Starfighter RF-104G

- D-8133 t/m D-8147

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.


D-8133


  • 160863   eerste vlucht Fokker
  • 081163   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 081163   naar 306 squadron
  • 011281   ongeval; na vogelaanvaring boven Noord Duitsland tijdens de voorzorgslanding op Jever (D) in brand geraakt en zwaar beschadigd; de Starfighter werd na expertise afgeschreven; tweede luitenant Robert Jan Willekens veilig op de grond uit z'n RF-104G geklommen.
  • 001281   wrak naar LETS voor instructie; later gebruikt bij brandweeroefeningen




bovenste foto coll Paul Baijens




Twee foto's van een ongecamoufleerde D-8133 tijdens
de opstartfase voor een nieuwe fotovlucht in juli 1965;
op de onderste foto is de cockpit canopy door de piloot
inmiddels gesloten en staat de Starfighter klaar om ieder
moment naar de startbaan te
taxien.





De D-8133 bij de startbaan op Twente voor een laatste
check voor aanvang van een nieuwe fotovlucht.
Voor het toestel staat een zgn plugger, belast met het
verwijderen van de veiligheidspennen en het controleren
van belangrijke onderdelen van de Starfighter.
Twente juni 1968.


































Drie foto's van de schade welke de RF-104G
Starfighter D-8133 opliep 
na het uitbreken van
een fatale brand tijdens de voorzorgslanding 
op
het Duitse Jever op 1 december 1981

foto's KLu





D-8135



  • 240863   eerste vlucht Fokker
  • 170164   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 170164   naar 306 squadron
  • 120765   ongeval; neergestort bij Hoogwoud na mid air botsing met RF-104G D-8147 tijdens formatievlucht; tlt Peter de Raadt 
  • 120765   totaal 380:28 vlieguren
  • 210765   officieel afgeschreven; wrakstukken verschroot








foto's van RF-104G Starfighter D-8135 zijn bijzonder
zeldzaam; voor het fatale ongeval van de machine 
in juli 1965 wisten weinig fotografen de fotover-
kenner op de gevoelige plaat vast te leggen; 
bovenstaande foto's tonen echter, ondanks de
beroerde kwaliteit, het overtuigende bewijs van
het bestaan van deze onbekende Starfighter.
foto's via Frank Swinkels 





D-8138


  • 240863   eerste vlucht Fokker
  • 140264   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 140264   naar 306 squadron
  • 080384   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8138



formatielanding van twee 306 RF-104's op thuisbasis 
Twente in april 1968.




na een onderhoudsfase inspectie kon de Starfighter pas
weer operationeel worden ingezet als alles in orde was
bevonden. Tijdens een testvlucht ,waarbij het toestel in
cleane configuratie was uitgerust (geen extra fueltanks etc.)
werden de diverse systemen nauwkeurig gecontroleerd,
waarna de machine 
na goedkeuring door de testvlieger
weer aan het squadron kon worden toegevoegd.

Twente juli 1968










op 26 mei 1975 bereikte de D-8138 als 1e Nederlandse
Starfighter de magische grens van 2500 vlieguren.
foto Gerrit Bouma






In de landingsfase in september 1980; op 4 januari 1978 
kwam de D-8138 terug bij 306 squadron als laatste RF-104
na de modificatie 4 digit IFF/SIF en ECM ALQ-126.






met tailmarkings 30 jaar 306 squadron  1953-1983
foto coll Paul Baijens





De D-8138 in maart 1984 vlak voor de aflevering aan de
Turkse luchtmacht.
foto Frank Elsinga






D-8141


  • 140663   in opbouw bij Fokker
  • 260863   eerste vlucht Fokker
  • 170164   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 170164   naar 306 squadron
  • 200375   ongeval; tijdens dogfight oefening in spin geraakt waarna toestel onbestuurbaar werd; neergestort bij Mariaheide/Erp; elt. Guy Putker redde zich via z'n valscherm en kwam veilig aan de grond bij Schijndel




foto KLu; coll MLNL





een bekende maar daarom niet minder strakke officiele
KLu foto van een 3 tal Starfighters in de originele
nevelgrijze kleuren; voorop vliegt TF-104G D-5806,
met aan z'n rechterwing de D-8258; op de linkerpositie 

de RF-104G D-8141 van 306 squadron.
foto KLu




D-8141 met ontplooide dragchute " under controlls" opweg
naar de flightline van 306 Squadron op Twente in juli 1964.
foto Stephen Peltz





De D-8141 tijdens een tussenstop op het Duitse Leck
in augustus 1966




De D-8141 op thuisbasis Twente in juli 1968 opweg naar
een nieuwe fotomissie. 




D-8141 op de flightline van 306 squadron in juni 1970





Vanaf 1972 werd RF-104G D-8141 als één van de vier
prototypes (anderen waren D-8065, 8013 en 8260)
voor het Orpheus project gebruikt.

foto KLu




D-8141 gefotografeerd kort voor de fatale crash in maart
1975 op thuisbasis Volkel.






Mariaheide/Erp 20 maart 1975: "hier zou ie moeten liggen" 
Uit een gapend gat rest er niet veel meer dan een aantal
kleine brokstukken van de eens zo indrukwekkende
Starfighter.
foto KLu



D-8143


  • 300863   eerste vlucht Fokker
  • 310164   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 310164   naar 306 squadron
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8143



 

D-8143 tijdens de start vanaf thuisbasis Twente in juli 1968









D-8143 tijdens een Tactical Weapons Meet





D-8145


  • 210663   in opbouw bij Fokker
  • 120963   eerste vlucht Fokker
  • 100164   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 100164   naar 306 squadron
  • 111083   ongeval; tijdens formeren voor de landing mid air botsing met Starfighter D-8103 boven Deursen; toestel met schade aan linker leading edge flap en linker pylontank veilig geland op Volkel; elt Joost Steenbergen. 
  • 301183   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Volkel als 8145




Op 21 februari 1966 belandde luitenant Pieter Smith
met de D-8145 
in de landingsuitloop naast de baan
na een combinatie van een harde crosswind en een
natte landingsbaan.
foto Klu





D-8145 op de flightline van Twente rond 1966; een
crewchief is bezig de covers van de luchtinlaat te
halen ter voorbereiding op de volgende foto
verkenningsvlucht.







D-8145 aan de kop van de startbaan tijdens de
NATO foto oefening "Royal Flush", een competitie
van de fotoverkenningssquadrons van een aantal 
NAVO luchtmachten welke in de jaren 
70 regelmatig 
werd georganiseerd.

De D-8145 is ter ere hiervan voorzien van een
speciaal Royal Flush embleem op de staart sectie.










bovenste twee fotos:
tijdens de rotation van 306 squadron met de Amerikaanse
fotoversie van de Phantom F-4 op het Engelse Alconbury
werd er dankzij het prachtige weer volop uren gehakt door
de vliegers van beide squadrons.

Hier zien we de D-8145 in augustus 1977 bij de kop van
de startbaan op Alconbury 
gereed voor een nieuwe 
fotomissie.







de voormalige D-8145 gereed voor de aflevering
aan de Turkse Luchtmacht in november 1983.







D-8147


  • 260663   in opbouw bij Fokker
  • 040963   eerste vlucht Fokker
  • 030264   afgeleverd aan KLu Twente; nevelgrijs
  • 030264   naar 306 squadron
  • 120765   ongeval; neergestort bij Hoogwoud na mid air botsing met Starfighter D-8135 tijdens formatievlucht van Vlieland naar Twente; elt. Jan de Jong veilig via schietstoel
  • 120765   totaal 270:22 vlieguren
  • 210765   officieel afgeschreven; wrakstukken verschroot




Wat voor de reeds vermelde D-8135 gold, was zeker ook
van toepassing voor de D-8147; foto's van dit toestel
zijn bijzonder zeldzaam!
We moeten het doen met deze, overigens wel bijzondere
kleurenfoto, tijdens een luchtvaartevenement op

Ypenburg in waarschijnlijk juni 1965.
Links achter de D-8147 staat Fokker S-14 L-14, waarvan
een foto op onze site is terug te vinden onder de Fokker S-14

helaas is de maker vd foto onbekend.




op deze foto van persbureau ANP herkennen we duidelijk
de staart, een vleugel en de neussectie van de
nog nasmeulende wrakstukken van Starfighter D-8147 na
het ongeval op 12 juli 1965 bij Hoogwoud.