Starfighter RF-104G

- D-8013 t/m D-8103

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8013

  • 270262   in opbouw bij Fokker
  • 010862   eerste vlucht
  • 121262   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 121262   naar technisch squadron tbv instructie
  • 110664   naar 323 squadron
  • 220465   naar Avio Diepen voor ombouw tot RF versie
  • 190865   naar 306 squadron
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8013




F-104G D-8013 nog voor de modificatie tot RF-104G
fotoverkenner tijdens de viering van 50 jaar
Koninklijke luchtmacht op vliegbasis

Twente op 19 juni 1963.
foto coll Gerrit Boxem














op 6 januari 1975 belandde eerste luitenant Eric Kroes
van 306 squadron met de D-8013 na technische
problemen (drag strut gebroken) in het gras naast

de landingsbaan op Volkel; door de impact met de
zachte grond ging o.a. een Orpeus pod verloren
terwijl het neuswiel volledig afknapte.
foto's KLU; coll MLNL








In augustus 1977 roteerde 306 Squadron met de
Phantom RF-4C van het Amerikaanse
foto-
verkenningssquadron 1 TRS op het Engelse
Alconbury; Rob Breur was op Alconbury aanwezig
toen de D-8013, 
voorzien van een lichtzilver gekleurde
romp, voor de ochtendmissie op 27 augustus langs

z'n fotocamera kwam taxiën.






In RF-104G configuratie inclusief een Orpheus recce pod
onder de romp op de taxiebaan van vliegbasis Volkel 
in oktober 1978; foto coll Dick Lohuis




In 1979 was de D-8013 na deelname aan een Weapons Meet
voorzien van een speciaal tail embleem.





D-8052

  • 001062   in opbouw bij Fokker
  • 150363   eerste vlucht Fokker
  • 050663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 050663   naar 306 squadron
  • 220664   naar 322 squadron
  • 050365   naar Avio Diepen voor ombouw tot RF versie
  • 251065   naar 306 squadron
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8052
  • 301183   ongeval; tijdens afleveringsvlucht na motorproblemen neergestort bij Wadern (D); Turkse piloot in veiligheid per schietstoel




Op 22 juni 1964 arriveerden op vliegbasis Leeuwarden
de eerste drie Starfighters voor 322 squadron;
De D-8052 
behoorde tot dit trio; het feit dat de landing
van deze F-104G tevens de 35.000ste GCA run betrof
maakte deze mijlpaal extra feestelijk. Op de foto oa de
drie Starfighter piloten met links Ton Helders, 3e van links
Jaap Batenburg en in het midden Willem Heitmeijer.
foto 322 squadron/ coll MLNL  





Later werd deze F-104G omgebouwd tot fotoverkenner,
hetgeen werd aangeduid 
als RF-104G Starfighter.
Tegelijkertijd werd het toestel ingedeeld bij het
306 fotoverkennings squadron op vliegbasis Volkel;
deze foto is gemaakt op 
vliegbasis Deelen
op 5  juni 1981.

Op 30 november 1983 verongelukte deze Starfighter
tijdens 
de afleveringsvlucht naar Turkije.




Volkel 30 november 1983; RF-104G 8052 staat met een aantal
andere ex KLu Starfighters gereed voor de afleveringsvlucht
naar Turkije; hoe anders zou de vlucht voor deze machine
verlopen!...enkele uren later was van deze unieke kist 
niet veel meer over dan een hoop verwrongen aluminium. 
foto coll MLNL


D-8057

  • 081162   in opbouw Fokker
  • 130363   eerste vlucht
  • 060563   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 100563   naar 306 squadron
  • 220664   naar 322 squadron
  • 230465   naar Avio Diepen voor ombouw RF versie
  • 300865   naar 306 squadron
  • 200477   ongeval; tijdens navigatievlucht samen met elt. Peter van der Stoop (in D-8131) van Grazzanise- Villafranca tegen helling van berg Monte Crispiniano gevlogen (tussen Napoli en Foggia in Italië); elt Joop Spiegelenberg 
  • 200477   totaal 2470:35 vlieguren




Ongecamoufleerde Starfighters D-8051 en D-8057 tijdens een
formatie start in 1965.
foto via Paul Baijens





formatie 306 Starfighters anno jaren 60 met grijze wingtanks
en de camera positie nog geintegreerd in de buikverdikking
foto KLu coll MLNL





D-8059

  • 120962   in opbouw Fokker
  • 190363   eerste vlucht Fokker
  • 170963   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 170963   naar 306 squadron
  • 230964   naar 322 squadron
  • 200465   naar Avio Diepen voor ombouw naar RF versie
  • 251065   naar 306 squadron
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8059




prachtige opname van de D-8059 op een verlaten platform
van vliegbasis Ramstein in Duitsland op 5 augustus 1978.
Op de staart een embleem t.g.v het 25 jarig bestaan 
van 306 Squadron. zie onder voor details.
foto boven coll Dick Lohuis




speciaal tailbadge van 25 jaar 306 squadron in 1978.





foto van begin jaren 70 waarbij de uitbouw van de camera-
behuizing onder de romp nog goed zichtbaar is, terwijl de 

air intakes ook nog niet zijn gemodificeerd.
foto Paul Baijens 







RF-104G in een gebruikelijke configuratie tijdens de
nadagen 
van de Starfighter bij het 306 Squadron;
geen external fueltanks maar alleen een Orpheus
reccepod onder de romp.

Deze foto werd op 6 april 1983 gemaakt.



D-8065

  • 270363   eerste vlucht Fokker
  • 240663   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 240663   naar 306 squadron
  • 280864   naar 322 squadron
  • 251065   naar 306 squadron
  • 030169   ongeval; vogelaanvaring
  • 210369   ongeval; vogelaanvaring 
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8065




De D-8065 in gebruik bij 322 squadron tijdens de landings- 
fase op Leeuwarden in juli 1965.
Op de foto zien we het toestel in de typische standaard
configuratie voor die tijd; de external fueltanks zijn onder
de vleugels bevestigd, op de vleugtips werd vaak een 
Sidewinder air-air missile aangebracht.






D-8065 tijdens een karakteristieke low level vlucht
op 21 oktober 1974.






De voormalige D-8065 op de flightline van Volkel op
5 maart 1984; de Koninklijke Luchtmacht roundels
en het D-serial op de neussectie onder de cockpit
zijn verwijderd en op de intakes en de staartsectie
zijn inmiddels de Turkse Luchtmacht herkennings-
tekens aangebracht.






D-8066

  • 071262   in opbouw bij Fokker
  • 080463   eerste vlucht Fokker
  • 040763   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 040763   naar 306 squadron
  • 070964   naar 322 squadron
  • 290465   naar Avio Diepen voor ombouw van basic tot RF-104G
  • 300865   naar 306 squadron na ombouw  
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8066




een ongecamoufleerde D-8066 voorzien van 4 fueltanks
op het beton van vliegbasis Twente
foto via G Boxem 





D-8101

  • 300563   eerste vlucht Fokker
  • 300563   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor ombouw tot RF-104G
  • 090763   terug naar Fokker Schiphol na ombouw
  • 141163   officiele overname door KLu
  • 211163   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 211163   naar 306 squadron
  • 140770   ongeval; na motorstoring neergestort bij Steenwijk vlakbij spoorlijn naar Zwolle; elt Harry Leenders safe bail out
  • 140770   totaal 1294:47 vlieguren




de nog nevelgrijze D-8101 met 306 badge en 4 external
fueltanks tijdens een bezoek aan Volkel in mei 1966.
foto via Frank Swinkels







met de aanwezigheid van 306 squadron en de F-104 OCU
op vliegbasis Twente 
tot september 1969 viel er voor de 
luchtvaartenthousiasten veel te genieten; naast de vele

vliegbewegingen kon men van buiten het veld de taxiende
Starfighters op de rolbanen van dichtbij observeren.
De D-8101 op Twente in juli 1968 ,voorzien van grijze
fueltanks ,rolt  vlak langs de afrastering van het vliegveld
naar de startbaan. 





D-8103

  • 280363   in opbouw bij Fokker
  • 220563   eerste vlucht Fokker
  • 130963   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 140963   naar 306 Squadron
  • 111083   ongeval; tijdens formeren voor de landing mid air botsing met RF-104G D-8145 boven Deursen; onbestuurbaar (en in brand)geraakt en neergestort in weiland; elt Frans Giersbergen safe bail out. De andere Starfighter, met elt Joost Steenbergen, maakte een veilige landing op Volkel.




een opname uit een bekende fotovlucht waarbij een serie
a2a plaatjes werden geschoten voor publiciteitsdoeleinden

(vanuit een RT-33 fotokist in oktober 1963.)
foto KLu; coll MLNL




opnieuw de D-8103 tijdens een fotovlucht, volgens de
inzender
 een opname uit 1965;
foto 
KLu; coll Paul Baijens












Bovenste drie foto's: de D-8103 in actie tijdens de Twente
periode van 306 
squadron in juli 1968.
In deze periode waren de fotocamera's nog aangebracht
in een speciale uitbouw achter het neus- landingsgestel;
de camera's waren van Nederlands fabrikaat en werden  

onderhouden door Avio Diepen op Ypenburg.
Deze eerste generatie camera's waren nog niet voorzien 
van het principe infraroodstralen en konden als zodanig 
dan ook niet 's nachts en bij slecht weersom-
standigheden worden gebruikt. 




de indrukwekkende flightline van 306 squadron op vliegbasis
Twente op de dag van de definitieve verplaatsing naar Volkel
in september 1969; minimaal 14 kisten staan klaar om 
in volgorde van positie via de rolbaan naar baankop 24
te taxien om daarna d.m.v. een massastart voorgoed
afscheid te nemen van vliegbasis Twente als Starfighter
basis.
foto Frits Nulle






het Vulcan boordkanon werd door de fotoverkenningsversie
van de Starfighter niet gebruikt, reden om de mondings-
opening dan ook af te dichten met een paneel.
op bovenstaande foto is de afgedekte opening links
onder de letter D goed te zien.





een opmerkelijke opname van de D-8103 met achter 
de verdikte ruimte vd cameraluiken onder de romp
een centerline bombrack. Bewapening werd
door de fotoverkenners van 306 Squadron
dan ook zelden of nooit meegenomen.








D-8103 op de rolbaan van het Engelse Alconbury tijdens
een uitwisselingsweek (squadron rotation) tussen het
306 squadron en het Amerikaanse 10e Tactical
Reconaissance Wing in augustus 1977.






De laatste 3 foto's zijn uit de periode van het gebruik van
de Orpheus fotopod, welke midden onder de romp werd
meegevoerd; op de bovenste twee foto's is de pod
onder de romp duidelijk herkenbaar.
de onderste foto van de D-8103 is gemaakt tijdens
een lunchstop op het Italiaanse Cameri op 15 juni 1983.