Starfighter F-104G

- D-8266 t/m D-8280

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8266


  • 180364   in opbouw bij Fokker
  • 260564   eerste vlucht
  • 090964   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 090964   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 091184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling











de nadagen van de Starfighter op Volkel; op de bekende flightline
area staan een viertal 
overgebleven F-104's, allen voorzien
van het rode badge van het Uitfaseringsonderdeel (UFO).





na de stalling op Ypenburg werd de D-8266 overgebracht
naar Texel waar het op 3 mei 1989 als eyecatcher
bij het plaatselijke 
airport werd geplaatst.
In 2010 werd de door corrosie aangetaste Starfighter
overgebracht naar de dump van de Domeinen op
kamp Soesterberg, van waaruit het tenslotte op 16 maart 2012
als schroot werd afgevoerd naar het MOB complex Oudemolen.

Wilfred van Dijk maakte net op tijd bovenstaande foto
van de D-8266 bij airport Texel.







D-8267

  • 200364   in opbouw bij Fokker
  • 270564   eerste vlucht
  • 100764   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 100764   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 200971   ongeval; tijdens air-ground oefeningen op Vliehors motorstoring opgetreden; na het afwerpen van de tip- en pylontanks bleef de Starfighter snel hoogte verliezen, waarna elt. Eric Scholten zich per valscherm in veiligheid bracht. Z'n Starfighter stortte in de Noordzee positie 5314NO, 0456E; eerste luitenant Eric Scholten ondervond bij het neerkomen in de Noordzee nog problemen met de hevig trekkende parachute en raakte even verstrikt in de lijnen; hij wist deze door te snijden waarna een toevallig passerende Noorse tanker " Esso Slagen" hem aan boord nam; later bracht een Marine AB-205 van VSQ-7  de ongedeerde Eric Scholten naar de vaste wal.
  • 200971   totaal 1277:33 vlieguren









2 foto's van de D-8267 met het embleem van de
Tactical Airmeet op de staart 









2 foto´s van Eric Scholten tijdens z´n luchtmachtperiode;
op de onderste foto zien we Eric in de cockpit van een
Canadair NF-5 in de rang van kapitein tijdens z´n  

stationering als instructeur bij het 313 squadron
op Twente. Na veel ervaring met de Starfighter
bij het 312 squadron te hebben opgedaan
fungeerde Eric op Twente als instructeur

voor leerling NF-5 vliegers tijdens de introduktie
en opbouwfase van de NF-5 bij de Koninklijke
Luchtmacht.
foto's archief Fam. Scholten 

met name dank aan Lynda Scholten




D-8268

  • 230364   in opbouw bij Fokker
  • 030664   eerste vlucht
  • 110964   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 110964   naar OCU F-104
  • 230465   naar 311 squadron
  • 000476   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 251084   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling



met het rijp van een koude nacht nog op de romp en vleugels
staat de D-8268 klaar voor een tow missie vanaf Leeuwarden.




D-8268 van 312 Squadron vlak voor touch down op
thuisbasis Volkel; foto Hans Ragay




D-8272

  • 020464   in opbouw bij Fokker
  • 040664   eerste vlucht
  • 091264   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 091264   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 150880   voorzien van Turkse luchtmacht roundels
  • 190880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   2de acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8272




D-8272 tijdens een mooie zomerse dag in juni 1976
met het staartembleem van het 323 squadron in

de landing op Leeuwarden vlak voor de touch down. 







de D-8272 tijdens de landing in aerodynamische positie
vlak na de touch down.






D-8272 opweg naar een dogfight oefening in één van de
daarvoor speciaal aangewezen oefengebieden boven
de Noordzee 
in mei 1973;
foto kap Henk Krauss; coll MLNL





De D-8272 in Turkse luchtmacht kleuren op de ORP
van Leeuwarden op 25 augustus 1980, kort voor het
vertrek van de lange afleveringsvlucht naar het
Turkse Mürted.






D-8273

  • 030464   in opbouw bij Fokker
  • 100664   eerste vlucht
  • 181164   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 181164   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 030773   naar Avio Diepen voor air intake reparatie en ombouw naar Starfighter RF-104G
  • 240174   na ombouw afgeleverd aan 306 squadron
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8273

onder: een aantal foto's van de D-8273 in de AWX uitvoering 
bij 322/323 squadron. 




op 1 juli 1968 werd de D-8273 gebruikt door de Amerikaanse
testpiloot Glenn Reaves; hij zag tijdens z'n zeer spectaculaire
display letterlijk en figuurlijk alle hoeken van het (vlieg)veld.



























omgebouwd tot fotoverkenner, met een Orpeus pod
onder de romp, in de take off vanaf 
vliegbasis de Peel
op 2 juli 1975.





RF-104G D-8273 in actie tijdens de Tactical Weapons Meet
editie 1978 op het Duitse Wildenrath.




D-8279

  • 160464   in opbouw bij Fokker
  • 300664   eerste vlucht
  • 240964   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 240964   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 291166   ongeval; blikseminslag waarna storing optrad in o.a LN-3 en radio
  • 020378   ongeval; tijdens aanval op gronddoel in Duitsland enkele bomen geraakt waarbij de Starfighter beschadigd raakte ( romp en een tiptank beschadigd, een pylontank werd verloren); elt. Loek Mulder wist een geslaagde noodlanding op Gutersloh te maken; de onderkant van de romp was echter dermate zwaar beschadigd dat de F-104G na expertise werd afgeschreven.
  • 100478   na expertise officieel afgeschreven
  • 220282   toegewezen als poortwachter vliegbasis Volkel (met onderdelen van F-104G D-8341)
  • 010482   officieel onthuld als poortwachter




Op Volkel was het met 4 gebaseerde eenheden
(inclusief de CAV) vaak dringen geblazen bij de
kop van de baan vanwege het opstijgen van de
vele Starfighters in een korte tijd;
deze vlieger 
staat in de hold voor z'n take off
en heeft het ventilatieluik nog maar even
opengezet.

foto MLNL



tijdens de laatste bocht voor de landing op Volkel in
mei 1973; onder de romp een zgn. bomb dispenser.



De D-8279 tijdens de Tactical Weapons Meet '70
hier gefotografeerd vlak na de landing op het Duitse
Spangdahlem in juni 1970. Let ook even op het
speciaal ontworpen Weapons Meet tailbadge. 




opnieuw tijdens een Tactical Weapons Meet oefening
van een gecombineerd Volkel team van 311 en 312
squadron.

foto coll MLNL






D-8279 met 311 squadron staartbadge op de rolbaan
van Twente onderweg naar de X- servicing. 





op deze foto zonder ECM modificatie en de oude zwarte  
randen nog om de verwarmingselementen van de intakes.





D-8280

  • 170464   in opbouw bij Fokker
  • 290664   eerste vlucht
  • 141064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 141064   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 160966   ongeval; tijdens uitloop landing door neuswiel gezakt; sm Ben Roomer 
  • 010379   ongeval; tijdens navigatievlucht boven Noord Duitsland motorstoring opgetreden na een vogelaanvaring; toestel neergestort bij Rotenburg (N.O. van Bremen); eerste luitenant Willem Glaser in veiligheid per valscherm. 







mooie opname van de D-8280 in actie boven één van de 
schietranges op de Waddeneilanden in de jaren 70; 
foto KLu




Op 6 juli 1968 stond de D-8280 broederlijk naast een 
Thunderstreak van 314 squadron op de static tijdens
de open dag op Soesterberg.








het ongeval van 16 september 1966 van sergeant-majoor 
Ben Roomer met de D-8280; na de landing zakte de F-104G
door het neuswiel waarna het uiteindelijk net op een klein
overgebleven gedeelte van de neuspoot bleef liggen.
foto KLU
 












op 5 augustus 1978 was de D-8280 samen met de D-8257
voor de Engelse luchtvaartfans te bezichtigen op de static
van het regenachtige Yeovilton. 
foto Paul Baijens









Op 1 maart 1979 verongelukte de D-8280 na een fatale
birdhit 
bij Rotenburg in Noord Duitsland; gelukkig wist 
eerste luitenant 
 Willem Glaser zich tijdig via z'n schietstoel
in veiligheid te brengen;
in de dagen daarna verzorgde de 102 Bouw-Machine
Compagnie uit Wezep de berging van de wrakstukken
van de Starfighter; Fokke Hoekstra van het 102e zien
we op de bovenste foto poseren op de stabilo van de tail;
verder duidelijk waarneembaar het 311 squadronbadge
en het staartserial.

Van Fokke Hoekstra kregen we ook onderstaande serie
foto's 
van deze crash:




staartsectie met stabilo (hoogteroer)en uitlaat met nozzle.




staartsectie met stabilo



idem



gedeelte van de onderkant van een vleugel met
het rozet van de Koninklijke Luchtmacht.



er waren ook tal van kleine brokstukjes op de
crashlokatie te vinden.




op de voorgrond de restanten van een fueltank




het staartgedeelte met de tailpipe en een gedeelte
van een vleugel.




de 102 Bouw-Machine Compagnie uit Wezep
verzorgde de berging van de wrakstukken.

alle foto's met dank aan Fokke Hoekstra