Starfighter F-104G

- D-8061 t/m D-8093

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8061

  • 211162   in opbouw bij Fokker
  • 220363   eerste vlucht Fokker
  • 210663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 210663   naar 306 squadron
  • 110964   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 240479   naar Avio Diepen voor ombouw AWX - FB versie
  • 071279   naar 312 squadron
  • 211183   officieel buiten gebruik gesteld
  • 211183   overgevlogen naar Deelen tbv LETS grondinstructie




een volbepakte D-8061 met 4 external pylontanks en twee 
zgn. schaatsen onder de romp 
on finals op Leeuwarden
in mei 1976.






F-104G D-8061 op 16 juni 1977 vlak voor de start vanaf
Leeuwarden; de machine is alleen voorzien van 2
schaatsen onder de romp; deze dienden als ophang-
systeem voor de Sidewinder AIM-9 air-air raketten.
 




In 1979 moest de D-8061 de nodige aanpassingen ondergaan
om 
aan de operationele eisen als FB machine te kunnen
voldoen;
op 7 december 1979 was de klus bij Avio Diepen op
vliegbasis Ypenburg geklaard en werd het toestel
afgeleverd 
bij het 312 squadron.
foto Frank Elsinga; coll MLNL






Op 21 november 1983 werd de D-8061, samen met 2 andere 
F-104's, overgevlogen naar vliegbasis Deelen voor aflevering
aan de LETS (Luchtmacht Electronische en Technische School)
om als oefenobject te gaan fungeren voor technisch personeel.
Deze sfeervolle foto werd tijdens de afleveringsvlucht naar
de LETS gemaakt door de KLU fotodienst in de omgeving
van het vliegveld Deelen.
foto KLu; coll MLNL





D-8062


  • 261162   in opbouw Fokker
  • 210363   eerste vlucht Fokker
  • 290863   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 290863   naar 306 squadron
  • 081064   naar 322 squadron
  • 250365   naar Avio Diepen tbv modificaties
  • 190565   na modificaties naar 312 squadron
  • 020567   ongeval; blikseminslag; lt Bé Wouters
  • 150268   ongeval; vogelaanvaring
  • 160968   ongeval; 
  • 221070   ongeval; 
  • 221177   ongeval; vogelaanvaring; 
  • 010684   naar UFO
  • 251084   officieel buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar vliegbasis Ypenburg tbv store



In 1977 gebruikte F-104 display vlieger Hans van der Werf
geregeld de D-8062; op deze foto van 23 juni 1977 zien we 
het toestel op de flightline van Greenham Common naast
een kleurige 
Franse Mystere B.2 in tijgerkleuren.




kapitein Hans van der Werf tijdens z'n karakteristieke
take off 
voor aanvang van z'n Starfighter display .
foto Hans Ragay;coll MLNL





het bekende beeld op vliegbasis Volkel van een doorsnee
vliegdag anno jaren 70-80; in dit geval zien we een
"zwaar uitgedoste" D-8061 op weg naar de aktieve
baan voor de start van een nieuwe vluchtopdracht.  






D-8063


  • 220363   eerste vlucht Fokker
  • 190663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 190663   naar 306 squadron
  • 060864   naar 322 squadron
  • 310365   naar Avio Diepen tbv modificaties 
  • 220765   na modificatie terug naar 322 squadron
  • 040366   naar 311 squadron
  • 000000   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO
  • 231184  officieel buiten gebruik gesteld; op Volkel gebruikt tbv Battle Damage & Repair Training  




D-8063 op een foto uit mei 1966; nevelgrijs en
met 311 badges 
op de rolbaan van Volkel 
(zie ook bij D8091) foto via Frank Swinkels





majoor Jack de Vries met de D-8063 in tow configuratie
staat gereed om binnen enkele minuten z'n sleepvlucht
voor F-16's te starten.
















D-8082

  • 110663   eerste vlucht Fokker
  • 170963   afgeleverd aan KLU Twente; nevelgrijs
  • 170963   naar 306 squadron
  • 050354   ongeval; uit koers geraakt boven Oostblok na storing LN-3 navigatieapparatuur; veilig op Norvenich geland; majoor Gerard Sont
  • 190364   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 250576   ongeval; vogelaanvaring
  • 151177   ongeval; vogelaanvaring 
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 031280   laatste vlucht KLu
  • 081280   overgeschilderd in Turkse markings
  • 091280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8082



Op 19 maart 1964 arriveerde de D-8082 op vliegbasis
Leeuwarden en werd het ingedeeld bij 323 squadron
foto coll MLNL





fueltanks onder de vleugels en de sidewinder raketten aan
de vleugeltips bevestigd; een typische foto van de beginjaren
van de Starfighter bij de Koninklijke Luchtmacht.
Deze foto is gemaakt in april 1964.
foto KLu; coll MLNL 






Tijdens de rotation van 323 squadron met het Italiaanse 
9 Stormo op Grazzanise in mei 1976 werden de KLu
F-104´s 
door de Italianen gezapt met het Italiaanse
squadronembleem. 

Terug in Nederland vloog de D-8082 nog een aantal
weken met het opvallende "springende paard" badge
rond.






op deze foto uit mei 1973 zijn duidelijk de ophang-
schaatsen 
voor de sidewinder raketten onder
de romp zichtbaar.






Op 15 december 1980 werd de D-8082 vanaf vliegbasis
Leeuwarden afgeleverd aan de Turkse luchtmacht.
voorzien van 4 external fueltanks.






D-8083



  • 300563   eerste vlucht Fokker
  • 190663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 190663   naar 306 squadron
  • 190364   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 190880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8083













D-8083 op de flightline van het Engelse Coningsby 
tijdens een squadron uitwisseling in 1976.




D-8083 op 1 juli 1968 op de oost rolbaan van Leeuwarden
na een oefenvlucht;

de klep van het chute compartiment (zichtbaar achter de
vin van de blanke tiptank) staat open, nadat de vlieger
na de landing gebruik
 heeft gemaakt van de 
remparachute (dragchute)





D-8084

  • 270663   eerste vlucht Fokker
  • 151063   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 151063   naar 306 squadron
  • 270464   naar 323 squadron
  • 251164   ongeval; door technisch defekt external stores Jettison System geaktiveerd; kapt Willem Janssen
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 151074   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO
  • 161084   officieel buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar vliegbasis Ypenburg tbv store




op deze nevelgrijze Starfighter zijn de roetsporen
na het gebruik van het 20mm Gatling Vulcan M61
boordkanon op de romp onder de cockpit goed
zichtbaar; verder is het bijzonder dat het 323 squadron
embleem op de ongewone linkerkant van de D-8084
is aangebracht. foto Hans van Herpen






kapitein Wybe Pot wordt door sergeant Vogelzang opge-
vangen na z'n oefenvlucht in de D-8084.

foto Wybe Pot






D-8084 voorzien van 4 extra fueltanks tijdens een overshoot
oefening; opmerkelijk op deze foto is het ontbreken van de 
zwarte randen bij de intakes; was het op Volkel de gewoonte 
om deze zwarte banden vanaf 1974 te verwijderen, de 
Starfighters op Leeuwarden bleven echter tot de uitfasering
hiermee uitgerust.
Op de plaats van deze zwarte randen bij de air intake 
bevonden zich de zg. verwarmingselementen, bedoeld om
het bevriezen van de koude lucht tegen te gaan.






onderonsje van de D-8083 met de D-8084 tijdens een
navigatievlucht over Belgie in 1972; foto coll MLNL




D-8089

  • 130663   eerste vlucht Fokker
  • 010863   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 010863   naar 306 squadron
  • 170364   naar 323 squadron
  • 161165   ongeval; tijdens nachtvliegen op dispersal in bouwput gereden; schade cat.4; sgt 1 Cees Koster safe
  • 031265   naar Avio Diepen via wegtransport voor reparaties bovenvermeld ongeval
  • 070267   terug naar 323 squadron na reparaties Avio Diepen 
  • 000667   als eerste F-104 naar eigen spuitschuur op vliegbasis Leeuwarden voor camouflage  
  • 220667   camouflagebeurt gereed(duurde circa 2 weken); terug naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 210880   voorzien van Turkse luchtmacht markings
  • 220880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8089




kapitein Willem van Gastel vloog op 17 maart 1964 de
D-8089 
naar Leeuwarden; hier zien we hem ontspannend
om zich heen kijken nadat hij z'n Starfighter keurig in een
strakke lijn met de 
andere 5 machines heeft geparkeerd.
foto via Willem van Gastel




drukte op de flightline tijdens de aflevering van de eerste
Starfighters voor 323 squadron op 17 maart 1964.
foto via Willem van Gastel




tijdens het nachtvliegen reed de D-8089 om circa
1800u local bij hangar 3 op Leeuwarden in een
onverlichte bouwput 
de machine knapte door z'n
neuswiel en kwam daarna met het neusgedeelte
hard in aanraking met het beton; sergeant 1 
Cees Koster wist niet wat hem was overkomen
en geschrokken van de plotselinge stop klom hij
daarna snel uit z'n cockpit; de reparaties bij
Avio Diepen namen 
dik een jaar in beslag;
foto KLU









dreigende regenluchten op de achtergrond van de D-8089
op de ORP van baankop 24 op Leeuwarden in maart 1979.








D-8089 kort voor de afleveringsvlucht naar Turkije
op 25 augustus 1980.




D-8090

  • 280263   in opbouw Fokker
  • 200563   eerste vlucht Fokker
  • 060863   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 060863   naar 306 squadron
  • 270464   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 031280   voorzien van Turkse luchtmacht markings
  • 041280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8090




een cleane (zonder uitwendige tanks) D-8090 tijdens een
display oefening ; 

duidelijk zijn de sporen van de rokende J-79 motor
achter de Starfighter te zien.





de D-8090 in een typische positie waarbij  de piloot z'n
machine schuin op een rolbaan in de directe omgeving
van de startbaan heeft geparkeerd;
het wachten is op toestemming van de luchtverkeers-
leiding om  te mogen starten. 





De D-8090 wordt, omringd door de noodzakelijke grond-
apparatuur, op de flightline nauwkeurig door een
crewchief gecontroleerd  
voor een volgende vlucht.
de fiets van deze sportieve monteur staat keurig  
op de flightline naast de F-104G geparkeerd!





de Britse tegenhanger van de Starfighter, de BAC Lightning, 
vormde een graag geziene sparringspartner voor de F-104 
vliegers tijdens de jaarlijkse squadron uitwisselingen.

Onderling werden dan ook talloze onderscheppings-
vluchten 
op elkaar beoefend.




de voormalige D-8090 met de roundels en registratie
van de Turkse luchtmacht op de vliegbasis Mürted.



D-8091

  • 210663   eerste vlucht Fokker
  • 250963   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 250963   naar 306 squadron
  • 170364   naar 323 squadron
  • 250365   naar Avio Diepen voor modificaties
  • 200765   terug naar 322 squadron
  • 010466   naar 312 squadron
  • 270971   ongeval; vogelaanvaring
  • 051179   ongeval; vogelaanvaring
  • 111279   naar Avio Diepen via wegtransport voor reparaties bovenvermeld ongeval
  • 070880   terug naar 312 squadron na reparaties
  • 010684   naar UFO
  • 251084   officieel buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar vliegbasis Ypenburg tbv store




Leeuwarden 17 maart 1964; onder grote belangstelling
komt
de D-8091 aangerold na een geslaagde "korte"
alternatieve elfstedentocht 
ter viering van de aflevering
van de eerste Starfighters voor vliegbasis Leeuwarden
foto coll MLNL





D-8091 samen met de D-8089 tijdens de gedenkwaardige
afleverings
vlucht naar Leeuwarden; de crewchiefs zijn
inmiddels in actie gekomen om de vliegers te assisteren
bij het verlaten van de cockpits van de ultra moderne
straaljagers.
foto via Willem van Gastel; coll MLNL





met wingtanks en inmiddels voorzien van een
322 squadron badge opnieuw de D-8091 in
 
mei 1966 op Volkel . 









Hans van der Werf gebruikte de D-8091 voor z'n display
tijdens de legendarische Air Tattoo open days op het
Engelse Greenham Common in 1976.






formatie Starfighters van vliegbasis Volkel in box formation
met de D-8091 close naast de 
camera ship;
foto KLu 





Foto boven en onder:
Vooral tijdens de F-16 periode was het gebruikelijk
dat er geregeld een vliegtuig van een speciale staart-
beschildering werd voorzien.
Bij de Starfighters is dit echter nooit het geval geweest.
De enige uitzondering vormde de D-8091 in 1978, maar
daar was toen ook alle reden voor.
De Koninklijke Luchtmacht vierde in dat jaar z'n 65e
verjaardag!









na de viering van 65 jaar luchtmacht werd er symbolisch 
nog even een plusje (65+) aan het getal op de staart 
toegevoegd, maar korte tijd later verdween de Starfighter 

in de spuitschuur en kwam er met een vers gecamoufleerde 
staart weer uit.




D-8093

  • 190663   eerste vlucht Fokker
  • 041063   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 041063   naar 306 squadron
  • 170364   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 031280   voorzien van Turkse luchtmacht markings
  • 091280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8093




F-104G D-8093 in een typische interceptor configuratie, zonder
pylontanks en met een AIM-9  Sidewinder raket aan de vleugeltip
bevestigd; de AIM-9 was een air- air missile die zijn doelen 
zocht met behulp van de uitgestraalde warmte van het
vijandelijke object. Deze opname is gemaakt tijdens de open
dag op Soesterberg op 17 juni 1967.





weer een voorbeeld van een F-104 waarbij het 322 badge
aan de verkeerde kant van de staart is bevestigd.
Omdat dit geregeld gebeurde na de poolvorming werd

om misverstanden te voorkomen het motto ingevoerd:
"denk om de badges..Polly en Diana moeten vliegen!:
dus bevestig ze met het hoofd in de vliegrichting"





D-8093 op de visitors flight van het Engelse Lossiemouth 
in juli 1976.

























vertrek van de D-8093 naar de Turkse luchtmacht met 
een laagstaande winterzon tijdens een koude december-
morgen in 1980.