Thunderjet F-84E

- K-1 t/m K-21

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.



K-1          s/n     50-1832



  • 150351   ontvangen uit USA 
  • 070252   na opbouw naar 311 squadron (FS832), (PP-1)
  • 040752   naar 312 squadron (DU-..)
  • 090454   naar Volkel depot
  • 160854   naar 306 squadron (TP-9)
  • 230556   buiten gebruik gesteld
  • 080656   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag
  • 270262   officieel afgeschreven



De K-1 nog met Amerikaanse ferry registratie tijdens
een testvlucht op vliegbasis Volkel.
foto coll Tjalling Boelman

K-2          s/n     50-1827



  • 000351   ontvangen uit USA 
  • 030451   naar 311 squadron (FS827), (PP-3) , (PP-1)
  • 180152   via wegtransport naar TOI (Technisch Opleidings Inrichting) Deelen voor instructie
  • 180252   terug naar 311 squadron depot/ onderhoud
  • 270252   opnieuw via wegtransport naar TOI Deelen voor instructie
  • 100752   officieel van de sterkte afgevoerd; expo materiaal



De K-2 op vliegbasis Ypenburg kort na de aflevering
in 1951; de squadron registratie (PP-3) is nog 
tijdelijk op de staartsectie aangebracht; kort hierna
werden de codes op de neus aangebracht, inclusief
met een neusband voorzien van de squadronkleur.
foto coll Tjalling Boelman





De PP-1 operationeel op vliegbasis Volkel op een
dispersal van 311 squadron in 1951. De Thunderjet
kende een korte operationele periode binnen de 
luchtmacht; begin 52 vertrok het vliegtuig al naar de
Technische Opleidingen op vliegbasis deelen.
foto KLu.




Tussen 17 en 20 juni 1954 was de voormalige 
luchtmacht Thunderjet K-2 te bewonderen in
het centrum van Zaandam tijdens 
een
meerdaagse openlucht expositie. 

Zoals op de foto is te zien heeft men
de Thunderjet inmiddels voorzien van een
nieuwe 
neusregistratie PP-1.
De voormalige K-2 was al op 10 juli 1952
van de luchtmacht sterkte afgevoerd, nadat
het frame van het vliegtuig vanwege diverse
keren van demontage, montage en wegvervoer
zwaar beschadigd was geraakt waardoor het
vliegtuig niet meer vliegwaardig was te maken.
De jaren hierna werd het toestel, met amper

144 vlieguren op de klokken, ingezet als
tentoonstellingsmateriaal voor rondreizende

expo doeleinden.
Zoals op de foto is te zien trokken de  

dikwijls in het centrum van de steden
opgestelde straaljagers van de luchtmacht

veel belangstellenden, onder zowel de jeugd
als de ouderen.



K-3          s/n     50-1828



  • 000351   ontvangen uit USA 
  • 030451   naar 311 squadron (FS828), (PP-2)
  • 030451   ongeval; tijdens demonstratie van de Thunderjet op Volkel ontstond een motorexplosie, waarna de vlieger, commandant 311 squadron majoor W. (Bill) Bakker, het toestel kort daarop veilig op de landingsbaan wist te krijgen.  
  • 110152   naar 312 squadron (DU-1?)
  • 281052   naar depot technisch squadron; geen motor
  • 080654   naar 306 squadron (TP-7)
  • 141156   buiten gebruik gesteld
  • 261156   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag
  • 270262   officieel afgeschreven



De K-3 als TP-7 in gebruik bij het 
306 squadron; in november 1956
werd de Thunderjet buiten gebruik gesteld
en tijdelijk gestald op vliegbasis Ypenburg.
foto coll Tjalling Boelman




K-4          s/n     50-1829



  • 000351   ontvangen uit USA
  • 030451   naar 311 squadron (FS829), (PP-4)
  • 290452   naar 312 squadron (DU-..)
  • 190354   naar 306 squadron (TP-3)
  • 050157   laatste vlucht KLu Thunderjet; buiten gebruik gesteld
  • 070157   voor instructiedoeleinden toegewezen aan LTS Deelen
  • 010357   officieel afgeschreven
  • 120357   naar LTS Deelen; nieuwe registratie werd TP-23; later gebruikt door brandweerschool Schaarsbergen 



Inzender van deze foto, Tjalling Boelman, in 1962 in
de cockpit 
van de voormalige K-4 tijdens z'n
opleiding bij de 
Brandweerschool in Schaarsbergen.
Enkele jaren later werd de Thunderjet als oefenobject
compleet verbrand na diverse oefeningen.
foto coll Tjalling Boelman




K-5          s/n     51-9585



  • 200851   ontvangen uit USA
  • 200851   naar 311 squadron (FS585), (PP-5)
  • 030951   ongeval; kort na de start explodeerde de motor, waarna het dankzij het kordate optreden van sergeant E. P. (Eddy) Luitink lukte, om met grote moeite het zware vliegtuig direct daarop veilig aan de grond te zetten; de Allison J35 motor werd afgeschreven, maar de Thunderjet was verder onbeschadigd gebleven.
  • 260652   naar 312 squadron (DU-..)
  • 070554   naar 306 squadron (TP-..)
  • 020756   buiten gebruik gesteld
  • 150856   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag




K-6          s/n     51-9583



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311  squadron (FS583C)
  • 011251   naar 311 squadron (PP-5)
  • 110152   naar 312 squadron (DU-2?)
  • 090454   naar 306 squadron (TP-25)
  • 041056   buiten gebruik gesteld
  • 161156   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag
  • 000000   in bruikleen naar Technische Hogeschool Delft
  • 000000   naar collectie Militair Luchtvaart Museum Kamp Zeist
  • 000000   met België geruild tegen Thunderflash RF-84F FR-31; naar museum Florennes als FS-7/3R-B



twee monteurs van de onderhoudsdienst bezig met de
bedrading in en rondom de cockpit van een Thunderjet;

op de achtergrond, nog met Amerikaanse neus- en
staartserial de toekomstige K-6 van het 311 Squadron.
foto coll Tjalling Boelman




K-7          s/n     51-9589



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS589), (PP-7)
  • 290452   naar 312 squadron (DU-..)
  • 070953   naar JVS-2 (TA-..)
  • 100854   naar 306 squadron (TP-28)
  • 080656   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag



K-8          s/n     51-9591



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS591C), (PP-8)
  • 080252   ongeval; tijdens de landing met sterke zijwind op Volkel is de Thunderjet links van de baan gereden, waarbij het zwaar beschadigd raakte nadat het neuswiel afknapte in de zachte grond; reserve sergeant H. J. ( Henk) Hoogendoorn kon na de onfortuinlijke landing ongedeerd uit z'n vliegtuig klimmen.
  • 220452   naar 312 squadron (DU-..)
  • 180953   naar JVS-2 (TA-..)
  • 230354   naar 306 squadron (TP-2)
  • 020656   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag
  • 000000   in bruikleen naar TH Delft
  • 000000   naar collectie Militair Luchtvaart Museum Kamp Zeist








Bovenste foto's: Thunderjet K-8 na de onfortuinlijke
landing 
tijdens een sterke zijwind, waardoor het
vliegtuig 
van sergeant Hoogendoorn op 8 februari
1952 naast de landings
baan van Volkel terecht
kwam.

In april 1952 kon de Thunderjet weer aan 
het operationele vliegtuigenbestand van
vliegbasis Volkel worden toegevoegd.
foto's KLu





K-9          s/n     51-9592



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS592C), (PP-9)
  • 130951   ongeval; tijdens landing met sterke zijwind liep het vliegtuig rechts van de baan waarna het in het gras tot stilstand kwam; lichte schade aan het neuswiel en het rechterlandingsgestel; sergeant J. P. G. (Jaap) Heijboer bleef ongedeerd. 
  • 110152   naar 312 squadron (DU-3)
  • 050652   ongeval; tijdens oefening Bluebird , waarbij samen met sergeant vlieger H. J. (Henny) Sanders vroeg in de morgen om 05.20 uur vanaf Volkel was gestart, dook de Thunderjet van de 25 jarige tijdelijk reserve tweede luitenant Dolf Steen tijdens de 3de duikaanval vanaf 1500 voet te ver door waarna het vliegtuig zich midscheeps in een Britse mijnenveger boorde in het Marsdiep, 50 meter NW van de rode boei Molengat-Westgat; de impact werd gevolgd door een enorme explosie en een felle brand. Naast de vlieger, de 25-jarige tijdelijk reserve tweede luitenant A. (Dolf) Steen, kwamen van de 16- koppige bemanning in totaal 15 personen om het leven. (1 opvarende raakte slechts lichtgewond) 
  • 210752   officieel afgeschreven



K-10          s/n     51-9593



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS593), (PP-10)
  • 110152   ongeval; vanwege een motorexplosie werd een buiklanding in de omgeving van het vliegveld Volkel gemaakt; bij de noodlanding raakte de Thunderjet zwaar beschadigd en werd afgeschreven; de 25 jarige sergeant R. T. ( Rudolph) Pahud de Mortanges kon zich veilig (lichtgewond, hersenschudding) uit z'n vernielde vliegtuig bevrijden.
  • 170352   officieel afgeschreven 



De K-10 is maar kort in gebruik geweest bij de Koninklijke
Luchtmacht; vanwege een motorexplosie was sergeant
Rudolph Pahud de Mortanges genoodzaakt een 
buiklanding in een weiland bij Volkel te maken.
Hierbij raakte het airframe van de Thunderjet dermate
beschadigd dat het na expertise moest worden
afgeschreven.

foto KLu via Tjalling Boelman



K-11          s/n     51-9594



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS594C), (PP-..)
  • 021052   naar 312 squadron (DU-..)
  • 270853   naar JVS-2 (TA-..)
  • 160354   naar 306 squadron (TP-1?)
  • 050656   overgevlogen naar Avio Diepen voor opslag
  • 000000   onderdelen later naar HTS Haarlem voor instructie



de toekomstige KLu Thunderjet K-11 nog met Amerikaanse
ferry (afleverings) registratie op de neus tijdens het
typische Thunderjet bijtanken door een bowser op
een dispersal 
van 311 squadron op Volkel.
De foto moet zo rond het najaar in 1951 zijn gemaakt.

foto KLu



De K-11 werd in de laatste operationele jaren gebruikt 
door het 306 fotoverkenningssquadron.
In juni 1956 werd het vliegtuig buiten gebruik gesteld
en tijdelijk in opslag gestald op vliegbasis Ypenburg.

foto coll Tjalling Boelman



K-12          s/n     51-9597



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS597C), (PP-14)
  • 070252   ongeval; voor een beoefenen van "local aerobatics" was reserve sergeant C.W. (Carel) Köhler samen met collega vlieger reserve sergeant E. P. (Eddy) Luitink uitgeboekt; bij het overvliegen van vliegbasis Leeuwarden zetten drie Gloster Meteors de achtervolging in, waarna de Thunderjets deze via diverse manoeuvres probeerden te ontwijken; op lage hoogte ging sergeant Köhler daarna in een roll waaruit de controle over het toestel waarschijnlijk werd verloren en herstel onmogelijk bleek; met een enorme snelheid klapte de Thunderjet van de 25 jarige sergeant Carel Köhler daarna tegen de grond aan de Westelijke rand van de startbaan 06-24 waarna het met een enorme knal explodeerde; door de hevige klap sprongen in zowel Leeuwarden als enkele omliggende dorpen tientallen ruiten; reserve sergeant C. W. (Carel) Köhler  .
  • 170352   officieel afgeschreven









De K-12 met 311 squadron neusregistratie PP-14 staat op
een verharde dispersal op Volkel gereed om ieder moment
weg te kunnen taxien naar de startbaan.
Kort na het maken van deze foto verongelukte reserve
sergeant Carel Köhler uit Alkmaar met het toestel
tijdens een achtervolging met Gloster Meteors boven
vliegbasis Leeuwarden.
foto KLu via coll Tjalling Boelman




K-13          s/n     51-9598



  • 030951   ontvangen uit USA
  • 030951   naar 311 squadron (FS598),  (PP-15)
  • 110152   naar 312 squadron (DU-5?)
  • 240954   naar 306 squadron (TP-30)
  • 131256   abusievelijk overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg (toestel was bestemd voor instructie bij LTS Deelen)
  • 100157   overgevlogen naar DVVM-2 Gilze-Rijen voor gereedmaken als instructievliegtuig  
  • 260257   via wegtransport overgebracht naar Luchtmacht TechnischeSchool (LTS, werd later de LETS) te Deelen
  • 010357   officieel afgeschreven




Het is niet goed te lezen op deze foto maar dit zou de 
K-13 of K-18 wel eens kunnen zijn.
Het is in ieder geval een prima foto van een Thunderjet
F-84E van het 306 squadron.





K-14          s/n     51-9595



  • 120951   ontvangen uit USA
  • 120951   naar 311 squadron (FS595C), (PP-12)
  • 031251   ongeval; te ver op de baan geland waardoor de landingsruimte te kort werd; nadat het toestel van de baan was gerold brak het neuswiel in de zachte grond af; hierbij werd veel zand door de motor opgezogen (FOD) en raakte ook de neussectie beschadigd; de 20 jarige reserve sergeant H. F. (Joe) Hogendorf bleef ongedeerd. 
  • 150152   naar 312 squadron (DU-4)
  • 100752   ongeval; tijdens de start vanaf Volkel maakte het vliegtuig een scherpe bocht naar rechts, waarna het van de startbaan afliep; doordat de bellytank over de baan schuurde ontstond er een flinke brand, waarbij de Thunderjet zwaar beschadigd raakte; na expertise werd het toestel afgeschreven; de vlieger, de 23 jarige sergeant R. (Rein) Buddingh, kwam met de schrik vrij.
  • 150852   officieel afgeschreven






twee foto´s uit het ongevallenarchief van de Koninklijke
Luchtmacht van de Thunderjet 51-9595, welke in
de luchtmacht aangeduid zou worden als K-14.
Het betreft opnamen van de kist na de mislukte
landing van reserve sergeant H.F. Hogendorf
op Volkel op 3 december 1951.

Zoals goed op bovenstaande foto's is te zien 
heeft men de Thunderjet nog niet voorzien van
een squadron neusregistratie en een K nummer

op de staartsectie; de enige identificatie is
de aanwezigheid van het Amerikaanse fiscal
year nummer (19595) op de staart, waarbij men
het startcijfer 5 (van bouwjaar 51) heeft weg-
gelaten.

foto's KLu





De zwaar beschadigde K-14 DU-4 na de mislukte start
vanaf Volkel op 10 juli 1952; een beginnende brand kon
nog worden geblust, maar de Thunderjet kon niet meer
worden opgelapt en verdween naar de schroothoop.
foto KLu via Tjalling Boelman




K-15          s/n     51-9596



  • 120951   ontvangen uit USA
  • 120951   naar 311 squadron (FS-596), (PP-13)
  • 210152   ongeval; waarschijnlijk vanwege compressorproblemen is de vlieger onder de lage bewolking gaan vliegen waarna kort daarop het wateroppervlak van het IJsselmeer bij Kampen werd geraakt waarbij het vliegtuig explodeerde en neerstortte; de 22 jarige sergeant E. R. (Eric Ronald) Popping  
  • 230452   officieel afgeschreven



K-16          s/n     51-9604



  • 220951   ontvangen uit USA
  • 220951   naar 311 squadron (FS604B), (PP-16)
  • 110152   naar 312 squadron (DU-6)
  • 040352   ongeval; met te hoge snelheid te ver op de gladde baan geland, waarna het vliegtuig aan het eind van de baan afliep; hierbij raakte de straaljager zwaar beschadigd aan de neussectie terwijl het complete neuswiel afbrak; na een uitgebreide expertise bij Fokker werd het toestel afgeschreven; de 26 jarige eerste luitenant J. B. J. P. G. (Johannes Baptista Jozef Paulus Gerardus) Doedens kon na de crash ongedeerd uit de vernielde Thunderjet stappen. ( eerste luitenant Doedens verongelukte amper twee jaar later tragisch nadat hij tijdens een Thunderjet nachtstart vanaf vliegbasis Eindhoven niet genoeg lift kreeg waardoor het vliegtuig kort na baankop 08 bij Oerle een aantal obstakels raakte en neerstortte, voor meer details daarover zie onder Thunderjet F-84G K-41). 
  • 060154   via wegtransport overgebracht naar vliegbasis Deelen voor instructiemateriaal bij de Luchtmacht Technische School (LTS)
  • 150154   officieel afgeschreven




eerste luitenant Johannes
Baptista Jozef Paulus
Gerardus Doedens
als officier vlieger bij
het 312 squadron.



De K-16 DU-6 ligt met een afgebroken
neuspoot en beschadigde neussectie 

in de zachte grond van de overrun
van de landingsbaan op vliegbasis
Volkel; de Thunderjet werd niet
meer vliegwaardig gemaakt en ging

hierna als instructiematerieel
naar de Luchtmacht Technische
School op Deelen.
foto KLu 




K-17          s/n     51-9621



  • 220951   ontvangen uit USA
  • 220951   naar 311 squadron (FS621B)
  • 161051   ongeval; tijdens vlucht onstonden er problemen met de brandstoftoevoer van één van de tiptanks, waardoor er een brandstoftekort ontstond; tijdens de geplande noodlanding in een weiland , 2 mijl ten noordwesten van vliegbasis Volkel tussen Uden en Mill, raakte de Thunderjet zwaar beschadigd; na expertise bleek dat reparatie economisch niet meer verantwoord bleek; de 20 jarige reserve sergeant H. F. (Joe) Hogendorf bleef ongedeerd.
  • 170352   officieel afgeschreven







twee foto's van een 8-tal Thunderjet F-84E jagers van het
311 squadron in een echelon right formatie in 1951 met 
voorop de K-17 nog met het Amerikaanse ferryserial
FS-621B; de meeste overige machines zijn inmiddels
voorzien van een PP neusregistratie van het 311
squadron.
foto KLu/NIMH










Van Thunderjet K-17 heeft de Koninklijke Luchtmacht 
maar kort gebruik kunnen maken; nog binnen een maand
na ontvangst van het vliegtuig uit de Verenigde Staten
moest de machine na een ongeval worden afgeschreven.
Door problemen met de brandstoftoevoer was reserve
sergeant Hogendorf genoodzaakt om het toestel 
vroegtijdig 2 mijl NW van de vliegbasis Volkel
in een weiland te parkeren.
Hoewel de Thunderjet een robuuste constructie had die
tegen een flinke stoot opgewassen was, werd het airframe
na de touch down met de harde grond onherstelbaar
beschadigd
.
Gelukkig kon sergeant Hogendorf veilig op de grond uit z'n
cockpit klimmen.
foto's KLu





K-18          s/n     51-9610



  • 250951   ontvangen uit USA
  • 250951   naar 311 squadron (FS610B), (PP-17)
  • 110152   naar 312 squadron (DU-7?)
  • 260853   naar JVS-2 (TA-..)
  • 260354   naar 306 squadron (TP-11)
  • 090856   overgedragen aan Avio Diepen Ypenburg voor opslag
  • 041056   voor instructiedoeleinden toegewezen aan LTS Deelen
  • 010357   officieel afgeschreven; overgebracht naar Deelen voor instructie LTS



Na z'n operationele periode werd Thunderjet K-18 overgebracht
naar Deelen waar de machine nog een tijd werd gebruikt als
instructiemateriaal bij de Luchtmacht Technische School.
foto coll Tjalling Boelman.





K-19          s/n     51-9590



  • 210252   overgevlogen van Manston (UK) naar Volkel
  • 210252   naar 311 squadron (FS590), (PP-2)
  • 230552   ongeval; kort na start vanaf Volkel voor avondvlucht neergestort; tijdens opformeren voor pairformatie kort na oproep van leader ( eerste luitenant L. N. (Louis) Jonkheer van der Maessen de Sombreff in de Thunderjet F-84G K-33) over zijn desorientatie (vertigo) de grond geraakt en neergestort ZW van dorp Zeeland; de vlieger van deze Thunderjet was de toenmalige commandant 312 squadron, kapitein M. A. (Martin) Müller   
  • 050652   officieel afgeschreven



K-20          s/n     51-9612



  • 030352   gearriveerd op Volkel na afleveringsvlucht uit USA
  • 030352   naar 312 squadron (FS612?), (DU-8)
  • 040752   ongeval; tijdens start vanaf Volkel klapband opgelopen waarna het vliegtuig met een flinke snelheid van de baan afreed; hierbij raakten de neussectie, het neuswiel, de romp en tiptanks zwaar beschadigd nadat het neuswiel in de zachte grond afbrak; de 22 jarige sergeant H. J. (Henny) Sanders kon het vliegtuig ongedeerd verlaten.
  • 120952   via wegtransport naar Fokker voor expertise en eventuele reparatie
  • 250653   reparaties door Fokker stopgezet nadat bleek dat dit economisch niet haalbaar was
  • 250653   toegewezen aan TOI Deelen voor instructiemateriaal
  • 290753   officieel afgeschreven
  • 000853   overgebracht naar Deelen voor instructie



De gehavende Thunderjet van sergeant
Henny Sanders nadat de vlieger tijdens

de start vanaf Volkel een klapband opliep
waarna de Thunderjet met hoge snelheid
van de startbaan afreed.
Nadat het vliegtuig na de crash van 4 juli
1952 in september van hetzelfde jaar voor
reparaties naar 
Fokker werd overgebracht
bleek pas in juni 1953 dat het herstel toch

te kostbaar zou gaan worden; De K-20 ging
nooit meer vliegen en verdween naar de
instructiehangars van de Technische
School op Deelen.!
foto KLu






K-21          s/n     51-9611



  • 140352   gearriveerd op Volkel na afleveringsvlucht uit USA ( via Burtonwood, Schotland)
  • 140352   naar 312 squadron (FS611?), (DU-9?)
  • 081253   naar 313 squadron (TA-1?)
  • 111054   naar 306 squadron (TP-..)
  • 020656   overgevlogen naar Avio Diepen Ypenburg voor opslag
  • 010357   via wegtransport overgebracht naar DVVM2 Gilze-Rijen
  • 120757   via wegtransport overgebracht naar Den Helder