Starfighter F-104G

- D-8120 t/m D-8260

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8120



  • 190763   eerste vlucht Fokker
  • 051163   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 051163   naar OCU F-104 Twente
  • 160464   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 031280   laatste KLu vlucht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8120




De D-8120 werd op Leeuwarden afgeleverd bij
het 323 squadron; deze foto is uit de beginperiode
waarbij we lt. Pot z'n inspectieronde rond het 
toestel zien maken, gadegeslagen door een
aantal vliegtuigmonteurs.

foto archief Wybe Pot






bovenste twee foto's van de D-8120 op de oost rolbaan
van Leeuwarden op 1 juli 1968; inmiddels is "Polly Grey",
het symbool van 322 squadron, op de linkerkant van de

staart aangebracht.




bij de invoering van het poolvliegen eind 1967 werd
daarna op de rechterkant het 323 badge
aangebracht.

De vlieger op deze foto komt terug van een
zoomvlucht, gezien z'n speciale helm en outfit.









opmerkelijke opname van de D-8120 in dart uitvoering
met de restanten van een 306 badge op de staart.

Lw 7 november 1974; 





D-8120 in actie tijdens het beoefenen van het air-air
schieten met het boordkanon op een voortgetrokken
dart Alkan Soulé sleepdoel boven de Noordzee.
foto KLu; coll MLNL





tijdens een warme voorjaarsdag heeft deze piloot z'n
cockpitkap van de D-8120 nog even open gezet.






gehuld in de zwarte uitstoot van de jankende J-79 motor 
staat de D-8120
 gereed om te starten voor de lange
afleveringsvlucht naar Turkije.
Leeuwarden 15 december 1980






In Turkije aangekomen werd de D-8120 voorzien van een
nieuwe neus-registratie, terwijl de camouflage en decal-
opdruk onveranderd bleven.

Murted 9 mei 1981



D-8121


  • 240763   eerste vlucht Fokker
  • 051163   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 051163   naar OCU F-104 Twente
  • 050564   naar 323 squadron
  • 240265   naar Avio Diepen voor modificatie AWX
  • 060465   terug naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 250871   ongeval; neergestort in IJsselmeer ter hoogte van Makkum; elt Cedric van Woerkom 
  • 250871   totaal 1146:07 vlieguren
  • 150672   wrakstukken na expertise verschroot




in de landing na een korte ACT oefenvlucht, zonder extra
fueltanks en met twee dummy sidewinders onder de romp




De ongecamoufleerde D-8121 in een hevige regenbui op
de flightline van 322 squadron in september 1969. 
Deze Starfighter behoorde tot één van de laatste
Nederlandse Starfighters welke nog in nevelgrijze
kleur vloog. Kort voor het fatale ongeval van 25 augustus
1971 werd deze machine echter nog omgespoten in de 
grijs/groene camouflagekleuren.







als QRA kist met twee echte sidewinders en wingtip fuel-
tanks voor het verlengen van de vlucht.




D-8121 in 1971 op de flightline met collega Starfighers
D-8084 en D-6667. 





In 1971 werd de D-8121 bij Avio Diepen gecamoufleerd.




opmerkelijke foto waarbij de machine naast de schaatsen
voor de sidewinders is voorzien van een LAU-3A
rocketlauncher, opgehangen aan de wing pylon.

Deze launcher bevatte 19 zgn. FFAR 2,75 inch raketten
voor gebruik tegen gronddoelen.




on finals na een QRA vlucht in juli 1971.




deze foto van de D-8121 werd twee dagen voor het fatale
ongeval van luitenant Cedric van Woerkom met deze
machine in aug. 1971 
gemaakt. 





Twee voortijdig afgeschreven Starfighters op één foto:
Naast de D-8121 zien we de D-8297, welke in juni 1979
tijdens een ACT oefening verloren ging.




D-8243


  • 300164   in opbouw bij Fokker
  • 020464   eerste vlucht Fokker
  • 260564   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 260564   naar OCU F-104 
  • 230465   naar 311 squadron
  • 001265   naar 312 squadron
  • 250673   ongeval; tijdens het verwijderen van de veiligheids pylontankpen raakte underwingtank van de vleugel los en viel op de grond; hierdoor ontstond een brand waarbij de Starfighter ernstige brandschade opliep; het toestel werd na expertise afgeschreven; de vlieger, kapitein John Diks, kon op tijd uit de brandende cockpit klimmen en zich , evenals de pennentrekker korporaal Riga, ongedeerd in veiligheid brengen.   
  • 090474   wrak via wegtransport vervoerd naar LETS/Brandweerschool Deelen t.b.v. brandweeroefeningen




met nevelgrijze underwing tanks en voorzien van een
staartembleem van 312 squadron tijdens on finals
op het Duitse Spangdahlem in 1969.





D-8243 met vreemde belijningen op romp en staart op
de flightline van Volkel in 1970.





op 18 september 1971 maakte de D-8243 deel uit van de
static show tijdens de open dag van de KLu op Eindhoven.











Tenslotte drie foto's van het uitgebrande wrak van de D-8243
na het ernstige
 grondongeval bij de plukkerssite op de rolbaan
van Volkel op 25 juni 1973.
foto's KLu





D-8244


  • 310164   in opbouw bij Fokker
  • 100464   eerste vlucht Fokker
  • 020664   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 020664   naar OCU F-104
  • 230465   naar 311 squadron
  • 090267   ongeval; klapband van neuswiel tijdens landing; elt Henk de Vos
  • 070982   naar 312 squadron
  • 211183   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Deelen t.b.v. LETS instructievliegtuig




De D-8244 in volle close up tijdens een low approach
oefening op het Duitse Norvenich.






D-8244 op de bekende rolbaan van Volkel met een bomb
dispenser onder de romp voor een oefenvlucht naar
de schietrange van 
Terschelling of Vlieland.





D-8245


  • 040264   in opbouw bij Fokker
  • 160464   eerste vlucht Fokker
  • 120664   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 120664   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 290765   ongeval; tijdens grondtest neuswiel ingeklapt nadat pennen niet geborgd waren
  • 011082   naar 312 squadron
  • 130684   naar UFO Volkel
  • 100784   buiten gebruik gesteld;
  • 000000   naar KMA Breda als poortwachter
  • 001298   naar MLM Kamp Zeist; op een paal langs de snelweg A-28 ter hoogte van MLM geplaatst







Tijdens een controle door bewapeningsmonteurs
ging het op 
29 juli 1965 na een ongelukkige
samenloop van omstandigheden even niet goed
met de D-8245; 

door oa het ontbreken van de landing gear
ground locks 
(wielblokken) belandde de F-104G
na het selecteren van de "landing gear handle"

in up positie met het neusgedeelte op het
beton van Volkel.

foto's KLu







In de nadagen van de Starfighters bij de Luchtmacht werden
de machines van 311 en 312 Squadron om toerbeurt gebruikt
door de sleepvlucht afdeling op Leeuwarden; hier taxied
majoor Jack de Vries in de D-8245, voorzien van de dart 
apparatuur onder de 
vleugels, naar de startbaan.
Leeuwarden 24 oktober 1983.






boven nog twee foto's van de D-8245 in de nadagen van
z'n 
actieve dienst bij de luchtmacht op Volkel,
waarbij het toestel de bijnaam Dusty II had gekregen.






D-8245 met 312 badge op een sokkel als monument
bij het oude museum MLM; foto Hans van Ettinger






D-8256


  • 260264   in opbouw bij Fokker
  • 280464   eerste vlucht bij Fokker
  • 210864   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 210864   naar OCU F-104
  • 300365   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 040484   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar LETS Deelen t.b.v. instructievliegtuig
  • 020699   naar Volkel als monument bij stafgebouw



drukte op de baankop van Volkel; terwijl de D-8256 gereed
staat voor een nieuwe oefenvlucht, is de D-8257 op de achter-
grond inmiddels gestart.





D-8256 van 311 squadron taxied in maart 1977 op Volkel
naar de aktieve startbaan voor een oefenvlucht naar één 
van de air-ground schietranges op Vlieland of Terschelling.










Twee foto's van de D-8256 van 312 Squadron tijdens een
testvlucht, waarbij de external fueltanks zijn verwijderd.




D-8256 met het staartembleem van het 306 
fotoverkenningssquadron op Volkel.





D-8257


  • 280264   in opbouw bij Fokker
  • 290464   eerste vlucht Fokker
  • 060864   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 060864   naar OCU F-104
  • 300365   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 220584   buiten gebruik gesteld
  • 220584   overgevlogen naar Leeuwarden t.b.v. grondinstructie
  • 000000   overgebracht naar Soesterberg en verschroot 




D-8257 op het terrein van Fokker voor aflevering aan
de Koninklijke Luchtmacht in april 1964;
foto via Hans van Ettinger





D-8257 van 312 Squadron op Eindhoven 18 september 1971.




eerste luitenant André van Luyk van 312 Squadron
stuurt z'n D-8257 in een perfekte daling naar de

landingsbaan.
Leeuwarden 21 juni 1976





een gebruikelijk gezicht op Volkel in de jaren 60 tot begin 80;
D-8257 komt terug van een lange navigatievlucht boven
Duitsland  en rolt na touch down straks terug naar de
shelterarea van (in dit geval) 311  Squadron.





D-8257, dik 8 jaar later nadat de Starfighter in mei 1984
door kapitein Hein Gorris van Volkel naar Leeuwarden
werd gevlogen voor permanente stalling bij 322 Squadron.

Helaas hebben regen en wind  hun sporen inmiddels
duidelijk achtergelaten.
Leeuwarden augustus 1992.






D-8258


  • 020364   in opbouw bij Fokker
  • 020564   eerste vlucht Fokker
  • 240664   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 240664   naar OCU F-104
  • 300365   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 261184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling








Twee foto's van de D-8258 van 311 squadron in bruikleen
bij de 
Sleepvlucht van Leeuwarden tijdens de vlucht
en na de landing met een opvallend rode dartpod
onder de rechterwing .
Leeuwarden 11 mei 1982




D-8258 op de rolbaan van Volkel in maart 1977. 




D-8258 is op deze foto voorzien van een kleurig souvenier
embleem van het Engelse 5 Squadron, nadat deze F-104G 

in het kader van een squadron rotation tijdelijk vanaf de
Engelse Lightning basis Binbrook heeft geopereerd.
foto Hans Ragay.






aan bovenstaande foto zit een verhaal; op 2 november 1976
vloog deze machine in formatie met o.a collega Bart Duiveman
in de D-6698 voor schietoefeningen naar de Vlieland range,
toen luitenant Bart Duiveman z'n Starfighter na problemen
onverrichterzake moest verlaten.

kapitein Willem Glaser zette direct na het ongeval met z'n
D-8258 koers naar Leeuwarden, waar niet lang daarna

de onfortuinlijke Bart Duiveman veilig met een SAR heli
arriveerde.





D-8258 in sterk verweerde camouflage in opslag 
op Ypenburg; foto Paul Baijens






D-8259



  • 040364   in opbouw bij Fokker
  • 150564   eerste vlucht Fokker
  • 240864   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 240864   naar OCU F-104 (later The Dutch Masters)
  • 290367   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 111084   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling
  • 080985   naar Anthony Fokker School voor grond instructie




Twee foto's van D-8259, de bovenste met blanke underwingtank
in de landing op Twente in april 1968.
Op de onderste foto in de laatste configuratie met de ECM 
ALQ-126 uitstulping onder de neus op de flightline van
Leeuwarden.







D-8259 in de nadagen van z'n operationele periode
bij de Koninklijke Luchtmacht in juni 1983.




D-8260


  • 060364   in opbouw bij Fokker
  • 060564   eerste vlucht bij Fokker
  • 011064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 011064   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 000069   naar 312 squadron
  • 170970   naar 306 squadron
  • 060273   naar Avio Diepen t.b.v. gereedmaken modificatie ombouw naar RF-104G i.v.m. Orpheus project
  • 070373   terug naar Volkel
  • 230473   ombouw naar RF-104G gereed 
  • 120876   ongeval; tijdens lage navigatievlucht boven Duitsland motorstoring opgetreden en neergestort bij Coesfeld (D); elt. Dennis Bakrude wist zich via z´n valscherm in veiligheid te brengen, hij liep bij de parachute landing een verstuikte enkel op.


Onder: F-104G D-8260 nog als Fighter Bomber in gebruik bij
312 Squadron; deze foto werd gemaakt in mei 1968. 






bovenstaande foto is kort na de ombouw tot fotoverkenner
gemaakt; de randen van de verwarmingselementen bij
de air intakes zijn nog zwart.





Jan Reffeltrath in de D-8260 op 7 februari 1974; Jan heeft
haast om z'n missie te starten want het KNMI heeft ,gezien
de donkere wolken op de achtergrond, code rood afgekondigd!
kort na het vertrek van de D-8260 brak dan ook een enorme
hagel/sneeuwbui los.






in de laatste configuratie als fotoverkenner, uitgerust met
extra fueltanks en de bekende Orpheus fotopod onder
de romp op Volkel op 2 juli 1975.