General Dynamics F-16A Fighting Falcon in bewerking

- J-212 t/m J-222

Terug

J-212          s/n     78-0212



  • 300579   eerste vlucht Fokker
  • 080679   overhandigd aan KLu
  • 150679   afgeleverd aan KLu/ Leeuwarden
  • 000679   naar TCAF-16
  • 130779   vertrokken naar Hill AFB. t.b.v. 388 TFTW/MOT&E
  • 001079   voorzien van HL staartcode
  • 170680   met MOT&E terug in Nederland; geen HL code meer
  • 000680   naar TCA
  • 000282   naar 323 squadron
  • 170682   afgeleverd op Lw na modificatie's o.a vervanging zwarte in grijze neus
  • 001193   naar 313 squadron
  • 000694   naar 315 squadron
  • 001094   naar 312 squadron
  • 000996   in opslag op Volkel
  • 201197   buiten gebruik gesteld; tijdelijk in opslag op Volkel; later naar sloopbedrijf Den Dolder
  • 011098   gesloopt 




foto van de J-212 met de unieke staartcode "HL"
toegevoegd 
op het enorme platform van Hill AFB.
in oktober 1979.

Van juli 1979 tot juni 1980 verbleef deze F-16,
samen met 
de andere Nederlandse machine J-213,
in Utah in de Verenigde 
Staten voor deelname aan
een uitgebreid testprogramma onder auspiciën van
het MOT&E. 






De J-212, inmiddels teruggekeerd in Nederland, gefoto-
grafeerd in maart 1981 met een 322 staartbadge welke 

alleen ter gelegenheid van een fotosessie tijdelijk was
aangebracht.




Rond 1990 startte de KLu met het modificatie-
programma 
voor het uitbouwen van de tailsectie
boven de uitlaat.
Deze ruimte werd geschikt gemaakt voor het
gebruik van de zgn. dragchute, een hulpmiddel
bij het landen op vooral korte landingsbanen.
Het modificatieprogramma werd bekend onder
de naam "Pacer Tail".
Op deze foto van 6 april 1990 is duidelijk te zien
dat de J-212 de "Pacer Tail" 
inmiddels had
ondergaan.





tijdens de operationele periode bij de KLu verbleef
de J-212 het langste bij het 323 Squadron op vliegbasis
Leeuwarden.
Na korte omzwervingen bij de squadrons op Twenthe eindigde
de allereerste F-16 van de luchtmacht bij het 312 squadron

op Volkel.
En geloof het of niet, maar deze unieke eerste machine kwam
korte tijd later aan z'n einde onder de slopershamer!

Wij van Militaireluchtvaartnederland zijn daar nog steeds
erg teleurgesteld en verdrietig van.....deze unieke eerste
F-16A die van de Fokker produktieband rolde 
had toch
ZEKER een plaats in het Nationaal Militaire
Museum moeten hebben! 




J-213          s/n     78-0213


  • 100779   eerste vlucht Fokker
  • 060879   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000879   naar TCAF-16
  • 121079   vertrokken naar Beauvechain(Belgie) ter voorbereiding overvlucht naar Hill AFB.(USA)
  • 151079   samen met Belgische F-16 (FA-04) overgevlogen naar 388 TFTW Hill AFB.
  • 001079   voorzien van HL staartcode
  • 170680   met MOT&E team terug op Leeuwarden (geen HL code meer aanwezig)
  • 000680   naar TCAF-16
  • 041181   naar Woensdrecht t.b.v. modificaties, oa. vervanging van zwarte in grijze neus
  • 100582   na modificaties terug naar Leeuwarden
  • 000582   naar 323 squadron
  • 000783   naar TCA (inmiddels nieuwe benaming van TCAF-16)
  • 060386   naar 323 squadron
  • 000492   omgespoten is rood/wit/blauwe demokleuren voor seizoen 1992
  • 170993   naar 313 squadron
  • 000694   naar 315 squadron
  • 000994   naar 312 squadron
  • 000398   in opslag op Volkel
  • 001198   officieel buiten gebruik gesteld; na tijdelijke opslag Volkel geplaatst als poortwachter bij Koninklijke Militaire Academie (KMA) te Breda.




De J-213 met de Pacer Tail modificatie is door
bewapeningspersoneel gecheckt op z'n streamers
en taxied naar de hoofdbaan op thuisbasis Leeuwarden
op een zomerse dag in augustus 1991. 






voor het demoseizoen 1992 werd de J-213 in april
van dat jaar voorzien van een schitterend kleuren-
schema; op de staart was levensgroot het basisembleem
van Leeuwarden, voorstellende een vuurspuwende draak,
afgebeeld. (zie foto onder)
Op deze foto is de demovlieger van de kist, kapitein
Reinder "Dagger"Zwaart, tesamen met de coach van 
het team, kapitein Bert "Scout" Lems, op bezoek bij
onze zuiderburen op Brustem in juli 1992.






De J-213 in de nadagen van aktieve dienst als 312 kist
tijdens een FWIT oefening op Leeuwarden in maart 1996.





J-214          s/n     78-0214


  • 000879   eerste vlucht bij Fokker
  • 050979   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000979   naar TCAF-16
  • 000981   naar 323 squadron( eerste F16 voor 323 Sq; eerste F16  vlucht voor 323 squadron met luitenant Jouke Eikelboom op 05-10-1981)
  • 041193   naar 313 squadron
  • 000694   naar 315 squadron
  • 000994   naar 312 squadron
  • 000296   naar 311 squadron; waarsch. nooit operationeel gevlogen
  • 000796   in opslag op Woensdrecht
  • 080198   officieel buiten gebruik gesteld (?)
  • 001098   gesloopt sloopbedrijf Den Dolder




J-214 met originele zwarte neussectie (J-212 t/m J-223
werden in deze configuratie door Fokker afgeleverd 
aan de KLu)
Deze foto werd in augustus 1980 gemaakt.
In 1982 ontving de machine z'n upgrade modificatie
van block 5 naar block 10 F-16 via het Pacer Loft 
Programma.





dezelfde J-214 in april 1981 nog met een zwarte neus
maar nu zonder 323 embleem.
Onder de rechtervleugel hangt een raket- en oefenbom
dispenser van het type SUU-20.





J-214 met het 323 badge op de staart op de ORP zuidzijde
(Operational Readiness Platform) van baankop 06 op
Leeuwarden;
zoals op deze foto uit augustus 1983 is te zien is
het toestel inmiddels via de Pacer Loft modificatie van
block 5 naar block 10 ge-upgraded.






nogmaals de J-214, nog steeds met het embleem van de
godin van de jacht, "Diana" op de staart, maar nu 9 jaar
later na 
bovenstaande opname, in juni 1989, kort voor
de Pacer Tail modificatie op Leeuwarden in afwachting
van de clearance voor de take off van de voormalige
baankop 24.





J-215          s/n     78-0215


  • 270979   eerste vlucht bij Fokker
  • 021179   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 001179   naar TCAF-16
  • 001186   naar 322 squadron
  • 000593   speciale markings 50 jaar 322 squadron staart
  • 000294   f/n in normale camouflage
  • 140794   naar 315 squadron
  • 001094   naar 312 squadron
  • 000299   rond deze tijd buiten gebruik gesteld
  • 000799   naar MLM museum Soesterberg



J-215 taxied langs de luchtverkeerstoren van Leeuwarden
naar de TCA flightline na een trainingsvlucht.
Let even op de grote roundels op de romp.
Leeuwarden 27 augustus 1980





J-215 in het strakke fabrieksschema, met een zwarte
neussectie en zonder een staartembleem.
Inmiddels is op deze foto uit augustus 1981 het KLu
roundel al wel aangepast door de standaard ingevoerde
kleinere uitgave.





Precies 7 jaar was de J-215 ingedeeld bij de TCA
opleidingsschool van de F-16 op Leeuwarden.
Op de staart zien we het full colour "We Eat them all"
embleem van de opleidingseenheid met daarin het
figuur van een dansende haai.





J-215 in de markings van het 322 Squadron na een 
oefenmissie in augustus 1988.




ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van het
322 Squadron, het oudste squadron van de Koninklijke
Luchtmacht, werden in het voorjaar van 1993 de J-215
en de J-218 voorzien van bovenstaande fraaie
beschildering.( zie detailfoto bij de J-218)
Leeuwarden april 1993.




....en eind 1993 kwamen de schilders weer in actie om
de jubileumstaart van de J-215 enigszins te normaliseren.
Leeuwarden november 1993.





J-216          s/n     78-0216


  • 021179   eerste vlucht Fokker  
  • 290280   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden 
  • 000280   naar TCAF-16
  • 050380   gebruikt voor testvluchten met Orpheus pod (voorzien van 306 badges)
  • 100380   ongeval; tijdens air-ground oefeningen op de Vliehors range ter voorbereiding op nieuwe run het water geraakt en neergestort in IJsselmeer ter hoogte van Stavoren; kapitein E. J. L. (Erik) Kropman "Bit"  



De J-216 kende bij de Koninklijke Luchtmacht een
korte maar opvallende levensloop.
Op 5 maart werd bovenstaande foto gemaakt waarbij we 
testvlieger kapitein Thom(as) Bakker z'n laatste checks
zien uitvoeren in de J-216 ter voorbereiding op de eerste
testvlucht uit een serie van een aantal met een Orpheus
fotopod onder de romp.
Hiermee pakte de Koninklijke Luchtmacht 's werelds primeur
door als eerste luchtmacht een F16 vlucht uit te voeren
voorzien van fotoapparatuur.
Onder de grote vleugeltank is de Orpheuspod te herkennen.
 




De J-216 op de rolbaan van Leeuwarden kort voor de
start 
van een trainingsvlucht van de TCAF-16; later
hanteerde men
de naam van de opleidingseenheid
kortweg als TCA, hetgeen een afkorting is van
Transitie en Conversie Afdeling F-16.
De eerste officiele TCA opleidingscursus startte
op 26 november 1979.
Deze klas bestond uit in totaal 5 cursisten.
( dit waren W. G. (Willem) van Leeuwen, B. A. M. (Ben)
Lenssen, J. C. A. (Jack) Brouwers, J. (Hans) Broek en
J.T. (Thomas) Bakker. 

Het wapenembleem van de TCAF-16 is een op z'n staart
staande haai met de door kapitein Gert "Barney" Booij
bedachte slogan "We eat them all".

De eerste luchtmachtvlieger, die in de in Nederland
gehouden vooropleiding voor toekomstige
instructeurs op de F-16 bij de TCA solo kwam, was
kapitein E. P. W. (Eduard) Wiener.

Daarentegen was Dick van der Velde uit dezelfde
vooropleidingsgroep de eerste volledig 
opgeleide luchtmachtvlieger bij de TCA.

Willem Sneek, Steef Heyboer, Eric Kropman en
Maarten Kuypers tenslotte hadden de eer om als
eerste KLu vliegers solo te zijn op de F-16. 
Zij waren reeds voor de invoering van de kist in
Nederland volledig opgeleid in Amerika.






J-217          s/n     78-0217


  • 001179   eerste vlucht bij Fokker
  • 211279   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 001279   naar TCAF-16
  • 170781   ongeval; tijdens een trainingsvlucht (o.a. het beoefenen van dry-runs op de F-104G dartslepers) met instructeur kapitein Dick Berlijn liep na circa 30 minuten het toerental van de motor terug naar circa 30% van het maximum vermogen; de motor evenals de nozzle bleken niet naar behoren te functioneren (waarsch. flightcontrolproblemen) waarna besloten werd om een voorzorglanding op de thuisbasis te maken ; dit gebeurde d.m.v. een  grotere hoogte en onder hogere snelheid; hierdoor landde de F-16 met een snelheid van circa 300 km/u (gemidd. landingssnelheid is 200 km/u); tijdens de landing klapte waarschijnlijk de neuswielband en werd daarna de vangkabel (barrier) door de arrester hook (vanghaak onder het vliegtuig) gemist waarna de F-16 met flinke snelheid rechts van de baan door de afrastering van baankop 06 reed en daarna via een greppel over de kop sloeg; hierna ontstond nog een beginnende brand welke snel door de alerte brandweer kon worden geblust; de vlieger, tweede luitenant F. (Filip) Appeldorn, wist zich nog tijdig op de baan kort na de barrierfailure z'n ejection activator te gebruiken om zich met z'n schietstoel op de grond uit het rollende vliegtuig te schieten, waarna hij veilig per parachute net buiten het vliegveld in het weiland terecht kwam.
  • 180781   wrak geborgen en naar de vliegbasis Leeuwarden vervoerd



tweemaal de J-217 nog in aktieve dienst tijdens een
trainingsvlucht namens 
de TCA op 31 maart 1980.








het nog rokende wrak van de ongelukkige J-217 kort
na de crash op 17 juli 1981.
foto Karel Juckers








foto's boven; het wrak van de J-217 ligt de avond van de
17e juli 1981 als een lamme vogel omgekeerd in het weiland
voor de baankop 06 op Leeuwarden.
De volgende dag werden de restanten van de J-217 
overgebracht naar de vliegbasis.
foto onder: Karel Juckers





J-218          s/n     78-0218


  • 190180   eerste vlucht bij Fokker
  • 200380   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000380   naar TCAF-16
  • 000486   naar 322 squadron
  • 000593   voorzien van speciale staartmarkings t.g.v. 50 jaar 322 squadron
  • 040794   naar 315 squadron (nog met 50 jaar 322 staart)
  • 000794   staartmarkings 322 squadron overgeschilderd in rood 
  • 000395   naar 313 squadron (in aangepaste 50 jaar 322 kleurenschema, zie boven)
  • 000698   laatste vlucht met speciale markings"de laatste vlucht..schroot" 
  • 000199   in opslag op Woensdrecht
  • 000701   als instruktievligtuig naar TNO Prins Maurits Laboratorium, Rijswijk
  • 000712   gesloopt








tweemaal de J-218 in de block 5 configuratie met
o.a. de zwarte neuscone; op de bovenste foto
controleert kapitein Adriaan Brouwer nogmaals
de instrumenten en z'n vluchtdetails kort voor de
start.
Leeuwarden april en juni 1981.





J-218 met op de staart het moeilijk te onderscheiden
eerste generatie TCA tone down embleem achter
de sleep op Leeuwarden.
 
Leeuwarden augustus 1982.





Naast de J-215 werd in 1993 ook de J-218 in het 
50-jarig jubileum van 322 Squadron gespoten.
Leeuwarden april 1993.





detailfoto van de jubileumstaart waarmee zowel de J-218
als de J-215 in 1993 het jubileum als vliegende billboards
nog eens extra onder de aandacht brachten.





nadat de J-218 in juli 1994 werd verplaatst van
Leeuwarden naar de Twentse squadrons 315 en 313
was de machine nog geruime tijd aktief in het grotendeels
herkenbare "50 jaar 322 squadron" kleurenschema.
In afwachting van een nieuwe spuitbeurt hadden de
schilders op Twente de staart ondertussen helemaal
rood gemaakt en voorzien van een Twentse Ros
staartband met een squadronbadge.

Villafranca juli 1995




J-219          s/n     78-0219


  • 190280   eerste vlucht bij Fokker
  • 310380   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000480   naar TCAF-16
  • 160480   ongeval; tijdens de start vanaf Leeuwarden raakte de naverbrander defekt, waarna de vlieger na een 2de mislukte poging besloot om terug te taxien naar de shelter; tijdens het taxien ontstond er brand in het vliegtuig, nadat er hydraulische olie uit het remsysteem was gaan ontbranden; de vlieger, majoor J. C. A. (Jack bijnaam Sjaak) Brouwers wist erger te voorkomen door de motor meteen af te sluiten en klom daarna veilig op de grond uit z'n F-16; de toegesnelde brandweer kon de brand snel blussen, maar kon niet verhinderen dat een groot gedeelte van de F-16 aan de onderzijde van de romp ernstig beschadigd raakte.  
  • 200381   eerste vlucht na reparaties n.a.v. bovenvermeld ongeval 
  • 000381   terug naar TCAF-16
  • 060386   naar 322 squadron
  • 180190   vanaf EHLW vertrokken naar 162 TFG/ 148 TFTS Tucson Arizona (t.b.v. opleidingsdet. )
  • 270495   overgevlogen naar Nederland en gearriveerd op Volkel
  • 010595   overgevlogen naar Leeuwarden 
  • 000595   buiten gebruik gesteld; instructievliegtuig voor trekkerpersoneel
  • 001203   instructievliegtuig voor Leerdock vlb. Leeuwarden (actief)



Majoor Jack Brouwers in de J-219 kort voor z'n bewuste
aborted take off op 16 april 1980.

Zoals uit het omschreven ongeval blijkt veroorzaakte
deze mislukte 
start achteraf een flinke schade aan het
vliegtuig.





J-219 in de configuratie met de vooral in de beginfase
van de F-16 
ongebruikelijke long-range fueltanks
op de rolbaan van Leeuwarden; op de staart het
full colour TCA embleem.
Leeuwarden maart 1986.




J-220          s/n     78-0220


  • 200280   eerste vlucht bij Fokker
  • 310380   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000480   naar TCAF-16
  • 001181   onderdelenkist 
  • 041082   eerste vlucht 
  • 001082   naar 322 squadron
  • 000483   voorzien van naam "Heavy Metal"
  • 121193   naar 313 squadron
  • 000694   naar 315 squadron
  • 001094   naar 312 squadron
  • 000695   naar 311 squadron
  • 000799   voorzien van speciale beschildering op staart "50 jaar NATO"
  • 000500   naar 306 squadron
  • 001200   buiten gebruik gesteld
  • 001200   in opslag op Twente
  • 000502   overgebracht naar opslag Soesterberg
  • 000704   gesloopt ; de cockpitsectie ging naar TNO; de romp ging voor instructie naar Stork/Fokker op Woensdrecht



J-220 keert op 31 maart 1980 terug van een TCA
trainingsvlucht. Zoals op de foto is te zien heeft

de F-16 nog de originele markings zoals het bij
Fokker op Schiphol Oost van de assemblagelijn
rolde.
Naast de zwarte neus vielen natuurlijk de extra groot
uitgevoerde KLu rozetten op de romp op.





J-221          s/n     78-0221


  • 050480   eerste vlucht bij Fokker
  • 010580   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000580   naar TCAF-16
  • 111180   als eerste F-16 afgeleverd bij het 322 squadron
  • 000483   voorzien van naam "Judy"
  • 061289   vanaf EHLW vertrokken naar 162 TFG/148 TFTS Tucson Arizona (t.b.v. opleidingsdet.)
  • 270495   na overvlucht Tucson Nederland gearriveerd op Volkel
  • 280495   overgevlogen naar Soesterberg t.b.v. airshow "50 jaar bevrijding"
  • 150595   overgevlogen naar Twente; tevens laatste vlucht; wfu en gebruikt voor instruktie grondpersoneel (bewapening- c.q. trekkerpersoneel)
  • 150595   buiten gebruik gesteld
  • 000399   overgebracht naar Woensdrecht
  • 000704   gezien in opslag op Soesterberg met landingsgestel van F-16A J-645; later gesloopt te Den Dolder ? 



De J-221 met een opvallend in dayglow gestoken
centerline tank kort voor de start op 12 september 1984.




de bijna onherkenbare J-221 op het Amerikaanse Tucson(AZ)
tijdens de detachering bij de 162 TFG, een opleidingsunit 
waar Nederlandse leerling vliegers een deel van hun
opleiding genoten.
Na voltooing van deze opleiding volgde vervolgens
plaatsing bij een operationeel squadron in Nederland.




J-222          s/n     78-0222


  • 160480   eerste vlucht bij Fokker
  • 190580   afgeleverd aan KLu/Leeuwarden
  • 000580   naar TCAF-16
  • 001180   naar 322 squadron
  • 000383   voorzien van naam "Trippeltoe" 
  • 061289   vanaf EHLW vertrokken naar 162 TFG/148 TFTS Tucson Arizona (t.b.v. opledingsdet.)
  • 110595   aangekomen in Nederland/Volkel nadat de kist tijdens de ferryvlucht Tucson-Vkl op 28 april 1995 vanwege techn. problemen moest uitwijken naar vliegbasis Keflavik op IJsland.
  • 110595   tevens laatste vlucht; buiten gebruik gesteld op Volkel
  • 000595   instructievliegtuig op Volkel; later in tijgerkleuren gespoten




Als enige F-16 werd de J-222 kort voor het vertrek
naar Tucson in Arizona tijdelijk voorzien van een 
speciale Arizona markeringsband bovenin de tail.
foto Gerrit Bouma