Starfighter F-104G

- D-8281 t/m D-8297

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



D-8281

  • 200464   in opbouw bij Fokker
  • 220664   eerste vlucht
  • 011064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 011064   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 000570   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 011184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg t.b.v. stalling



D-8281 voorzien van een bomb dispenser tijdens
de landing op Volkel in april 1976.






D-8281 in actie op Cornfield!





D-8282

  • 220464   in opbouw bij Fokker
  • 010764   eerste vlucht
  • 141064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 141064   naar OCU F-104
  • 020365   naar 311 squadron
  • 000467   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 200784   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Gilze Rijen t.b.v instructievliegtuig ABDR




geruime tijd hebben de Starfighters van 311 en 312 Squadron
helaas zonder staartbadges gevlogen; op de foto de D-8282
zonder badges maar ingedeeld bij het 312 Squadron .





De D-8282 in juni 1981 kort voor de start vanaf Volkel
voor een vlucht naar één van de oefenterreinen van de
Koninklijke Luchtmacht op de Waddeneilanden; kort
geleden is het vliegtuig tijdens een onderhoudsbeurt
voorzien van een nieuwe linker remklep; op de foto
is het nieuwe onderdeel nog niet gecamoufleerd.





Op deze foto uit september 1974 zien we de D-8282 met
het 306 Squadron staartembleem tijdens de landing op
vliegbasis De Peel.







D-8283

  • 240464   in opbouw Fokker
  • 170764   eerste vlucht
  • 230964   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 230964   naar OCU F-104 (later The Dutch Masters)
  • 081168   naar 311 squadron
  • 171274   ongeval; tijdens formatievlucht compressor stall opgetreden waarna toestel onbestuurbaar raakte; tweede luitenant Hans Ruygrok schoot zich in veiligheid per schietstoel; de Starfighter stortte neer in een bos op de grens van Neerpelt/ Achel in Belgie.




De D-8283 op de flightline van thuisbasis Volkel
tijdens de open dag op 20 juni 1970.





F-104G D-8283 on finals op Volkel met onder de romp
een zgn. rocket bomb dispenser; meestal werden hier
oefenbommen van het type Mk-106 onder aangebracht.
foto Paul Baijens












Drie foto's van de gecrashte F-104G D-8283, waarbij tlt.
Hans Ruygrok zich tijdig in veiligheid wist te brengen
met z'n schietstoel.
De wrakstukken liggen verspreid in de bossen

bij Neerpelt en Achel; op de bovenste foto is het
achterste rompgedeelte duidelijk herkenbaar, op 
de
onderste foto's de trieste resten van de J-79 motor.
foto's KLu




D-8286


  • 010564   in opbouw bij Fokker
  • 070764   eerste vlucht
  • 051064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 051064   naar OCU F-104
  • 300365   naar 311 squadron
  • 071065   naar OCU F-104 (later The Dutch Masters)
  • 021068   naar 322/323 squadron (pool)
  • 111280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8286




op deze foto van een nogal "kale"D-8286 tijdens een
testvlucht in 
februari 1969 zijn de strakke lijnen
van het Starfighter airframe goed zichtbaar. 





tot in 1979 gebruikte het 322 squadron de Starfighter;
nadat het in 1979 tijdelijk werd samengevoegd met
collega squadron 323 tot het onofficiele 645 squadron,
ontving men in 1980 de F-16.





D-8286, opnieuw zonder external fueltanks en bewapening,
nu met het badge van 312 Squadron op de staart.






D-8288

  • 060564   in opbouw bij Fokker
  • 060864   eerste vlucht
  • 091264   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 091264   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 031280   voorzien van Turkse luchtmacht roundels
  • 101280   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8288




onheilspellende wolken op de achtergrond van de D-8288
vlak voor de start vanaf baankop 24 op Leeuwarden 
op 24 maart 1979.





met full afterburner om de J-79 motor op volle toeren te
brengen rolt de D-8288 met grote snelheid van de startbaan 
op Leeuwarden in maart 1980 voor een scramble vlucht.
Onder de romp twee operationele Sidewinder AIM-9 air-air
raketten.





D-8288 klimt van thuisbasis Leeuwarden weg richting de
Waddeneilanden voor een testvlucht na een grote onder-
houdsbeurt. De kleppen van het landingsgestel staan
nog gedeeltelijk uit maar zullen kort hierna 
in gesloten
positie komen.





D-8293

  • 200564   in opbouw bij Fokker
  • 200864   eerste vlucht
  • 120165   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 120165   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 020178   naar Avio Diepen voor ombouw tot Starfighter RF-104G en mod. oa ALQ-126
  • 310778   naar 306 squadron na ombouw/ modificaties
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8293



Tijdens de open dag van Deelen op 12 juni 1971 was de
D-8293 te bewonderen op de static show.




in volle vlucht boven de Friese basis in februari 1970.




tijdens het nachtvliegen op 1 oktober 1974 vond er een
mid air botsing plaats tussen de D-8293 en de D-8098
(zie voor details bij de D-8098); eerste luitenant P. R.
( Paul) van den Heuvel wist z'n D-8293,ondanks de op
de foto getoonde schade, veilig naar de landingsbaan
van vliegbasis Volkel te manoeuvreren.

foto KLu






D-8293 in typische ACT configuratie klaar voor de start
van een interceptievlucht
met een Engelse Lightning vanaf
Leeuwarden in oktober 1977.





D-8293 tijdens een bezoekje aan de bakermat.




ook de D-8293 werd in 1976 gezapt met een opvallend
staartembleem van het Italiaanse 9 Stormo.






D-8294

  • 210564   in opbouw bij Fokker
  • 190864   eerste vlucht
  • 021164   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 021164   naar OCU F-104
  • 050165   overgevlogen naar Volkel voor stalling
  • 130165   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 030577   ongeval; vliegtuig onbestuurbaar geraakt tijdens recovering na ACT oefening en daarna neergestort in Noordzee op zo'n 32 mijl N. van Vlieland; eerste luitenant Jan Brekelmans (312 squadron) in veiligheid per schietstoel; hij werd pas uren later gevonden door de bemanning van een SAR Alouette III, veilig dobberend in z'n dinghy op de Noordzee.



D-8294 met 323 badge op de tijdelijk ingerichte flightline
op het Oost complex van vliegbasis Leeuwarden in 
september 1974.




on finals als QRA machine




in 1974 als sleepkist opweg naar de schietarea boven de Noordzee
met de opvallende dart raket en rode pods onder de vleugels. 






twee Belgische F-104's verlenen de D-8294 voorrang tijdens
de landing in januari 1972.









op deze actiefoto zijn de korte vleugels van de Starfighter
duidelijk zichtbaar; verder vormen de dummy sidewinders
onder de romp een opvallende verschijning in de verder
opvallend cleane D-8294; Leeuwarden mei 1969.





D-8297

  • 230564   in opbouw bij Fokker
  • 210864   eerste vlucht
  • 101164   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 101164   naar OCU F-104
  • 050165   overgevlogen naar Volkel voor stalling
  • 180165   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 140679   ongeval; vliegtuig tijdens ACT oefening in Noordzee gestort, circa 80 km N.W. van Den Helder; eerste luitenant Gerhard Wessels Boer 




D-8297 tijdens een trainings scramblevlucht  met twee
air-air 
AIM-9 sidewinderraketten onder de romp ; op deze
foto houdt de piloot een oogje in het zeil boven het waddeneiland
Schiermonnikoog.  foto KLu 








tijdens deze interceptievlucht kwamen ook 
bovenstaande prachtige zwart wit opnames.
foto's KLu





In september 1977 stonden de Leeuwarder F-104
Squadrons tijdelijk op de bakermat Soesterberg i.v.m.
renovatie aan het banenstelsel op de thuisbasis.




In juni 1967 bezocht de D-8297 vliegbasis Twente; tijdens
het 
taxien na de landing naar de flightline kon het toestel
in deze mooie positie worden gefotografeerd.





D-8297 op bezoek bij de collega's van de Royal Air
Force op Coningsby tijdens een squadron rotation
met Phantoms van 29 Squadron in juli 1976.





Holland op z'n best! een mooie reklamefoto uit de jaren 60-70
voor alle mooie dingen die we toen nog in Nederland hadden!
Starfighter D-8297 in cleane configuratie(zelfs de vuurmond
van het M-61 boordkanon is afgedicht!) in de landing voor de 

baan 27-09 (korte baan) boven een landelijk idyllisch
Nederlands landschap met weiland, koeien, een boerderij
en een in de bomen verscholen dorp 
op de achtergrond.
Leeuwarden 9 augustus 1974.









de D-8297 in de final approach boven baankop 24  vlak
voor de touch down;let op de rokende J-79