Starfighter F-104G

- D-8022 t/m D-8060

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8022

  • 250462   in opbouw bij Fokker  
  • 310862   eerste vlucht Fokker 
  • 121262   overname KLu
  • 121262   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 011064   naar 322 squadron
  • 160365   naar Avio Diepen voor ombouw AD naar FB versie
  • 170565   naar 311 squadron
  • 130667   ongeval; tijdens nadering vliegbasis Volkel tgv technische storing 4 external fueltanks verloren; luitenant Gerard Sijbers
  • 241170   ongeval; ricochet tijdens air-ground oefening schietrange Vlieland; tweede luitenant Eric Scholten
  • 070982   naar 312 squadron
  • 150384   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Soesterberg tnv Militair Luchtvaart Museum 




F-104G D-8022 zonder squadron badges op de staart
op de X servicing flight van vliegbasis Twente voor
een 
middagstop op 6 augustus 1975




de D-8022 wordt na een vlucht door een vliegtuigtrekker
naar de hangar getrokken .






D-8045


  • 280962   in opbouw Fokker
  • 170163   eerste vlucht Fokker 
  • 060563   overname KLu
  • 060563   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 240764   naar 322 squadron
  • 171164   ongeval; tijdens vlucht raakte piloot bewusteloos; de Starfighter vloog op automatische besturing door in Noordelijke koers richting Noorwegen totdat het toestel door brandstofgebrek neerstortte in een bergachtig fjordengebied bij Tre-eikrem in de omgeving van Kristiansund; majoor Willem "Bill" Heitmeijer , in functie van Commandant 322 squadron, kwam hierbij om het leven.



Majoor Willem Heitmeyer was naast een professioneel
en zeer ervaren vlieger ook een graag geziene collega
binnen alle gelederen van de luchtmacht.
Na z'n basisopleiding vloog hij oa. op de Gloster Meteor
en de Hawker Hunter, in 1964 gevolgd door de Lockheed
F-104G Starfighter bij het 322 squadron.
Basketball was een sport die Willem Heitmeyer met veel
plezier uitoefende in z'n vrije tijd.
Majoor Heitmeyer was ten tijde van het ongeval in functie
als squadroncommandant van het 322 squadron. 
Hiervoor was hij , tot de opheffing in april 1964,
aktief als squadroncommandant van het 324 squadron.

foto KLu.





De D-8045 kende een korte geschiedenis in z'n luchtmacht
periode; in 1963 werd de Starfighter gebruikt voor een 
officiéle fotoshoot van de luchtmacht op vliegbasis
Twente; op de foto is het 306 badge inmiddels op
de staart aangebracht. foto KLu met dank aan
Gerrit Boxem.






foto van een onderdeel van de staart met zichtbaar
een deel van de registratie met daarboven een
gedeelte 
van het 322 Polly Grey embleem.
foto KLu






D-8047


  • 051062   in opbouw bij Fokker
  • 230163   eerste vlucht Fokker 
  • 190463   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 240764   naar 322 squadron
  • 060465   naar Avio Diepen voor modificatie
  • 200765   terug naar 322 squadron
  • 010666   naar 311 squadron
  • 060868   ongeval; vogelaanvaring; elt L. Francois 
  • 011281   ongeval; tijdens schietoefeningen op Vliehors range explodeerde het boordkanon waarna er onderdelen via de intakes in de motor terechtkwamen; na de opgetreden motorstoring neergestort in Waddenzee bij Vlieland; elt Peter Donkerbroek wist zich in veiligheid te brengen via z'n valscherm.




Op 19 april 1963 werd F-104G D-8047 samen met
D-8049 afgeleverd aan de Koninklijke luchtmacht
op vliegbasis Twente .

foto KLu via Paul Baijens




Samen met 4 andere Starfighters bezocht de D-8047 de
open dag van vliegbasis Eindhoven op 
18 september 1971.






Starfighter D-8047 in gebruik bij het 311 squadron 
gefotografeerd door 
Frank Elsinga tijdens een bezoek
in Duitsland in maart 1979. 






Tijdens de open dag van vliegbasis de Peel op 20 sept. 1980
was de D-8047 nog te bewonderen bij de 311 squadron
stand in eén van de kleine hangars.





 
een schitterende formatie van een viertal 311 squadron
Starfighters gefotografeerd rond de mid jaren 70; de foto
is 
afkomstig van Jan Jochem van den Burg, z'n vader is
op deze foto de vlieger van de D-8047.

foto via Jan Jochem van den Burg.



D-8048

  • 091062   in opbouw bij Fokker
  • 130263   eerste vlucht Fokker 
  • 060563   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 280864   naar 322 squadron
  • 130465   naar Avio Diepen voor modificatie
  • 190765   terug naar 322 squadron
  • 160366   naar 311 squadron
  • 110467   ongeval; ricochet ; lt Bert Kaan
  • 090468   ongeval; tijdens formatievlucht mid air botsing met F-104G D-6671 boven Gennip; 1/3 deel van stabilisor afgebroken; tlt Harm Jonkman
  • 041168   ongeval; vogelaanvaring
  • 210870   ongeval; ricochet
  • 010982   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO
  • 121084   officieel buiten gebruik gesteld; Starfighter overgevlogen naar vliegbasis Ypenburg tbv store




Een onbekende KLu persfoto met een impressie van het
personeel 
en materiaal wat dagelijks wordt ingezet op
een operationele vliegbasis.
In tegenstelling tot de meest gebruikte versie met F-104G
D-8045  
zien we op deze foto de D-8048 met 306 badges.
Deze foto dateert van najaar 1963. foto KLu





Nogmaals een foto van de nevelgrijze D-8048 op de OCU
flightline van vliegbasis 
Twente in 1963; naast de D-8048
zien we 
de D-8052.  foto via Paul Baijens





De D-8048 is op deze foto van 18 april 1979 nog in gebruik
bij 311 
Squadron; helaas vlogen de Starfighters echter
dikwijls zonder 
squadronaanduiding op de staart.






Op 13 juli 1982 was de D-8048 samen met oa D-8114
op het Engelse Binbrook. foto coll Dick Lohuis






Het einde van de onvergetelijke Starfighterperiode op Volkel
is nabij! In de voorlaatste maand van de uitfasering
staat de D-8048 met UFO markings op de flightline
gereed voor een volgende vlucht.





D-8049
  • 121062   in opbouw bij Fokker
  • 190263   eerste vlucht Fokker
  • 190463   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 190463   naar 306 squadron
  • 021063   ongeval; vogelaanvaring
  • 051064   naar 322 squadron
  • 200465   naar Avio Diepen voor modificatie
  • 170665   terug naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 210169   ongeval; tijdens landing klapband gevolgd door afbreken drag strut waarna de Starfighter naast de baan in de zachte kleigrond tot stilstand kwam; elt Harry Besterveld
  • 180277   ongeval; in de vlucht beplating verloren; elt Reinout de Lange
  • 120178   ongeval; tijdens uittaxien van flightline tiptank van passerende truck geblazen
  • 211180   laatste KLu vlucht
  • 021280   f/n met Turkse luchtmacht roundels 
  • 101280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht als 8049
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8049







Twee prachtige kleurenopnamen van de nevelgrijze
D-8049 op Twente; de Starfighter is op deze foto's   
ingedeeld bij het OCU F-104 opleidingssquadron.
foto's coll Hans van Ettinger







Inmiddels afgeleverd aan 322/323 squadron taxied 
dezelfde Starfighter op bovenstaande foto over de
Oost rolbaan ter hoogte van het voormalige
luchtverkeerstoren complex terug naar de flightline
op 1 juli 1968.
Inmiddels zijn de wingtanks en het gedeelte tussen
de cockpit en de neuscone al gecamoufleerd.





Na de pool vorming van 322 en 323 Squadron eind
1967 werd er nog niet een vast systeem gehanteerd 
voor het aanbrengen van de staartemblemen.
Circa 1970 veranderde dit; het 322 badge werd aan de
linkerkant vd staart aangebracht, het 323 embleem
verscheen aan de rechterkant.
Tot die tijd werden echter diverse Starfighters 
gezien met 
het 322 badge aan de ongebruikelijke
stuurboord (rechter) zijde.

D-8049 was één van deze machines; op de bovenste
foto zien we de F-104G in volle vlucht.
Het toestel wordt hier gevlogen door test c.q.
invlieger kapt. Jaap Hofstra boven de Wadden-
eilanden tijdens een testvlucht na een periodieke
onderhoudsinspectie; op de onderste foto zien
we displayvlieger kapt Willem de Ridder in de 
laatste fase van z'n spectaculaire demo kort voor
touch down op het Engelse Finningley tijdens een
Battle of Britain open dag in september 1969.










Typische configuratie van een Starfighter van 322/323
squadron aangepast aan de DACT opdracht welke de 

machines dagelijks beoefenden boven de Noordzee.
Vanwege het ontbreken van extra fueltanks duurden
deze missies vaak niet langer dan 30-40 minuten.





De laatste checks worden uitgevoerd waarna de vlieger
de D-8049 met behulp van de naverbrander gaat starten.
Deze manier van starten
 maakte onderdeel uit van een 
vaste procedure om hiermee de startsnelheid te
kunnen vergroten. Deze opname is van 8 oktober

1979 op de baankop 06 van Leeuwarden. 





Op 21 september 1979 werd deze dia geschoten van
F-104G D-8049 op de startbaan van Leeuwarden;

de machine is uitgeboekt voor een navigatiemissie
naar het Italiaanse Rimini en daarom voorzien van 

2 extra external underwing fueltanks.
De foto werd gemaakt op het moment van de proefstart
van de Starfighter; duidelijk is de zwarte rookkolom bij
de nozzle van de uitlaat te zien.





Nogmaals de D-8049. nu met 2 external wing/tiptanks op
de rolbaan van vliegbasis Leeuwarden in juli 1980








Tenslotte twee foto's van de D-8049 tijdens het vertrek op
15 december 1980 naar de Turkse luchtmacht.
Leeuwarder luchtvaartenthousiasten noemden deze gedenk-
waardige dag later "The day Old Leeuwarden died!"





D-8050

  • 171062   in opbouw bij Fokker
  • 060463   eerste vlucht Fokker
  • 220563   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 220563   naar 306 squadron
  • 050963   ongeval; na technische problemen (open nozzle) neergestort bij Losser; sergeant  W. G. C. (Willy) Evers 
  • 050963   totaal 59:00 vlieguren







de bovenste drie foto's werden door Harry Prakken uit
Hengelo gemaakt op Twente op 14 juni 1963.





Amper 4 maanden heeft de D-8050 bij de KLu gevlogen
toen het op 5 september 1963 totaal werd vernield bij
een fatale crash. 

Reden dat er dus bijzonder weinig foto's van dit toestel
zijn gemaakt.
Bovenstaande foto is met dank aan de officiele 306
squadron site, met John van Benthem in het bijzonder.
Evenals de bovenste foto's werd de D-8050
tijdens hetzelfde evenement op Twente gefotografeerd
 .





D-8051

  • 191062   in opbouw bij Fokker
  • 250263   eerste vlucht Fokker
  • 160563   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 160563   naar 306 squadron
  • 250964   naar 322 squadron
  • 071065   naar OCU F-104 Twente (later TDM)
  • 150268   naar 312 squadron
  • 041174   ongeval; ricochet in fueltank, (lekgeslagen); kapt. Cees Kornaat
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 081184   officieel buiten gebruik gesteld en overgevlogen naar vliegbasis Ypenburg tbv store



foto uit 1967 van de D-8051 van het F-104 OCU squadron
The Dutch Masters tijdewns het uittaxien op Twente voor
een nieuwe vlucht; foto Martin Philips









Bovenste twee foto's:
Een bijzonder voorval overkwam eerste luitenant
Cor van den Burg tijdens een
vlucht op 11 oktober
1973, toen z'n Starfighter tijdens een routinevlucht
naar één van de schietranges op de Waddeneilanden 
onderweg het gehele dragchute compartiment
spontaan verloor!
Op bovenstaande foto's zien we Cor vd Burg tijdens z'n  
voorzorgslanding op vliegbasis Leeuwarden.
Vanwege het ontbreken van de dragchute heeft hij
de arresting hook geactiveerd.
(d.i. een haak waarmee 
het toestel wordt vastgekoppeld
aan een vangkabel aan het einde vd landingsbaan
waarmee in geval van problemen met de remmen of
het ontbreken van een dragchute alsnog tijdig kan
worden afgeremd.
Op de uitvergrote foto twee is naast de vanghaak
duidelijk de lege ruimte in de romp te zien waar
het compartiment zich bevond.





het logboek van luitenant Cor van den Burg met de bewuste
bladzijde waarop de vlucht met de D-8051 op 11 oktober 1973
staat vermeld.




eerste luitenant Cor van den Burg, de vlieger van
bovenvermeld voorval, op een foto uit circa 1974
in de cockpit van een 
F-104G Starfighter op
thuisbasis Volkel; de prachtig gedecoreerde vliegerhelm

van het 311 squadron was handgeschilderd door Ton
van Geldrop.
foto's logboek en hierboven  via Jan Jochem van den Burg






F-104 display piloot Hans van der Werf gebruikte voor z'n
demo op het Engelse Greenham Common in juli 1976 met
succes deze 
D-8051. 








D-8051 op de taxibaan van Volkel voor een oefenvlucht
naar de schietrange van Vlieland.







Frank Elsinga fotografeerde de D-8051 op Volkel, een half
jaar 
voordat de machine officieel buiten gebruik werd
gesteld.
Volkel 7 maart 1984; foto Frank Elsinga;coll MLNL 






D-8053

  • 261062   in opbouw bij Fokker
  • 120363   eerste vlucht Fokker
  • 140563   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 140563   naar 306 squadron
  • 170964   naar 322 squadron
  • 100567   ongeval; ricochet; linker windshield helemaal gebarsten; lt H. Droog
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 140879   naar Avio Diepen voor ombouw AWX-FB versie
  • 010580   na ombouw naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 111084   officieel buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar vliegbasis Ypenburg voor store





Van Mei 1963 tot September 1964 vloog F-104G D-8053
bij het OCU 306 squadron op vliegbasis Twente.





Nog steeds in het originele nevelgrijze kleurenschema 
is dezelfde machine op deze foto inmiddels overgaan
naar het 
322 squadron op vliegbasis Leeuwarden;  
naast de Starfighter bevindt zich de geel
gekleurde gronduitrusting, die nodig was bij 

het opstarten van de F-104G.
In luchtmachtjargon noemde men deze verzameling
startkarren het zgn. "treintje".
Tijdens de opstartfase communiceerde de piloot

met de crewchief d.m.v de zgn. "five finger check"
Op de foto heeft de vlieger de hand met uitgestoken

vingers uit de cockpit gestoken, ten teken dat er,voordat
er getaxiet gaat worden, nog een aantal controles
moeten worden afgewerkt.

foto KLu



Van 11 mei tot 20 mei 1976 roteerde 323 squadron met het
Italiaanse 9 Stormo van de vliegbasis Grazzanise; op dit 
landelijke plaatje taxiet 
de D-8053 op het Italiaanse veld
naar de actieve startbaan 
voor een oefenvlucht.




Italianen hadden vaak de vreemde gewoonte om de 
bezoekende vliegtuigen op hun basis te beplakken met
hun eigen Stormo cq squadron emblemen; tijdens
bovenvermelde rotation werden alle Leeuwarder
Starfighters met zo'n enorm badge gezappt, hetgeen

terug in Nederland leuke plaatjes opleverde.





D-8058

  • 001162   in opbouw bij Fokker
  • 130363   eerste vlucht bij Fokker
  • 190663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 190663   naar 306 squadron
  • 090964   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 190880   officiele acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8058




Starfighters op de 322 flightline in 1966.




nogmaals een grijze D-8058 tijdens een bezoek aan Soesterberg
op 4 juli 1968; de emblemen op de staart ( "Fryske Draeck"
het basisembleem van vlb. Leeuwarden ) en daaronder een

combi-afbeelding van een Friese vlag met het 32 FIS verraden
dat deze Starfighter onlangs werd gebruikt tijdens de AFCENT
oefeningen van 1968.
foto Hans Ragay





F-104G D-8058 wacht op toestemming van de
verkeersleiding van vliegbasis Leeuwarden 
om direct te mogen starten vanaf baan 06;
Leeuwarden 8 oktober 1979





D-8058 tijdens een overshoot oefening waarbij de piloot 
een gesimuleerde landing op een veilige hoogte uitvoert;
nadat de machine goed is opgevangen wordt het landings- 
gestel weer ingetrokken waarna de vlieger met
 verhoogd
motorvermogen over de landingsbaan vliegt, gevolgd
door een korte ronde in het vliegveld circuit.







F-104G D-8058 vlak na een hevige regenbui op de flightline
van vliegbasis Leeuwarden op 24 augustus 1980;  
De eerste serie Starfighters voor de Turkse luchtmacht
waren nog voorzien van de oude luchtmacht "D" neus-
registraties.

Hierna werden deze voor de overdracht aan Turkije in
Nederland ook verwijderd.




vervolgens het vertrek van de D-8058; voorzien van extra
fueltanks staat de Starfighter bij de baankop 24 te wachten

om te mogen starten voor de lange reis naar het Turkse
Mürted.






Starfighter D-8058 in volledige Turkse luchtmacht kleuren
in mei 1981 op de vliegbasis Mürted.





D-8060

  • 191162   in opbouw bij Fokker
  • 190363   eerste vlucht Fokker
  • 240663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 240663   naar 306 squadron
  • 220664   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 101169   ongeval; tijdens landing met hevige windstoten naast de baan geraakt; res tlt Bart Meijer
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 151280   naar TTF Leeuwarden
  • 150481   voorzien van TTF badges
  • 001281   overgevlogen naar Volkel ivm overdracht aan Turkse luchtmacht
  • 190182   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8060




majoor Adriaan Brouwer taxied op 31 maart 1981  
in de D-8060 van de flightline op vliegbasis
Leeuwarden voor een gedenkwaardige
formatievlucht met een Gloster Meteor, Hawker Hunter,
en een F-16A, terwijl een Northrop/Canadair NF-5B als
vliegende camera gaat fungeren.
Een unieke formatie vanwege het feit dat het ging om
alle na-oorlogse luchtverdedigings jagers van de
Koninklijke luchtmacht.







F-104G D-8060, voorzien van de nodige rode veiligheidslinten
en kappen om daarmee de scherpe onderdelen af te
schermen en te accentueren zodat de veiligheid van het grond-
personeel hiermee werd vergroot.








Nog 2 opnamen van de D-8060 in de nadagen als Target Tow
vliegtuig op Leeuwarden; deze doelslepers werden dikwijls
gevlogen 
door de nestor onder de F-104 piloten
Jack "Skipper" de Vries.
Jack de Vries was de meest ervaren F-104 piloot
van de Koninklijke luchtmacht; hij was in 1964 al
operationeel vlieger bij een F-104 squadron.





Alle Nederlandse kentekens zijn overgeschilderd en vervangen
door de nationaliteitstekens van de Turkse luchtmacht; de
voormalige D-8060 staat op Volkel klaar voor vertrek naar
Turkije.