Canadair NF-5A

- K-3068 t/m K-3075

Terug

K-3068

  • 041271   HFN-18 afgeleverd KLU/ Twente
  • 000172   naar 314 Sq.
  • 000473   f/n 314 badges



De K-3068 broederlijk naast een 2 tal Belgische Mirages
op de flightline van Leeuwarden, 4 juni 1985.
Tijdens een oefenvlucht kreeg de NF-5 een birdhit, waarna
het een voorzorgslanding op Leeuwarden maakte.




Leden van 312 Squadron hadden de K-3068 in juni 1982
voorzien van een 312 badge, te zien naast het 314 embleem
op de staart.


  • 230586   omgespoten in egaal grijs
  • 230586   terug naar 314 Sq.
  • 160187   ongeval; na vogelaanvaring en daarop volgende noodlanding op Hopsten(D) zwaar beschadigd; reparatie niet meer economisch verantwoordt
  • 180387   vervoerd naar Eindhoven
  • 130587   in gebruik genomen als "battle damage repair trainingstoestel" tbv wapeninstructie




K-3068 staat nogal incompleet op Eindhoven te wachten op 
opbouw om daarna als poortwachter te gaan fungeren.
foto Dick Lohuis,28 april 1989 




  • 000589   bij de ingang op Eindhoven geplaatst als poortwachter
  • 000091   naar Gilze Rijen als poortwachter?



K-3069

  • 041271   HFN-18 afgeleverd KLU/ Twente
  • 001271   naar 314 Sq.
  • 000373   f/n 314 badges



Eindhoven 7 juli 1987

  • 280788   omgespoten in egaal grijs
  • 280788   terug naar 314 Sq.(no badges)
  • 100289   f/n 314 badges



in de bosrijke omgeving van de shelterarea van Eindhoven wist Dick
Lohuis de 3069 nog juist op tijd te fotograferen met 314 badges, terwijl
316 Sq. de machine al had overgenomen.  Ehv 05'90  coll MLNL


  • 150590   naar 316 Sq.



in de nadagen bij de KLU; in de zon op de X serv flight van Leeuwarden
op 25 maart 1991/foto Gerrit Bouma/coll MLNL

  • 120491   als 3069 afgeleverd aan Griekse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3070

  • 050272   HFN-19 afgeleverd KLU/ Twente
  • 000272   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges



voorzien van een 316 badge oude stijl taxiet de K-3070 in juni 1975
van het dispersal op Eindhoven naar de startbaan voor een
nieuwe oefenvlucht; onder de romp de bomb dispenser met enkele  

blauwe oefenbommetjes

  • 000675   naar 314 Sq.
  • 000775   f/n 314 badges
  • 211184   omgespoten in egaal grijs
  • 211184   terug naar 314 Sq.







K-3070 in volle vlucht gefotografeerd
tijdens een overlandvlucht naar Mont de Marsan(F)
foto's 314 Sq./coll MLNL 







  • 241187   naar 313 Sq.
  • 000388   f/n 313 badges




kort voordat de K-3070 buiten gebruik werd gesteld en naar
de opslag op Woensdrecht vertrok wist Jos Wigbold  deze

interessante opname te maken waarbij de NF-5 naast
een 313 
badge ook nog de tailband "were di" draagt daterend
uit de periode bij 314 squadron. coll: Dick Lohuis 



  • 290688   naar Woensdrecht/VUD tbv opslag(313 badges)
  • 251089   instructietoestel voor grondpersoneel Turkse luchtmacht/Woensdrecht
  • 001189   terug in open store/opslag Woensdrecht na instructie
  • 020390   eigendomsoverdracht Turkse luchtmacht
  • 081092   als 3070 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Woensdrecht



K-3071

  • 200372   HFN-20A afgeleverd KLU/ Twente
  • 000372   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges



hoog boven de wolken in de zon van Italie op weg naar Gilze.
foto kap Jan Moorman(316 Sq.) coll MLNL



met het kerkje van Hulten op de achtergrond boven de Langen-
bergseweg in de laatste meters voor de touch down op Gilze-
Rijen, 12 juni 1973

  • 021073   ongeval; na afgebroken start vanwege een klapband door de omheining van Gilze Rijen gereden en over de Langebergseweg in weiland tot stilstand gekomen, waarna klein brandje uitbrak dat snel werd geblust. De piloot, res tlt Henk Brölman, kon veilig uitstappen. De schade aan de NF-5 was dermate groot dat deze werd afgeschreven.
  • 000574   na 7 maanden reparatie in gebruik genomen als instructietoestel bewapening met registratie NAC-7
  • 001192   romp en onderdelen naar sloopbedrijf Den Dolder
  • 151292   gesloopt bij sloopbedrijf te Den Dolder








Drie foto's van de zwaar beschadigde en verbrande NF-5A
van tweede luitenant Henk Brölman na de enorme 
schuiver waarbij het toestel zelfs de Langenbergseweg
doorkruiste; foto's KLu; coll MLNL




K-3072

  • 050272   HFN-19 afgeleverd KLU/ Twente
  • 000272   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges
  • 000379   voorzien van rood dorsal ivm ACT herkenning



met opvallend rood rugvlak op de static van Mildenhall, 25 mei 1979

  • 000586   overgespoten in egaal grijs
  • 000586   terug naar 316 Sq.



Gerrit Bouma wist op 11 juni 1987 de K3072 te
fotograferen op de flightline van 322 Sq./coll MLNL



  • 050488   voorzien van demo kleuren "Double Dutch"



KLU 75"Double Dutch" outfit; let ook even op de versierde centerline-
tank, voorzien van de Ned. kleuren en een full colour 314 badge

  • 050488   naar 314 Sq.
  • 000988   naar 316 Sq.
  • 140989   als 3072 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3073

  • 180372   HFN-20 afgeleverd KLU/Twente
  • 000372   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges
  • 001181   naar 314 Sq.
  • 001281   f/n 314 badges
  • 070685   overgespoten in egaal grijs
  • 070685   terug naar 314 Sq.(no badges)



  • 000590   afgeschreven ,bruikbare onderdelen verwijderd en geparkeerd op Eindhoven
  • 000091   gedemonteerd en per C-130 naar Griekse luchtmacht tbv onderdelen



K-3074

  • 180372   HFN-20 afgeleverd KLU/Twente



De laatste loodjes!! NF-5A K-3074 in de laatste meters boven
de landingsbaan van Twente tijdens de laatste High Flight van
het Canadese Bagotville naar Twente op 18 maart 1972



  • 000372   naar 314 Sq.
  • 000872   f/n 314 badges
  • 020874   ongeval; engine-stall tijdens laagvliegoefening; verongelukt bij Steinen(D), res elt Bert Bource



de K-3074 is maar 2,5 jaar in operationele dienst geweest 
bij een ongeval in aug. 1974 werd de machine totaal vernield.
op deze foto de NF-5A 
in de landing op Leeuwarden, 2 maart 1973



K-3075

  • 180372   HFN-20 afgeleverd KLU/Twente




elt Jan Moorman voor de 20e High Flight bij z'n NF-5A, K-3075,
op CFB Bagotville in maart 1972. De vliegeroverall van Jan was 

geheel oranje gekleurd, hetgeen het zoeken na een eventuele bail-out  
boven zee of onherbergzaamgebied zou kunnen vereenvoudigen.
foto Piet Dam



en.......op Twente 18 maart 1972; de allerlaatste! elt Jan Moorman
arriveert met de 105e en laatste NF-5 voor de KLU  
op Twente;
met speciale afscheidszap op de fin met een knipoog naar 
de inwoners
van het Canadese dorpje, waar de Nederlanders 
gedurende de High
Flight vluchten al die tijd hadden gebivakkeerd.
 zie onder de detailfoto
vd staart met vaag herkenbaar 
het getal 105 boven het registratienr
en de tekst "Chicoutimi Adieu".





  • 000372   naar 314 Sq.
  • 000672   f/n 314 badges


voorzien van een rocket bomb dispenser op de taxibaan van 
Eindhoven in juli 1975


  • 070777   ongeval; na snel opkomend slecht weer neergestort bij Kassel(D), lt Eric Meulman



omdat het de laatste NF-5A in de serie voor de Koninklijke
Luchtmacht was nog maar een plaatje van de K-3075.

een laatste check up van de piloot, voordat de beide motoren
in full AB worden gezet