Fairey Firefly MK.I

- 6-1 t/m 6-15

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




6-1     c/n   F6169     UK-serial   PP458
 
  • 180146   overname MLD te Heston(UK), voorzien van naam " Pionier" 
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001046   naar VSQ-861
  • 180647   verbouwd tot Firefly T.1/nieuwe reg. 12-11
 
 
 
6-2     c/n   F6183     UK-serial   PP472
 
  • 180146   overname MLD te Heston(UK)
  • 000246   naar VSQ-860/GVO 
  • 200846   ongeval; tijdens ferryvlucht van Hendon (Engeland) naar Valkenburg kreeg de Firefly te kampen met motorstoring boven de Noordzee; er werd uiteindelijk een noodlanding (ditch) op zee gemaakt uit de kust bij Margate; de bemanning werd veilig opgepikt door een Noorse vrachtboot aan land gezet in Margate; luitenant J.G Eegers de Beyl en luitenant K.A. la Bree 


 
 
 
6-3     c/n   F6166     UK-serial   PP473
 
  • 180146   overname MLD te Heston(UK)
  • 000246   naar VSQ-860
  • 000546   ongeval; zwaar beschadigd bij mislukte deklanding op de Karel Doorman; vlieger ongedeerd en toestel hersteld
  • 000946   naar GVO
  • 101246   ongeval; tijdens vlucht van het Engelse Hendon naar Valkenburg vanwege invallende dichte mist en motorproblemen(?) een geslaagde noodlanding gemaakt in een weiland bij Brielle/ Hellevoetsluis, luitenant ter zee Helfrich raakte bij de noodlanding licht gewond; de Firefly raakte zwaar beschadigd maar kon worden hersteld
  • 000247   naar VSQ-861
  • 250847   nieuwe reg. 11-3
  • 110150   nieuwe reg. 16-3
  • 210652   buiten gebruik gesteld/gesloopt op Valkenburg




Het had weinig gescheeld of de MLD had weinig plezier
beleefd aan bovenstaande Fairy Firefly; tijdens de
overtocht van het Engelse Hendon naar Valkenburg
kwam het toestel in december 1946 in dichte 
mist
terecht;
met het nodige geluk wist luitenant ter zee
Helfrich het vliegtuig in een weiland bij Hellevoetsluis
aan de grond te krijgen, waarbij het licht werd beschadigd.
Tijdens dezelfde ferryvlucht had officier vlieger 2e klas
Wladimir Saltikoff minder geluk; ook hij verdwaalde in 'n

de dichte mist boven de Noordzee; van hem en z'n Firefly
werd nimmer iets teruggevonden.



 
 
6-4     c/n   F6200     UK-serial   PP489
 
  • 180146   overname MLD te Heston(UK)
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001046   naar VSQ-861
  • 250847   nieuwe reg. 11-4
  • 211248   verbouwd tot Firefly T.1/nieuwe reg. 12-14



een foto uit het prille begin van de Fairey Firefly in dienst
bij de Marineluchtvaartdienst; kort na de overdracht in 1946 
waren de toestellen nog uitgevoerd in volledige Engelse
RAF/FAA camouflage met Engelse nationaliteitstekens
op de romp met een dito vlag op de staart; de enige
Nederlandse herkenningstekens bestonden uit 
het dragen van het vliegtuignummer op de romp 
en de bekende uit de oorlog daterende oranje
driehoek bovenin de staartfin.

foto MLD;via Prudent Staal 


 
 
6-5     c/n   F6198     UK-serial   PP487
 
  • 180146   overname MLD te Heston(UK)
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001046   naar VSQ-861
  • 250847   nieuwe reg. 11-5
  • 211248   verbouwd tot Firefly T.1/nieuwe reg. 12-15



Firefly MK.1 11-5 tijdens een trainingsvlucht op een
onbewolkte dag in de omgeving van 
de ZuidHollandse kust. 
foto MLD



 
Firefly MK.1 11-5 was samen met 3 andere kisten namens
de Marineluchtvaartdienst aanwezig tijdens de traditionele
pinkstervliegfeesten op vliegveld Eelde editie 1948 welke
dat jaar op 16 en 17 mei plaatsvonden.
Het betreffende Firefly team verzorgde in dat pinkster-
weekend als demoteam een aantal indrukwekkende vlieg-
demonstratie's voor het talrijke publiek.
foto coll Prudent Staal 



 
 
6-6     c/n   F6195     UK-serial   PP484
 
  • 180146   overname MLD te Heston(UK)
  • 000246   naar VSQ-860
  • 000546   juiste datum niet bekend; zwaar beschadigd bij mislukte landing op de Karel Doorman
  • 250847   nieuwe reg. 11-6













Kort na de overname van Firefly F6 door de MLD
was Firefly 6-6 in het voorjaar van 1946 betrokken
bij een zware crashlanding aan boord van de
Karel Doorman; door een te ver uitgevoerde
landing gleed het vliegtuig te ver door waarna
het op de rand van het vliegdek bleef hangen.
Hoewel de staartsectie hierbij vrijwel afknapte
werd deze machine weer volledig hersteld!
let vooral ook even op de nog gevoerde
Engelse roundels met alleen het nummer 6 op de
romp en de kentekens F6 onder de linkervleugel.
foto's archief Prudent Staal





Firefly MK.1 11-6  in 1948 op MVK Valkenburg/ foto MLD



  • 220349   naar VSQ-1 
  • 110150   nieuwe reg. 16-6
  • 141052   ongeval; tijdens oefening formatievliegen in botsing gekomen met Firefly 16-30 boven het landgoed Groot Sint Joris op Curacao en daarna neergestort; luitenant ter zee 3 P. ( Pieter) Dekker 



 
 
6-7     c/n   F6197     UK-serial   PP486
 
  • 130246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 000047   nieuwe reg. 11-7 
  • 110150   nieuwe reg. 16-7
  • 021153   buiten gebruik gesteld; gesloopt op Hato



prachtige formatiefoto van 4 Firefly MK.1's in de
oude markings, voorzien van een Engelse rozet 
en vlag op de staart en alleen het laatste cijfer van de
registratie op de romp.
Deze foto dateert uit 1946, de 6-7 zien we rechts 
bovenaan in de formatie.
coll Prudent Staal



 
 
 
6-8     c/n   F6203     UK-serial   PP492
 
  • 130246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001046   naar VSQ-861
  • 270847   verbouwd tot Firefly T.1/nieuwe reg. 12-13

 
 
 
6-9     c/n   F6204     UK-serial   PP493
 
  • 130246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001046   naar VSQ-861 
  • 101246   ongeval; na vertrek vanuit Hendon ( UK) met bestemming Valkenburg (ferryvlucht) in dichte mist terecht gekomen en boven de Noordzee vermist, officier vlieger 2e klas Wladimir Saltykoff   ; zowel de vlieger als de Firefly vermist. Ook na uitgebreide zoekakties in de weken na de vermissing zijn zowel off. vlieger Saltykoff als het vliegtuig nimmer teruggevonden.




Wladimir Saltykoff op een foto uit
1944 ergens in Ierland of Engeland
uit de fotocollectie van de historische
sectie van defensie, het NIMH.
Saltykoff was ten tijde van z'n nood-

lottige ongeval kort daarvoor benoemd
tot 
chef vlieginstructeur van de GVO
(Gevechts Vlieger Opleiding).

Hoewel pas 23 jaar had officier Saltykoff
in de oorlog een respectabele staat van
dienst opgebouwd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij
als jachtvlieger o.a. ingedeeld bij het
F.A.A. 800 squadron dat met de Grumman
Hellcat opereerde vanaf de HMS. Emperor.
In het voorjaar van 1945 schoot Saltykoff
bij een aanval op Japanse vliegvelden op
Sumatra een Mitsubishi Ki-46 Dinah neer.

Daarnaast vloog hij aanvalsmissies op
het Duitse slagschip Tirpitz.

Ook was hij aktief tijdens de invasie Dragoon
van de 
Geallieerden in augustus 1944 in
Zuid Frankrijk.

Wladimir Saltykoff was zowel onderscheiden 
met het vliegerkruis als met de Engelse
hoge onderscheiding D.S.C.( Distinguished 
Service Cross). Deze Britse onderscheiding

voor marine personeel werd uitgereikt aan 
militairen wegens uitzonderlijke, moedige 
en verdienstelijke daden die ze hadden
verricht. 








 
 
 
6-10     c/n   F6185     UK-serial   PP474
 
  • 130246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860 
  • 050446   ongeval; neergestort bij Fearn(UK)
 
 
 
6-11     c/n   F6213     UK-serial   PP527
 
  • 130246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001046   naar VSQ-861
  • 250847   nieuwe reg. 11-11
  • 110150   nieuwe reg. 16-11
  • 120750   ongeval; na motorstoring noodlanding gemaakt in weiland aan de weg Katwijk-Noordwijk; adelborst I W. F. van den Heuvel ongedeerd.
  • 210553   ongeval; verongelukt bij Hato op de Nederlandse Antillen


Firefly MK-1 11-11 heeft de volle aandacht van zowel
Marinepersoneel als een aantal burgers na een geslaagde
buiklanding op 12 juli 1950 in een weiland op zo'n 300m
afstand van de weg Katwijk-Noordwijk;
de vlieger, adelborst I W. F. van den Heuvel, kwam er
zonder kleerscheuren vanaf. 
foto coll Prudent Staal



 
 
6-12     c/n   F6208     UK-serial   PP497
 
  • 130246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 000946   naar VSQ-861
  • 100947   verbouwd tot Firefly T.1/nieuwe reg. 12-12



een drietal Firefly Mark I jachtvliegtuigen staan
gezamenlijk gereed op de flightline; door de vliegers
wordt een laatste cockpit check gehouden, terwijl 
hun verrichtingen nauwlettend worden gevolgd
door een aantal crewchiefs.
De machine in het midden op de foto is de 12-11.
foto coll Prudent Staal



 
 
 
6-13     c/n   F6214     UK-serial   PP528
 
  • 220246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 260846   aan boord van Karel Doorman vertrokken naar Nederlands Indië
  • 121046   aangekomen 
  • 121046   ongeval; bij afvlucht van Karel Doorman tijdens de landing op vliegveld Kemajoran (Java) door landingsgestel gezakt en zwaar beschadigd; toestel gebruikt voor reserve onderdelen
 
 
 
6-14     c/n   F6205     UK-serial   PP494
 
  • 220246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860
  • 001146   naar GVO
  • 250847   nieuwe reg. 11-14
  • 220349   naar VSQ-1
  • 200150   ongeval; neergestort na motorstoring bij Haagse Schouw, luitenant ter zee arts 1e kl.  AE (AErde) Schuringa 




het verongelukken van
marine arts luit. ter zee1 
AE Schuringa betekende
een enorm verlies voor
de marine.

Hij stond bekend als een
zeer geliefd persoon en
een graag geziene gast;
als hoofd van het vlieg-
medisch centrum was hij
betrokken bij de keuringen
van het vliegend personeel.
Vanaf marinevliegkamp
Valkenburg maakte hij
geregeld vluchten om
z'n vliegwaardigheid te
onderhouden.
In Indie behaalde hij
destijds z'n vliegerbrevet
en tijdens de oorlog was 
hij op Ceylon chef van 
de vliegerafdeling op
China Bay.
 

 
 







 
 
 
6-15     c/n   F6212     UK-serial   PP526
 
  • 220246   overname MLD
  • 000246   naar VSQ-860/GVO
  • 071046   ongeval; tijdens eerste solovlucht boven Apeldoorn op weg naar ouderlijk huis in Ribeslaan met rechtervleugel tegen Chr. HBS aan de Jachtlaan gevlogen en neergestort ; 23 personen (incl. piloot) omgekomen en 4 zwaar gewond ; sergeant M. (Max) Christern 



 

de Christelijke HBS aan de Jachtlaan te Apeldoorn