Starfighter F-104G

- D-8098 t/m D-8115

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8098

  • 280363   in opbouw bij Fokker
  • 030763   eerste vlucht Fokker
  • 280863   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 280863   naar 306 squadron
  • 260364   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 080377   ongeval; tijdens nachtvlucht landing band van linkerhoofdwiel geklapt waarna Starfighter van de baan is geraakt; na aanraking met zachte grond hoofdlandingsgestel zwaar beschadigd; eerste luitenant Rob Mühring veilig op grond uitgestapt 
  • 070477   naar Avio Diepen via wegtransport voor reparaties bovenvermeld ongeval
  • 270977   terug naar 322/323 squadron na reparaties 
  • 211178   ongeval; na landing op vliegbasis Wildenrath van achteren aangereden door F-104G D-8341; schade aan neuswiel en linkervleugel en de romp achter de cockpitsectie van boven naar beneden gescheurd; na expertise cat. 5 verklaard. Eerste luitenant Cees van Waart ongedeerd.
  • 051278   via wegtransport overgebracht naar DVM voor expertise onderzoek; toestel werd cat 5 total loss verklaard
  • 080379   via wegtransport naar vliegbasis Leeuwarden tbv grondinstructie bewapening
  • 201180   via wegtransport naar Deelen tbv LETS
  • 000000   werd later monument op vliegbasis Deelen bij 299 squadron




Twee blanke F-104G's van 323 squadron in close formation
over de fabrieken van de Fa. Spaansen in Harlingen

op weg naar het Initial Point (een vast orientatiepunt op
circa 8 mijl afstand 
van de landingsbaan) van baan 06
van 
Leeuwarden; bij beide machines zijn de fueltanks
onder de vleugels aangebracht, zgn. underwingtank
configuratie, hetgeen in de prille begin
periode van
de Starfighters van de Air Defence squadrons op 

Leeuwarden gebruikelijk was; de air-air infrarode
sidewinder raketten werden aan de wingtips
aangebracht; later veranderde de configuratie en 

kwamen de fueltanks aan de wingtips, terwijl de
AIM-9 sidewinders onder de romp aan speciale
"schaatsen"werden bevestigd.

foto via maj bd Wybe Pot; coll MLNL




In april 1974 oefenden de Starfighters van 323 squadron
met de Phantoms van de 
"Flying Cocks" van het Engelse
43 squadron, gestationeerd op Leuchars, in het kader van
een squadron rotation.

Op de achtergrond één van de Phantoms van het squadron.




D-8098 in QRA configuratie






D-8098 in display configuratie tijdens de open dag
op Soesterberg in juni 1972.








tijdens het nachtvliegen van 1 oktober 1974 raakten de
Starfighter D-8293 en  D-8098 elkaar in de lucht 
op circa 15 mijl van het Belgische Beauvechain;
bij de D-8098 brak een flink gedeelte van het hoogteroer
af, terwijl de rechterpylontank van de D-8293 na het incident
kon worden afgeschreven; de beide vliegers van de F-104's,
eerste luitenant Theo op 't Roodt (D-8098) en eerste luitenant
Paul van den Heuvel wisten de machines echter veilig op
vliegbasis Volkel neer te zetten; foto's KLu




















Drie foto's van de ongelukkige D-8098 na de crash
en tijdens het 
transport naar de hangar na de
onfortuinlijke crash
landing van de vorige avond,
waarbij lt. Rob Mühring 
na een klapband
naast de baan belandde. 

op de uitvergrootte onderste foto is goed te zien
dat de band vh linkerwiel er tijdens de harde landing
volledig is afgelopen. De wielvelg is zwaar beschadigd.

foto's coll MLNL













bovenste twee foto's zien we de trieste aftocht van D-8098 
vanaf vliegbasis Wildenrath



en ......de aankomst in Leeuwarden 



als wapeninstructie kist op Leeuwarden op 23 maart 1980




bij de LETS op Schaarsbergen in juni 1982




tenslotte eindigde de carriere van de D-8098 op Deelen als
monument bij het destijds op het vliegveld gestationeerde
299 Squadron; als heli squadron had men de F-104G op
een ludieke 
wijze voorzien van een rotorblad.
Deelen 19 april 1995




D-8099

  • 200363   in opbouw bij Fokker
  • 040763   eerste vlucht Fokker
  • 021063   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 021063   naar 306 squadron
  • 260364   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 060267   ongeval; tijdens zoomvlucht diverse malen engine stall opgetreden; neergestort in weiland bij gehucht Boer onder Franeker; elt Willem Bezemer safe bail out.
  • 060267   totaal 392:00 vlieguren
  • 080667   wrakstukken verschroot



Een formatie van 3 cleane 322 Starfighters tijdens een
interceptie oefenvlucht in 1966 met links de D-8099; op
deze foto wordt het toestel gevlogen door lt Frits Rijnders.
Kap Thijs Otten en lt Eddie Dames maken de three shipper
compleet.

foto KLu





Een cleane D-8099 tijdens de laatste landingsfase (on finals)
op thuisbasis Leeuwarden in juli 1966.
Duidelijk herkenbaar zijn de vleugelkleppen (wingflaps) welke
tijdens de landing door de piloot in beneden waartse positie
(down) worden gezet.

foto MLNL





en dezelfde machine na de landing; de deur van het
dragchute compartiment achter onder het staart-
gedeelte staat nog open als bewijs dat de vlieger
na z'n landing gebruik heeft gemaakt van de
remchute.

foto coll MLNL









Twee foto's van de crashlokatie van de D-8099; 
De wrakstukken van de nog nevelgrijze
F-104G liggen verspreid in een
weiland bij Boer in Friesland.
op de bovenste foto op de voorgrond het
staartgedeelte 
met het hoogteroer en ook

nog zichtbaar het Polly Grey badge van
322 squadron. foto´s KLU; coll MLNL





D-8104

  • 290363   in opbouw bij Fokker
  • 250663   eerste vlucht Fokker
  • 110963   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 110963   naar OCU F-104 Twente
  • 080464   naar 323 Squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 061179   naar Avio Diepen tbv ombouw AWX - FB configuratie
  • 110780   naar 311 Squadron na ombouw
  • 070982   naar 312 Squadron
  • 130684   naar UFO Volkel
  • 300784   ongeval; tijdens aanval (met TF-104G) op gronddoelen in Duitsland aantal bomen geraakt waarna brand uitbrak; neergestort in bosperceel bij Siegen; elt Peter Leenen safe bail out.  








Twee foto's van het staartgedeelte van de D-8104 tijdens
de Air Defence Competition in april 1966; op de bovenste
foto wordt het 32 FIS embleem gedragen, op de onder-
ste foto de "Friese Draak" ,het basisembleem van
vliegbasis Leeuwarden.

dias gemaakt door elt Jack"Sjaak" Brouwers en 
via collectie Johan "Hans"Ragay.





een grijze D-8104 tijdens de voorbereidingen voor de start-
procedure met een deel van het bekende "treintje".
foto KLu; coll MLNL






Op 1 juli 1968 taxied D-8104 terug naar de flight op Leeuwarden
na een oefenvlucht; de vlieger op deze foto heeft een zgn. 
"G suit" hogedrukpak aan;speciaal bedoeld voor het
beoefenen van onderscheppings
vluchten op grote hoogten.




Op deze foto een typisch voorbeeld van een oude Duitse hangar
op vliegbasis Leeuwarden; ten tijde van deze foto, in november
1978, werd deze hangar gebruikt voor o.a. het schoonspuiten
van de F-104's; de D-8104 van 323 Squadron staat weer netjes
gepoetst te wachten op transport naar het squadron.





deze foto uit juli 1974 toont maar weer eens duidelijk
dat dieren wennen aan hun omgeving; de schapen blijven
hier onverschrokken grazen, terwijl de F-104G met z'n
jankende J-79 motor vlak over de kudde heen vliegt.





F-104 display vlieger sgt1 Cees Koster in aktie tijdens
een warming up flight in september 1972; over het display
oefenen vertelde Cees Koster"een opmerkelijk verhaal :
" Wij waren indertijd  best 
begaan met het wel en wee
van de Waddenzee; enkelen van ons waren zelfs lid van
de Waddenclub.
Maar ik 
moest m'n  F-104 showprogramma oefenen en
dat deed ik traditiegetrouw vlakbij het eiland Griend.
Daar had niemand

last van de herrie die een F-104 op lage hoogte met A/B 
maakt.
Na een oefening of vijf zag ik ineens dat er op het strand
een paar dikke zwarte stippen waren gekomen en bij de
volgende trip ging ik wat lager en dichterbij vliegen en  
geloof het of niet, het waren een stel zeehonden te zijn die
daar gingen liggen zonnen!
Ik heb daarna nog heel wat herrie bij Griend moeten maken
maar de zeehonden waren, zelfs met hun jongen, niet
van plan hun strandje in de steek te laten"
"Na een zinloze discussie met een bioloog van de UV
Groningen hebben wij de waddenclub vaarwel gezegd.
Later bleek door onderzoek van oa. dezelfde bioloog 
dat vogels en zeehonden niet bang zijn voor straaljagers!
Waar ze wel bang van zijn zijn de kleine lichte vliegtuigjes, 
Die zien ze als grote roofvogels en zijn wel bedreigend!




karakteristieke opname van een landende F-104G vlak voor
de touch down waarbij de piloot de extra remkleppen achter
op 
de romp inmiddels in open positie heeft geselecteerd. 




op deze foto zien we de D-8104 na een landing; duidelijk is
achter en onder de romp het zgn. chute compartiment te
herkennen.

Deze normaliter afgesloten ruimte is bedoeld voor de
remparachute, welke via het paneel in de cockpit kan

worden bediend door de vlieger.
Nadat de F-104G na de landing een veilige taxi snelheid
heeft bereikt, wordt de chute van het toestel afgekoppeld
en naast de baan afgeworpen.
Het chute compartiment blijft na gebruik echter
in half geopende stand, zoals op de foto goed is te zien.





In begin jaren 80 werden de Volkel Starfighters door de  
Target Towing Flight op Leeuwarden gebruikt; tijdens deze
doelsleep
vluchten werden de machines voorzien van een
oranje/rode 
dart, welke tijdens de vlucht kon worden uitgelierd.
Op dit oefendoel vonden de air-air schietoefeningen plaats.
Na de oefeningen werd het doel aan een lange kabel mee
teruggenomen naar Leeuwarden,waarna het bij het
vliegveld aangekomen werd gedropped boven een open 

terrein van de vliegbasis.




karakteristieke foto van de D-8104 met 4 fueltanks
on finals 
op thuisbasis Volkel in september 1980;
inmiddels is het toestel
 van AWX versie omgebouwd
naar FB vliegtuig.

De ECM knobbel onder de neus is één van de uiterlijke
kenmerken.





Op Soesterberg waren de Nederlandse Starfighters dikwijls
te bewonderen; op deze foto taxied de D-8104 na een lunchstop
naar de startbaan voor de terugvlucht naar het "hoge noorden"





In september 1982 ging de D-8104 van 311 naar de collega's
van het 312 
squadron; de 311 vliegers startten daarna hun
conversie
op de vervanger van de Starfighter, de General
Dynamics 
F-16.



D-8105

  • 160763   eerste vlucht Fokker
  • 011063   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 021063   naar OCU F-104 Twente
  • 170464   naar 323 Squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 080578   naar Avio Diepen tbv ombouw AWX - RF configuratie
  • 020479   naar 306 Squadron na ombouw
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8105  















Op 15 juni 1983 maakten een aantal vliegers van 306
Squadron 
een navigatietrip naar Italie waarbij op de
Italiaanse luchtmachtbasis Cervia een lunchstop 
werd gemaakt.





op deze foto zien we de D-8105 in een opmerkelijke
configuratie; terwijl het embleem op de staart het
306 foto verkenningssquadron aangeeft, heeft men
de Starfighter voorzien van twee ophangrekken
voor sidewinder air-air raketten en is de donker
gekleurde boordkanon opening links onder de 
letter "D" ook niet afgedekt, hetgeen wel standaard
was bij de Starfighters van 306 squadron.

De reden van deze bijzondere foto is vanwege
de problemen met metaal haarscheuren welke
zich rond 1972-1973 in de vleugeldelen en bij de
8 boutbevestigingen van de staart met de romp
voordeden.
Op de foto is de D-8105 vanwege inspectie
van de
originele staart voorzien van een
andere tail van een bij 306 squadron
ingedeelde machine!





Het einde van de D-8105 bij de Koninklijke Luchtmacht;
op deze 
foto van 22 november 1983 staat het toestel al
in volledige 
Turkse roundels samen met een aantal
andere ex KLu (R)F-104G's 
op vliegbasis Volkel
gereed voor de afleveringsvlucht.






D-8109

  • 210663   eerste vlucht Fokker
  • 270963   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 280963   naar OCU F-104 Twente
  • 260364   naar 323 Squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 300377   ongeval; linker landingsgestel afgebroken (drag strut)op Soesterberg; elt Ruud Douma 
  • 050577   na expertise over de weg vervoerd naar Avio Diepen voor herstel 
  • 020178   terug naar 322/323 Squadron na reparaties
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 130880   overgeschilderd in Turkse luchtmacht markings
  • 190880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8109



Starfighter piloten van 323 squadron poseren voor de D-8109
in maart 1965; foto archief Wybe Pot







op deze foto van juni 1978 is de D-8109 voorzien van
twee blauwe 
dummy (oefen) sidewinders onder de romp.






De gehavende D-8109 wordt op 5 mei 1977 per dieplader
afgevoerd vanaf 
vliegbasis Soesterberg voor de
reparatieklus bij Avio Diepen op Ypenburg.





de scherpe onderdelen van de Starfighter, zoals de
vleugelranden, neuscone en ophangschaatsen 
onder de romp, werden na het vliegen altijd afgedekt
met 
speciale veiligheidshoezen, linten en
veiligheidspennen. Op deze foto zijn d
eze 
onderdelen voorzien van rode linten, terwijl het
grondpersoneel 
aan de vleugelrand nog een extra
rode beschermhoes heeft 
aangebracht.




D-8109 wordt op de flightline van Leeuwarden gereed

gemaakt voor vertrek naar Turkije.




D-8110

  • 190763   eerste vlucht Fokker
  • 051163   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 051163   naar OCU F-104 Twente
  • 080464   naar 323 Squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 190880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8110



een grijze D-8110 (rechts) in een formation take off met 
de gecamoufleerde D-8273 vanaf Leeuwarden; zoals
gebruikelijk in de F-104 beginperiode zijn bij beide

machines de fueltanks onder de vleugels aangebracht.
Later werden deze tanks standaard aan de vleugeltips
aangebracht.

foto KLu




zo plaatste men de sidewinderraketten in de eerste jaren  
aan de stations van de vleugeluiteinden; later werden
deze aan speciale rekken onder de romp gemonteerd.
foto Gerrit Boxem





een kleurenopname van de grijze D-8110, ditmaal in
geheel kale cq cleane configuratie on finals voor de
baan 06 op thuisbasis Leeuwarden rond 1969.
coll MLNL




een bijna 10 jaar later op exact dezelfde plek!
gecamoufleerd en met een enorm badge van het
Italiaanse 9 Stormo Starfighter squadron op de staart; 
een souvenier van een onlangs gehouden squadron 
rotation met de Italianen.





close formatie van een drietal Starfighters van
de jachtvliegers van Diana, het 323 squadron.
foto KLu





De D-8110 op de flightline van vliegbasis Volkel in
april 1979; omdat de startbanen op Leeuwarden
gerenoveerd werden waren de Starfighters in deze
periode tijdelijk gedetacheerd op deze Brabantse basis.







De D-8110 tijdens de landing met een kudde schapen
als nieuwgierige toeschouwers.
Op deze foto draagt de piloot het zgn. zoom G- suit
hogedrukpak voor het gebruik op zeer grote hoogte.
Tot circa 1973 werden deze onderscheppings-
vluchten door de squadrons van Leeuwarden

beoefend.
Opvallend op deze foto is ook het ontbreken van
de zwarte randen op de plaats van de
verwarmingselementen bij de luchtinlaat.






D-8110 met 2 opvallende witgekleurde AIM-9 Sidewinders
onder de romp gereed voor een QRA scramble start 






tenslotte het vertrek naar de Turkse luchtmacht op
25 augustus 1980.





D-8114

  • 170763   eerste vlucht Fokker
  • 021063   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 021063   naar OCU F-104 Twente
  • 170364   naar 323 Squadron
  • 020567   ongeval; blikseminslag; lt Henk de Vos
  • 060268   naar 311 Squadron
  • 070982   naar 312 Squadron
  • 180684   buiten gebruik gesteld; naar TH Delft voor instructie




tweemaal de D-8114 in actieve dienst bij 311 squadron; 
inmiddels is de machine na gebruik door de TH Delft
terug op Volkel en wordt het door oud personeelsleden
van de basis in uitmuntende conditie
 gehouden.








tow vlieger majoor Jack de Vries had een unieke band met
de D-8114; In 1964 leverde hij deze machine op 17 maart 
als één van de eerste 6 Starfighters op Leeuwarden af;
in 1983 beeindigde hij z'n imposante vliegercarriere
met z'n laatste vlucht in hetzelfde toestelnummer! 

op bovenstaande foto Jack de Vries na een sleepvlucht
in zijn D-8114 vlak voor 
de break boven vliegveld Leeuwarden




D-8114 was bij het 311 Squadron in gebruik van 1968 tot 1982.
Op deze foto van Frans van den Berk taxied het toestel via de
bekende parallelbaan naar de aktieve startbaan.
foto via Jeroen Jonkers





D-8115

  • ​050763   eerste vlucht Fokker
  • 310164   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 310164   naar OCU F-104 Twente
  • 160464   naar 323 Squadron
  • 001167   naar 322/323 Squadron (pool)
  • 160579   naar 645 Squadron
  • 010880   naar Basisvlucht Leeuwarden
  • 140880   voorzien van Turkse luchtmacht roundels
  • 200880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8115

onderstaande serie een aantal foto's van de D-8115
uit de nevelgrijze periode met een aantal gemaakt
op 1 juli 1968.







D-8115 na de landing met dragchute;
foto KLu
























D-8115 maakt zich, samen met de D-6655, gereed op
baankop 24 voor de take off. 

Leeuwarden 180979.





D-8115 in typische configuratie voor een Air Combat
Trainingsvlucht vlak voor de start op Leeuwarden
in juni 1977.









D-8115 als voorste kist op de flightline Turkse Starfighters
vlak voor de afleveringsvlucht op Leeuwarden.



het vertrek van de D-8115 naar Turkije op 25 augustus
1980.