Starfighter F-104G

- D-8336 t/m D-8343

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



D-8336

  • 070964   in opbouw bij Fokker
  • 301164   eerste vlucht
  • 010365   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; gecamoufleerd
  • 010365   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 120375   ongeval; tijdens onderscheppingsoefening boven de Noordzee ( i.s.m. Engelse Shackleton) vermist en vermoedelijk op circa 70 km. N. van Texel in zee gestort; reserve eerste luitenant Olav van der Heuvel van Varik 




Krant van Donderdag 13 maart 1975






toen er nog geen hardened vliegtuigshelters op de 
Nederlandse vliegvelden aanwezig waren stonden de 
vliegtuigen in weer en wind buiten op de flightlines.
Om de vitale onderdelen van de kostbare machines
toch enigszins te beschermen werden deze voorzien
van afdekhoezen en kappen.
Soms werden deze ook over het cockpitgedeelte
en de voorste neussectie aangebracht.
foto coll Paul Baijens




D-8336 in aktie tijdens een low approach oefening waarbij 
de landingsbaan met de wielen in op lage hoogte wordt 
genaderd waarna het toestel doorvliegt.






D-8337

  • 100964   in opbouw bij Fokker
  • 301164   eerste vlucht
  • 220365   afgeleverd aan KLu Volkel; nevelgrijs
  • 220365   naar 311 squadron
  • 300666   naar 312 squadron
  • 120483   ongeval; tijdens detachement op Marham (Engeland) i.v.m. oefening Mallet Blow verongelukt op Otterburn range (N.W. van Newcastle upon Tyne); toestel kwam bij duikaanval op een brug in aanraking met erachter liggende heuvel; tlt. Martin Sasbrink Harkema  




in afwachting van betere foto's van de nevelgrijze D-8337
moeten we het maar even met deze twee doen !
bovenste foto is nog op Schiphol voor de aflevering aan

de Koninklijke Luchtmacht.




D-8337 met 311 badge op de rolbaan van Volkel in 1966;
foto via Frank Swinkels





nu met 312 staartbadge en de ECM modificatie ALQ-126 met
"uitstulping" onder de neus.









bovenste twee foto's: 3000 vlieguren voor de D-8337
"Dusty" in december 1982.
foto's KLu; coll MLNL





D-8338

  • 110964   in opbouw bij Fokker
  • 031264   eerste vlucht
  • 010365   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; nevelgrijs
  • 010365   naar 322 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 160271   ongeval; landingsongeval waarbij oa neuswiel en air intakes beschadigd raakten
  • 190371   via wegtransport naar Avio Diepen voor reparaties
  • 140771   terug naar 322/323 squadron na reparaties; gelijktijdig werd het toestel in camouflagekleuren gespoten
  • 231178   ongeval; tijdens opstarten op vliegbasis Wildenrath neuswiel ingeklapt
  • 301178   via wegtransport overgebracht naar Leeuwarden voor reparaties
  • 130279   via wegtransport naar Avio Diepen voor reparaties en ombouw AWX - FB versie
  • 220879   naar 312 squadron na ombouw FB configuratie
  • 050684   buiten gebruik gesteld; toestel overgebracht naar vliegbasis Twente t.b.v. instructie ABDR en later store








D-8338 op de flightline van 322 Squadron in de originele  
nevelgrijze ADF kleuren van de jaren 60.




D-8338 in een uiterst ongemakkelijke positie op de 
baankop 06 van Leeuwarden op 7 april 1970; tijdens
de motorcheck kort voor de start brak een onderdeel
van de linker wielophanging, waardoor de Starfighter
links overhellend op de underwing fueltank doorzakte.






D-8341

  • 280964   in opbouw bij Fokker
  • 101264   eerste vlucht
  • 230265   afgeleverd aan KLu Leeuwarden; nevelgrijs
  • 230265   naar 323 squadron
  • 001167   naar 322/323 squadron (pool)
  • 211178   ongeval; tijdens uitloop na landing op Wildenrath in botsing gekomen met F-104G D-8098; elt. Hennie Elbersen  
  • 051278   wrak overgebracht naar DVM Gilze Rijen
  • 070279   officieel afgeschreven
  • 000079   wrak overgebracht naar Volkel t.b.v. grondinstructie
  • 000000   onderdelen gebruikt voor restaureren F-104G D-8279 als poortwachter vliegbasis Volkel; de restanten van de D-8341 zijn verschroot




D-8341 op Schiphol in het najaar van 1964 tijdens de testfase
bij Fokker voor de aflevering aan de Koninklijke Luchtmacht;
foto KLu




inmiddels afgeleverd bij de pool van 322/323 Squadron. 
D-8341 was één van de laatste Starfighters welke tot

circa 1970 in de originele nevelgrijze kleuren vloog.
Deze opname is van 1 juli 1968.





met op de achtergrond de contouren van Leeuwarden
is de D-8341 bezig met de laatste meters na een
oefenvlucht vlak boven 
de vliegveldomheining
bij de baankop 06. Leeuwarden juni 1977





D-8342

  • 300964   in opbouw bij Fokker
  • 311264   eerste vlucht
  • 200565   afgeleverd aan KLu Volkel; nevelgrijs
  • 200565   naar 311 squadron
  • 051065   naar OCU F-104 Twente (later The Dutch Masters)
  • 300968   naar 322/323 squadron (pool)
  • 090378   ongeval; tijdens motortest voor de start op startbaan door linker landingsgestel gezakt; nok van de wielas afgebroken (drag strut); res. elt Jan Maurits. 
  • 140478   via wegtransport naar Avio Diepen voor reparaties 
  • 080279   naar 322/323 squadron na reparaties
  • 180880   voorzien van Turkse luchtmacht roundels
  • 200880   acceptatievlucht Turkse luchtmacht
  • 200880   officieel overgedragen aan Turkse luchtmacht
  • 250880   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Leeuwarden als D-8342



de vlieger van de D-8342 van de F-104 OCU eenheid
"The Dutch Masters" voert een laatste cockpit controle

uit op de kop van de startbaan van Twente in juni 1967.
Binnen enkele seconden rolt de machine naar het
startpunt op de baan voor een nieuwe oefenvlucht.




Kapitein Ted Stellema behoorde tot het selekte groepje
F-104 vliegers van 
de sleepvlucht op Leeuwarden;
Hier zien we hem, in dienst bij het 323 Squadron,
in de cockpit van de 
D-8342 vlak voor de start op
27 maart 1979 op z'n thuisbasis.





onder het wakend oog van de brandweer stand-by op
de achtergrond  rolt de D-8342 na de landing .
De kleppen voor het afremmen staan nog in open
 positie; verder heeft het toestel nog 
dartpods
onder de vleugels.







D-8342 in de uitloop tijdens een voorzorgslanding waarbij 
de vlieger uit voorzorg de arresting hook in down position 
heeft geactiveerd; deze diende om het toestel via de
over de baan gespannen vangkabel in noodsituaties
sneller af te laten remmen.





D-8342 on finals in Turkse markings na de acceptance flight
op 20 augustus 1980.








D-8343

  • 021064   in opbouw bij Fokker
  • 151264   eerste vlucht
  • 090465   afgeleverd aan KLu Volkel; nevelgrijs
  • 090465   naar 311 squadron
  • 101276   naar 312 squadron
  • 240178   ongeval; na beeindigen schietoefeningen op range Vlieland verdween toestel plotseling uit formatie van vier; waarschijnlijk reageerde het toestel niet meer op de throttle functies; aanvankelijk werd de piloot en de machine vermist; op 2 februari werden enkele kleine wrakstukken gevonden in het gebied Vogelzwin, O.N.O van Texel in de Waddenzee; kapitein Paul van den Boomen  



Verrassend genoeg werd ook de D-8343, de laatste Starfighter
van de produktielijn van Fokker, in nevelgrijze ADF kleuren
afgeleverd; toch werd het toestel afgeleverd bij het 311 FB

Squadron op Volkel; deze opname is van aug 1966.




D-8343 tijdens een lunchstop in het buitenland; 
foto coll Paul Baijens