Starfighter F-104G

- D-8324 t/m D-8332

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



D-8324

  • 240764   in opbouw bij Fokker
  • 151064   eerste vlucht
  • 020265   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 020265   naar 322 squadron
  • 140765   ongeval; tijdens hoogtevlucht op 37.000 voet cockpit geexplodeerd en motorstoring opgetreden; na diverse restarts veilig geland op Leeuwarden; sergeant 1 Ton Helders kreeg hiervoor een tevredenheidsbetuiging (zie onder)
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160579   naar 645 squadron
  • 010880   naar basisvlucht Leeuwarden
  • 031280   laatste KLu vlucht
  • 031280   na laatste vlucht naar spuitschuur voor aanbrengen Turkse luchtmacht markings
  • 041280   omspuiten gereed
  • 151280   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als 8324



De D-8324 met het 322 "Polly Grey" staartembleem.





sergeant Ton Helders 
in 1965; uit de 
Vliegende Hollander
citeren we:
"bij een snelheid van bijna
2x het geluid dreunde het
perspex uit de omlijsting
van de canopy; bijna
tegelijkertijd haalde een vlam-

doving de kracht uit de motor
en viel het radiocontact uit;
enkele ogenblikken kon sgt.
Helders door de luchtwerve-
lingen niets meer zien;
de kist dook de wolken in, maar
bij de 3e restart kreeg de vlieger
gesteund door z'n collega Aad
Schouten, de motor weer aan 
de praat.
I.s.m. de verkeersleiding gelukte
het om het gehavende toestel
veilig aan de baan te zetten"
Op vrijdag 8 oktober 1965
ontving Ton Helders uit handen
van basisCdt. J. Knoop o.a. een 
meer dan terechte tevreden-
heidsbetuiging voor z'n getoonde

vakmanschap en doorzettingsver-
mogen!




De rokende J-79 motor liet een duidelijk spoor achter tijdens
een Starfightervlucht.





D-8324 met 2 extra underwingtanks gefotografeerd tijdens
een bezoek aan Engeland in 1976;

foto coll Paul Baijens




D-8324 laat de slanke lijnen van het Starfighter ontwerp
duidelijk uitkomen op deze foto van februari 1973. 





close up van de zap op de staart; zie voor verdere verklaring
bij de foto in de fotogalerij.





D-8325

  • 060864   in opbouw bij Fokker
  • 021164   eerste vlucht
  • 110265   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 110265   naar 323 squadron
  • 200167   ongeval; na harde landing in slecht weer toestel opgeveerd en van de baan geraakt waarna landingsgestel en pitotbuis afbraken  en toestel op de romp tot stilstand kwam; schade toestel cat.4; majoor Kees van Doorn veilig op grond uitgestapt
  • 080267  via wegtransport naar Avio Diepen voor reparaties 
  • 050268   terug naar Leeuwarden na reparaties t.g.v. ongeval 20 jan 1967
  • 050268   naar 322/323 squadron (pool)
  • 230372   ongeval; tijdens air combat trainingsvlucht problemen met kicker ontstaan waarna toestel onbestuurbaar raakte; neergestort bij Adorp; tweede luitenant Theun Miedema in veiligheid d.m.v. schietstoel.
  • 230372   totaal: 1002:20 vlieguren



D-8325 tijdens een overshoot oefening  in februari 1969;
het 323 staartembleem zit aan de ongebruikelijke linker-
zijde van het staartvlak.







twee foto's van het ongeval van de D-8325 na de mislukte
slecht weer landing op Leeuwarden op 20 januari 1967.
Na uitgebreide reparaties bij Avio Diepen van dik een jaar 
kon de herstelde machine in februari 1968 weer in
gebruik worden genomen.
foto's KLu










nog twee foto's van de ongelukkige F-104G D-8325,
ditmaal voorzien van het 322 squadron staartbadge.




overzichtsfoto van de crashsite van de Starfighter van
Theun Miedema op de landerijen van boer Raangs bij
Adorp; 23 maart 1972
.



D-8326

  • 110864   in opbouw bij Fokker
  • 111164   eerste vlucht
  • 250365   afgeleverd aan KLu Volkel; gecamoufleerd
  • 250365   naar 311 squadron
  • 000079   naar 312 squadron
  • 010684   naar UFO Volkel
  • 021184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling



een alweer iets oudere opname van F-104G D-8326, waarsch.
eind jaren 60, begin 70, tijdens een fuelstop op een buitenlands
vliegveld; coll Paul Baijens





D-8331

  • 210864   in opbouw bij Fokker
  • 171164   eerste vlucht
  • 110265   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 110265   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 050179   naar Avio Diepen voor ombouw AWX - FB configuratie
  • 260679   naar 312 squadron na ombouw
  • 130684   naar UFO Volkel
  • 081184   buiten gebruik gesteld; overgevlogen naar Ypenburg voor stalling



D-8331 op de flightline van Leuchars in Schotland voor 
een bezoek aan de collega's van 111 Squadron
in september 1968.






Tot januari 1979 werd de D-8331 gebruikt door de 
luchtverdedigingssquadrons op vliegbasis Leeuwarden;
later werd de machine bij Avio Diepen aangepast voor  
het gebruik als fighter bomber jager bij 312 squadron.
foto coll Paul Baijens



foto Frans van den Berk via Jeroen Jonkers




D-8331 in z'n element tijdens een vlucht in april 1971;
om vaart te minderen heeft 
de vlieger de remkleppen
achter op de romp in open 
positie geactiveerd.





foto coll Paul Baijens





foto Frans van den Berk via Jeroen Jonkers






D-8332

  • 250864   in opbouw bij Fokker
  • 181164   eerste vlucht
  • 200565   afgeleverd aan KLu Volkel; gecamoufleerd
  • 200565   naar 311 squadron
  • 071065   naar OCU F-104 Twente (later The Dutch Masters)
  • 230969   naar 312 squadron
  • 180173   ongeval; tijdens terugvlucht naar Volkel boven Limburg plotseling ernstige controleproblemen opgetreden ( dead stick ); elt Harrie van der Hout wist zich via z'n schietstoel in veiligheid te brengen; de Starfighter stortte neer bij Afferden in Noord-Limburg.



deze vlieger maakt van de gelegenheid gebruik om z'n
dochter een onvergetelijke ervaring te bezorgen
d.m.v. een ritje in de cockpit tijdens de sleep van

de D-8332 van de flightline naar een hangar.
Volkel 20 juni 1970 





een foto van F-104G D-8332 uit 1972 op thuisbasis
Volkel; foto coll Paul Baijens





Starfighter D-8332 met het staartbadge van de Dutch Masters
bij de wachtruimte van de safety pin controller; na de landing
werden deze rode veiligheidspennen/ hoezen weer op de vitale

onderdelen teruggeplaatst.