Canadair NF-5A

- K-3051 t/m K-3060

Terug

K-3051

  • 200671   HFN-14 afgeleverd KLU/Twente
  • 200671   naar 315 Sq.
  • 000573   f/n 315 badges



K-3051 van 315 Squadron taxiet op Leeuwarden naar de actieve
startbaan voor een air ground oefenvlucht naar één van de
oefenranges op de Waddeneilanden.
foto Joop de Groot; coll MLNL



  • 300186   naar Gilze Rijen DVM voor spuitbeurt in egaal grijs
  • 140386   f/n overgespoten in egaal grijs
  • 200386   afgeleverd aan 315 squadron na spuitbeurt
  • 010586   naar 313 squadron
  • 070188   naar 314 Sq. (geruild voor K-3015)
  • 010388   f/n 314 badges



amper 1 week voor aflevering aan Turkije wist Dick Lohuis de K-3051
in deze landelijke omgeving op Eindhoven nog net op de gevoelige
plaat vast te leggen/ coll MLNL



  • 140989   als 3051 naar Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3052

  • 200671   HFN-14 afgeleverd KLU/Twente
  • 200671   naar 315 Sq.
  • 001171   f/n 315 badges



  • 000778   f/n blauwe 315 badges zonder leeuw
  • 190379   f/n originele 315 badges
  • 130386   naar 316 Sq. 
  • 220586   overgespoten in egaal grijs
  • 220586   terug naar 316 Sq. 
  • 000886   f/n 316 badges
  • 130188   naar 313 Sq. (geruild voor K-3012)
  • 000488   voorzien van 313 TD blauw badge



In april 1988 werd de K-3052 door 313 personeel bij wijze
van grap voorzien van een blauw badge van 
de TD-ers
van 313 squadron; foto's via Dick Lohuis







  • 000588   f/n 313 badges
  • 160588   naar 314 Sq.
  • 000888   f/n 314 badges
  • 060690   ex 314, overgevlogen naar Eindhoven
  • 260690   als 3052 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3052 samen met een andere NF-5 tijdens de tussenstop op
het Italiaanse Cameri waar een fuelstop werd gemaakt gedurende
de afleveringsvlucht naar Turkije op 26 juni 1990; foto coll MLNL





K-3053

  • 220571   HFN-13 afgeleverd KLU/Twente
  • 220571   naar 315 Sq.
  • 001071   f/n 315 badges
  • 000776   naar 313 Sq.
  • 000976   f/n 313 badges
  • 010681   ongeval; tijdens formatievlucht in jetwash van voorganger terechtgekomen en onbestuurbaar geraakt; neergestort bij Reine/Schöppingen(D). tlt Johan Hoekstra 



Oude opname van de K-3053 in de laatste landingsfase
op Twente in augustus 1973, zoals te zien is nog zonder 

ECM modificatie op de fin.







K-3054

  • 220571   HFN-13 afgeleverd KLU/ Twente
  • 220571   naar 316 Sq.
  • 000872   f/n 316 badges
  • 000581   no badges



Greenham Common 28 juni 1981

  • 000385   tdy 314 Sq.
  • 000085   terug naar 316 Sq.




K-3054 van 316 Squadron, voorzien van een maximale
configuratie aan external fueltanks, staat op Gilze Rijen
te wachten op toestemming van de verkeersleiding om

de actieve taxibaan te mogen kruisen.
foto coll Dick Lohuis




  • 210787   overgespoten egaal grijs 
  • 210787   terug naar 316 Sq.
  • 220488   overgespoten in KLU-75 "Double Dutch"kleurenschema



als "Double Dutch" deelnemer aan de open dagen op Deelen 1 juli 1988

  • 220488   naar 314 Sq.
  • 000590   naar 316 Sq.
  • 000590   no badges




de laatste actieve maand in dienst bij de luchtmacht!
de K-3054 heeft men nog voorzien van een 316 badge, aan het eind
van deze maand werd het toestel afgeleverd aan Turkije 
foto Dick Lohuis/coll MLNL

  • 000590   316 badges
  • 310590   als 3054 naar Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3055

  • 080771   HFN-15 afgeleverd KLU/ Twente
  • 080771   naar 314 Sq.
  • 000672   f/n 314 badges



De K-3055 met een geopend gun compartiment waarachter
zich het M-39A.3 boordkanon bevind.
Deze opname dateert van juli 1979 tijdens een stop over  
ergens in Duitsland.
foto coll Dick Lohuis



  • 020184   overgespoten in 2 kleuren grijs
  • 020184   terug naar 314 Sq.



een gebruikelijk beeld vanaf de Langebergseweg op Gilze Rijen ;
vanaf deze plek buiten het veld kon je prima spotten en fotograferen
Gilze Rijen oktober 1989




de K-3055 is hier inmiddels gearriveerd op Eindhoven( juni 1990)
ter voorbereiding op het vertrek 
naar Turkije.
foto Dick Lohuis/coll MLNL


  • 060690   ex 314, overgevlogen naar Eindhoven
  • 260690   als 3055 naar Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3056

  • 200671   HFN-14 afgeleverd KLU/Twente
  • 200671   naar 315 Sq.
  • 000172   f/n 315 badges




  • 010586   naar 313 Sq.
  • 260286   overgespoten in egaal grijs
  • 260286   terug naar 313 Sq.
  • 000786   f/n 313 badges



later zagen we de NF-5 ook in deze configuratie, met blauwe
dummy sidewinder raketten aan de wingtips.
Twente 3 juli 1987 foto Gerrit Bouma/coll MLNL


  • 131186   ongeval; zwaar beschadigd na diverse birdhits tijdens vlucht/ veilig geland op Ahlhorn(D); gerepareerd
  • 061187   naar VUD/DVM tbv store/opslag
  • 151090   eigendomsoverdracht Turkse luchtmacht



K-3057

  • 200671   HFN-14 afgeleverd KLU/Twente
  • 200671   naar 315 Sq.
  • 001271   f/n 315 badges
  • 000279   naar 313 Sq.



sfeervol winters plaatje van de K-3057 boven Oost Nederland
foto 313 Sq. coll MLNL


  • 050379   f/n 313 badges
  • 000380   naar 315 Sq.
  • 240380   f/n 315 badges



K-3057 van 315 Squadron tijdens een formatiestart op
vliegbasis Twente in voorjaar 1985; foto coll Dick Lohuis



  • 270386   naar VUD/DVM tbv store/opslag
  • 000688   overgebracht naar VUD/DVM Woensdrecht tbv store/opslag



in opslag op Woensdrecht met een speciaal VUD badge op
de fin,  het staartserial is bijna helemaal weggepoetst.
Woensdrecht 19 oktober 1988

  • 100491   naar Fokker/Woensdrecht tbv voorbereiding aflevering FAV(Venezuela)
  • 190592   testvlucht op Woensdrecht in FAV markings als "6324"/idem op 25/05 en 27/05
  • 240692   per C-130 afgeleverd vanaf Woensdrecht aan FAV als 6324



K-3058

  • 220571   HFN-13 afgeleverd KLU/ Twente
  • 220571   naar 314 Sq.
  • 000772   f/n 314 badges



op de flightline van Husum, samen met 3 andere F-5's op
bezoek bij de Duitse collega's van JaBoG-41 in maart 1974


  • 210284   omgespoten in F-16 grijs met groot serial op fin
  • 000784   naar 313 Sq. (geruild voor K-4018)
  • 000884   f/n 313 badges






Twee opnames van de K-3058 in het fotogenieke grijze F-16
kleurenschema; op de onderste foto van Martin Philips werkt

de vlieger z'n logboek bij na een oefenvlucht.
Naast het vliegen waren de administratieve handelingen zoals
het vermelden van de urenstatus van zowel de vlieger als het
vliegtuig ,het aantal gemaakte landingen etc belangrijk voor 
andere afdelingen binnen de luchtmacht. Deze werden dan
ook zeer strikt bijgehouden.

 


  • 021187   ongeval; engine stall vanwege muizennest!
  • 000788   naar 314 Sq.
  • 001188   f/n 314 badges




Dick Lohuis fotografeerde de K-3058 op Gilze Rijen tijdens een
heerlijke zomerdag in augustus 1989.



  • 201289   als 3058 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3059

  • 080771   HFN-15 afgeleverd KLU/ Twente
  • 080771   naar 314 Sq.
  • 000872   naar 315 Sq.


op het platform van Twente in maart 1973

  • 000175   naar 313 Sq.
  • 000275   f/n 313 badges



Twente 27 februari 1975; in een waterig zonnetje staat de 
K-3059 gereed voor een volgende vlucht . Op de staart het
enige dagen geleden aangebrachte 313 embleem, voorheen
het bekende TVO badge van de T-33A T-Bird 


  • 000876   f/n 315 badges
  • 220780   ongeval; tijdens demo oefening op Gilze Rijen verongelukt; kapt Hans Könings







K-3060

  • 220571   HFN-13 afgeleverd KLU/ Twente
  • 220571   naar 314 Sq.
  • 000073   f/n 314 badges


Leeuwarden 24 juli 1975

  • 001184   omgespoten in F-16 grijs met klein serial op fin
  • 001184   terug naar 314 Sq.
  • 000586   f/n 314 badges



een mooie warme dag in juli 1986 op Eindhoven; de  K-3060 staat
klaar om naar de startbaan te taxien in een eenvoudige configuratie;
alleen een centerline tank en rails aan de wingtips


  • 010288   naar 313 Sq. (geruild voor K-3011)
  • 000288   f/n 313 badges
  • 190788   naar VUD/DVM Woensdrecht tbv store/opslag
  • 151090   eigendomsoverdracht Turkse luchtmacht
  • 000292   gesloopt op Woensdrecht tbv onderdelen Turkse luchtmacht
  • 000498   wrak gesloopt te Den Dolder