Starfighter F-104G

- D-8300 t/m D-8319

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



D-8300

  • 030664   in opbouw bij Fokker
  • 291064   eerste vlucht
  • 250365   afgeleverd aan KLU Volkel; gecamoufleerd
  • 250365   naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 011184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg t.b.v. stalling



een cleane D-8300 in de overshoot op Volkel 
tijdens een testvlucht na een onderhoudsinspectie.
foto Frans van den Berk via Jeroen Jonkers





D-8304

  • 120664   in opbouw bij Fokker
  • 040964   eerste vlucht
  • 221064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 221064   naar OCU F-104
  • 120165   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 130880   omgespoten in Turkse luchtmacht markings 
  • 190880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8304



D-8304 op de flightline van 323 Squadron, voorzien van
echte Sidewinder AIM-9 raketten en opvallend 
het 322
Squadron staartembleem aan stuurboord zijde.

Leeuwarden 15 augustus 1969.




de D-8304 taxied na een oefenvlucht terug naar de vliegtuig-
shelter.




322 squadron gebruikte voor hun squadron rotation
met het Italiaanse 9 Stormo o.a. de D-8304; hier zien we
het toestel op de flightline van Grazzanise tijdens het
detachement in mei/juni 1976.





omdat de start- landingsbaan van Leeuwarden van 
een nieuwe slijtlaag moest worden voorzien, werden
de Starfighters van de TCA, 322 squadron en 323 squadron
in september 1977 tijdelijk gestationeerd op Soesterberg.





D-8304, uitgerust met extra underwing vleugeltanks,
staat gereed op de baankop.






D-8308

  • 190664   in opbouw bij Fokker
  • 100964   eerste vlucht
  • 021164   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 021164   naar OCU F-104
  • 050165   naar Volkel t.b.v. instructie en stalling
  • 020365   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 190679   naar Avio Diepen voor ombouw AWX- FB versie incl ALQ126 etc.
  • 050380   naar 312 squadron
  • 091181   ongeval; tijdens dogfight in spin geraakt waarna toestel onbestuurbaar werd; de Starfighter stortte aan de rand van een bos neer bij Landhorst ( omgeving van Elsendorp); tweede luitenant Rob van Zoelen wist zichzelf op 8000 voet via z'n schietstoel in veiligheid te brengen.



D-8308 op de visitorsflight van het Schotse Leuchars
tijdens een formatietrip met D-8331 in september 1968.
foto coll MLNL




het toestel on finals op Leeuwarden met een kudde rustig
grazende schapen rondom de baanverlichting.

Leeuwarden mei 1972.





D-8308 in de AWX versie tijdens de recovery op
Leeuwarden in de omgeving van het vliegveld;
foto Wybe Pot; coll MLNL




in de tijd dat er nog geen vlieggtuigshelters waren 
werden de vliegoperaties bij het squadron in de open
lucht vanaf de flightline uitgevoerd.

op de foto heeft de vlieger al in de D-8308 plaats-
genomen en is ie bezig met z'n controle van de
cockpit apparatuur; de crewchief duwt z'n oordoppen
nog eens goed op z'n hoofd om het geluid van de
startende J-79 motor te kunnen onderdrukken.








een plaatje bij Avio Diepen op Ypenburg tijdens de ombouw
modificatie van AWX naar FB uitvoering ter voorbereiding
op het gebruik bij 312 squadron.









duidelijk herkenbare wrakstukken van de D-8308 liggen na
de impact in een natuurgebied bij Landhorst; rechts het 
staartgedeelte en links het rompstuk met de vleugels en de 
overblijfselen van de J-79 motor.
foto coll Michael de Boer







D-8311

  • 260664   in opbouw bij Fokker
  • 170964   eerste vlucht
  • 271064   afgeleverd aan KLu Twente; gecamoufleerd
  • 271064   naar OCU F-104 (later The Dutch Masters)
  • 300968   naar 322/323 squadron (pool)
  • 010378   naar Avio Diepen voor air intake reparaties en ombouw AWX - RF-104G 
  • 061278   na ombouw naar 306 squadron
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8311




De D-8311, links vooraan op de foto, was één van de vier
Starfighters welke op 19 november 1969 de allereerste
Northrop/ Canadair NF-5B's op de afleveringsvlucht 
aan de KLu vanuit Canada verwelkomde.
De andere 3 machines waren D-6655 (naast de D-8311)
en links achter de grijze D-8341, in gezelschap van de
D-6680.
foto KLu; coll MLNL




D-8311 van het 322 squadron tijdens de landingsfase met 
een karakteristieke Friese achtergrond.




D-8312



  • 290664   in opbouw bij Fokker
  • 230964   eerste vlucht
  • 220465   afgeleverd aan KLu Volkel; gecamoufleerd
  • 220465   naar 311 squadron
  • 290573   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 161084   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling



F-104G D-8312 met 311 staartbadge en 4 extra fueltanks
taxied van de 311 flightline 
op Volkel naar de startbaan
in juni 1966.

foto coll MLNL




Vanwege de kenmerkende neusregistratie was de 
D-8312 later het vlaggeschip van het 312 squadron.





D-8318



  • 100764   in opbouw bij Fokker
  • 081064   eerste vlucht
  • 120165   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 120165   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 200275   naar Avio Diepen via wegtransport voor ombouw AWX - FB incl ECM ALQ-126 (prototype F-104G)
  • 081275   na ombouw naar 311 squadron
  • 070982   naar 312 squadron
  • 211183   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Deelen t.b.v. grondinstructie LETS



op 1 juli 1968 was de D-8318 nog te bewonderen in de
AWX / 
interceptie uitvoering bij de pool van het
322/323 Squadron.






D-8319

  • 140764   in opbouw bij Fokker
  • 161064   eerste vlucht
  • 130165   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 130165   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 140880   voorzien van Turkse luchtmacht markings
  • 200880   officiele overdracht aan Turkse luchtmacht
  • 220880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8319




D-8319 tijdens een mooie zomerdag in juli 1980.




op deze foto van 23 mei 1977 is de D-8319 uitgerust als
dart sleepvliegtuig; onder de linkervleugel is de dartraket
aangebracht die tijdens de vlucht wordt uitgelierd.







nog twee foto's van de D-8319 met de nationaliteitstekens
van de Turkse Luchtmacht, tijdens de afleveringsvlucht

aan Turkije op 25 augustus 1980.