Canadair NF-5A

Terug

Taak                        taktische jager/bommenwerper
Totaal in dienst.       75
Registraties              K-3001 t/m K-3075
Operationeel            april 1970 - april 1991
In gebruik bij           313(JVO),314,315,316 en VUD

Ter vervanging van de Thunderstreak F-84F en de Lockheed T-33A koos de Koninklijke Luchtmacht eind 1966 voor de lichtgewichtjager Northrop F-5, ook wel aangeduid als Freedom Fighter.
Met het oog op de vele aanpassingen naar Nederlandse wensen, ic.m. de hogere kosten werd besloten deze toestellen in Canada bij Canadair te laten bouwen.
De 2 motorige machines waren uniek in hun soort omdat alleen dit type vanwege de specifieke aanpassingen voor de KLU op maar liefst 12 belangrijke onderdelen verschilden van het oorspronkelijke F-5 model.
Men gaf het dan ook de aanduiding NF-5(Netherlands Fighter).
De NF-5 bezit krachtiger motoren, ze zijn uitgerust met een Doppler navigatie systeem, hebben een vanghaak, een versterkt windscherm(tegen vogelaanvaringen)en zijn voorzien van kleppen aan de vleugelneuzen.(wendbaarheid)
Later zijn de machines nog uitgerust met een nieuw waarschuwingssysteem,flares,chaff en ECM.
De NF-5's werden door eigen KLU piloten via de zgn high flight vluchten vanuit Bagotville via Groenland,IJsland en Engeland naar vliegbasis Twente overgevlogen.(totaal 6000km).

De NF-5 heeft in de 70/80 jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de operationele rol van de luchtmacht. De piloten waren zeer lovend over de kwaliteiten van de jagers,de technici zeer tevreden over het gebruikersvriendelijke onderhoud.
Rond 1990 en 1991 werden de machines buiten gebruik gesteld,een aantal vloog nog even bij de niet officiele eenheid VUD,Vervroegd Uit Dienst.
Aangezien het merendeel van de NF-5's nog in uitstekende staat verkeerde, vonden ze gretig aftrek bij de Turken en Grieken.
Ook Venezuela heeft nog een aantal NF-5's van ons overgenomen.

Specificaties:
spanwijdte  7,70m
lengte          14,38m
motor           2x GE/Orenda J-85 Can15/14 kN stuwdruk(met afterburner 19,2 kN)





officiele KLU patch gedragen door de NF-5 vliegers .





F-5 patch ook veelvuldig door NF-5 piloten gedragen.





Na het respectabele aantal van 1000 NF-5 vlieguren ontving
de jubilaris deze patch .









NF-5's op de 315 lijn van Twente op 10 april 1974





prachtige sfeerfoto van het NF-5 demoteam "Double Dutch"
tijdens een optreden boven vliegbasis Leeuwarden
op 15 juni 1988






De NF-5 in actie op de open dag Twente van 3 juli 1987




winter 80-81; lt Job van Heeswijk dropt een MK-106 boven de
Terschellinger range "Jackpot"  foto Frank Swinkels




Het General Motors M-39A 20mm enkelloops boordkanon, waarvan de 
NF-5 er twee had, beiden aan weerszijden van de neus geplaatst.

Voor aanvang van een vlucht werd het kanon handmatig gespannen,
waarbij een patroon in de patroonkamer werd gebracht. Met deze
handeling stond het boordkanon op scherp.
Onder het kanon nog zichtbaar de ammunitionbox die diende om 
patronen via een flexibele band door te voeren naar het kanon.





officiele sticker met alleszeggende tekst!