Canadair NF-5A

- K-3001 t/m K-3020

Terug

K-3001

  • 050369   rolled out Canadair fabriek
  • 240369   eerste vlucht
  • 110469   bewijs van luchtwaardigheid ontvangen
  • 000569   naar Edwards AFB. voor testprogramma
  • 000071   naar CFB. Cold Lake voor testprogramma
  • 290771   HFN-16(Hi Flight Number) afgeleverd aan Klu/Twente
  • 290771   ingedeeld bij FTTU/Field Technic Training Unit
  • 190971   testgoep vliegtuigenbeproevingen NF-5 opgericht(aangeduid als testgroep K- 3001)
  • 000472   f/n 315 badges
  • 001173   f/n testgroep badges




Twente april 1974





met speciale rood/witte longbow testpitot in 1978

  • 070384   laatste vlucht voor testgroep
  • 000384   omgebouwd naar standaard NF-5A
  • 120484   testgroep K-3001 opgeheven
  • 000984   ombouw naar standaard NF-5A gereed
  • 170984   acceptatievlucht voor 313 Sq.
  • 000984   nu met zowel testgroep badge als 313 badge




met zowel Testgroep- als 313 badge   Soesterberg sept. 1984

  • 221084   overgedragen aan 313 Sq.
  • 210585   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 313 Sq.
  • 210585   no badges
  • 000885   f/n 313 badges




Twente juli 1987



  • 260188   naar 316 Sq.(geruild tegen K-3018)




Eindhoven oktober 1988



  • 120189   f/n 314 Sq. gebruik (316 badges)
  • 000689   f/n no badges




Fairford 23 juli 1989

  • 140989   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 3001




K-3002

  • 250470   HFN-4 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000470   naar 315 Sq.
  • 000971   f/n 315 badges
  • 280673   ongeval; tijdens landing op Gilze Rijen op base leg positie in zware regenbui met minimale zichtcondities terechtgekomen waarna het toestel neerstortte bij Hulten; tweede luitenant J. J. ( John) Woerdeman  










K-3003

  • 250470   HFN-4 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000470   naar 315 Sq.
  • 000571   f/n 315 badges




Sollingen 31 mei 1974 tijdens de TWM; nog zonder ECM mod




ster van de airshow op de luchtmacht open dag van 
vlb. de Peel 20 september 1980





Mildenhall 30 mei 1982



  • 000685   naar 313 Sq.
  • 000885   f/n 313 badges




Twente 22 mei 1986; nu met 313 badges


  • 051186   overgevlogen naar Gilze Rijen t.b.v. opslag/VUD
  • 220187   per dieplader naar LETS t.b.v. instructie
  • 110491   per dieplader naar Eindhoven t.b.v. poortwachter op Gilze Rijen
  • 210192   van Eindhoven naar Gilze Rijen vervoerd
  • 000592   poortwachter op Gilze Rijen als "K-3066" in oude camo en 314 badges



K-3004

  • 250470   HFN-4 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000470   naar 315 Sq.




amper 3 maanden oud, Twente 31 juli 1970


  • 001070   f/n 315 badges
  • 290874   vliegongeval; in Sognefjord(N) tegen hoogspanningskabels gevlogen/nl op Sola, schade cat.4; elt. J. Vasilda safe
  • 000974   per C-130 overgebracht naar Twente voor reparatie
  • 210476   operationeel verklaard na reparaties
  • 000876   naar 313 Sq.
  • 000876   f/n 313 badges




Twente juli 1978


  • 180484   vliegongeval; botsing op landingsbaan Twente met VW "chute"combi. Rechtervleugel en tiptank zwaar beschadigd
  • 270685   na egaal lichtgrijze camo afgeleverd bij 313 Sq.




in de rol als fotomodel met opgekrikt "hiked"neuswiel/Twente juli 1987

  • 140188   naar 314 Sq.
  • 170688   naar 316 Sq.
  • 170688   no badges
  • 010589   naar 314 Sq.




opname uit juli 1990,terug uit store voor 316 Sq. maar nog met
oude 314 badges/Eindhoven   foto: Dick Lohuis/coll MLNL

  • 110690   in store Gilze Rijen
  • 030790   naar 316 Sq.
  • 110990   f/n 316 badges
  • 021190   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Turkse luchtmacht als 3004 




De voormalige K-3004 op het Turkse Konya vlak voor een
oefenvlucht; let even op de bewapening onder het rek midden
onder de romp; foto coll MLNL




K-3005

  • 250470   HFN-4 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000470   naar 315 Sq.
  • 100670   f/n 315 badges




overal in Europa kon je ze tegen komen! hier zien we de
K-3005 tussen de besneeuwde toppen in Schotland
opweg naar vliegbasis Leuchars in september 1981
 foto lt. Mentink 315 Sq./ coll MLNL


  • 150783   na 2 kleuren grijs camo opnieuw afgeleverd bij 315 Sq.
  • 000287   naar 313 Sq.
  • 110287   f/n 313 badges




                                                                      Twente aug. 1987                     


  • 000287   f/n 313 badges
  • 120488   naar 316 Sq.
  • 150289   f/n 316 badges




prachtige close up foto van Dick Lohuis voor een shelter op
thuisbasis Eindhoven 
met gekleurd rugvlak in juli 1990/coll MLNL


  • 110491   vanaf Eindhoven afgeleverd aan Griekse luchtmacht als 3005





K-3006


  • 250470   HFN-4 afgeleverd aan KLU/Twente




officiele KLU foto uit 1970 die veel werd gebruikt bij de
advertenties tbv werving van off. vliegers/coll MLNL


  • 000470   naar 315 sq.
  • 010570   f/n 315 badges



       
                                                                Twente juli 1971



  • 000876   naar 313 Sq.
  • 000876   f/n 313 badges
  • 130978   ongeval; na dubbele engine stall neergestort bij Reutum; lt Frits Broens safe bail out




K-3007

  • 040670   HFN-5 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 000372   f/n 315 badges
  • 000973   voorzien van kerstboombadge(= onderdelenkist)
  • 000973   naar 315 Sq.
  • 000973   f/n no badge
  • 100973   ongeval; tijdens landing op Twente 70m voor de baan grond geraakt, door omheining gereden en daarna links van de baan afgereden, waarna in zachte grond het neuswiel en linkerhoofdwiel af zijn gebroken. elt B..J. Werger op grond veilig uitgestapt, schade cat.4 maar hersteld..zie foto's onder
  • 000075   f/n 315 badges




mooie opname van Martin Philips van de K-3007 op de 
oude 315 squadron flightline van vliegbasis Twente








2 foto's van het ongeval van de K-3007 van 10 september 1973
waarbij op de onderste foto een brandweerman nog steeds bezig
is met het nablussen; de piloot B. Werger kon ongedeerd uit
z'n vliegtuig klimmen.
foto's KLu; coll MLNL




                                         
  • 210385   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 315 Sq.
  • 290486   naar 316 Sq.
  • 000686   f/n 316 badges




zeldzame foto van de grijze K-3007 met 316 badges
amper twee maanden vloog deze machine vanaf Gilze
Rijen met deze markings,alvorens te worden opgenomen
in de VUD opslag ; foto Dick Lohuis


  • 110886   naar VUD/DVM tbv opslag
  • 151090   eigendomsoverdracht THK
  • 000091   op Gilze Rijen gesloopt voor reserve onderdelen voor Turkse luchtmacht
  • 001091   ontdaan van onderdelen; alleen romp over, geparkeerd op olievat bij DVMS
  • 090392   rompen uit berging DVMS gehaald en verplaatst naar Woensdrecht voor opslag
  • 001192   wrak naar sloopbedrijf Den Dolder
  • 211292   wrak gesloopt bij sloopbedrijf Den Dolder




K-3008


  • 040670   HFN-5 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 280970   f/n 315 badges
  • 000071   naar 314 sq.
  • 000071   f/n 314 badges



mooi zichtbaar de dubbele motoren en de chaff/flare dispensers
met daarin het pay load block /Leeuwarden okt. 1986


  • 271187   naar VUD/DVM tbv opslag(oude camo en 314 badges)
  • 151090   eigendomsoverdracht THK
  • 000091   op Gilze Rijen gesloopt voor reserve onderdelen voor Turkse luchtmacht
  • 001091   ontdaan van onderdelen; alleen romp over, geparkeerd op olievat bij DVMS
  • 090392   rompen uit berging DVMS gehaald en overgebracht naar Woensdrecht voor opslag
  • 001192   romp naar sloopbedrijf Den Dolder
  • 271292   wrak gesloopt bij sloopbedrijf Den Dolder



K-3009

  • 190670   HFN-6 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 000372   f/n 315 badges



K-3009 wacht op instructies voor een vlucht naar de
air-ground range 
van Terschelling(Jackpot) in mei 1973 

  • 000374   f/n no badges
  • 011174   ongeval; neergestort bij Akkrum na mid air met K-4001; tlt W. Hemmelder safe bail out



K-3010

  • 040670   HFN-5 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 000670   no badges(in 315 periode geen 315 badges gehad)




een van de eerste bezoekjes van een luchtmacht NF-5
aan een buitenlandse show
   Bentwaters 19 juni 1971


  • 000072   naar 316 Sq.
  • 000072   316 badges



 
316 Sq. tijdens de TWM/Twente 7 mei 1976
 foto Hans Ragay/coll. MLNL



  • 011080   ongeval; neergestort in Venlo tijdens vlucht op lage hoogte boven ouderlijk huis; tlt Mathijs Sleegers(314 Sq.) 



K-3011

  • 040670   HFN-5 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 000172   f/n 315 badges



     
                                                               Twente aug 1983


  • 210285   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 315 Sq.
  • 010586   naar 313 Sq.
  • 000886   f/n 313 badges




K-3011 onder ideale weersomstandigheden op Twente  aug. 1987


  • 270688   laatste vlucht KLU
  • 290688   naar VUD/DVM Woensdrecht tbv opslag
  • 151090   eigendomsoverdracht THK



K-3012

  • 190670   HFN-6 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 000672   naar 316 Sq.
  • 000072   f/n 316 badges
  • 000074   naar 313 Sq.
  • 000075   f/n 313 badges
  • 000076   naar 315 Sq.
  • 000776   f/n 315 badges






Twee opnamen van de K-3012 in dienst bij 315 Squadron; op de
onderste foto is het toestel voorzien van de bekende " Lange
Jannen" zoals de XXL fueltanks onder de vleugels in
luchtmachtkringen werden genoemd; onderste foto Martin Philips



  • 010586   naar 313 Sq.
  • 000786   f/n 313 badges
  • 171186   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 313 Sq.
  • 001186   f/n 313 badges





De K-3012 op hetzelfde holding point als hierboven afgebeeld,
echter nu geheel grijs en met 313 badges.  foto Dick Lohuis


  • 280187   f/n no badges  
  • 130188   naar 316 Sq.(geruild voor K-3052)
  • 180388   na KLU-75 demo camo afgeleverd bij 314 Sq. tbv demoteam "Double Dutch"




het onvergetelijke demoteam"Double Dutch" bestaande uit kap
Sander Schnitger en lt. Jaap van Keulen met het prachtige
kleurenschema en z'n spectaculaire shows.   Deelen 28 juni 1988


  • 000988   naar 316 Sq.(in D.Dutch kleuren)
  • 030489   omgespoten in egaal grijze camo en afgeleverd bij 316 Sq.



met wit vlak op Eindhoven in juli 1990/foto Dick Lohuis;coll MLNL


  • 110491   als 3012 afgeleverd aan Griekse luchmacht vanaf Eindhoven



K-3013


  • 190670   HFN-6 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 sq.
  • 000071   naar 314 Sq.
  • 001171   f/n 314 badges
  • 081185   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 314 Sq.
  • 000986   f/n 314 badges



     
                                                    Eindhoven sept. 1986



  • 221287   naar 313 Sq.
  • 290688   laatste vlucht KLU
  • 290688   naar VUD/DVM Woensdrecht tbv opslag
  • 020390   eigendomsoverdracht THK
  • 000491   naar Fokker/Woensdrecht tbv aflevering aan Turkse luchtmacht
  • 250491   testvlucht Woensdrecht na store
  • 220591   testvlucht Woensdrecht in Turkse markings
  • 080791   als 3013 Turkse luchtmacht van Woensdrecht naar Eindhoven overgevlogen
  • 100791   als 3013 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven 



K-3014

  • 190670   HFN-6 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000670   naar 315 Sq.
  • 001171   f/n 315 badges
  • 000375   f/n no badges
  • 000977   f/n 315 badges



tussen de voorjaarsbloemen op Leeuwarden, 8 mei 1978   

  • 000080   naar 313 Sq.?
  • 000082   naar 315 Sq.
  • 100785   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 315 Sq.
  • 010586   naar 313 Sq.
  • 000586   f/n 313 badges



fraaie opname van de K-3014 op Twente 22 mei 1986

  • 210886   voorzien van zowel 313 als 315 badges
  • 220886   315 badges verwijderd
  • 001087   naar 316 Sq.
  • 070188   testvlucht Gilze na o/h(313 badges)
  • 200188   f/n 316 badges 
  • 150288   na KLU 75 demo camo afgeleverd bij 314 Sq. tbv demoteam "Double Dutch"



In de "Double Dutch"kleuren op 29 juni 1988 op Deelen


  • 161288   omgespoten in egaal lichtgrijze camo en afgeleverd bij 316 Sq.



19 jaar oud maar de 3014 oogt hier als nieuw, dankzij het
perfecte onderhoud bij de Koninklijke Luchtmacht!
Eindhoven, juni 1989   foto Dick Lohuis/coll MLNL  



  • 110491   als 3014 afgeleverd aan Griekse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3015


  • 090770   HFN-7 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000770   naar 315 Sq.
  • 000871   naar 314 Sq.
  • 000971   f/n 314 badges
  • 000872   f/n 314 en 316 badges
  • 000073   f/n 314 badges



Op 8 mei 1978 maakte de K-3015 een voorzorgslanding
op Leeuwarden vanwege een RH engine stall ;
na een korte inspectie vertrok de machine dezelfde dag weer

terug naar thuisbasis Eindhoven

  • 260386   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 314 Sq.
  • 070188   naar 313 Sq.(in ruil voor K-3051)
  • 000288   f/n 313 badges





2 mooie foto's van de K-3015 tijdens de 313 squadron
periode op vliegbasis Twente; de bovenste opname
is van Jos Wigbold, april 1988 en de onderste foto
in juli 1988 tijdens de formation take off ,een heerlijke
actie foto van Martin Philips.



  • 000788   van Gilze Rijen overgebracht naar Woensdrecht voor VUD/store
  • 020390   eigendomsoverdracht THK
  • 271192   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Woensdrecht




K-3016


  • 090770   HFN-7 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000770   naar 315 Sq.
  • 250970   f/n 315 badges
  • 000071   naar 314 Sq.
  • 000072   naar 316 Sq.



Piet Dam, crewchief van 316 squadron, hier voor z´n K-3016.
Piet werkte bijna 20 jaar met de NF-5; van 1970 tot 1986 als
crewchief  met de K-3050, daarna kreeg Piet de K-3016 en
uiteindelijk werd hij nog flightchief. Piet mag dan ook gerust 

worden gerekend tot de categorie KLU TD-ers met de meeste
NF-5 ervaring. 
foto Piet Dam

  • 160186   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 316 Sq.(16-10?)
  • 200189   naar 314 Sq.
  • 190689   f/n 314 badges



oefening Ample Gain TA op de Leeuwarden X servicing
flightline, 7 september 1989


  • 200390   naar 316 Sq.
  • 001090   no badges
  • 021190   als 3016 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3017


  • 090770   HFN-7 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000770   naar 315 Sq.
  • 001170   naar 314 Sq.
  • 000572   naar 316 Sq.
  • 000672   f/n 316 badges
  • 010787   naar VUD/DVM tbv opslag
  • 010788   uit opslag afgeleverd bij 316 Sq.



opnieuw een prachtige opname onder zomerse weers-
omstandigheden 
foto Dick Lohuis, Eindhoven sept.1989
coll MLNL


  • 000090   overgespoten in egaal grijs c/s
  • 000090   opnieuw naar 316 Sq. 



in egaal grijs op thuisbasis Eindhoven in mei 1990
foto Dick Lohuis/coll MLNL


  • 110491   als 3017 afgeleverd aan Griekse luchtmacht vanaf Eindhoven



Eindhoven 11 april 1991, klaar voor vertrek naar Griekenland
foto: Dick Lohuis/coll MLNL



K-3018


  • 090770   HFN-7 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 000770   naar 315 Sq.
  • 000071   naar 314 Sq.



met 314 badge en een iglo badge onder de cockpit op de
static van open dag Eindhoven, 18 sept. 1971

  • 000971   f/n 314 badges
  • 000072   naar 316 Sq.
  • 000072   f/n 316 badges
  • 101285   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 316 Sq.(datum 19??)



Twente juli 1987

  • 260188   naar 313 Sq.(in ruil voor K-3001)




interessante foto van de K-3018 op de flightline van Twente
in juni 1988; nu voorzien van een 313 badge maar de oude
"Were Di" tailband van Gilze/Eindhoven is ook nog
aanwezig. foto Bob Fischer//
coll Dick Lohuis


  • 290688   overgevlogen naar VUD/DVM Woensdrecht tbv opslag(313 badges)
  • 151090   eigendomsoverdracht THK
  • 201192   testvlucht Woensdrecht in Turkse markings
  • 031292   afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Woensdrecht



K-3019


  • 171070   HFN-8 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 001070   naar 315 Sq.
  • 000972   f/n 315 badges



deelnemer aan de vliegshow van open dag de Peel, 20 sept 1980

  • 000581   in demo camo opnieuw afgeleverd bij 315 Sq.




fraaie opname van de demo uitvoering in april 1982/ coll MLNL

  • 000483   in oude camo opnieuw afgeleverd bij 315 Sq.
  • 000483   f/n 315 badges
  • 010586   naar 313 Sq.
  • 000786   f/n 313 badges
  • 270886   naar 314 Sq.
  • 000886   na egaal lichtgrijze camo opnieuw afgeleverd bij 314 Sq.
  • 000987   naar 316 Sq.
  • 121090   als 3019 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven




De egaal grijze K-3019 van het 316 squadron
op Gilze Rijen in juli 1989/foto Dick Lohuis/coll. MLNL  
             





K-3020


  • 171070   HFN-8 afgeleverd aan KLU/Twente
  • 001070   naar 315 Sq.
  • 001071   f/n 315 badges 
  • 290372   ongeval; linkerhoofdwiel kwam niet uit bij nadering Twente; na schuimbad landing door omheining geschoven en in lage struiken tot stilstand gekomen; kapitein Steef Heijboer veilig op grond uitgestapt
  • 000775   no badges  




Twente 29 maart 1972: de K-3020 ligt tussen de
jonge dennenbomen 
nadat er tijdens de approach
problemen waren ontstaan met het linkerhoofdwiel.
Kapitein Steef Heijboer kon ongedeerd op de grond
uit z'n cockpit klauteren, de NF-5 kon worden hersteld. 

foto KLu




met een geheel geopend gun compartiment op de flightline
van Twente op 6 augustus 1975

  • 001276   naar 313 Sq.
  • 071276   f/n 313 badges



samen met K-3048 op de static lijn van Schleswig Jägel 7 juli 1985

  • 000000   naar 316 Sq.
  • 030486   naar VUD/DVM Woensdrecht tbv opslag
  • 240288   testvlucht VUD/Gilze Rijen
  • 151090   eigendomsoverdracht THK
  • 151090   bruikbare onderdelen door Turken verwijderd en in Nederland achtergebleven 
  • 000192   voor instructiedoeleinden naar Anthony Fokker School