tiptank en staart zwaar beschadigd, deel van het richtingsroer afgebroken; eerste luitenant Cor van den Burg kon een veilige barrierlanding op Volkel maken (T-33A neergestort, luitenant P. C. (Peter) Kroonenberg  wist zich in veiligheid te brengen via z'n schietstoel) 









de D-6682 is weer veilig aan dek gezet door Cor van den Burg
na de onfortuinlijke mid air botsing met een T-33A boven
Ingen; op de foto duidelijk te zien de half weggeslagen
tiptank en beschadigde staart.
foto KLu





eerste luitenant Cor van den Burg bij de D-6682 na
z'n succesvolle voorzorgslanding 
op Volkel na de mid air
botsing met de T-33A TBird van luitenant Peter Kroonenberg;
ook op deze foto is de schade aan de tiptank goed te zien.

foto via Jan Jochem van den Burg









de bewuste bladzijde uit het vliegerlogboek van luitenant van den Burg; 
uit de aantekeningen wijst niets op het 
incident boven de Betuwe, het enige
wat opvalt is de relatief 
korte vliegtijd van 0.39 minuten van deze missie op 
12 oktober 1971.
Maar het werk ging gewoon door..
na het ongeval werd dezelfde dag door lt van den Burg nog een oefenvlucht
gevlogen in de dual Starfighter D-5806. 

met dank aan Jan Jochem van den Burg





  • 190874   ongeval; tijdens avondvlucht air-ground op schietrange Vlieland vlak na Afsluitdijk met romp water van Waddenzee geraakt; het dispenser en een hydraulic panel gingen verloren; de piloot wist de Starfighter op te trekken naar 18.000', waarna motorstoring optrad en de machine in een spiraalvlucht geraakte; tweede luitenant Reint Dragt kon de machine veilig per schietstoel verlaten en landde bij Minnertsga ; de F-104 verdween in de zachte kleigrond van een weiland bij het buurtschap Klooster Anjum onder Berlikum.   




als een aangeschoten vogel ligt de gecrashte
D-6682 van 312 squadron op z'n neus in het
gras naast 
de hoofdbaan op Volkel op 
27 april 1967; tijdens het nachtvliegen
van de vorige avond 
brak het neuswiel bij
de landing af waardoor de nachtvlucht van
k
apitein Ab Kloeze met de D-6682 
een vervelend einde kende. 

foto Klu



                                                                                                            
F-104G D-6682 kende een spectaculaire carriere in
dienst bij de Koninklijke Luchtmacht, vol met opmerkelijke
gebeurtenissen.
Uiteindelijk betekende het ongeval van tweede luitenant
Reint Dragt op de avond van 19 augustus 1974 het
definitieve einde van de D-6682; de Starfighter boorde
zich toen rond 21.05u met een enorme knal in de zachte
Friese kleigrond na een wonderlijke water touch op 

de Waddenzee!
op de foto de machine in volle glorie op de static van
Deelen tijdens het groots uitgepakte feest rond de viering
van 60 jaar Koninklijke Luchtmacht op 30 juni 1973.





D-6683

  • 121065   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 151065   naar 312 squadron
  • 260476   ongeval; landingsongeval; neuswiel afgebroken en RH hoofdwiel ontzet; tlt Ron Smit
  • 130879   ongeval; tijdens navigatievlucht boven Duitsland verongelukt; toestel crashte tussen Dornbruggen-Rindern circa 5km NW van Kleef ; eerste luitenant Ron Smit 



op de flightline van Volkel met een bomb dispenser onder
de romp en een ongecamoufleerde underwing fueltank 
onder de linkervleugel.




F-104G D-6683 met 312 squadronbadge tijdens een 
prachtige vliegdag op thuisbasis Volkel in juni 1977





D-6684

  • 080965   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 061065   naar 312 squadron
  • 090677   ongeval; ricochet   
  • 080678   ongeval; startongeval
  • 070582   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6684




In oktober en november 1978 was de D-6684 bij Avio Diepen
voor een frisse schilderbeurt; hier staat de machine in de
verse camouflagekleuren te drogen op het platform van
Ypenburg. 






In 1982 werd de D-6684 ook nog even gebruikt door de
sleepvlucht op Leeuwarden; op deze foto is de sleep-
apparatuur inmiddels weer verwijderd en staat  het

toestel op het punt om weer richting Volkel te vertrekken.







de voormalige D-6684 in volledige Griekse markings op
vliegbasis Volkel, kort voor de afleveringsvlucht naar
het warme en zonnige zuiden.
foto Eric Tammer via MAP




D-6685

  • 240965   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 061065   naar 312 squadron
  • 290169   ongeval; schade tijdens " flying performance" 
  • 260977   ongeval; vogelaanvaring
  • 121078   ongeval; tijdens vlucht Kleine Brogel-Volkel hydraulic panel verloren en daarna in brand geraakt; neergestort bij het Kraanmeer, Erp; tweede luitenant Hans Vleesch du Bois 








bovenste twee foto's tijdens een wegtransport
van/naar Avio Diepen op Ypenburg






F-104G D-6685 met een rocket bomb dispenser onder de
romp;

hieraan werden zgn. oefenbommen opgehangen die werden
gebruikt voor het bestoken van gronddoelen op de
schietranges 
van Vlieland (Vliehors of Cornfield) of
op het eiland Terschelling (Jackpot).
De Starfighter gebruikte oefenbommen van het type

Mk-76 en Mk-106 (2 verschillende versies van 4,5 lbs
en 12 lbs)



D-6694

  • 121065   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 151065   naar 311 squadron
  • 040674   ongeval; tijdens oefenvlucht boven Duitsland brandstoflek opgetreden; Starfighter neergestort bij Meiningsen, ZW van Soest in Duitsland; sergeant majoor Bob Hazenbos safe bail out




D-6694 in de landing op Volkel na een bezoek aan één
van de schietranges op de Waddeneilanden Vlieland
(Vliehors) of Terschelling 
(Noordvaarder)




sergeant majoor Bob Hazenbos moest op 4 juni 1974
z'n vlucht met Starfighter (D-6694) plotseling afbreken
nadat de motor vanwege een fataal brandstoflek in 
de leidingen spontaan was afgeslagen; Bob Hazenbos
wist zich per valscherm in veiligheid te brengen.
Op bovenstaande foto de D-6694 na afloop van de
open dag op vliegbasis Volkel op 14 mei 1966; 
gelukkig had onze fotograaf geen last meer van
het talrijke publiek voor de cameralens; daarentegen
lag er wel  de nodige rommel voor de kist op de 
flightline.






met ontplooide dragchute na de landing tijdens de uitloop
op Spangdahlem in Duitsland.




Boven: nog twee opnamen van de D-6694 in actie op
de Tactical Weapons Meet in begin juni 1970.





In juni stond de D-6694 ook nog met een flink aantal
andere 311-312 squadron 
Starfighters op de flightline
tijdens de open 
dag op Volkel in juni 1970.





D-6695

  • 070266   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 140266   naar 312 squadron
  • 130668   ongeval; vogelaanvaring 
  • 070582   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6695




met de trekstang op het voorwiel gemonteerd wordt 
D-6695 naar de onderhoudshangar gesleept.
Het zesloops 20mm M-61 Vulcan kanon , linksonder
de cockpit, is afgeplakt, waarschijnlijk ter voorbereiding
op een wasbeurt.    foto Paul Baijens







D-6696

  • 231265   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 120166   naar 311 squadron
  • 120767   ongeval; tijdens voordraaien op de startbaan vlak voor de start drag strut van LH hoofdwiel afgebroken; elt Evert Motshagen 



de vlucht van Evert Motshagen op 12 juli 1967 kwam voortijdig
tot een einde toen tijdens het voordraaien op de startbaan
van Volkel de drag strut van het linker landingsgestel afbrak.
foto KLu




  • 161268   ongeval; vogelaanvaring
  • 130871   ongeval; tijdens navigatievlucht boven Duitsland verongelukt bij Bederkesa, 12km NO van Bremerhaven; kapitein Peter Piepers 




F-104G D-6696 on finals op Volkel; de machine heeft een 
rocket dispenser onder de buik terwijl de flaps op
down positie staan.




dezelfde Starfighter maar nu met 4 external fueltanks.






D-6697

  • 231265   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 120166   naar 311 squadron
  • 210374   ongeval; grondongeval tijdens verslepen
  • 070582   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6697



een zwaar beladen D-6697 in juni 1977 op de taxibaan
van vliegbasis Volkel op weg naar de start.





Paul Baijens tekende voor deze mooie actiefoto van de
D-6697 
waarbij de machine op "on finals" zit boven
de landings
baan van Volkel
foto Paul Baijens





De voormalige D-6697 in dienst bij de Griekse luchtmacht





D-6698

  • 231265   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 120166   naar 311 squadron
  • 220967   ongeval; tijdens landing drag strut RH hoofdwiel afgebroken, external underwing tank ook zwaar beschadigd; sm Hero Musch



de full stop landing van Hero Musch met de D-6698 op
22 september 1967 eindigde met een gebroken drag strut

van het rechter hoofdwiel; behalve dat de landingspoot
en een underwingtank zwaar raakten beschadigd viel de
overige schade mee.
foto KLu




  • 150272   ongeval; tijdens verslepen 3 andere F-104's geraakt 
  • 230872   ongeval; vogelaanvaring
  • 021176   ongeval; na oefeningen op schietrange Vlieland 10 km O van Texel in Waddenzee gestort; eerste luitenant B. J. H. (Dick) Duiveman wist zich met de schietstoel in veiligheid te brengen.




de D-6698 in betere tijden op de static show van de open
dag van vliegbasis Volkel
op 31 augustus 1975






Sfeervolle formatiefoto van de KLu fotodienst waarbij
we een 
kwartet F-104's van Volkel zien in een stevige
configuratie met 4 external fueltanks en een rocket
dispenser onder de buik. 
Voor de serial deskundigen valt verder op dat
3 F-104's uit deze formatie vroegtijdig 

werden afgeschreven door ongevallen.
foto KLu




prachtige foto van een cleane D-6698 on finals op Volkel
na een testvlucht;
foto Frans van den Berk via Jeroen Jonkers




 

D-6699

  • 070266   afgeleverd aan KLU/Volkel; nevelgrijs
  • 140266   naar 312 squadron
  • 281166   ongeval; vogelaanvaring 
  • 231176   ongeval; vogelaanvaring
  • 071077   ongeval; vogelaanvaring
  • 230782   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6699




Starfighter D-6699 op de rolbaan van Soesterberg na
een bezoek aan dit vliegveld; onder de romp een
bomb dispenser en onder de vleugels een
extra brandstoftank.




D-6700

  • 220366   afgeleverd aan KLU/Leeuwarden; laatste machine van Fiat; nevelgrijs
  • 280366   overgevlogen naar Volkel
  • 290366   naar 312 squadron
  • 220776   ongeval; vogelaanvaring
  • 230782   vanaf Volkel afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 6700




F-104G D-6700 in de laatste fase van de landing na een 
lange vlucht, getuige de 4 external fueltanks van het toestel.
op de staart het 312 squadron badge




Het KLu team in actie tijdens de 10e Airtac NATO oefening
op het Duitse Nörvenich in juni 1969; terwijl de D-6700
op het punt staat om te gaan taxien, houden de overige
teamleden een oogje in het zeil.





De laatste Fiat machine was D-6700; het toestel is van
1966-1982 onafgebroken op vliegbasis Volkel gestationeerd
geweest; hier is de machine op weg naar de startbaan.
foto Peter Breur





de vliegers van Zuidam en Kloosterman delen elkaars
ervaringen uit na een gezamenlijke formatievlucht.