Canadair NF-5A

- K-3061 t/m K-3067

Terug

K-3061


  • 200671   HFN-14 afgeleverd KLU/Twente
  • 000671   naar 315 Sq.
  • 000372   f/n 315 badges
  • 000475   naar 313 Sq.
  • 000575   f/n 313 badges
  • 001175   naar 314 Sq.
  • 001275   f/n 314 badges



in actie tijdens de Tactical Weapons Meet op 
het inmiddels gesloten Wildenrath in juni 1978



  • 201283   omgespoten in 2 kleuren grijs
  • 201283   terug naar 314 Sq.
  • 100686   ongeval; staartgedeelte beschadigd door vogelaanvaring; na tanks boven de Nordhorn range te hebben gedropped veilige noodlanding op Twente gemaakt
  • 240387   na reparaties en anti-corrosiebeurt terug naar 314 Sq.



Ook het 2 kleurige grijs kon de goedkeuring van vele luchtvaart- 
fans dragen; de K-3061 vloog in deze configuratie circa 5 jaar
bij het 314 Squadron.



  • 000288   vliegt met staart van K-3068
  • 180388   naar 316 Sq.
  • 220388   f/n 316 badges



nogmaals in het mooie blauw grijze camo alleen nu
in dienst bij het 316 Squadron op Eindhoven in juli 1990;

foto Dick Lohuis;coll MLNL

  • 120491   als 3061 afgeleverd aan Griekse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3061 tijdens de afleveringsvlucht aan Griekenland op het
Italiaanse Cameri op 12 april 1991; op de foto wordt de
machine door een crewchief uitgechecked voor de start
van het laatste traject van de vlucht naar Griekenland.





De voormalige K-3061 is sinds augustus 2003 
als monument te bewonderen in het Griekse
Kariotissa; de machine dient als gedenkteken
ter herinnering aan een lokale piloot, Evangelos Atmatzakis,
die bij een crash met een Griekse Phantom om het leven kwam.
Kariotissa januari 2011.
foto Kostas Vranas via Themis Vranas en Paul Baijens





K-3062

  • 200671   HFN-14 afgeleverd KLU/Twente
  • 000671   naar 315 Sq.
  • 000971   f/n 315 badges



een foto uit de begintijd van de NF-5 in Nederland; duidelijk is 
te zien dat deze machine nog geen aanvullende modificaties
heeft ondergaan.



  • 000277   naar 313 Sq.
  • 180377   f/n 313 badges




Naast een flinke vloot van NF-5B trainers beschikte het 313 op-
leidings squadron ook over een aantal NF-5A fighter toestellen.
Op deze foto de K-3062 tijdens een bezoek aan Leeuwarden
tijdens de aankomst van de eerste KLU F-16 op 7 juni 1979.



  • 230686   omgespoten in egaal grijs
  • 230686   terug naar 313 Sq.
  • 270587   f/n 313 badges



  • 040788   naar 316 Sq.
  • 000988   f/n 316 badges




Dick Lohuis wist de K-3062 in augustus 1989 met 316 badges
en "Were Di" tailband  op Eindhoven vast te legggen


  • 190490   naar 314 Sq.
  • 080590   f/n 314 afscheidschema helemaal rood
  • 110590   in rood afscheidschema laatste 314 NF-5 vlucht gemaakt



Gilze Rijen 11 mei 1990; de laatste NF-5 vlucht van 314 Sq.

  • 160590   f/n terug in egaal grijs kleurenschema 
  • 110690   f/n in store Gilze Rijen
  • 030790   naar 316 Sq.
  • 070890   f/n 316 badges
  • 120491   als 3062 afgeleverd aan Griekse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3063

  • 041271   HFN-18 afgeleverd KLU/ Twente
  • 001271   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges




K-3063 op de X serv. lijn van Leeuwarden op 13 april 1976;
foto Gerrit Bouma via Dick Lohuis




  • 001286   naar 314 Sq.



in ACT configuratie met blauwe oefensidewinders en een centerline
tank onder de romp op het platform van Brustem 27 juli 1987


  • 180987   naar Gilze Rijen/VUD tbv opslag(314 badges)
  • 151090   eigendomsoverdracht Turkse luchtmacht
  • 151090   gesloopt op Gilze Rijen tbv onderdelen Turkse luchtmacht
  • 090392   romp vervoerd naar Woensdrecht tbv opslag
  • 000193   romp in gebruik bij brandweer Vlissingen



K-3064

  • 050272   HFN-19 afgeleverd aan KLU/ Twente



unieke en zeldzame opname van de K-3064 op het vliegveld
van de Canadair fabrieken in Cartierville; het is begin januari
1972
op deze foto is de NF-5 juist uit de fabriekshal gerold ter 
voorbereiding op de eerste testvlucht

  • 000272   naar 316 Sq.
  • 000472   f/n 316 badges
  • 180772   ongeval; tijdens dogfight oefening onbestuurbaar geraakt en neergestort bij Zoelmond, tijd res tlt Cees Stöke



een van de laatste foto's van de K-3064 voordat het toestel op
18 juli 1972 verongelukte; hier in dezelfde maand in de
landingsprocedure op Gilze-Rijen




K-3065

  • 041271   HFN-18 afgeleverd KLU/ Twente
  • 001271   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges



  • 280385   omgespoten in egaal grijs
  • 280385   terug naar 316 Sq.
  • 010787   naar Gilze Rijen VUD tbv opslag
  • 151090   eigendomsoverdracht Turkse luchtmacht
  • 151090   gesloopt op Gilze Rijen tbv onderdelen Turkse luchtmacht
  • 090392   romp vervoerd naar Woensdrecht tbv opslag



K-3066

  • 050272   HFN-19 afgeleverd KLU/ Twente
  • 000272   naar 316 Sq.
  • 000572   f/n 316 badges
  • 000678   demo fin kleuren 316 Sq.



als displaykist opgepimpt met een mooie kleurenstaart tijdens
de luchtmacht open dagen op Deelen, juni 1978. 

  • 001178   f/n normale fin kleuren met 316 badges
  • 000389   naar 314 Sq.
  • 210688   omgespoten in egaal grijs
  • 210688   naar 316 Sq.
  • 000788   f/n 316 badges



K-3066 onder ideale weersomstandigheden op de rolbaan van
Gilze Rijen, in afwachting van clearance voor een oefenvlucht
naar een van de schietranges op de Waddeneilanden
Gilze Rijen september 1988

  • 150389   naar 314 Sq.
  • 100889   f/n 314 badges



de K-3066 in juli 1990 op Eindhoven, inmiddels in gebruik
bij 316 Squadron 
maar nog steeds voorzien van 314 badges.
foto Dick Lohuis



  • 150590   naar 316 Sq.
  • 121090   als 3066 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven



K-3067

  • 041271   HFN-18 afgeleverd KLU/ Twente
  • 000473   f/n 314 badges





Eindhoven juli 1986


  • 170388   als 1e NF-5 voorzien van "smokewinders"
  • 260788   naar Gilze Rijen voor respray in egaal grijs
  • 031088   omgespoten in egaal grijs
  • 031088   terug naar 314 Sq.
  • 120189   f/n 314 badges na respray
  • 100389   naar Woensdrecht VUD tbv opslag
  • 260689   als 3067 afgeleverd aan Turkse luchtmacht vanaf Eindhoven